• 8
  • 9
2019-03-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Örjan Ramberg i AB:
”– Ni vill skriva om detta men det är sådant som folk egentligen inte bryr sig om. Nu finns det en hel kvinnoorganisation som kan tänka sig bli upprörda av det här. Men det här är gamla grejer och det är redan dömt i det här. Det finns ingen rättegång eller någon som skulle ta upp det här. Människan är dessutom död och kan inte höras.”

Bra jobbat Ö, du ger en klar bild av din syn på det hela. Mycket empatilöst, inte särskilt oväntat. Du kanske skulle hållit käften tills du haft kontakt med dina advokater. De hade troligtvis gett dig samma råd: YTTRA DIG INTE.
Du är körd, tyvärr 20 år för sent som någon skrev.

AB Länk

Han är väl redan definierad som "emaptilös" - annars skulle han inte ha kunnat slå sin kvinna?

Persbrandt, Flinck och Bergman kan räknas till samma gäng. Finns några till (levande) i Dramatens emsamble.
2019-03-26, 01:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Det är nog också så att fega kräk som Ramberg drar sig till kvinnor de känner de kan sätta sig på. Starka, smarta kvinnor med tjockt skinn på näsan är inte attraktiva för dessa hanar.

Det har gått inflation i det där med "starka och smarta kvinnor" eller menar du att Olin och Fröling var svaga korkade kvinnor?

Ramberg är väl dessutom dömd för 20 år sen för misshandel av en helt annan kvinna med vissa missbruksproblem? Var också hon svag och dum när hon "drogs" till Ramberg?
2019-03-26, 02:15
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han är väl redan definierad som "emaptilös" - annars skulle han inte ha kunnat slå sin kvinna?

Persbrandt, Flinck och Bergman kan räknas till samma gäng. Finns några till (levande) i Dramatens emsamble.

"Persbrandt, Flinck och Bergman kan räknas till samma gäng. "

Samma gäng?! har någon av dessa tre misshandlat en kvinna? eller är man i samma gäng som en kronpsykopat för att tjejer VILL knulla med en och för att man är ärlig med att man är ett svin?
2019-03-26, 02:22
Medlem
Citat:
Josefin var också dramatisk och hade skådespelartalang. Hade hon bara gråtit i rättssalen och berättat denna hårresande historia om "ryggkotor som ruttnade" då hade Ramberg säkert fått behålla sin fängelsedom. Men Josefin ville kanske krypa under samma lakan med Ramberg och därför var fängelsedomen utesluten?

Det verkar mest vara du som tänker som tänker på sex i tid och otid, andras sex. Jag kan tänka mig att det finns betydligt allvarligare skäl till att J varken grät eller berättade hårresande historier. Hon ville kanske inte bryta ihop inför sin förövare. Hon kanske ansträngt sig hårt för att ens ta sig till rättssalen. Hon kanske arbetat länge för att hålla ihop som människa. Hon kanske var tom inombords. Hon kanske var sorgsen. Hon kanske var rädd. Hon kanske inte kunde gråta. Hon kanske tänkte på allt annat än sex denna dag. Jag skulle rent av tro det.

Jag gissar att du lever i ett sexlöst äktenskap, men vet du, du är inte unik. Det är inte sex som knyter samman brottsoffer och förövare. Det kan lika gärna vara utsatthet, för så vitt jag vet, så är brottsoffer och förövare ensamma med sin historia, och den rymmer sällan bara misshandel, den kan även innehålla kärlek. Ett mer smärtsamt brott är svårt att tänka sig, än det som försiggår i nära relationer.

Jag har läst några av dina inlägg och de blottar en avgrundsdjup okunskap, men ännu värre är en empatilöshet som närmare sig psykopati.

För att återknyta till ämnet så ser jag inte att media skulle skydda brottslingar på andra grunder än förtal, men även där har det brustit. Jag ser att utvecklingen av folkdomstolar är något media har svårt att förhålla sig till, diskussionen behövs. Vi ska varken jaga livet ur offer eller förövare, och media måste balansera debatten så att inte fler behöver dö. Tänker på tragedin med Fredriksson. Den hade kunnat undvikas. Folkdomstol och media är den sämsta kombinationen. Opartiskhet måste råda i media. De nya tiderna är inte bra.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-26 kl. 02:28.
2019-03-26, 02:34
Medlem
knors avatar
Ett sånt jävla svin han är. Skall bli ett nöje att utbilda honom i smärta.
2019-03-26, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Har du sett FUP eller dom alltså?

