Citat:
Nja, det är nog inte min främsta avsikt.
Jag har istället i detalj granskat alla vittnesmål från mordplatsen och upprättat en tabell över när folk upptäckte mordet och hur de olika vittnesuppgifterna korrelerar med varandra.
Det har gett en del intressanta resultat. Slit lönar sig.
Vad LP sagt, enligt polisen, vet jag fuller väl.
Här handlade det mer om AD:s uppgifter, CA:s uppgifter, LL:s uppgifter mm.
Den bild jag får som sagt är att Palme inte sköts med det första skott som avlossades eftersom han enligt många vittnen faktiskt stod upp efter första skottet vilket inte hade varit möjligt om första kulan krossat ryggraden och kroppspulsådern.
Enligt Andersson och för övrigt även rättsläkaren Kari Ormstad rasar man "omedelbart" efter ett så välplacerat skott. Att stå upp i 3 sek är inte möjligt.
Palme föll snabbt direkt efter andra skottet. Därför drar jag den slutsats jag gör.
Om det sedan avlossades ytterligare skott vet inte jag.
En förkrossande majoritet vittnen talar om två knallar/smällar/ skott.
Ett vittne - Carina P - talar om tre skott. Det säger hon i andra förhöret. I första förhöret säger hon "ett par" skott.
Jag har istället i detalj granskat alla vittnesmål från mordplatsen och upprättat en tabell över när folk upptäckte mordet och hur de olika vittnesuppgifterna korrelerar med varandra.
Det har gett en del intressanta resultat. Slit lönar sig.
Vad LP sagt, enligt polisen, vet jag fuller väl.
Här handlade det mer om AD:s uppgifter, CA:s uppgifter, LL:s uppgifter mm.
Den bild jag får som sagt är att Palme inte sköts med det första skott som avlossades eftersom han enligt många vittnen faktiskt stod upp efter första skottet vilket inte hade varit möjligt om första kulan krossat ryggraden och kroppspulsådern.
Enligt Andersson och för övrigt även rättsläkaren Kari Ormstad rasar man "omedelbart" efter ett så välplacerat skott. Att stå upp i 3 sek är inte möjligt.
Palme föll snabbt direkt efter andra skottet. Därför drar jag den slutsats jag gör.
Om det sedan avlossades ytterligare skott vet inte jag.
En förkrossande majoritet vittnen talar om två knallar/smällar/ skott.
Ett vittne - Carina P - talar om tre skott. Det säger hon i andra förhöret. I första förhöret säger hon "ett par" skott.
Du får naturligtvis tro som du vill, men du har ett nickname som fordrar noggrannhet.
AB uppfattar dom tre som en grupp, GM håller om "kvinnan"/Olof i mitten. Sedan smäller det.
Hur skjuter han Lisbeth, från skuldra till skuldra, på ett avstånd av 70-100 cm? Kulan hamnar snett framåt höger på andra sidan gatan.
Inverterar han revolvern in i sin bröstkorg?
ELLER är det en logisk slutsats att Palme fallit för en del av vittnena? Det har smällt, en ligger, och efter andra skottet segnar person nummer två ner.
Ingen vittnar om att Olof gör motstånd eller liknande under 2-3 sekunder. Däremot verkar det för mig naturligt att Lisbeth hinner gå ett steg och huka/dras ned. GM bör nästan snubbla, där han plötsligt får en person framför fötterna, om vi ska vara såna. Kanske därför han missar?
Och om du ändå vidhåller, hur kan du påstå att GM fimpar Lisbeth först för att hon är närmaste vittnet?
1.Han är målet, inte hon. Väl?
2. Om båda ska skjutas enligt någon slags uppgjord plan av GM, så kan dom vittna i 2-3 sekunder.
Och då påstår du att det är professionellt agerat och logiskt?
Jag är trög, men öppnar sinnet. Vill du förklara bättre för mig?
Sedan tror jag definitivt på två skott, inom parantes. Någon i ambulansen meddelar att Olof är skjuten i bröstet med två skott, helt logiskt, två skott har avlossats, och bara SE förklarar att hon säger till honom, Förresten har dom skjutit mig också. Eller har någon annan den uppgiften?
Nu blir det en diskurs här, men tänk på tidningen som SE läser i TV-inslaget, där en teckning ritats. Den föreställer en gubbe i keps som står framför paret.
På ett tidigt stadium så tror uppenbarligen flera, ambulansförare och journalister, att Olof skjutits med två skott framifrån.
Dvs folk har rört till det och traderat händelseförloppet fel, det är rörigt. Men i den röran är man ändå eniga om två skott.
En annan detalj, tidig, är LL. Det är mord på Sveavägen. Det kan läsas som plural, i alla fall inte entydigt i singular form. (Edit: jag tar tillbaka, det dröjer innan han når fram, jag har faktiskt fel, kors i taket!)
Jag tror det är viktigt att tänka på LGWPs höstack. Den består av strån i dom tidigaste iakttagelserna. Ingen vet vem som skjutits, nån tror att Olof är en kvinna, har en eller två knuffats omkull i en knarkuppgörelse? Etc etc
Du är rätt inne när du anlägger ett kronologiskt perspektiv. Men håll dig till Basfakta, du VILL för närvarande att mordet ska vara proffsigt.
Tänk på att CA eller SE bara är en vapenmatch ifrån att lösa mordet. Jag vill också ha en mer intrikat lösning, men jag ger det 50/50.
Senast redigerad av SGDF 2019-03-29 kl. 20:22.
Senast redigerad av SGDF 2019-03-29 kl. 20:22.