2019-03-25, 20:19
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Otroligt märkligt att du tycker att människors bestraffning ska baseras på en partisk dokumentär och att någon utöver domstolar ska bestämma vad som är ett rimligt straff. Förövrigt så dog Josefin typ vad 16år? efter denna misshandel. Att det KANSKE går att koppla det till en misshandel kanske man kan påstå men att påstå att det skulle vara direkt avgörande för hennes död såhär långt efter ställer jag mig inte bakom. Men med det sagt, ja jag förkastar honom och gillar han inte för fem öre. Men man måste också se till samhällets rättsprinciper och viktiga värderingar innan man börjar att gapa. Annars finns det stor risk att det spårar ut.

Jo folk bör tänka till vad vi ska ha för straff. Vi börjar gå mot medeltiden igen.
Torbjörn Tännsjö resonerar här om straff https://youtu.be/YIwYmG05CyI
där han till och med driver tesen att det ur moralisk synpunkt inte finns skäl att straffa brottslingar, eftersom de är offer för sina omständigheter och därför inte kan förtjäna att straffas.
Inte för att jag håller med honom, men i vidare perspektiv bör vi tänka efter hur "vi blir smått djuriska" då vi vill att folk ska straffas. Det måste därför finnas ramar, där vi har en överenskommelse.
2019-03-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Han framstår onekligen som en dryg, arrogant medelmåttig skådis, med en trygg "livstids-anställning" på Sveriges näst värsta anushål till "kulturinstitution".. Ja, som "2.a" efter ni vet vilka... Brudar gillar honom, han har väl nåt antar jag - förotm flint och kasst skådespeleri...

En 71-årig gubbe behöver inte bry sig om en "trygg anställning". Åtminstone om han inte har spelat bort sina pensionspengar som Malmström verkar ha gjort.
2019-03-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo folk bör tänka till vad vi ska ha för straff. Vi börjar gå mot medeltiden igen.
Torbjörn Tännsjö resonerar här om straff https://youtu.be/YIwYmG05CyI
där han till och med driver tesen att det ur moralisk synpunkt inte finns skäl att straffa brottslingar, eftersom de är offer för sina omständigheter och därför inte kan förtjäna att straffas.
Inte för att jag håller med honom, men i vidare perspektiv bör vi tänka efter hur "vi blir smått djuriska" då vi vill att folk ska straffas. Det måste därför finnas ramar, där vi har en överenskommelse.

Det tycks vara så att offren håller med Tännsjö - åtminstone så länge de är ihop med kräken.

Sen efteråt kommer annat ljud i källan. Då borde "samhället" ha reagerat - oftast mot offrets vilja.
2019-03-25, 20:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Du kan själv läsa inlägg från strax efter hennes död.
Hon berättade medans hon levde också att hon stelopererat ryggen efter en destruktiv relation.
https://mobil.helagotland.se/kulturnoje/josefin-brot-till-slut-tystnaden-12556052.aspx

Jag har läst den tråden och jag har inte sett att systern 2016 gick ut med den förklaringen till Josefins ryggproblem och i förlängningen hennes död orsakades av misshandeln.
"Hela Gotland" artikeln handlar om att Josefin levde i en destruktiv relation men inte att hon fått just ryggproblem av misshandeln.
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-25 kl. 20:26.
2019-03-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det är patetiskt att Dramaten reagerar nu på något dom känt till i 20 år. 20 år då dom gett aset stora roller och höjt honom till skyarna. ÖR är en alkoholiserad psykopat med extremt dålig impulskontroll när han dricker
Mer än 20 år. Han misshandlade både Eva F och Lena O (båda fick fly med barnen under armen) innan Josefin.
2019-03-25, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Mer än 20 år. Han misshandlade både Eva F och Lena O (båda fick fly med barnen under armen) innan Josefin.

Och hur reagerade man från Dramatens sida? Nya stora roller, lovord, trots att man visste allt. Jävla hycklare precis som vår kära Svenska Akademi. Finkultur övertrumfar allt.
2019-03-25, 20:35
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag har läst den tråden och jag har inte sett att systern 2016 gick ut med den förklaringen till Josefins ryggproblem och i förlängningen hennes död orsakades av misshandeln.
"Hela Gotland" artikeln handlar om att Josefin levde i en destruktiv relation men inte att hon fått just ryggproblem av misshandeln.
Läs förF innantill.
"Livet har gått hårt åt Josefin Nilsson från Allvare gård i När. Hon är via två operationer stelopererad i en del av ryggen, spår av en destruktiv relation, hon har sitt nedkörda psyke och hon har problem med håret, vilket gör att hon bär hatt. Orsaken är något läkarna ännu inte kommit till klarhet med."
2019-03-25, 20:37
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realism2000
Jag gillar verkligen inte Ramberg och förstår inte varför han bereds plats och hyllas.

Men inte ens detta svin ska väl behöva genomgå en rättegång till i massmedia. Bara för att en grupp kvinnor återkallar honom i sina tankar.

Tja, du har en poäng där. Trots hans dryga/arroganta framtoning så har han blivit dömd och avtjänat sitt straff. Rättspraxis.
2019-03-25, 20:59
Medlem
Det har väl varit känt sedan länge (evigheter) att Örjan Ramberg är ett svin?

Sånt här går att ta reda på om man lyssnar lite utanför mainstreammedia.

Problemet är ju dock sådant att alltför många människor är lata, godtrogna och korkade och tror att de kan få en adekvat bild av samhället genom att läsa dyngig kvällspress-skit.

Det här känns ungefär som när alla låtsas vara förvånade att R. Kelly är en galning/knäppskalle med smak för unga tjejer och allmänt märkligt beteende.
2019-03-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Det stämmer i grund och botten, ja, men däremot är det inte konstigt. När frågan återigen blir aktuell och han fortfarande visar noll ånger, förändring eller förbättring så kommer han bli moraliskt dömd. Det fattar vem som helst. Han borde vara försiktig med att måla upp det som #MeToo-strunt skapat av ”gammalt skit” och göra ett offer av sig själv när alla vet hur han betett sig. Det är bara att kasta bensin på elden. Dessutom bör frågan ställas gällande varför media och kulturvärlden håller honom så hårt bakom ryggen när andra blir uthängda och avsatta för minsta lilla.

Kan han åtalas för vållande till annans död, eller för vållande till ryggskada/invaliditet?

Finns det medicinsk grund för att koppla samman hennes förstorade hjärta med musshandeln?
2019-03-25, 21:01
Medlem
JamesFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Tja, du har en poäng där. Trots hans dryga/arroganta framtoning så har han blivit dömd och avtjänat sitt straff. Rättspraxis.

...och hur skulle det förhindras? Det går väl knappast att förbjuda människor att tala?
2019-03-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skulle Hovrätten söka efter förmildrande omständigheter? Men så klart om Ramberg satt där själv i Hovrättsförhandlingen och berättade att förhållandet hade varit stormigt - ömsesidigt - och att Josefin själv hade förstört inredningen i hans lgh pga ett svartsjukeanfall. Och att Josefin själv brukade puckla på honom utan att han gav igen - men att ibland brast det för honom när det blev för mycket osv osv. Då kan ju Hovrätten ha sett denna relation som någorlunda "jämlik" när det gäller våldet.

Grejen är också att Ramberg erkände misshandeln i sig. Han låtsades inte att Josefin hade sprungit in i väggen utan han erkände att han hade problem med sitt psyke.

Sen ses det säkert som en "förmildrande omständighet" att paret fortsätter ihop trots allt.

Jag tror att svaret på din inledande fråga är att det är en tradition. Jag vet inte, men jag gissar att både ÖR och JN var närvarande i hovrätten.

Vi, du och jag, har nog lite olika värderingar vad det gäller 'jämlikhet' och förväntningar på män respektive kvinnor. Jag vet inte hur jag själv skulle reagerat om jag fått sådan SMS-meddelanden som ÖR sände till JN när hon gjorde slut med honom. Sven-Erik Alhem var regionåklagare i södra Sverige då en åklagare hade lagt ned ett liknande misshandelsfall. Tingsrätten i en liten stad hade släppt mannen från häktet och kvinnan vågade inte möta honom i frihet. Alhem fattade vad 'allmänt åtal' betyder och häktade mannen på nytt. Kvinnan fördes med ambulans på "sträckbänk" till rätten för att avge sitt vittnesmål då hon kände att hon hade rättens skydd. Den mannen dömdes till RPV med SUP och till utvisning på livstid. Han var dansk medborgare. Han hade ett flertal liknande domar i sin ryggsäck. Han trivdes bäst så och tingsrätten tyckte han var trevlig. Om än lite kort stubin och omdömeslös. Jag bedömde honom som livsfarlig för kvinnor. Jämlikhet för honom, liksom för ÖR, innebär nog mest att antingen lyder kvinnorna eller så slår eller plågar dessa män ihjäl kvinnorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in