2019-03-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
De väljer ju till och med att "glömma bort" ett av de absolut tydligaste bevisen på jordens form:
Våra kartor, som bygger på en sfärisk jord, stämmer överens med verkligheten. De sfäriska modellerna över jorden fungerar i praktiken. WGS84 är en på metern när fungerande modell över hur jorden ser ut.

Exakt. Just det faktum att en karta av den sfäriska Jorden faktiskt fungerar är ju inget som man kan bortförklara med "det är fejk". Det är ju bara att testa själv.

Så, hur förklarar ni som tror på en platt gjord att det faktiskt går utmärkt att navigera med hjälp av en karta på en sfärisk jord?
Citera
2019-03-27, 20:09
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Men hur är det med NASA ?
Finns det personer inom nasa som på något litet sätt matar den här teorin?

Jag tycker mig se, efter studier av NASA filmer att det är något skumt med dom ibland.
Saker dom säger och uttryck och det här ryktet om falska månbesök.

Och sedan det här med Amiral Byrd and hans "påstående att där finns landområden stora som nordamerika outforskade bortom sydpolen. Vad handlade det om?

Samma sak med Hollywood och saker som pågår där. Typ filmen Shining.
Varför?

Nog verkar det som att mycket mäktiga krafter medverkar i skapandet av platta jorden idén.
Men det verkar många motståndare förneka.
Citera
2019-03-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Men hur är det med NASA ?
Finns det personer inom nasa som på något litet sätt matar den här teorin?
Troligtvis och förhoppningsvis vet alla som jobbar på NASA att Jorden är är en sfär.
Således finner jag det osannolikt att någon inom NASA "matar" den felaktiga hypotesen att Jorden är platt.

Citat:
Jag tycker mig se, efter studier av NASA filmer att det är något skumt med dom ibland.
Saker dom säger och uttryck och det här ryktet om falska månbesök.
Har du några exempel?
Och att vi inte skulle ha varit på månen, är just det, ett rykte, eller snarare en ogrundad och bevisligen felaktig konspirationsteori.
Citat:
Och sedan det här med Amiral Byrd and hans "påstående att där finns landområden stora som nordamerika outforskade bortom sydpolen. Vad handlade det om?
Ingen aning. Påstå saker kan vem som helst göra. Det blir intressant först när belägg för påståendena i fråga, presenteras.

Varför?

Citat:
Nog verkar det som att mycket mäktiga krafter medverkar i skapandet av platta jorden idén.
Men det verkar många motståndare förneka.
Det är inte direkt några "märkliga krafter" som förespråkar idén att Jorden skulle vara platt. Det är i första hand okunniga kreationister.
T o m majoriteten av kreationisterna skrattar åt de som tror att Jorden är platt. Och då är ändå kreationister kända för sitt förnekande av allmänt vedertagen vetenskap.
Citera
2019-03-27, 20:29
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Troligtvis och förhoppningsvis vet alla som jobbar på NASA att Jorden är är en sfär.
Således finner jag det osannolikt att någon inom NASA "matar" den felaktiga hypotesen att Jorden är platt.

Har du några exempel?
Och att vi inte skulle ha varit på månen, är just det, ett rykte, eller snarare en ogrundad och bevisligen felaktig konspirationsteori.

Ingen aning. Påstå saker kan vem som helst göra. Det blir intressant först när belägg för påståendena i fråga, presenteras.

Varför?

Det är inte direkt några "märkliga krafter" som förespråkar idén att Jorden skulle vara platt. Det är i första hand okunniga kreationister.
T o m majoriteten av kreationisterna skrattar åt de som tror att Jorden är platt. Och då är ändå kreationister kända för sitt förnekande av allmänt vedertagen vetenskap.
Hollywood är mäktigt. Varför plantera ut saker som matar det här?
Presidenter är mäktiga. Varför prata om platta jorden, om det nu är så skrattretande?
Byrd var en respektabel man. Mäktig kan man säga och varför skulle han påstå så otroliga saker.

Kan du inte se att där är mer än några skrattretande fånar som ligger bakom den här idén?
Du är precis som plattskallarna som får frågan om flygresor och piloter i Australien.
Citera
2019-03-27, 21:13
Medlem
Citat:
Hollywood är mäktigt. Varför plantera ut saker som matar det här?
Presidenter är mäktiga. Varför prata om platta jorden, om det nu är så skrattretande?
Byrd var en respektabel man. Mäktig kan man säga och varför skulle han påstå så otroliga saker.

Kan du inte se att där är mer än några skrattretande fånar som ligger bakom den här idén?

Är det själva spridningen av den felaktiga föreställningen att jorden är platt, som du menar är någon form av konspiration?

Oavsett, så är det irrelevant. Bevisen för att jorden är en sfär talar för sig själv. Vi vet att Jorden inte är platt.

Citat:
Du är precis som plattskallarna som får frågan om flygresor och piloter i Australien.
På vilket sätt är jag som dem?
Citera
2019-03-27, 21:30
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Är det själva spridningen av den felaktiga föreställningen att jorden är platt, som du menar är någon form av konspiration?

Oavsett, så är det irrelevant. Bevisen för att jorden är en sfär talar för sig själv. Vi vet att Jorden inte är platt.

På vilket sätt är jag som dem?
Du menar att bara jorden är en sfär. så finns inget mer att tala om på den här tråden?
Är det det du menar?
Att dom mäktigaste personerna på Jorden sprider ut mystiska ledtrådar till att NASA ljuger är helt ointressant?

Ja, jag menar att där finns en sorts konspiration för att ge luft under vingarna till platta jorden hysterin och alla andra konspirationer.

Jag ser tydliga tecken på att NASA medvetet tramsar på sina filmer och kändisar mfl påstår sig veta att jorden är platt och satanism pågår

Jag ser President Obama flertalet gånger prata om platta jorden, och det här med Byrd och mycket mycket annat. Men folk tycks inte vilja ta i det faktumet.

Antingen så tror dom att jorden är platt och därav dessa företeelser.
Eller så är dom som dig, helt inne på att av okänd anledning försvara vetenskapen inför fåntrattar som borde ignoreras helt. Det tycks mig som att folk som dig jobbar på exakt samma satt som ovannämnda personer. Obama, Byrd och NASA. Du ger det här luft under vingarna, snarare än tvärtom.

Så vad tror jag. Som jag sa, kanske vi människor måste börja tänka mer. Vi vanligt folk kan inte leva på sagor och löften från valda ledare. Kanske sådant här kan tvinga fram ett riktigt uppvaknande.
Citera
2019-03-28, 13:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du menar att bara jorden är en sfär. så finns inget mer att tala om på den här tråden?
Är det det du menar?
Att dom mäktigaste personerna på Jorden sprider ut mystiska ledtrådar till att NASA ljuger är helt ointressant?
Det är mycket riktigt ett faktum att jorden är sfärisk men tråden tjänar enligt min mening till att få folk som tvivlar på jordens sfäriska form att tänka efter innan man faller för en så absurd idé som att jorden är platt. Att "mäktiga personer sprider ut mystiska ledtrådar" får du nog komma med exempel på om vi ska ha något att debattera om, annars riskerar vi att tala förbi varandra.

Citat:
Ja, jag menar att där finns en sorts konspiration för att ge luft under vingarna till platta jorden hysterin och alla andra konspirationer.

Det är mycket möjligt att det finns en sorts konspiration som går ut på att fördumma befolkningen för att stärka sin egen makt men det är en ren spekulation från min sida. Med det menar jag alltså spridningen av plattjordsidiotin som exempel på denna konspiration.

Citat:
Jag ser tydliga tecken på att NASA medvetet tramsar på sina filmer och kändisar mfl påstår sig veta att jorden är platt och satanism pågår
Åter igen för att inte gå förbi varandra bör du ge exempel på detta.

Citat:
Jag ser President Obama flertalet gånger prata om platta jorden, och det här med Byrd och mycket mycket annat. Men folk tycks inte vilja ta i det faktumet.
Efterfrågar exempel igen. Gärna i sitt sammanhang och inte körsbärsplockat material från plattjordare som gärna använder denna teknik för att få det till att en person sagt B när bortklippt material visar att denne egentligen sagt A.

Citat:
Antingen så tror dom att jorden är platt och därav dessa företeelser.
Eller så är dom som dig, helt inne på att av okänd anledning försvara vetenskapen inför fåntrattar som borde ignoreras helt. Det tycks mig som att folk som dig jobbar på exakt samma satt som ovannämnda personer. Obama, Byrd och NASA. Du ger det här luft under vingarna, snarare än tvärtom.

Så vad tror jag. Som jag sa, kanske vi människor måste börja tänka mer. Vi vanligt folk kan inte leva på sagor och löften från valda ledare. Kanske sådant här kan tvinga fram ett riktigt uppvaknande.
Jo plattjordarna borde ignoreras helt men de fortsätter att lura in ovetande i tramset, i ett flertal fall för att tjäna mer pengar från youtube. Därför bör de motarbetas så gott det går. Fortsätter dessa dumheter att spridas är det i förlängningen ett hot mot demokratin. Helt rätt att vi behöver tänka mer, gör vi det kan vi enkelt konstatera jordens runda form med egna observationer och experiment.

Frågan är bara hur länge till vi kan använda internet efter att några sossar begått landsförräderi i europaparlamentet.
Citera
2019-03-28, 17:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Platjordarnas tystnad kring månförmörkelsen som skedde i januari är talande(!). Föga förvånande ville de ge sig på att förklara hur en förmörkelse inträffade exakt var och när astronomer hade förutsett att den skulle ske.
Citera
2019-03-28, 17:27
Medlem
Hur kan detta ens bli en disskussion? Ställ dig vid vilken jävla strandkant som helst och montera en sketen laserstråle som lyser ut över vattnet. Åk ut med en båt en kilometer och laserstrålen kommer att vara högre upp i förhållande till höjden vid strandkanten. En idiot klarar att utföra detta enkla test och därmed kan man avsluta denna hjärndöda disskussion. Såvida det nu inte finns någon idiot som påstår att laserstrålen inte är rak...
Citera
2019-03-28, 18:57
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F149
Hur kan detta ens bli en disskussion? Ställ dig vid vilken jävla strandkant som helst och montera en sketen laserstråle som lyser ut över vattnet. Åk ut med en båt en kilometer och laserstrålen kommer att vara högre upp i förhållande till höjden vid strandkanten. En idiot klarar att utföra detta enkla test och därmed kan man avsluta denna hjärndöda disskussion. Såvida det nu inte finns någon idiot som påstår att laserstrålen inte är rak...

Dom är så lågbegåvade att dom kommer svara ”perspektivet”...
Citera
2019-03-28, 19:47
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F149
Hur kan detta ens bli en disskussion? .
Ha ha ha. Hur kan det .....
Vad tror du?
Att människan är logisk?
Den stora massan av människor älskar att bli lurade.
Dom väljer det praktiskt taget frivilligt.
Citera
2019-03-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ha ha ha. Hur kan det .....
Vad tror du?
Att människan är logisk?
Den stora massan av människor älskar att bli lurade.
Dom väljer det praktiskt taget frivilligt.
Jag är övertygad om att människan i huvudsak är logisk. Jag tror inte heller att den stora massan älskar att bli lurade, jag älskar det absolut inte.

Om du tror något annat så måste du argumentera för detta, och ge ett antal bra exempel - med koppling till jordens form. Annars kan det inte bli någon vettig diskussion, och du kommer enbart att betraktas som en märklig kuf.
Senast redigerad av pewana 2019-03-29 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in