Det här är ju egentligen den avgörande punkten. Hur hon fick skadan. Alltså hur händelseförloppet såg ut enligt vad rätten kom fram till. Krossade kotor låter i mina öron som grov misshandel. Klarar man sig verkligen så lindrigt undan som Örjan gjorde då?

Nej, jag har inte sett varken FUP eller någon av domarna utan bara läst aktuella referaten i media.

Tingsrätten dömde till fängelse medan hovrätten utdömde den villkorliga domen, som jag antar var lika villkorslös som för andra dömda.

"skådespelaren var tidigare ostraffad och hovrätten fann att det saknades särskild anledning att befara fortsatt brottslighet, fick han ett villkorlig straff.

Rätten var dock inte enig – en nämndeman ville fastställa tingsrättens dom."

Ja, en krossad kota är inget någon drabbas av lätt. Det krävs ett riktat våld och det krävs specifik, riktad vård för att förhindra s.k. 'inklämning' av nerverna ovan och under den drabbade kotan. 'Inklämning' leder till förlamning och förlust av känsel och motorik under skadan. Behandlingen är "sträck" inledningsvis och så kirurgisk åtgärd med "steloperation". Som för alla operationer så finns det risker och en risk är komplikationer. Jag har fått intrycket att JN drabbats av komplikationer eftersom hon tvingades gå igenom flera kirurgiska ingrepp. I vart fall en re-operation.

Steloperationer och även andra operationer där man använder kroppsfrämmande material är väl beprövat i västvärldens sjukvård. Människor får konstgjorda leder och t.ex. plastlinser i ögonen inopererade och det går i allmänhet mycket bra. En konstgjord höftled beräknas numera hålla 10-20 år. Om inga komplikationer inträffar, som t.ex. avstötning av materialet. När det gäller en numera så rutinmässigt genomförd operation av "gråstarr" (IOL) så är 999 operationer helt komplikationsfria. En (1) sådan IOL av tusen drabbas av komplikationer. En bekant till mig var den där 1/1000 som 14 dagar efter IOL-operation drabbades av den kända komplikationen 'maculadegenration".

Trots enormt testande av främmande material man använder vid ortopediska och neurokirurgiska ingrepp så kan man i förväg inte veta vilka patienter som drabbas av komplikationer vid "steloperationer". Den som sparkar sönder en kota på en annan tar väl inte med sådant i sin beräkningar när de riktar sina sparkar mot någon annan.
2019-03-26, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Ett sånt jävla svin han är. Skall bli ett nöje att utbilda honom i smärta.
Stort TACK för den länken!
Ett klipp på ca 5 min där ÖR sitter i TV4-fåtölj och får bre ut sig om danska skallar och Robyns pappa, medan två, för mig okända kvinnliga TV4-personligheter, låter sig tjusas av honom. Bra där TV4 (NOT!)

(det var det närmaste en dansk skalle jag kunde komma -fast jag är emot våld, skall sägas)
2019-03-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det verkar mest vara du som tänker som tänker på sex i tid och otid, andras sex. Jag kan tänka mig att det finns betydligt allvarligare skäl till att J varken grät eller berättade hårresande historier. Hon ville kanske inte bryta ihop inför sin förövare. Hon kanske ansträngt sig hårt för att ens ta sig till rättssalen. Hon kanske arbetat länge för att hålla ihop som människa. Hon kanske var tom inombords. Hon kanske var sorgsen. Hon kanske var rädd. Hon kanske inte kunde gråta. Hon kanske tänkte på allt annat än sex denna dag. Jag skulle rent av tro det.

Jag gissar att du lever i ett sexlöst äktenskap, men vet du, du är inte unik. Det är inte sex som knyter samman brottsoffer och förövare. Det kan lika gärna vara utsatthet, för så vitt jag vet, så är brottsoffer och förövare ensamma med sin historia, och den rymmer sällan bara misshandel, den kan även innehålla kärlek. Ett mer smärtsamt brott är svårt att tänka sig, än det som försiggår i nära relationer.

Jag har läst några av dina inlägg och de blottar en avgrundsdjup okunskap, men ännu värre är en empatilöshet som närmare sig psykopati.

