2019-03-29, 19:33
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nja, det är nog inte min främsta avsikt.

Jag har istället i detalj granskat alla vittnesmål från mordplatsen och upprättat en tabell över när folk upptäckte mordet och hur de olika vittnesuppgifterna korrelerar med varandra.

Det har gett en del intressanta resultat. Slit lönar sig.

Vad LP sagt, enligt polisen, vet jag fuller väl.

Här handlade det mer om AD:s uppgifter, CA:s uppgifter, LL:s uppgifter mm.

Den bild jag får som sagt är att Palme inte sköts med det första skott som avlossades eftersom han enligt många vittnen faktiskt stod upp efter första skottet vilket inte hade varit möjligt om första kulan krossat ryggraden och kroppspulsådern.

Enligt Andersson och för övrigt även rättsläkaren Kari Ormstad rasar man "omedelbart" efter ett så välplacerat skott. Att stå upp i 3 sek är inte möjligt.

Palme föll snabbt direkt efter andra skottet. Därför drar jag den slutsats jag gör.

Om det sedan avlossades ytterligare skott vet inte jag.

En förkrossande majoritet vittnen talar om två knallar/smällar/ skott.

Ett vittne - Carina P - talar om tre skott. Det säger hon i andra förhöret. I första förhöret säger hon "ett par" skott.

Du får naturligtvis tro som du vill, men du har ett nickname som fordrar noggrannhet.

AB uppfattar dom tre som en grupp, GM håller om "kvinnan"/Olof i mitten. Sedan smäller det.

Hur skjuter han Lisbeth, från skuldra till skuldra, på ett avstånd av 70-100 cm? Kulan hamnar snett framåt höger på andra sidan gatan.

Inverterar han revolvern in i sin bröstkorg?

ELLER är det en logisk slutsats att Palme fallit för en del av vittnena? Det har smällt, en ligger, och efter andra skottet segnar person nummer två ner.

Ingen vittnar om att Olof gör motstånd eller liknande under 2-3 sekunder. Däremot verkar det för mig naturligt att Lisbeth hinner gå ett steg och huka/dras ned. GM bör nästan snubbla, där han plötsligt får en person framför fötterna, om vi ska vara såna. Kanske därför han missar?

Och om du ändå vidhåller, hur kan du påstå att GM fimpar Lisbeth först för att hon är närmaste vittnet?

1.Han är målet, inte hon. Väl?
2. Om båda ska skjutas enligt någon slags uppgjord plan av GM, så kan dom vittna i 2-3 sekunder.

Och då påstår du att det är professionellt agerat och logiskt?

Jag är trög, men öppnar sinnet. Vill du förklara bättre för mig?

Sedan tror jag definitivt på två skott, inom parantes. Någon i ambulansen meddelar att Olof är skjuten i bröstet med två skott, helt logiskt, två skott har avlossats, och bara SE förklarar att hon säger till honom, Förresten har dom skjutit mig också. Eller har någon annan den uppgiften?

Nu blir det en diskurs här, men tänk på tidningen som SE läser i TV-inslaget, där en teckning ritats. Den föreställer en gubbe i keps som står framför paret.

På ett tidigt stadium så tror uppenbarligen flera, ambulansförare och journalister, att Olof skjutits med två skott framifrån.

Dvs folk har rört till det och traderat händelseförloppet fel, det är rörigt. Men i den röran är man ändå eniga om två skott.

En annan detalj, tidig, är LL. Det är mord på Sveavägen. Det kan läsas som plural, i alla fall inte entydigt i singular form. (Edit: jag tar tillbaka, det dröjer innan han når fram, jag har faktiskt fel, kors i taket!)

Jag tror det är viktigt att tänka på LGWPs höstack. Den består av strån i dom tidigaste iakttagelserna. Ingen vet vem som skjutits, nån tror att Olof är en kvinna, har en eller två knuffats omkull i en knarkuppgörelse? Etc etc

Du är rätt inne när du anlägger ett kronologiskt perspektiv. Men håll dig till Basfakta, du VILL för närvarande att mordet ska vara proffsigt.

