2019-03-29, 12:30
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissar-Publikt
Jag skulle aldrig automattvätta eller ens tvätta den i det kommunala vattnet. Just rent vatten är nyckeln till att hålla bilen snygg i många år. Därför brukar jag köra den till ett närliggande naturreservat, och tvätta den där det finns en liten sjö med kristallklart och rent vatten.
tumme upp på det! Glöm inte att göra fullt oljebyte samtidigt, , kontrasten mellan det kristall klara vattnet och den svarta oljan blir som Latte art.
Citera
2019-03-29, 16:42
  #38
Medlem
TeEsErs avatar
Borsttvättar var farliga när Volvo 940 var nya. Det är oftast den 22:e ägaren till just en 940 som envist vidhåller att automattvättarnas borst består av bakelit blandat med makadam.

Det är helt ofarligt att tvätta en bil i automattvätt idag. Titta på alla tjänstebilar som automattvättats varje vecka och sen säljs efter tre år. De är ju inte randiga eller skrapade. Blir bilen bara korrekt polerad någon gång då och då (i tjänstebilars fall efter tre år när de lämnas tillbaka) så blir lacken fin.
Citera
2019-03-29, 16:51
  #39
Medlem
Scouten01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Borsttvättar var farliga när Volvo 940 var nya. Det är oftast den 22:e ägaren till just en 940 som envist vidhåller att automattvättarnas borst består av bakelit blandat med makadam.

Det är helt ofarligt att tvätta en bil i automattvätt idag. Titta på alla tjänstebilar som automattvättats varje vecka och sen säljs efter tre år. De är ju inte randiga eller skrapade. Blir bilen bara korrekt polerad någon gång då och då (i tjänstebilars fall efter tre år när de lämnas tillbaka) så blir lacken fin.


Det finns nog en hel del företag som lämnar in tjänstebilar på rekondtvätt.
De smårepor som förekommer på automattvättar blir inte bättre med åren och polering tar inte bort alla repor.

Det beror mer på hur varsam individen är och hur mycket man värderar tiden man annars får spendera på handtvätt/pengar till rekond.
Citera
2019-03-29, 16:56
  #40
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scouten01
Det finns nog en hel del företag som lämnar in tjänstebilar på rekondtvätt.
De smårepor som förekommer på automattvättar blir inte bättre med åren och polering tar inte bort alla repor.

Det beror mer på hur varsam individen är och hur mycket man värderar tiden man annars får spendera på handtvätt/pengar till rekond.
Herregud, ut och vaxa 940'n!
Citera
2019-03-29, 17:15
  #41
Medlem
Skulle aldrig tvätta i automattvätt. Tvättar för hand. En gång om året lämnar jag in bilen på Ditec.
Citera
2019-03-29, 18:05
  #42
Medlem
zepofans avatar
Ni som är så maniskt rädda för att tvätta i automattvätt, vad är det som är så farligt?
Värdeminskning? Nu är det ju ganska svårt att jämföra priser på begagnade bilar, men är det någon som med säkerhet kan säga att de fått mer för bilen bara för att den varit handtvättad? I så fall vilka summor talar vi om?

Är ni likadana med andra saker ni äger, att de inte får brukas på ett visst sätt? Plastpåsar på fjärrkontroller, sittskydd i soffan, mjuka tofflor för att inte slita på parkettgolvet? Bruksföremål slits om de används, det är normalt. Jag vill påstå att den maniska rädslan för automattvättar är ungefär samma sak som de som måste slå på lyseknappen två gånger, känna att dörren är låst tre gånger, räkna till tio innan de kliver ut på en balkong, inte kliva på skarvarna i trottoaren, dvs. ett lätt stört beteende.

Jag kan förstå att man vill vårda lacken på ett samlarfordon som skall visas på museum eller utställningar, men när en familjefar lägger ner samma tid och möda på en Volvo (eller vilken bruksbil som helst) blir det bara patetiskt.
Citera
2019-03-29, 19:47
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja du, det kanske finns de som tycker att det finns viktigare saker i livet än bögputsa på en biljävel! Det har absolut inte något med lathet att göra. Jag vet ingen som har mer än 24 timmar per dygn att tillgå, så de allra flesta måste prioritera vad de ska lägga sin tid på. Vad väljer du bort när du lägger tid på att tvätta bilen? Tid med nära och kära? Laga riktig mat istället för att ta en rullkorv på macken när du tvättat? Ett träningspass på 30 minuter?

Vem med alla hästar i kanoten ligger med näsan tio centimeter över lacken för att se om det framträder några små repor i motljus? På en dussinbil? Sjukt beteende!

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ni som är så maniskt rädda för att tvätta i automattvätt, vad är det som är så farligt?
Värdeminskning? Nu är det ju ganska svårt att jämföra priser på begagnade bilar, men är det någon som med säkerhet kan säga att de fått mer för bilen bara för att den varit handtvättad? I så fall vilka summor talar vi om?