För att återknyta till ämnet så ser jag inte att media skulle skydda brottslingar på andra grunder än förtal, men även där har det brustit. Jag ser att utvecklingen av folkdomstolar är något media har svårt att förhålla sig till, diskussionen behövs. Vi ska varken jaga livet ur offer eller förövare, och media måste balansera debatten så att inte fler behöver dö. Tänker på tragedin med Fredriksson. Den hade kunnat undvikas. Folkdomstol och media är den sämsta kombinationen. Opartiskhet måste råda i media. De nya tiderna är inte bra.

Varför kan du inte diskutera frågan utan att gå till personangrepp?

Om man anstränger sig ”hårt” för att ta sig till rättssalen och sen inte yppar ett ord där – då skulle man lika väl ha kunnat stanna hemma helt utan ansträngning.

Alla brottsoffer känner sig säkert ledsna och tomma inuti. Det är inget särskilt för just den här gruppen. Dessutom hade hon ju stöd av åklagaren, så helt ensam var hon ju inte i rättssalen gentemot den tilltalade och hans biträde.

Hon hade därutöver redan fått stöd i Tingsrätten så man kan inte påstå att hon borde ha känt någon sorts hopplöshet inför rättsapparaten. Hon kunde förvänta sig att rättsapparaten skulle stå på hennes sida – bara hon öppnade munnen.

Hon har själv vittnat om att hon var ”kär” och därför inte kunde slita sig loss från sin förövare. Vanligtvis använder man ju argument som att man tänkte på ”barnen”, ”ekonomin” osv men Josefin kunde ju inte luta sig mot de argumenten, eftersom hon var självförsörjande och utan barn. Så då blev det ”kärleken” som höll henne kvar.

Det klingar ju bättre än t.ex. ”ett gemensamt missbruk” eller ”gemensam mörk uppväxt” eller ”berg- och dalbana sexliv” - som skulle ha bundit paret ihop. Trots att det troligtvis var närmare sanning än ”kärlek”.

Och för att komma till ämnet så ogillar jag också dessa folkdomstolar som 20 år senare ska skrida till verket och ”protestera” samt sparka en pensionär. Dessa ljusmanifestationer står mig upp i halsen.
2019-03-26, 15:27
Medlem
Citat:
Varför kan du inte diskutera frågan utan att gå till personangrepp?

Om man anstränger sig ”hårt” för att ta sig till rättssalen och sen inte yppar ett ord där – då skulle man lika väl ha kunnat stanna hemma helt utan ansträngning.

Alla brottsoffer känner sig säkert ledsna och tomma inuti. Det är inget särskilt för just den här gruppen. Dessutom hade hon ju stöd av åklagaren, så helt ensam var hon ju inte i rättssalen gentemot den tilltalade och hans biträde.

Hon hade därutöver redan fått stöd i Tingsrätten så man kan inte påstå att hon borde ha känt någon sorts hopplöshet inför rättsapparaten. Hon kunde förvänta sig att rättsapparaten skulle stå på hennes sida – bara hon öppnade munnen.

Hon har själv vittnat om att hon var ”kär” och därför inte kunde slita sig loss från sin förövare. Vanligtvis använder man ju argument som att man tänkte på ”barnen”, ”ekonomin” osv men Josefin kunde ju inte luta sig mot de argumenten, eftersom hon var självförsörjande och utan barn. Så då blev det ”kärleken” som höll henne kvar.

Det klingar ju bättre än t.ex. ”ett gemensamt missbruk” eller ”gemensam mörk uppväxt” eller ”berg- och dalbana sexliv” - som skulle ha bundit paret ihop. Trots att det troligtvis var närmare sanning än ”kärlek”.

Och för att komma till ämnet så ogillar jag också dessa folkdomstolar som 20 år senare ska skrida till verket och ”protestera” samt sparka en pensionär. Dessa ljusmanifestationer står mig upp i halsen.

Självklart kan Dramaten inte ha kvar en medarbetare som övriga är rädda för, spela roll att det är en pensionär! Jag har inget alls emot ljusmanifestationer eller att media skriver om detta, men, hur många av dessa som står med ljus i handen stöttar på riktigt om någon i deras närhet råkat illa ut? Inbilla dig inte att vi delar några åsikter eller värderingar. Det är bra om detta ämne luftas så att man kan röka ut sådana råttor som dig.

Det är en slump vem våldet drabbar. Det skär genom klasser, personligheter, bakgrund. Våldsamma män finns överallt, i villor och lägenheter.