Tänk på att CA eller SE bara är en vapenmatch ifrån att lösa mordet. Jag vill också ha en mer intrikat lösning, men jag ger det 50/50.
Senast redigerad av SGDF 2019-03-29 kl. 20:22.
Citera
2019-03-29, 21:01
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tema: eventuell bevakning av Palme tiden innan mordet.
I klippet från cirka en timme till slutet på klippet.

"Jag kom med i en hemlig svensk motståndsrörelse( jag antar att det är Stay behind som åsyftas)
Många medlemmar hade militär bakgrund, man var starkt antikommunistiska.
Några medlemmar tillhörde hemvärnet och några var poliser.

Man var indelade i små grupper typ 4-7 personer, grupperna skulle ha så liten kontakt med varandra som möjligt.
Man hade tillgång till en hel del vapen även en del oregistrade vapen.
Man jobbade med spaning, övervakning och avlyssning.
Telefonavlyssning var inget problem
Man hade kontakter med SÄPO och även kontakter med utlandet.
Palme hade varit övervakad i perioder och även en del andra socialdemokrater var också övervakade ibland.

Gruppen hade radiosamband med varandra när de övervakade någon person rent fysiskt.

Kan detta förklara varför man inte kunnat eller velat förklara walkie-talkie observationerna , man ville inte börja rota i saker som SÄPO hanterade och dessutom ta risken av att avslöja Stay behind som organisation?

https://www.youtube.com/watch?v=jhLzAcclATk&t=3720s
Mannen mordet mysteriet del 3.

Tror att det handlar precis om detta...Vi har ju redan ringat in ett par kandidater såväl till stay-behind cellen som till övervakningsgrupp från SÄPO.
Citera
2019-03-29, 22:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Det vore väldigt bra om vi hittade en mer stabil koppling mellan Mockfjärdsvapnet och Magnumklubben-männen i Östersund. Har sett att någon av dem "bodde i närheten av Mockfjärd" men det är naturligtvis för tunt. Har du något mer i den delen?

Min morfar bodde i Östersund och ägde en S&W .357 Magnum som han dock sålde vidare till en polis på Gotland som han var vän till, antingen 1986 eller 1987, troligtvis det senare året.

Högerman? Ja. Hatade Palme? Möjligt men tror knappast han ville mörda honom, han var inte högerextrem, snarare folkpartist/moderat.
Hade han haft vapnet i sin ägo under mordnatten så tror jag knappast detta var mordvapnet.
Jag vill dock veta mer om polsien på Gotland.
Citera
2019-03-30, 02:53
Medlem
hehehos avatar
Enligt linggärde och f-koderna var Lars Ljuggren (fd FRAchef) en av de som svor att mörda OP.
Vad jag inte visste tidigare var att LL var högt uppstatt chef inom Stay Behind, enl. DN 1990:

Citat:
motståndsrörelsen - stay behind I krig skulle depåerna tömmas och förse de in Blev de kvar hos privatpersoner runt om i landet Om stay behind lever kvar - var finns vapnen idag ... Lars Ljunggren 69 var en av dem som skötte stay behind Som expeditionschef ... krig Enligt uppgifter till Aftonbladet hade stay behind en ganska liten ... åren kände bara en liten krets i regeringen till stay behind
Citera
2019-03-30, 03:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Min morfar bodde i Östersund och ägde en S&W .357 Magnum som han dock sålde vidare till en polis på Gotland som han var vän till, antingen 1986 eller 1987, troligtvis det senare året.

Högerman? Ja. Hatade Palme? Möjligt men tror knappast han ville mörda honom, han var inte högerextrem, snarare folkpartist/moderat.
Hade han haft vapnet i sin ägo under mordnatten så tror jag knappast detta var mordvapnet.
Jag vill dock veta mer om polsien på Gotland.

