2019-03-27, 21:18
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Det går utmärkt, allt nötkött är lugnt rått, frågan är bara om det kan vara dåliga grejer i en del av det från affären men har alltid gått bra för mig, lövbiff är ju dessutom gott att äta rått.

Ätit rätt mycket rått kött av alla slag förutom gris, bara bacon så länge den är rökt på riktigt och inte har rökarom har jag ätit mycket utan att tillaga.
https://www.youtube.com/watch?v=T1Lwe7XLxMI Verkar funka bra för den snubben ändå.

Ägg och fisk blir mycket rått, framför allt sushi. Önskar jag kunde få tag på råmjölk men får köpa lågpastöriserad, klar skillnad från den vanliga pastöriserade.

Sen är väl tillagat kött det som blir godast oftast, så jag äter rått när det är något som jag tycker blir godare så numera.
Eller när man drar i sig några råa ägg för att det går snabbt och smidigt.

All nötkött är INTE ok att äta rått.
Här finns det utmärkt program som berättar vilket kött man kan äta rått.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1253750
Citera
2019-03-27, 21:25
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
All nötkött är INTE ok att äta rått.
Här finns det utmärkt program som berättar vilket kött man kan äta rått.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1253750
Allt nötkött är generellt lugnt att äta rått, tar inte hälsotips eller något tips alls från stagsägd folkmordisk propaganda.
Senast redigerad av Badassmfoka 2019-03-27 kl. 21:47.
Citera
2019-03-27, 21:52
Medlem
Europes avatar
Det är alltid mer säkert att äta tillagad kött. I första hand är det fågel och fläsk man ska undvika äta rått på grund av salmonellarisken. Inte ens råa ägg är helt säkert, men det är dock väldigt ovanligt med salmonella i svenska ägg (men kan vara värt att tänka på utomlands). Även nötkött, får och get kan ha EHEC, även om jag inte vet hur stor risken är. Jag skulle kanske inte sleva i mig stora mängder rå nötfärs (om det inte är av bättre, djupare delar som har malts i en kvarn för sig). Jag vet dock inte hur riskerna ser ut när det gäller lövbiff, men åtminstone lär det vara säkrare att äta den rå än äta rått kött från fåglar och många andra däggdjur, samt äta vanlig nötfärs.
Senast redigerad av Europe 2019-03-27 kl. 21:57.
Citera
2019-03-27, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Ja om du steker den först

Det går utmärkt att äta lövbiff rå.
Citera
2019-03-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ja om du värmer den först
Citera
2019-03-27, 22:20
Medlem
Europes avatar
Citat:

Det går utmärkt att äta det mesta rått. Däremot ökar risken att bli sjuk i varierande grad beroende på vad man äter.
Citera
2019-03-27, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Ja om du värmer den först

Lägg av.
Lövbiff är oftast gjord på innanlår och passar utmärkt till exempelvis råbiff.
Citera
2019-03-27, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det går utmärkt att äta det mesta rått. Däremot ökar risken att bli sjuk i varierande grad beroende på vad man äter.

Att äta rätt hanterad lövbiff rå är inte förenat med några som helst risker.
Citera
2019-03-27, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är alltid mer säkert att äta tillagad kött. I första hand är det fågel och fläsk man ska undvika äta rått på grund av salmonellarisken. Inte ens råa ägg är helt säkert, men det är dock väldigt ovanligt med salmonella i svenska ägg (men kan vara värt att tänka på utomlands). Även nötkött, får och get kan ha EHEC, även om jag inte vet hur stor risken är. Jag skulle kanske inte sleva i mig stora mängder rå nötfärs (om det inte är av bättre, djupare delar som har malts i en kvarn för sig). Jag vet dock inte hur riskerna ser ut när det gäller lövbiff, men åtminstone lär det vara säkrare att äta den rå än äta rått kött från fåglar och många andra däggdjur, samt äta vanlig nötfärs.

Du verkar inte veta mycket du.
Citera
2019-03-27, 22:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad av det som Europe skrev och som du citerade var fel?
Citera
2019-03-27, 22:36
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Vad är fel i det han sa?
Citera
2019-03-27, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad av det som Europe skrev och som du citerade var fel?

Reagerade på att Europe på ett par ställen skrev att han inte vet något om risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in