Du har så mycket att lära, men jag förstår av ditt svar att du är ett efterblivet ego. Om du har den minsta kontakt med människor i ditt yrke råder jag dig att byta jobb. Du kan skada människor med din vidriga attityd. Fokusera du på sex, så tar människor med omdöme ansvar för viktigare saker i det här sammanhanget. En människa som blivit misshandlad tänker inte på sex. Du har förväxlat det med par som bråkar och har försoningssex, det du kallar berg- och dalbanesex.

Josefin bröts ned och kom aldrig tillbaka. Jag undrar hur mycket hon orkade arbeta? När började missbruket? Misshandlade kvinnor döljer sig ofta bakom tappade karriärer och liv. Det är så fruktansvärt tragiskt och bättre blir det inte när okunniga egoister börjar yra om sex. Jag blir heligt förbannad.

Domen som ÖR fick speglade dåtidens förlegade och okunniga syn på vad våldsamheter innebär för offret. Att ta hänsyn till förövaren är vedervärdigt. Han ska ha sitt straff i domstol, vad omgivningen gör ska inte vägas in.

Varför jag vänder mig mot (obs sno, detta är inte en diskussion med dig nu) fullständig utrökning av förövare i media och slaskwebb är att det kan bli ännu svårare för kvinnor att vilja anmäla misshandel om de vet att maken till deras barn, exempelvis, förlorar sitt arbete och alla kontakter. Det innebär att barnens far inom några år blir sjuk på grund av utstötning och då är allmänhetens dom mot förövaren en dödsdom. Vilken sund kvinna vill skänka sin man en dödsdom?

Misshandel kan variera från knuffar till blåmärken och livslånga skador. Det gemensamma är rädslan, att gardera sig mot angrepp för offer vet aldrig när förövare går för långt. De flesta offer som stannar gör det för att de tror att de kan kontrollera mannen, smita undan om det blir farligt. Det är en kalkyl där kärlek och omtanke läggs i ena vågskålen och misshandeln i den andra. Vid "måttlig" misshandel, hot och blåmärken med enstaka slag, så lämnar sällan kvinnor in, tror jag. Det är lättare att gå om det blir riktigt svår misshandel. De borde självklart få stöd att lämna in, men om priset är en saboterad make eller partner, vad blir valet då? De blir kvar.

Att utdöma straff, men ändå låta förövaren ingå i samhällsgemenskap är faktiskt viktigt för att kvinnor ska vilja anmäla. Det var antagligen därför JN också var tyst. Hon ville se en dom, men var inte beredd att fälla livslångt, tänker jag. Att hon själv dog i förtid, var inget hon visste om. Om hon vetat det, hade saken kanske sett annorlunda ut, precis som om tingsrätten inte tagit hänsyn till ÖRs liv. Det var en annan tid. Man kan inte diskutera JNs agerande utifrån metoo, hur offer gör nu, eller vilket stöd de har. Att anmäla då var oerhört starkt.

Jag vill hedra Josefins minne och jag hoppas att det kommer förslag på lämpliga åtgärder som gör att kvinnor vill anmäla och därmed komma ur förövarnas grepp.

Bland annat är det oftast förövarna som får stöd och samtalsterapi. Offren går iväg ensamma, ofta med skövlad ekonomi och självkänsla.

Så, om det ska vara jämlikt, erbjuda alltid offer terapi för att bygga upp självkänslan igen. Vad fick Josefin för hjälp?! Ingen, misstänker jag. Hon satt ensam med skuldkänslorna, tror jag. Det är dubbelt att anmäla någon man älskat, men också är rädd för. Hon var garanterat varken "nöjd" eller glad för domen. Hon var slut som människa.

Misshandel som innebär fängelsedom innebär per automatik att förövaren kan förlora sitt arbete. Jag tror till exempel att tjänstemän som döms kan bli av med sina jobb om straffskalan innehåller dom över fem år.

Så hur gör man det "attraktivt" och "effektivt" för kvinnor att anmäla? Vitsen måste ju, utöver straff, vara att både offer och förövare får sina liv återställda så gott det går. Har samhället råd och resurser för all terapi som skulle behövas? Vilket stöd ska omgivningen ge?

Jag ser att typer som Sno föraktar offer och beskriver dem som "psykfall". Så vem skulle vilja berätta för "Snotyper" att de far illa om rådet blir "lämna idiot" när det kan innebära fara för liv att lämna och att både offer och förövare sänks ned i depressioner, ensamma.

