Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Jag är övertygad om att människan i huvudsak är logisk. Jag tror inte heller att den stora massan älskar att bli lurade, jag älskar det absolut inte.
Om du tror något annat så måste du argumentera för detta, och ge ett antal bra exempel - med koppling till jordens form. Annars kan det inte bli någon vettig diskussion, och du kommer enbart att betraktas som en märklig kuf.
Ok. Vi kan ta tron på Jesus snara återkomst och evigt liv som exempel på hur även "logiska" människor föredrar lögner över sitt sunda förnuft.
Jag skulle tro att konspirationsteorier är nära besläktade med religion.
Allt fyller en funktion för mänskligheten.. Att ge hopp och inspiration. Att ge sagor och bekväma lögner till dom som är i behov av det. Att driva folk som söker framåt.
Det är så lätt att våra föreställningar blir en stötesten. Något vi faller över och blir kvar på samma ruta. Så t.ex platta jorden fyller massor av goda funktioner och det ger även levebröd till skojare.
Och alla människor älskar att bli lurade. Felet till världens alla problem är ju vårat, så vi behöver syndabockar.