Som jag har förstått det, är den där upphängningen på en .357 Magnum, som det enda möjliga vapnet, en rejäl tankevurpa.

För det första så ska den upphittade ammunitionen passa till åtminstone 5 olika vapen, och för det andra så är det ju bara att slipa pistolmynningen med en rund fil, för att eventuellt göra sig av med de spår som skulle kunna koppla det använda vapnet till de upphittade kulorna. Med detta i bagaget fattar jag inte varför GW har hållt på och testat diverse Magnum pickor, när han uppenbarligen vet bättre.
Citera
2019-03-30, 04:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Du får naturligtvis tro som du vill, men du har ett nickname som fordrar noggrannhet.

AB uppfattar dom tre som en grupp, GM håller om "kvinnan"/Olof i mitten. Sedan smäller det.

Hur skjuter han Lisbeth, från skuldra till skuldra, på ett avstånd av 70-100 cm? Kulan hamnar snett framåt höger på andra sidan gatan.

Inverterar han revolvern in i sin bröstkorg?

ELLER är det en logisk slutsats att Palme fallit för en del av vittnena? Det har smällt, en ligger, och efter andra skottet segnar person nummer två ner.

Ingen vittnar om att Olof gör motstånd eller liknande under 2-3 sekunder. Däremot verkar det för mig naturligt att Lisbeth hinner gå ett steg och huka/dras ned. GM bör nästan snubbla, där han plötsligt får en person framför fötterna, om vi ska vara såna. Kanske därför han missar?

Och om du ändå vidhåller, hur kan du påstå att GM fimpar Lisbeth först för att hon är närmaste vittnet?

1.Han är målet, inte hon. Väl?
2. Om båda ska skjutas enligt någon slags uppgjord plan av GM, så kan dom vittna i 2-3 sekunder.

Och då påstår du att det är professionellt agerat och logiskt?

Jag är trög, men öppnar sinnet. Vill du förklara bättre för mig?

Sedan tror jag definitivt på två skott, inom parantes. Någon i ambulansen meddelar att Olof är skjuten i bröstet med två skott, helt logiskt, två skott har avlossats, och bara SE förklarar att hon säger till honom, Förresten har dom skjutit mig också. Eller har någon annan den uppgiften?

Nu blir det en diskurs här, men tänk på tidningen som SE läser i TV-inslaget, där en teckning ritats. Den föreställer en gubbe i keps som står framför paret.

På ett tidigt stadium så tror uppenbarligen flera, ambulansförare och journalister, att Olof skjutits med två skott framifrån.

Dvs folk har rört till det och traderat händelseförloppet fel, det är rörigt. Men i den röran är man ändå eniga om två skott.

En annan detalj, tidig, är LL. Det är mord på Sveavägen. Det kan läsas som plural, i alla fall inte entydigt i singular form. (Edit: jag tar tillbaka, det dröjer innan han når fram, jag har faktiskt fel, kors i taket!)

Jag tror det är viktigt att tänka på LGWPs höstack. Den består av strån i dom tidigaste iakttagelserna. Ingen vet vem som skjutits, nån tror att Olof är en kvinna, har en eller två knuffats omkull i en knarkuppgörelse? Etc etc

Du är rätt inne när du anlägger ett kronologiskt perspektiv. Men håll dig till Basfakta, du VILL för närvarande att mordet ska vara proffsigt.

Tänk på att CA eller SE bara är en vapenmatch ifrån att lösa mordet. Jag vill också ha en mer intrikat lösning, men jag ger det 50/50.

Jag vill inte att mordet ska vara proffsigt eller klantigt. Jag vill att mordet ska bli löst.

I den ambitionen måste man, menar jag, pröva alla slags hypoteser utom såna som är uppenbara fantasier.

En hypotes är att GM agerade kompetent i meningen snabbt fann en rimlig (inte den optimala, men en rimlig) mordplats, dödade sitt offer med ett skott, blev inte identifierad och nu har lyckats hålla sig dold i 33 år.

