Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Nja, på vilket sätt är det statistiska underlaget "magert" om jag kan påstå att det inte finns ett enda känt börsföretag som drivits av en kvinna som gått bättre än index? Det är ju ett extremt stort underlag: 50 år minimum, åtminstone 1000 bolag världen runt.
Den text som du länkar till är en sådan som spreds i media för några år sedan, när det diskuterades att kvotera in kvinnor i svenska styrelser. Därefter har den diskussionen tystnat, några kända kvinnliga styrelseledamöter gick ut och inte ville ha kvotering. Det är ju märkligt, det vore en sensation om man kunde visa att kvinnligt ledda företag gick bättre. Men det var säkerligen bluff, annars hade vi fortsatt att läsa om det tills det gick upp ett ljus för alla.
Jag är helt med på att det kan finnas en stark "PK-bias" men jag förstår överhuvudtaget inte vad du studerat och hur.
Kan du i systematisk form lägga upp detta nu med klara urvalskriterier av bolag, hur man definierar om ett bolag haft en kvinnlig VD "under 50 års tid" osv. Du har väl ett excelblad eller nåt åtminstone.
Kan du presentera klara data som entydigt visar att det är negativt för bolag att skaffa sig en kvinnlig VD så startar jag en fond som systematiskt blankar dessa "kvinnliga" bolag och långar "manliga" bolag med motsvarande affärsverksamhet.