2019-03-22, 00:14
Medlem
Jag går inom ett år i pension och funderar på om det är värt att behålla medlemskapet i facket samt a-kassan. Det är alltid ett par hundralappar som går att spara genom att avsluta dessa.
Har det f.ö. ordnat på jobbet med samma anställningsplats sedan 20+ år och anser att sannolikheten att jag skulle bli uppsagd eller på annat sätt komma i tvist med arbetsgivaren är väldigt liten.
Vad tycker ni? Bra eller dålig ide?
Citera
2019-03-22, 00:48
Medlem
Jag hade gjort det om jag visste att allt är klappat och klart. Du trivs med din nuvarande arbetsgivare o s v.
Citera
2019-03-22, 00:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttm
Jag går inom ett år i pension och funderar på om det är värt att behålla medlemskapet i facket samt a-kassan. Det är alltid ett par hundralappar som går att spara genom att avsluta dessa.
Har det f.ö. ordnat på jobbet med samma anställningsplats sedan 20+ år och anser att sannolikheten att jag skulle bli uppsagd eller på annat sätt komma i tvist med arbetsgivaren är väldigt liten.

Det är väl dumsnålt å andra sidan, OM det skulle ske något? Vi går mot lågkonjunktur. Men visst, blir det uppsägningar får du kanske ändå en pensionsdeal. Beror på vad det är för typ av ställe...
Citera
2019-03-22, 00:56
Medlem
Om arvetsgivaren har en ok inställning till dig som person och arbetare så ser jag det som bortkastade kostnader om pensionen är 1 år bort
Citera
2019-03-22, 00:56
Medlem
Citat:
Dålig ide. Bättre stanna kvar i fack och a-kassa. Så fattig är du väl inte.
Citera
2019-03-22, 05:51
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Om du har 6mån uppsägningstid går ur a-kassan.
Om du blir uppsagd är det bara att gå med den dagen så här du jobbat ihop din kvot lagom tills det är dags att hänga upp handskarna.
Citera
2019-03-23, 14:01
Medlem
Det är bortkastade pengar att vara kvar i fack o akassa om du har mindre än ett år till pension.
Jag skippade facket för mycket länge sen, har aldrig nånsin ångrat mig. När jag gick från anställd till eget företag fimpade jag akassan också, inget jag behövt ångra heller.
Citera
2019-03-23, 16:39
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Det är bara att gå ur dem! Jag gjorde det för flera år sedan! Sparar säkert 5000 kr netto om året på det!
Citera
2019-03-27, 19:32
Medlem
CarlXIIs avatar
Facket är ju bara att gå ur. Däremot har jag hört om 64-åringar som säger upp sig och går på a-kassa till pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in