Även om vi alla hackar på HH och andra poliser så ser i alla fall jag det som självklart att det har varit många skickliga mordutredare inkopplade på fallet.

Men ingen, varken poliser eller andra, har lyckats lösa gåtan.

Vi kan ju inte direkt beskyllas för att vara erfarna mordutredare. Vi är engagerade lekmän som efter bästa förmåga försöker hjälpa till.

Jag är ingen kriminaltekniker eller rättsläkare. Jag förmodar att du inte heller är det.

Låt oss behålla ödmjukheten.

En sak som ofta slår mig när folk skriver om Palmemordet är att man tror att GM i förväg visste exakt vad Palme skulle företa sig efter bion.

Så är det ju inte.

GM var tvungen att på nära håll studera Palmes rörelser och anpassa sitt agerande efter dem.

Skulle de gå tillbaka till Rådmansgatan, åka taxi, hämtas av livvakterna, ta bussen etc?

Det fanns en uppenbar risk att mordet inte skulle kunna utföras alls denna kväll.

GM sköt inte Palme på Grand. Han sköt heller inte i folkmassan utanför Grand. Han sköt inte på platser där han genast skulle få stora problem att undkomma. Vad betyder det? Varför var det viktigt att undkomma?

För mig betyder det att GM kunde göra en kompetent sannolikhetskalkyl. Och han kunde göra den i skarpt läge. Han blev inte förlamad av skräck trots att han visste att han om några minuter skulle mörda landets statsminister.

GM behöll sinnesnärvaron o studerade Palmes rörelser. Vid Tunnelgatan fanns den minst dåliga flyktvägen och en plats där man slapp klättra över en massa vittnen för att komma fram till offret.

Om vi förutsätter att han agerade klantigt hamnar vi alltid i samma "han hade tur som kom undan, han hade tur som träffade Palme, han hade tur som inte blev upptäckt innan, han hade tur när han klädde sig i mörka kläder och utförde attentatet i mörkret, han hade tur som sköt med den metallbrytande ammunitionen ..."

Men om vi lyckas ta in tanken att GM inte var en ensam klantskalle utan endast studerar resultatet av aftonens ansträngning så lyckades han faktiskt mörda landets statsminister med ett direkt dödande exakt placerat skott och han var som uppslukad av jorden på ca 60 sek. För 33 år sedan.

Om man inte förstår någonting annat så bör ändå den basala insikten stämma till viss eftertanke.

Kanske kan det ha funnits andra i närheten som hjälpte GM? Jag vet inte. Ingen vet. Men jag kan i alla fall inte avfärda det alternativet.

Om han sköt mot LP före eller efter vet varken du, jag eller någon annan. Jag säger bara det som det samlade vittnesmaterialet berättar och det är att Palme föll direkt efter andra skottet.

Alla vittnena kan givetvis ha fel. Det vet inte jag. Alla kanske missuppfattar allting i kritiska situationer? Jag vet inte. Det finns vittnespsykologer att anlita i så fall.

Jag har som många andra studerat Palmemordet i.många år och jag har sett hundra exempel på hur folk väljer och vinklar fakta för att "få rätt".

Jag skiter i vem som får rätt. Sånt är helt ointressant. Jag har kämpat med många fyrkantiga idioter i mitt yrkesliv. Det räcker.

Det är av detta skäl jag försöker gräva fram basfakta o ödmjukt pröva olika hypoteser. Det säger sig självt att alla hypoteser inte är sannolika.

Somt faller på hälleberget.

Men de ska lik förbannat prövas. De kan till viss del bidra till det större pusslet. Eller inte. Låt oss diskutera saken och finna en trovärdig väg framåt.

Den som redan från början tror sig veta allting ska nog gå ägna sig åt någonting annat.
Senast redigerad av Basfakta 2019-03-30 kl. 04:53.
Citera
2019-03-30, 06:23
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Enligt linggärde och f-koderna var Lars Ljuggren (fd FRAchef) en av de som svor att mörda OP.
Vad jag inte visste tidigare var att LL var högt uppstatt chef inom Stay Behind, enl. DN 1990:

Visste inte att man avslöjade sb redan 1990 i DN. Allt mer tyder på att det finns sanning bakom Lingärdes pm. Sedan finns det som sagt detaljer som säkert är felaktiga
Citera
2019-03-30, 07:21
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Jag vill inte att mordet ska vara proffsigt eller klantigt. Jag vill att mordet ska bli löst.

I den ambitionen måste man, menar jag, pröva alla slags hypoteser utom såna som är uppenbara fantasier.

En hypotes är att GM agerade kompetent i meningen snabbt fann en rimlig (inte den optimala, men en rimlig) mordplats, dödade sitt offer med ett skott, blev inte identifierad och nu har lyckats hålla sig dold i 33 år.

Även om vi alla hackar på HH och andra poliser så ser i alla fall jag det som självklart att det har varit många skickliga mordutredare inkopplade på fallet.

Vi kan ju inte direkt beskyllas för att vara erfarna mordutredare. Vi är engagerade lekmän som efter bästa förmåga försöker hjälpa till.

Jag är ingen kriminaltekniker eller rättsläkare. Jag förmodar att du inte heller är det.

En sak som ofta slår mig när folk skriver om Palmemordet är att man tror att GM i förväg visste exakt vad Palme skulle företa sig efter bion.

Så är det ju inte.

GM var tvungen att på nära håll studera Palmes rörelser och anpassa sitt agerande efter dem.

Skulle de gå tillbaka till Rådmansgatan, åka taxi, hämtas av livvakterna, ta bussen etc?

Det fanns en uppenbar risk att mordet inte skulle kunna utföras alls denna kväll.

GM sköt inte Palme på Grand. Han sköt heller inte i folkmassan utanför Grand. Han sköt inte på platser där han genast skulle få stora problem att undkomma. Vad betyder det? Varför var det viktigt att undkomma?

För mig betyder det att GM kunde göra en kompetent sannolikhetskalkyl. Och han kunde göra den i skarpt läge. Han blev inte förlamad av skräck trots att han visste att han om några minuter skulle mörda landets statsminister.

GM behöll sinnesnärvaron o studerade Palmes rörelser. Vid Tunnelgatan fanns den minst dåliga flyktvägen och en plats där man slapp klättra över en massa vittnen för att komma fram till offret.

Om vi förutsätter att han agerade klantigt hamnar vi alltid i samma "han hade tur som kom undan, han hade tur som träffade Palme, han hade tur som inte blev upptäckt innan, han hade tur när han klädde sig i mörka kläder och utförde attentatet i mörkret, han hade tur som sköt med den metallbrytande ammunitionen ..."

Men om vi lyckas ta in tanken att GM inte var en ensam klantskalle utan endast studerar resultatet av aftonens ansträngning så lyckades han faktiskt mörda landets statsminister med ett direkt dödande exakt placerat skott och han var som uppslukad av jorden på ca 60 sek. För 33 år sedan.

Om man inte förstår någonting annat så bör ändå den basala insikten stämma till viss eftertanke.

Kanske kan det ha funnits andra i närheten som hjälpte GM? Jag vet inte. Ingen vet. Men jag kan i alla fall inte avfärda det alternativet.

Om han sköt mot LP före eller efter vet varken du, jag eller någon annan. Jag säger bara det som det samlade vittnesmaterialet berättar och det är att Palme föll direkt efter andra skottet.

Alla vittnena kan givetvis ha fel. Det vet inte jag. Alla kanske missuppfattar allting i kritiska situationer? Jag vet inte. Det finns vittnespsykologer att anlita i så fall.

Jag har som många andra studerat Palmemordet i.många år och jag har sett hundra exempel på hur folk väljer och vinklar fakta för att "få rätt".

Jag skiter i vem som får rätt. Sånt är helt ointressant. Jag har kämpat med många fyrkantiga idioter i mitt yrkesliv. Det räcker.

