2019-03-26, 22:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Jag tror nog att man i ett plan som strular bör planera att landa även om man inte har full kontroll, det är nämligen bättre att planera att landa än att inte planera att landa eller vad tror du Einstein

Oså tar vi lite snacka skit om den döda besättningen också så ovanligt, du ger dig inte ingen vill prata skit om besättningen förutom du, ska vi prata skit ska vi prata om dom som gjort att dom hamnade i denna situation, men du fattar inte sådant tyvärr.

Balsaklubben är fö mycket trevlig, man lär sig massor där och har väldigt roligt.

Uppenbarligen lär man sig inte skillnaden på att sätta ner en 737 lastad med människor och ett obemannat balsaplan som man kastar i papperskorgen när det sket sig.

Nu tror du igen.

Nej, landa planerar man för när man har kontroll över flygplanet.

Planerade piloterna för landning är det kanske inte så konstigt att de störtade, de hade ju inte kontroll över flygplanet.
Citera
2019-03-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursäkta! vad har jag inte svarat på?

Citera
2019-03-26, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
När du har bankat omkull maskinen och inte ger någon höjd alls så beror det nog litegrann på vilken typ av maskin du har, men i stort sett kan man säga att när du bankar utan att ta höjdroder så flyger maskinen till del som wings level och till del som knivegg. Kniveggsdelen beror lite på hur den aerodynamiska tyngdpunkten och maskinens tyngdpunkt ligger i förhållande till varandra. Alla maskiner byggs stabila i knivegg/girled vilket innebär att tyngdpunkten ligger framför aerodynamiska i girled/knivegg. Det innebär att nosen viker av nedåt om du inte kompenserar med sidroder.

För svängbiten så får du tänka på att det råder balans mellan tyngdpunkt/lyftkraft på vingen och stabben. Det gäller i princip även när du har bankat ikull så det blir egentligen ingen sväng om du inte tar höjdroder. ( en viss, låg turnrate kan nog finnas)
Ditt modellflygplan har sannolikt ingen ”skevroderväxel” vilket gör att maskinen vill fara med nosen åt motsatt håll pga att skevrodret som går ned bromsar mer än det som går upp u der tiden som du har skevutslag.

I vart fall, om du inte tar höjd faller nosen ned åt det håll du lutar och maskinen börjar dyka. Det blir en låg anfallsvinkel och ingen stall.
G-stallen kommer just med belastningen som höjdrodret ger.
Vet inte vad en skevrodelväxel, menas det att det ena rodret rör sig mer än det andra? Ifall så nej, dom rör sig lika mycket iallfall mina, flashigare plan har ett servo per roder och då kan man fixa sådan saker.

Men hur som tack, nu när sommaren kommer och det blir balsaflygplansflyg i balsaklubben igen ska jag verkligen tänka på hur jag egentligen gör, det stämmer säkert som du säger och kanske också att de små planen med gigantiska vingar beter sig annorlunda än trafikplan med små vingar, samt att vingarna sitter långt fram.
Citera
2019-03-26, 23:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag tror nog att man i ett plan som strular bör planera att landa även om man inte har full kontroll, det är nämligen bättre att planera att landa än att inte planera att landa eller vad tror du Einstein

Har man problem med kontroll av maskinen måste man försöla redan ut det innan man försöker landa. Det är gängse rutin bland alla operatörer jag vet runt om
i världen.
Kan man inte kontrollera en maskin bra i planflykt rakt fram så kommer man mest sannolikt inte kunna landa den.
Gasavdrag ger nos ned( 737), klaff ofta nos ned, landstället på de flesta nos ned, och minskad fart ger alltid nos ned mht aerodynamiken på ett stabilt flyplan.
Innebär att alla förändringar man gör när
konfigurerar maskinen för landning påverkar i pitchled och har mab inte bra kontroll före så riskerar det att gå mkt dåligt om man ändå försöker.
Här är ett exempel på kontrollproblem som man löste väldigt bra. Hade man försökt landa i i ledningen hade de inte överlevt.
https://www.wired.com/story/air-astana-flight-1388-portugal-loss-control/
Citera
2019-03-26, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av returned
Ahh, okey sorry det var inte meningen. Men nu är den svarad på då jag gissar att dom girande för att återvända och landa med följd att den "klippte" och den effekten har du säkert redan läst om med balsaflygplan osv
Citera
2019-03-26, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Uppenbarligen lär man sig inte skillnaden på att sätta ner en 737 lastad med människor och ett obemannat balsaplan som man kastar i papperskorgen när det sket sig.

