Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vet hon ville dö? Det lär hon inte ha sagt till nån - men stod i brevet.
Stackars Agnes och Moa som inte hade normala föräldrar.
Ja verkligen stackars tjejerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, det är nog så. Ett enda mischmasch som kan tolkas som krisreaktion, stress, utbrändhet, trötta utmattade föräldrar med sjuka barn - ner det redan barkat ner i depression och är ordagrant på väg mot världs ände.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Obligarorisk terapi. Via arbetsgivaren?
Ok, jag tänker bort personlig integritet, fackföreningar och frihetsbegrepp rent allmänt när det kommer till valfrihet gällande terapi och behandlingar och inte tvångsvård.
Nope. Kunde inte se det.
Nu citerade jag kanske lite hejvilt men det jag tänkte svara på var egentligen diskussionen kring huruvida man måste vara närmast katatonisk av depression.
Jag tror att många (inte du alltså men generellt) har en felaktig eller åtminstone väldigt snäv bild av vad depression och ångestsjukdomar kan innebära och hur olika det kan uttrycka sig utåt sett.
Oskar och Hanna verkar ha haft någon typ av vanföreställningar kring barnens sjukdom. Vad jag skulle gissa är att Hanna hade ångestdrivna vanföreställningar, någon form av "hypokondri by proxy" och extremt starka katastroftankar kring detta. Exakt varför Oskar inte lyckades balansera detta eller behålla sitt fotfäste i verkligheten har jag väl en del funderingar kring... Jag tycker ju att han verkar ha varit rätt knepig.
De bestämde sig för morden - enligt egen uppgift - tidig höst vilket torde vara strax efter sommarlov och semestrar och de genomförde det hela efter jullovet. Hemmasituationen verkar ha varit outhärdlig för dem.
På arbetet var de omvittnat duktiga och oerhört uppskattade. Hemma däremot tror jag att de kände sig otillräckliga och misslyckade.
Jag undrar som sagt om de själva ens upplevde sig som deprimerade. Över tid har de glidit in i det utan att riktigt fatta vad som höll på att hända tror jag. Det kan vara jättesvårt att förstå att man inte mår bra i själen och att mörkret inte är normalt.