Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Det är ju här det blir spännande. Är det bara en semantisk fråga, dvs har de uppdaterat en känd typ eller har de skapat något helt nytt? Personligen tycker jag att skillnaderna är så stora i de verkligt väsentliga delarna (motorerna och därmed förskjutning av planets tyngdpunkt) att det handlar om en ny flygplansmodell. Det var där myglet kom in väl, att de på något sätt måste få FAA att låta dem själva utföra väsenliga tester för att kunna slippa en omklassificering av planet?
Alla ändringar måste förstås godkännas och certifieras enligt rådande regelverk.
Det som avgör om piloterna ska göra ny typutbildning är hur stor skillnaden är ur pilotperspektiv. Och den är
mycket liten. Tyvärr, för jag hade gärna sett en helt annan cockpit och ett helt annat och modernare system i det "nya" flygplanet.
Skillnaden är alltså i princip i nivå med Toyota Corolla med motor en motor på 1,2 liter vs 1,4. Samt en hastighetsmätare som ser lite annorlunda ut. Ingen väsentlig skillnad för den som kör, alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
Silver78
Japp det är inget konstigt. Dock så ändrade man inte planets aerodynamiska egenskaper eller införde ett nytt styrsystem på A320 Neo och dess föregångare.
"
The neo empty weight is 1.8t more than the ceo due to new engines and associated airframe modifications: engine pylons, wing structure and bleed and oil systems were adapted." (från wikipedia).
Detta ändrar såklart flygegenskaperna, men det kommer piloterna aldrig märka något av eftersom tillverkaren programmerat om styrdatorerna för att kompensera för detta.
MCAS i sig är inte något konstigt. Den stora tabben ligger i avsaknaden av redundans och följderna som uppstår vid det teoretiskt osannolika scenariot med en AoA-givare som konstant visar en offset på 22 grader (det räcker alltså inte bara att den är trasig).
Med det sagt, så har du naturligtvis en poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
Silver78
Mellan modellerna på Airbus krävdes en e-kurs som minimum.
Precis som för övergången från 737NG till MAX.
Citat:
Ursprungligen postat av
Silver78
Har också läst det. Men när det är Airbus som gör uttalandet så är jag skeptisk. Tror på det lika lite som när företag "välkomnar konkurrens".
Airbus är ett börsnoterat företag, vilket gör det direkt olagligt för dem att komma med vilseledande kurspåverkande information.
Citat:
Ursprungligen postat av
Silver78
För om det stämmer - varför sån brådska med modellen från Boeings sida? De har ju alltid gjort bra plan om man bortser från fadäsen med batterierna till ett betydligt lägre pris.
Bra fråga.
Men var det verkligen någon sådan brådska, eller är detta ett ogrundat rykte?
Huvudkonkurrenten meddelade 2010 att de avsåg uppdatera sin motsvarande maskin med ny motor och delvis nya vingar, istället för att satsa på att utveckla något helt nytt.
Året efter meddelade Boeing att de då gör likadant.
Jag vet inte mer om detta än ni andra gör, men ibland tänker jag lite i termer av ockhams rakkniv.
Det blir lätt att fantasin skenar och vi kommer på olika konspirationsteorier för att förklara ett skeende som ofta har en mycket simplare förklaring.
Fast kommer man med något sådant på ett internetforum, blir man lite av en glädjedödare.