Skulle vilja påstå att misshandel i nära relationer skapar stigma hos båda och den ensamhet som offer och förövare känner leder ofelbart till psykiska svårigheter, depressioner och i värsta fall, förtida död. Både offer och förövare blir utfrysta, lämnade ensamma. Föraktet mot den som stannar kvar, eller inte har kraft att lämna en misshandlare, är djupt. Den dagen en person berättar för släkt och vänner om att de far illa, hur ska då släkt och vänner hantera detta? Bjuda in som om inget har hänt=Negligera. Fördöma båda=Sätta både offer och förövare ensamma med varandra.

Det enklaste är förstås att säga att man finns där, alltid. Så fungerar det inte. Det är som sagt bara att läsa vissa inlägg i tråden och inse hur mycket rädsla det finns. Vem vill bjuda hem någon man vet har förmågan att bruka våld? Många är inte sugna på det.

Våldsamma män misshandlar sällan på första dejten, utan först när paret etablerat sina känslor för varandra. Det är då våldet kommer in, som ett sätt att hantera känslor i just nära relationer. Våldsamma män ska helt enkelt inte ha nära relationer med någon partner, däremot kan de fungera på arbetsplatser där man inte måste frottera sig mot varandra för mycket. Skådespeleri faller bort då...

Misshandel i nära relationer är verkligen ett svårt ämne, men att vända bort blicken och förakta offer, det är verkligen det sista man ska göra. Jag tror däremot inte att skriverierna i media leder till att fler anmäler, tror snarare att uppmärksamheten gör att ännu färre anmäler, särskilt om förövaren är känd. Det som är positivt är om kunskaperna om våld i nära relationer fördjupas, det kan möjligen leda till att offer får bättre stöd i sin nära omgivning, men när bollen väl är satt i rullning så kommer kraven på offret. Stressen ökar, offret mår ännu sämre. Stressa aldrig våldsutsatta! Bara finns där, stäng aldrig dörren. Ställ inga krav. Att det ska vara så svårt för vissa?!

Allt ovan borde media ta upp, så att det inte stannar vid manifestationer eller tips på vart man ska vända sig. Det som behövs är folkbildning. Hoppas media tar den bollen fullt ut nu. Indignation är bra, men i skarpt läge räcker inte det. Ilska mot förövare, och ibland, offer, är det sämsta tänkbara alternativet. Jag blir rädd och oroad av "talkörer" utanför arbetsplatser, men om nu HR-avdelningarna sovit i alla år, så är det dags att vakna. Ingen ska behöva vara rädd på sin arbetsplats, varken för chefer eller kollegor 2019.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-26 kl. 16:06.
2019-03-26, 18:34
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Otroligt märkligt att du tycker att människors bestraffning ska baseras på en partisk dokumentär och att någon utöver domstolar ska bestämma vad som är ett rimligt straff. Förövrigt så dog Josefin typ vad 16år? efter denna misshandel. Att det KANSKE går att koppla det till en misshandel kanske man kan påstå men att påstå att det skulle vara direkt avgörande för hennes död såhär långt efter ställer jag mig inte bakom. Men med det sagt, ja jag förkastar honom och gillar han inte för fem öre. Men man måste också se till samhällets rättsprinciper och viktiga värderingar innan man börjar att gapa. Annars finns det stor risk att det spårar ut.
Egentligen är det lite skit samma, Det är den både fysiska och psykiska misshandeln han ska straffas för. Det är ju fan inte klokt, han fick en månad. Det skulle han haft enbart p.g.a. de där telefonsamtalen!
2019-03-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Egentligen är det lite skit samma, Det är den både fysiska och psykiska misshandeln han ska straffas för. Det är ju fan inte klokt, han fick en månad. Det skulle han haft enbart p.g.a. de där telefonsamtalen!

Håller med, så man kan ju se vilken uppförsbacke våldsutsatta vandrat i. Tyvärr finns det sjuka värderingar hos advokater, åklagare och andra som borde veta bättre. Det behövs en lagstiftning som de inte kan runda med sina tokiga och okunniga åsikter.
2019-03-26, 19:50
Moderator
Schlesiens avatar
Felplacerade inlägg i M&J.

Låses tills vidare.

/ Moderator i Kändisskvaller
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto