2019-03-29, 08:58
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
OPs kula kortsluter hans ryggrad, så han rasar i backen på en sekund,alla muskler slappnar ögonblickligen av. LP dras med då de går arm i arm, Kula2 sniker LP då hon vrider sig och sätter sig på knä i armkrock med olof under denna sekund. Det går mycket fort.

Om det inte förekom ett tredje skott men det är osannolikt.

Det mystiska är fortfarande ljudbilden. Råkade avfyra en kaliber 22 en meter från mitt öra oförberedd för några månader sedan (jag är en dålig människa), det ringde i ena örat ett helt dygn. En "magnum" är något helt annat, men denna diskussion har vi har 127 ggr i tråden....förväxlas med smällare...icke.

Den mannen som jag tipsat PU som GM Berättade för mig på nittiotalet att man kan använda ett oljefilter till en bil som ljuddämpare till en revolver. Som vanligt trodde jag att han hittade på

I dag kan man se hur man gör på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=7t_pcWPdSDs
Senast redigerad av Lisa-S 2019-03-29 kl. 09:05.
Citera
2019-03-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes. Det där med 5 sek är ju hans egen hjältehistoria. Vi pratar nog snarare om 10 sek eller nåt ditåt.

En lite kul grej (det beror väl iofs på vad man har för humor) är att Susanne L som satt i IM:s bil enligt polisens protokoll säger så här:

"Omedelbart efter det personen föll observerade hon att det var troligen fyra personer som låg ner på gatan intill en taxibil som stod där precis efteråt".

De som "låg ner på gatan" vid taxibilen var alltså SG, Göran/Bengt I, Anders E och Lena B. Taxibilen kördes av HJ.

De fyra ägnade sig åt att vända Palmes kropp. Det måste ha gått snabbt. SG inledde genast livräddning.

Redan några sekunder senare, när AH och KJ anlände, var kroppen vänd i ryggläge.

Personer måste ha anlänt till mordplatsen från Sveavägen enligt följande:

1. HJ med passagerare (gör U-sväng och stannar mitt för mpl).

2. AH/KJ (från ÅL:s bil på västra sidan av Sveavägen). Delad andraplats med LL.

2. LL ( gör u-sväng och parkerar bilen framför HJ:s taxi vid mpl och "nästan kastade sig" ut).

4. JA (sitter kvar i LL:s bil och studerar AB).

5. Jan Åke S (parkerade sin bil norr om LL:s bil vid mpl och gick ur).

6. SE (som då kom gående norrifrån och såg flera parkerade bilar+AH, KJ, SG, LP). Kan även ha kommit fram något före eller samtidigt med JÅS.

7. Christina och Per V (från västra trottoaren).

8. Anders D (halvspringer från sin taxi vid västra trottoaren efter snack m taxiväxeln).

9. Bengt P (från sin bil på västra sidan).

10. Ulrika R och Susanne K (från västra trottoaren).

AB och LP var ju redan där.

AD säger att "två flickor och en man" fanns vid mpl och att andra personer stod runt omkring när han kom fram. De andra personerna kan då bl a ha varit LL, SE, JÅS + SG:s kompisar+syskonen V.

Det är, menar jag, klarlagt att Christina V och Per V sprungit över till mpl innan Bengt P begav sig dit. Bengt P såg när Christina V sprang över Sveavägen när han satt i sin bil.

Dessutom fanns då troligen personer norr om mpl, ungefär vid reklampelaren. Oklart vilka de var. Bl a "ett äldre par" som gick söderut mot mpl säger AH. Hon kan även ha sett LL och JÅS. Mannen i beige.

Efter detta kom då flera andra okända personer som ställde sig runt och tittade på händelseförloppet.

Det var fö Lena B ur SG:s gäng som satte sig på huk vid husfasaden och var nära att kräkas för att hon tyckte det var så obehagligt att se den döda kroppen.
Korrekt ska vara att ÅL:s bil stod på östra sidan, annars har du nog rätt i det mesta. HJ:s passagerare var först på plats, men undermåligt hörda, ej kallade till rekonstruktion, ej identifierbara till klädsel och utseende när det övriga materialet ska uttolkas. Visst är det anmärkningsvärt, och även GMP riktade kritik mot detta.
Bengt P som vände upp vid Adolf Fredriks kyrkogata borde varit tillbaks inom 15 sekunder, men satt kvar ca en halv minut, så han borde ha varit nere på mordplatsen tidigast en minut efter mordet.
Senast redigerad av MacMackay 2019-03-29 kl. 09:20.
Citera
2019-03-29, 10:01
Medlem
ieshos avatar
Lennart Hansson, medlem i Sveaborg, berättade 1997.
Förutom att bortföra och skydda nyckelpersoner såg Sveaborg som uppgift att utföra sabotageaktioner, bland annat mot kraftledningarna. Enbart hot om sådana sabotage kunde användas i utpressningssyfte mot ockupationsmakten, berättar Lennart Hansson. Sovjet behövde den svenska industrin.

CIA gemensam nämnare
De svenska motståndsmännen var inte ensamma. Även i de övriga nordiska länderna fanns liknande organisationer. I Norge kallades den Stay Behind, i Danmark Absalon eller Gladio, i Finland Stella Polaris. De hade en gemensam nämnare, den amerikanska underrättelseorganisationen CIA, som lovat att understödja verksamheten med livsmedel, vapen och ammunition. I Stockholm leddes planeringen under åren 1951-1953 av William Colby, officiellt politisk attaché men i verkligheten agent för CIA och sedermera CIA-chef.
Höga industriledare och militärer sympatiserade med Sveaborg. Lennart Hansson berättar om ett möte i Västerås, troligen 1949, hemma hos den tekniske direktören på ASEA dr. Ragnar Liljeblad där även andra industriledare medverkade. Liljeblad var ordförande i den svenska atomkommissionen, hade goda kontakter med amerikanarna och kände personligen försvarsstabschefen generalmajor Richard Åkerman, även denne finlandsfrivillig.
– Åkerman hade vid ett par tillfällen sagt till oss att ”fortsätt ni bara”, berättar Lennart Hansson.
Det yttrandet skall sättas i relation till Åkermans officiella reaktion när Sveaborg avslöjades i maj 1952.
https://www.facebook.com/download/1690990721004411/Lennart%20Hansson%20Sveaborg%20Bor%C3%A5s%20Tidnin g%2019970615.pdf?hash=AcpAHco4_K2EVNSG

(Från Palmerummet på Facebook)
Senast redigerad av iesho 2019-03-29 kl. 10:19.
Citera
2019-03-29, 10:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Den mannen som jag tipsat PU som GM Berättade för mig på nittiotalet att man kan använda ett oljefilter till en bil som ljuddämpare till en revolver. Som vanligt trodde jag att han hittade på

I dag kan man se hur man gör på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=7t_pcWPdSDs
Jag förstår inte heller varför ljuddämpat vapen är tabu i diskussionen. Om det inte var en ensam mördare kan någon ha skjutit mer diskret från ett något större avstånd. Medan allas blickar var riktade mot en mindre diskret aktör som aldrig skulle kunna spåras till anstiftarna men som var en perfekt fall guy.
Citera
2019-03-29, 10:21
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag förstår inte heller varför ljuddämpat vapen är tabu i diskussionen. Om det inte var en ensam mördare kan någon ha skjutit mer diskret från ett något större avstånd. Medan allas blickar var riktade mot en mindre diskret aktör som aldrig skulle kunna spåras till anstiftarna men som var en perfekt fall guy.

Att det var en ensam mördare måste nog alla hålla med om. Om han hade en organisation eller konspiration bakom sig är en helt annan diskussion. Men att det var en ensam gärningsman på platsen står nog utom allt tvivel
Citera
2019-03-29, 11:27
Medlem
Citat:
Det kan ha funnits flera vapen och flera skyttar.

Vi får passa oss för att göra Palmemordet till en JFK-dito med triangulär eld och ”grassy knolls”.

Angående antal skott så är det två skott som avlossats. Ekon kan säkerligen ge känslan av fler men vittnen närmast platsen talar om två.

Angående ljudet av ”smällare” så är det skillnad på att skjuta revolver på en skytteklubb med tak och väggar och att bränna av skott bland folk ute i det fria.

Sedan behöver det inte vara en Magnum som sagt. Jag har skjutit 44:a och 357 med revolver samt Colt 45 och Desert Eagle automatpistol. ENORM skillnad på ljud trots att det är liknande kaliber. 357 kan ju skjutas med allt från pilbåge till ”en mindre spädgris” som GW brukar beskriva en Magnum som.
Citera
2019-03-29, 12:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Vi får passa oss för att göra Palmemordet till en JFK-dito med triangulär eld och ”grassy knolls”.

Angående antal skott så är det två skott som avlossats. Ekon kan säkerligen ge känslan av fler men vittnen närmast platsen talar om två.

Angående ljudet av ”smällare” så är det skillnad på att skjuta revViViolver på en skytteklubb med tak och väggar och att bränna av skott bland folk ute i det fria.

Sedan behöver det inte vara en Magnum som sagt. Jag har skjutit 44:a och 357 med revolver samt Colt 45 och Desert Eagle automatpistol. ENORM skillnad på ljud trots att det är liknande kaliber. 357 kan ju skjutas med allt från pilbåge till ”en mindre spädgris” som GW brukar beskriva en Magnum som.
Vi får passa oss för oväsentliga schabloner, skulle jag snarare hävda. Naturligtvis är det inte lämpligt att bygga upp favoritscenarier om det är verkliga händelser som ska beskrivas. Men om man nu nödvändigtvis håller sig till favoritscenarier så är förstås ett enkelt att föredra framför ett mer komplicerat.
Citera
2019-03-29, 12:55
Medlem
ieshos avatar
De flesta av oss inbillar oss nog då och då att det måste vara på just detta eller detta viset, det är ofrånkomligt, men om man bara accepterar politiskt och socialt korrekta pusselbitar blir det svårt att hitta sanningar här.

De upphittade kulorna kan vara de som sköts mot Olof och Lisbet eller utplacerade kulor eller kulor som hamnat där oberoende av mordet, t.ex. de kulor som Tommy Axelsson sköt salut med två månader tidigare. Svårt att avgöra definitivt och meningslöst att gissa.

Många inser att vittnen hävdar att de såg att Olof föll vid andra smällen och att en person som blir skjuten på det sätt som skedde inte håller sig upprätt ens en tiondels sekund. Men det finns många olika uppfattningar om tidsintervallet mellan skotten: från en halv till tre sekunder. Även om man begränsar sig till den vanligaste uppgiften, runt en sekund, så blir det svårt att förstå att Olof inte reagerade på första skottet och vände sig tvärt.

Och då kommer man in på smällarnas styrka. Vissa hävdar att det small oerhört mycket andra att det lät som smällare eller avgasknallar, medan Lisbet som var närmast Olof, tyckte att det lät som smällare på ett visst avstånd. Hon hörde ett par smällar och när hon vände sig om föll Olof död till marken. Momentet efter kände hon sig beskjuten och hörde en knall, kanske knallen från en kula som passerade hennes kläder någon decimeter från hennes öron.

Hennes första intryck var att de besköts från ett litet större avstånd med ljuddämpat vapen och att den man hon såg och har identifierat som Christer Pettersson, inte hade något med beskjutningen att göra.

Sedan har vi alla olika signalementen på "gm" och vi har personer bakom "gm" på en trottoar som både Nicolas Fauzzi och Lisbet upplevde som i det närmaste folktom. Alltihop osar planerad desinformation redan i själva utförandet.

Några jävlar visste redan innan mordet vad vi skulle sitta och diskutera trettio år efteråt.
Senast redigerad av iesho 2019-03-29 kl. 13:32.
Citera
2019-03-29, 16:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Korrekt ska vara att ÅL:s bil stod på östra sidan, annars har du nog rätt i det mesta. HJ:s passagerare var först på plats, men undermåligt hörda, ej kallade till rekonstruktion, ej identifierbara till klädsel och utseende när det övriga materialet ska uttolkas. Visst är det anmärkningsvärt, och även GMP riktade kritik mot detta.
Bengt P som vände upp vid Adolf Fredriks kyrkogata borde varit tillbaks inom 15 sekunder, men satt kvar ca en halv minut, så han borde ha varit nere på mordplatsen tidigast en minut efter mordet.

Japp, östra ska det vara för ÅL:s bil. Tack. Egentligen stod han ju mer i mitten av Sveavägen men självklart på den östra sidan.

Att HJ:s passagerare, vad vi vet, inte förhörts grundligare är givetvis skandalöst. De var ju först på platsen och kan ha sett och hört en mängd intressanta saker.
Citera
2019-03-29, 16:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Du och andra bara negligerar Lisbets uppgifter.

Hon hörde flera skott, vände dig om, såg Olof falla, hörde en smäll till samtidigt som det brände till på ryggen.

Hennes första uppgifter, som sedan förvanskades för att passa Holmér.

Nja, det är nog inte min främsta avsikt.

Jag har istället i detalj granskat alla vittnesmål från mordplatsen och upprättat en tabell över när folk upptäckte mordet och hur de olika vittnesuppgifterna korrelerar med varandra.

Det har gett en del intressanta resultat. Slit lönar sig.

Vad LP sagt, enligt polisen, vet jag fuller väl.

Här handlade det mer om AD:s uppgifter, CA:s uppgifter, LL:s uppgifter mm.

Den bild jag får som sagt är att Palme inte sköts med det första skott som avlossades eftersom han enligt många vittnen faktiskt stod upp efter första skottet vilket inte hade varit möjligt om första kulan krossat ryggraden och kroppspulsådern.

Enligt Andersson och för övrigt även rättsläkaren Kari Ormstad rasar man "omedelbart" efter ett så välplacerat skott. Att stå upp i 3 sek är inte möjligt.

Palme föll snabbt direkt efter andra skottet. Därför drar jag den slutsats jag gör.

Om det sedan avlossades ytterligare skott vet inte jag.

En förkrossande majoritet vittnen talar om två knallar/smällar/ skott.

Ett vittne - Carina P - talar om tre skott. Det säger hon i andra förhöret. I första förhöret säger hon "ett par" skott.
Citera
2019-03-29, 16:38
Medlem
Var det något som hände på den presumtiva mordplatsen sommaren 1977 ? En framliden vän till mig berättade,att hon var i Stockholm och plötsligt kände oro för Olof Palme. Kanske en märklig fråga.
Citera
2019-03-29, 17:55
Medlem
Tema: eventuell bevakning av Palme tiden innan mordet.
I klippet från cirka en timme till slutet på klippet.

"Jag kom med i en hemlig svensk motståndsrörelse( jag antar att det är Stay behind som åsyftas)
Många medlemmar hade militär bakgrund, man var starkt antikommunistiska.
Några medlemmar tillhörde hemvärnet och några var poliser.

Man var indelade i små grupper typ 4-7 personer, grupperna skulle ha så liten kontakt med varandra som möjligt.
Man hade tillgång till en hel del vapen även en del oregistrade vapen.
Man jobbade med spaning, övervakning och avlyssning.
Telefonavlyssning var inget problem
Man hade kontakter med SÄPO och även kontakter med utlandet.
Palme hade varit övervakad i perioder och även en del andra socialdemokrater var också övervakade ibland.

Gruppen hade radiosamband med varandra när de övervakade någon person rent fysiskt.

Kan detta förklara varför man inte kunnat eller velat förklara walkie-talkie observationerna , man ville inte börja rota i saker som SÄPO hanterade och dessutom ta risken av att avslöja Stay behind som organisation?

https://www.youtube.com/watch?v=jhLzAcclATk&t=3720s
Mannen mordet mysteriet del 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in