2019-03-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det är patetiskt att Dramaten reagerar nu på något dom känt till i 20 år. 20 år då dom gett aset stora roller och höjt honom till skyarna. ÖR är en alkoholiserad psykopat med extremt dålig impulskontroll när han dricker

Problemet är väl att det finns så många andra knarkande kräk under samma tak så om de skulle börja avskeda alla sådana då skulle behöver sätta in en hel radda med jobbannonser..

Det är drogproblem, alkoholproblem, psykiska problem - och en kombination av alla dessa.
Johan Rabaeus sa att HAN var rädd att gå till jobbet och möta alla dårar. Det är en arbetsmiljöfråga, eftersom man får på tårna för att inte störa dessa knarkarhjärnor som tror sig se saker som inte existerar i verkligheten.
2019-03-25, 21:15
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Läs förF innantill.
"Livet har gått hårt åt Josefin Nilsson från Allvare gård i När. Hon är via två operationer stelopererad i en del av ryggen, spår av en destruktiv relation, hon har sitt nedkörda psyke och hon har problem med håret, vilket gör att hon bär hatt. Orsaken är något läkarna ännu inte kommit till klarhet med."

Läsa innantill kan du själv.

Luddigt formulerat.

Återigen min poäng är att jag blir kluven till att man först nu - oavsett om det stämmer - går ut först nu och säger att Josefins ryggproblem och i förlängningen hennes död, berodde på misshandeln.

Och detta oavsett om det stämmer.
2019-03-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag tror att svaret på din inledande fråga är att det är en tradition. Jag vet inte, men jag gissar att både ÖR och JN var närvarande i hovrätten.

Vi, du och jag, har nog lite olika värderingar vad det gäller 'jämlikhet' och förväntningar på män respektive kvinnor. Jag vet inte hur jag själv skulle reagerat om jag fått sådan SMS-meddelanden som ÖR sände till JN när hon gjorde slut med honom. Sven-Erik Alhem var regionåklagare i södra Sverige då en åklagare hade lagt ned ett liknande misshandelsfall. Tingsrätten i en liten stad hade släppt mannen från häktet och kvinnan vågade inte möta honom i frihet. Alhem fattade vad 'allmänt åtal' betyder och häktade mannen på nytt. Kvinnan fördes med ambulans på "sträckbänk" till rätten för att avge sitt vittnesmål då hon kände att hon hade rättens skydd. Den mannen dömdes till RPV med SUP och till utvisning på livstid. Han var dansk medborgare. Han hade ett flertal liknande domar i sin ryggsäck. Han trivdes bäst så och tingsrätten tyckte han var trevlig. Om än lite kort stubin och omdömeslös. Jag bedömde honom som livsfarlig för kvinnor. Jämlikhet för honom, liksom för ÖR, innebär nog mest att antingen lyder kvinnorna eller så slår eller plågar dessa män ihjäl kvinnorna.

Jag vet inte heller om JN var närvarande vid rättegången, men åtminstone orkade hon inte öppna munnen när det behövdes som mest.
Det känns onekligen konstigt om någon överhuvudtaget blir "ledsen" när hon får sådana SMS. Gubben är ju uppenbarligen svårt sjuk i huvudet. Det måste ha blivit klart för Josefin och andra kvinnorna långt innan hat-SMS:n.
Varför skulle man vilja umgås med folk som har knarkat bort i sin hjärna? Men precis som jag skriver detta kommer jag ihåg att även Josefin missbrukade.. Så där har vi kanske svaret.
2019-03-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Läsa innantill kan du själv.

Luddigt formulerat.

Återigen min poäng är att jag blir kluven till att man först nu - oavsett om det stämmer - går ut först nu och säger att Josefins ryggproblem och i förlängningen hennes död, berodde på misshandeln.

Och detta oavsett om det stämmer.

Helt oavsett om det inte ens ledde till hennes DÖD då måste man ju undra hur kvinnan är funtad när hon inte medverkar för att få honom instängd i en cell - åtminstone under 3 månader.
2019-03-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Läs förF innantill.
"Livet har gått hårt åt Josefin Nilsson från Allvare gård i När. Hon är via två operationer stelopererad i en del av ryggen, spår av en destruktiv relation, hon har sitt nedkörda psyke och hon har problem med håret, vilket gör att hon bär hatt. Orsaken är något läkarna ännu inte kommit till klarhet med."

Med all respekt vill jag ändå ifrågasätta systerns uttalande angående vad Josefins ryggproblem berodde på. Jag kan inte tro att mannen skulle ha fått villkorligt ifall han verkligen hade krossat några ryggkotor på Josefin.

Därutöver led hon av förstorat hjärta och hade inget hår. Något var ju allvarligt illa med människan. Plus att både hon och hennes syster tycktes ha lidit av psykiska problem.

Den som misshandlar en annan ska givetvis få sitt straff. Men man måste också kunna bevisa att skadorna verkligen beror på misshandeln och inte exempelvis någon sjukdom.
2019-03-25, 21:48
Medlem
Ett problem (om man nu vill kalla biologi för ett problem) är ju att vissa kvinnor också dras till såna här män. Josefin Nilsson hade förmodligen hört talas om och kände till Rambergs karaktär, men valde ändå att kliva in i ringen.
2019-03-25, 22:28
Medlem
Att slå svagare är bara ynkryggar som gör. Barn, djur och kvinnor kan inte försvara sig med samma muskelkraft.
Man ska inte slå någon. Vi har fått språket för att kunna tala med varandra. Att utsätta en kvinna för så svår psykisk och fysisk misshandel är så lågt så det finns inte.
Män blir traumatiserade i krig, kvinnor som blir misshandlade är nervsjuka? Hur går det ihop?
Män vill inte kallas djur eller odjur, men benämner sig som Alfahannar? Inte en enda vettig man anser att man ska slå de som är mindre. Tur att de goda männen finns, annars vore allt hopp ute för oss andra.Stackars JN hon bröts långsamt ner. Vad skulle hon ha att sätta emot? En vacker skör blomma. Undrar om inte-jag mötte Lassie- inte handlar om en 4 årig flicka utan om det hon gick igenom. Hundar tog en stor plats i hennes hjärta. Många känner nog igen sig i den låten. Tror MD
2019-03-25, 22:36
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Därutöver led hon av förstorat hjärta och hade inget hår. Något var ju allvarligt illa med människan. Plus att både hon och hennes syster tycktes ha lidit av psykiska problem.

Fast förstorat hjärta kan hon ju fått av stress, alkohol, samt starka mediciner, så även detta kan ha utlösts av den våldsamma relationen.

Hon hade posttraumatisk stress. Det i sig kan ju också utlösa fysiska problem. Det ena leder till det andra.
Hon till och med tappade håret av sin posttraumatiska stress.
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-25 kl. 22:52.
2019-03-25, 23:18
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Lik förbannat kan du inte rädda Rambergs karriär.
Karriär? Det lilla efterblivna missfallet kommer inte överleva i Sverige. Han kommer antingen förblöda av avklippt kuk (Gotländarnas metod) eller svälta ihjäl för att han inte vågar sig utanför dörren. LÄS NU NOGA, ÖRJAN LILLE: Din bostad är rökt. Du är rökt. Du har INGENSTANS att ta vägen. Lika bra att ge upp. Vi kommer läsa i tidningen att en fd B-skådis krossades under en tunnelbanevagn (och att tågföraren backade och tog honom igen och igen) och att ett vittne skrek: "Han blev knuffad!" men tog tillbaka vittnesmålet när det uppdagades vem offret var (eventuella associationer till mordet på Carl Algernon är en ren slump). Du är rökt lille Örjan, och jag hoppas att du tar ditt ansvar och därmed ditt "liv" innan någon annan gör det. Du kommer garanterat lindrigare undan om du gör det själv än om du överlåter ditt avdagatagande på någon av de miljoner människor som vill se dig död. DÖÖÖÖÖÖÖD!
2019-03-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det lär framgå av FUP:en och domarna (TR och hr) att det inte rör sig om en "lättare misshandel". ÖR kastade JN i väggen med sådan kraft att väggen gick sönder och i vart fall en av JN's ryggkotor krossades. För att en sådan skadad kota ska kunna läka måste ortopederna/neurokirurgerna steloperera ryggraden. Stag skruvas då in som sträcker sig ett par kotor över respektive under de[n] krossade kotan /kotorna. Syftet med detta är primärt att förebygga att ryggmärgen skadas men självklart också att lindra fraktursmärtorna. Så någon "lättare misshandel" rör det sig inte om utan det är en grov misshandel....

Har du sett FUP eller dom alltså?

Det här är ju egentligen den avgörande punkten. Hur hon fick skadan. Alltså hur händelseförloppet såg ut enligt vad rätten kom fram till. Krossade kotor låter i mina öron som grov misshandel. Klarar man sig verkligen så lindrigt undan som Örjan gjorde då?
2019-03-25, 23:43
Medlem
https://www.dn.se/kultur-noje/

Nej, men nu har det väl gått för långt! Ministern med det otvättade håret kallar till möte med Dramaten... Känns som att våra skattepengar slösas lite väl lättvindigt med, det är trots allt ett mer än 20 år gammalt fall som dessutom är uppklarat!!
2019-03-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fast förstorat hjärta kan hon ju fått av stress, alkohol, samt starka mediciner, så även detta kan ha utlösts av den våldsamma relationen.

Hon hade posttraumatisk stress. Det i sig kan ju också utlösa fysiska problem. Det ena leder till det andra.
Hon till och med tappade håret av sin posttraumatiska stress.

Hon kan ha fått förstorat hjärta av högt blodtryck, hjärtsvikt eller hypertrofisk kardiomyopati.
Många som använder droger har problem med hjärtat..

Josefins syster sa själv att man inte visst orsaken till Josefins håravfall. Man undersökte saken, men kunde inte ge något svar.

Allt kan naturligtvis påstås vara Rambergs fel, men jag tror att man ändå borde vara någorlunda nykter och konstatera att Josefin kan ha haft många olika problem med sin hälsa helt oavsett om hon aldrig någonsin hade ens träffat herr Ramberg.

Därmed inte sagt att Ramberg inte skulle ha förtjänat att buras in på ett bra tag för att försona sina synder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in