Nu tror du igen.

Nej, landa planerar man för när man har kontroll över flygplanet.

Planerade piloterna för landning är det kanske inte så konstigt att de störtade, de hade ju inte kontroll över flygplanet.
Tror är en yrkesskada då dom som vet är dom som ej vet utan bara tror/gör sken av att veta.

Så om man flyger och ej har full koll på sitt krånglade flygplan, vad gör man då menar du, flyger vidare tills soppan tar slut och gör en oplanerad kraschlanding

En sak jag kan berätta för dig är att när man flyger dessa balsaflygplan så får man en jäkla erfarenhet att alltid planera landingen, även kraschlandingen(sikta på något mjukt) och den tekniken är samma som den som stuntfolk använde/använder alltid planera alltid.
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-03-26 kl. 23:17.
Citera
2019-03-26, 23:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag vet inte mer om detta än ni andra gör, men ibland tänker jag lite i termer av ockhams rakkniv.
Det blir lätt att fantasin skenar och vi kommer på olika konspirationsteorier för att förklara ett skeende som ofta har en mycket simplare förklaring.

Exakt.

Det mest sannolika, från det man vet precis som Leif GW kommer ha rätt flest gånger.

Jag kan inte exakt numerär eller procentsats men de flygkunniga på FB har nog haft rätt i princip varje gång. Lätt mer än 90%.
De andra fantasierna har inte haft rätt än sedan jag började läsa här...å ändå har de vart en betydligt större numerär med fler gissningar.

Jag är inte orolig här, eller i Lionfallet heller.
Citera
2019-03-26, 23:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tror är en yrkesskada då dom som vet är dom som ej vet utan bara tror/gör sken av att veta.

Så om man flyger och ej har full koll på sitt krånglade flygplan, vad gör man då menar du, flyger vidare tills soppan tar slut och gör en oplanerad kraschlanding

En sak jag kan berätta för dig är att när man flyger dessa balsaflygplan så får man en jäkla erfarenhet att alltid planera landingen, även kraschlandingen(sikta på något mjukt) och den tekniken är samma som den som stuntfolk använde/använder alltid planera alltid.

Piloterna på ET302 hade knappast någon nytta av ett mjukt underlag när nosen i princip pekade rakt ner mot backen.

Ta kontroll över flygplanet, därefter blir landningsplats aktuellt.

En kontrollerad landning är sannolikt bättre än en okontrollerad var den än sker.
Citera
2019-03-26, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Har man problem med kontroll av maskinen måste man försöla redan ut det innan man försöker landa. Det är gängse rutin bland alla operatörer jag vet runt om
i världen.
Kan man inte kontrollera en maskin bra i planflykt rakt fram så kommer man mest sannolikt inte kunna landa den.
Gasavdrag ger nos ned( 737), klaff ofta nos ned, landstället på de flesta nos ned, och minskad fart ger alltid nos ned mht aerodynamiken på ett stabilt flyplan.
Innebär att alla förändringar man gör när
konfigurerar maskinen för landning påverkar i pitchled och har mab inte bra kontroll före så riskerar det att gå mkt dåligt om man ändå försöker.
Här är ett exempel på kontrollproblem som man löste väldigt bra. Hade man försökt landa i i ledningen hade de inte överlevt.
https://www.wired.com/story/air-astana-flight-1388-portugal-loss-control/
Absolut försöka men tillslut måste man ned det var det jag svarade på, och beroende på hur illa det är det kan tex vara något som förvärras tex tappar hydralolja eller något.

Intressant story iallafall du länkade(styr med vad du har), visst var det något i USA som också landade med bara motorerna som kontrollytor, om höjd eller skev lagt av kommer inte ihåg, har för mig att runt hälften klarade sig.

Och den stackars 747 från Japan som tappade delar av stabben och körde in i ett berg tillslut, han försökte också med motorerna bara.

Nåja åter till ET flighten kanske, sorry för alla utflykter!
Citera
2019-03-26, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Absolut försöka men tillslut måste man ned det var det jag svarade på, och beroende på hur illa det är det kan tex vara något som förvärras tex tappar hydralolja eller något.

Intressant story iallafall du länkade(styr med vad du har), visst var det något i USA som också landade med bara motorerna som kontrollytor, om höjd eller skev lagt av kommer inte ihåg, har för mig att runt hälften klarade sig.

Och den stackars 747 från Japan som tappade delar av stabben och körde in i ett berg tillslut, han försökte också med motorerna bara.

Nåja åter till ET flighten kanske, sorry för alla utflykter!

Ner kommer man alltid, utgångspunkten är ju att överleva.

Således är prio ett att få kontroll över flygplanet och därefter landa så säkert som möjligt.

Piloterna ombord på ET302 hade annat att tänka på än att komma ned, de behövde höjd.
Citera
2019-03-26, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ner kommer man alltid, utgångspunkten är ju att överleva.

Således är prio ett att få kontroll över flygplanet och därefter landa så säkert som möjligt.

Piloterna ombord på ET302 hade annat att tänka på än att komma ned, de behövde höjd.
Tack, äntligen börjar du se saker ur piloternas perspektiv.
Citera
2019-03-27, 01:56
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
...
Jag vet inte mer om detta än ni andra gör, men ibland tänker jag lite i termer av ockhams rakkniv.
Det blir lätt att fantasin skenar och vi kommer på olika konspirationsteorier för att förklara ett skeende som ofta har en mycket simplare förklaring.
Fast kommer man med något sådant på ett internetforum, blir man lite av en glädjedödare.

Ockhams rakkniv är missförstådd av väldigt många. Det handlar inte om att i första hand undersöka den "simplaste" hypotesen utan den hypotes som kräver minst antal nya rena antaganden.

I det aktuella fallet skulle två mycket simpla hypoteser t ex kunna vara:

1. MCAS-fel gör planet fullständigt omöjligt att flyga oberoende av man gör och därför kraschade planet när MCAS aktiverades felaktigt.

2. Besättningen var så inkompetent att de inte ens kunde checklistan för "runaway stabilizer" och därför störtade planet när ett enkelt åtgärdbart MCAS-fel inträffadet.

Båda innehåller helt nya antaganden som man inte har några belägg för och därför är de inte bra hypoteser att börja med trots att de är väldigt "simpla".

Det som gör att många låser sig snabbt vid de "simpla" hypoteserna är en undermedveten bias när det gäller sådant som är rena antaganden. Man fastnar i att antagandena skulle vara mer eller mindre bevisade eftersom som man får en enkel och logisk hyptotes om de är sanna. "Så här måste det naturligtvis vara rent logiskt, det förstår ni väl?"

Nej, många av oss förstår inte att det måste vara på ett "simpelt" vis. Det kan mycket väl visa sig att den bästa hypotesen (dvs det som officiella utredningar kommer fram till) blir ganska komplicerad. Den kan vara den bästa trots att den är komplicerad, bara de ingående komponenterna inte är rena antaganden.

PS Konspirationsteorierna går naturligtvis bort men inte för att de inte är "simpla" utan för att de innehåller en enorm mängd helt nya antaganden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in