Det är av detta skäl jag försöker gräva fram basfakta o ödmjukt pröva olika hypoteser. Det säger sig självt att alla hypoteser inte är sannolika.

Men de ska lik förbannat prövas. De kan till viss del bidra till det större pusslet. Eller inte. Låt oss diskutera saken och finna en trovärdig väg framåt.

Den som redan från början tror sig veta allting ska nog gå ägna sig åt någonting annat.

Du svarar inte på frågan, så tråkigt.

Jag tror också att GM haft tidigare möjligheter, men avhållit sig, dit har vi inte ens kommit.

Frågan är mkt enkel, men du tar illa upp av det jag skriver. Världen är rå, men skulle vi ses skulle jag insistera på att få bjuda på fikat medan vi ritade och tänkte.
Citera
2019-03-30, 08:14
Medlem
ieshos avatar
Jag har alltid tycks att privatspanarrörelsen varit förd bakom ljuset. Man utesluter visst helt och söker bara ur ett strängt begränsat perspektiv: Gösta Söderström hade rätt tider, Stig Engström skulle man negligera, Lisbet Palme var virrig eller värre ändå, Christer Pettersson kan inte ha befunnit sig vid Dekorima, det måste ha varit ett närskott, det måste ha varit en magnum .357, det måste ha varit en mindre grupp som improviserade, ... Jag tror inte att någonting av detta är rätt och att förklaringen är professionell desinformation: the truth wasn't an option.
Citera
2019-03-30, 08:23
Medlem
Citat:

Om vi förutsätter att han agerade klantigt hamnar vi alltid i samma "han hade tur som kom undan, han hade tur som träffade Palme, han hade tur som inte blev upptäckt innan, han hade tur när han klädde sig i mörka kläder och utförde attentatet i mörkret, han hade tur som sköt med den metallbrytande ammunitionen ...".

Detta får mig att tänka på Stenmarks kommentar på en reporterfråga om allt bara är tur...Stenmarks svar: "Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag".
Han sa också: "Hä löns int’ förklar’ för den som int’ begrip"
Citera
2019-03-30, 08:51
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Detta får mig att tänka på Stenmarks kommentar på en reporterfråga om allt bara är tur...Stenmarks svar: "Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag".
Han sa också: "Hä löns int’ förklar’ för den som int’ begrip"

John McEnroe sa: Answer the fuckin question, jerk. Det skulle jag aldrig dra in i en diskussion om Palmemordet.

Jag tror GM avser avliva LP därför att dom setts flera ggr under kvällen, men att det sker med andra skottet. Sluta tänk SE kontra konspiration, han är en liten, liten möjlighet.
Citera
2019-03-30, 08:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Så är det ju inte.

Ord och inga visor.

Det mest fantastiska är att det idag efter 33 år finns skribenter som hävdar att vittnena sett fel. Utan att de själva var på platsen när mordet skedde. De tror på fullt allvar att om de varit med så hade de minsann sett rätt.

Jag personligen litar mer på eniga vittnen som verkligen iakttagit än amatördetektiver som hävdar motsatsen idag. Och det är stor skillnad mellan eniga vittnen och oeniga som avseende mördarens klädsel. Där kan man enbart påstå att det inte går att klarlägga hur han var klädd.

De vittnen som såg hela, eller delar av mordet, är överens. Ingen person föll ner efter första skottet. När andra skottet föll befann sig tre stående personer på mordplatsen. Efter andra skottet föll en person ned. IM upplevde det som att mördaren sköt OP två gånger. Han såg alltså inte att gärningsmannen skulle ha siktat med utsträckt arm mot LP. Inte AB heller.

Det är bara att läsa innantill bland vittnesutsagorna. Den enda som lämnar en annorlunda version är Lisbet. Som Borgnäs frågade Ölvebro. Hur vet man att LP inte har fel. Och i detta fallet är det troligast att hon har fel eftersom ett antal andra enigt hävdar motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in