Är ni likadana med andra saker ni äger, att de inte får brukas på ett visst sätt? Plastpåsar på fjärrkontroller, sittskydd i soffan, mjuka tofflor för att inte slita på parkettgolvet? Bruksföremål slits om de används, det är normalt. Jag vill påstå att den maniska rädslan för automattvättar är ungefär samma sak som de som måste slå på lyseknappen två gånger, känna att dörren är låst tre gånger, räkna till tio innan de kliver ut på en balkong, inte kliva på skarvarna i trottoaren, dvs. ett lätt stört beteende.

Jag kan förstå att man vill vårda lacken på ett samlarfordon som skall visas på museum eller utställningar, men när en familjefar lägger ner samma tid och möda på en Volvo (eller vilken bruksbil som helst) blir det bara patetiskt.

Kan bara hålla med.
Citera
2019-03-29, 20:20
  #44
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Om du vill nörda ner dig TS, hur man professionellt tvättar en bil ,se denna videon!
FB är inget bra forum för denna fråga, den slutsatsen drar jag av de svar Ts har fått i denna tråd.

https://www.youtube.com/watch?v=uWmtLSQYbys

Ps.
Åk aldrig till en 100kr tvätt. dom vet inte vad dom sysslar med!!!
Jag åkte med en kollega för ett par veckor sedan, hen fick ett infall att tvätta sin splitter nya bil i en av dessa 100kr tvättar ,efter tvätten rann rostskyddsmedel längs Bildörrströsklarna , avfettningsmedlet som tvätten använde löste alltså upp rostskyddet, katastrof!

Lol..
Jag är intresserad och ska kolla, men kul när han zoomar in på en fågelskit, och sedan lite smuts på en del utav fälgen, och något som liknar damm och säger att den är Very dirty. =)

https://youtu.be/uWmtLSQYbys?t=12

(12 sec in i klippet.. länken startar från tidpunkt jag syftar på)

Haha innan en minut har gått så säger han "im sure your car is not as dirty as this".
Han skulle nog begå självmord om han bodde i Sverige under slaskperiod ( Nov-)Mars)
Citera
2019-03-29, 20:25
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Lol..
Jag är intresserad och ska kolla, men kul när han zoomar in på en fågelskit, och sedan lite smuts på en del utav fälgen, och något som liknar damm och säger att den är Very dirty. =)

https://youtu.be/uWmtLSQYbys?t=12

(12 sec in i klippet.. länken startar från tidpunkt jag syftar på)

Haha innan en minut har gått så säger han "im sure your car is not as dirty as this".
Han skulle nog begå självmord om han bodde i Sverige under slaskperiod ( Nov-)Mars)

Haha ja han vet inte vad en skitig bil är. Titta t.ex. 28 sek in i klippet när det inte är närbild. Bilen skiner och ser ren ut enligt mig. Som du säger, under slaskperioden här så kan man tvätta den ena dagen så den skiner och nästa dag är den mycket skitigare än den där bil, till och med ofantligt mycket skitigare
Citera
2019-03-29, 20:26
  #46
Medlem
Köpte en ny BMW i November. Den har tvättats i maskintvätt i snitt tre gånger i veckan sen dess. Inga problem med repor i lacken, men då har jag koll på vilka biltvättar som är skonsamma. Sen blir det iofs mindre repor då jag la en ceramiccoating på bilen direkt efter jag hämtat den. Tar ett tag för en maskintvätt att nöta igenom den.
När jag säljer bilen om tre och ett halvt år så kommer den körts i maskin minst 4000 gånger och jag kan lova att köparen inte kommer märka det.
Citera
2019-03-29, 20:28
  #47
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finska Pinnen
Din bil har redan tvättats i automattvätt säkert en två till fyra ggr förrän du har fått den. Nutidens biltvättar repar inte lacken om det inte kommer något otillbehörligt föremål i borstarna. Större risk med repor är det om tvättar själv och är oaktsam. En hink med vatten som blir smutsig fort, svampen du använder samlar grus. Kul och skrubba den mot lacken då.
Repor och repor. Det blir faktiskt små små repor man kan se i släpljus. Men dom är enkla att polera bort, det blir inte direkt repor genom lacken...
Citera
2019-03-29, 20:38
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark2
Köpte en ny BMW i November. Den har tvättats i maskintvätt i snitt tre gånger i veckan sen dess. Inga problem med repor i lacken, men då har jag koll på vilka biltvättar som är skonsamma. Sen blir det iofs mindre repor då jag la en ceramiccoating på bilen direkt efter jag hämtat den. Tar ett tag för en maskintvätt att nöta igenom den.
När jag säljer bilen om tre och ett halvt år så kommer den körts i maskin minst 4000 gånger och jag kan lova att köparen inte kommer märka det.

Herregud vad du övertvättar. Jag tvättar bilen kanske 3 gånger under hela vintern. Känns meningslöst att göra det oftare för 1, den blir skitig direkt i alla fall så det känns som bortkastade pengar och 2. tvätta 3 gånger i veckan blir väldigt dyrt och inte alls värt det.

Är det på vintern så ska man ha lite dyrare tvätt också så kanske 300kr per tvätt = 900kr i veckan eller 3600kr i månaden. På två månader blir det en schysst utlandssemester i en vecka istället för att tvätta bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in