Citat:
Ursprungligen postat av
Manwithoutamirror
Otroligt märkligt att du tycker att människors bestraffning ska baseras på en partisk dokumentär och att någon utöver domstolar ska bestämma vad som är ett rimligt straff. Förövrigt så dog Josefin typ vad 16år? efter denna misshandel. Att det KANSKE går att koppla det till en misshandel kanske man kan påstå men att påstå att det skulle vara direkt avgörande för hennes död såhär långt efter ställer jag mig inte bakom. Men med det sagt, ja jag förkastar honom och gillar han inte för fem öre. Men man måste också se till samhällets rättsprinciper och viktiga värderingar innan man börjar att gapa. Annars finns det stor risk att det spårar ut.
Jo folk bör tänka till vad vi ska ha för straff. Vi börjar gå mot medeltiden igen.
Torbjörn Tännsjö resonerar här om straff
https://youtu.be/YIwYmG05CyI
där han till och med driver tesen att det ur moralisk synpunkt inte finns skäl att straffa brottslingar, eftersom de är offer för sina omständigheter och därför inte kan förtjäna att straffas.
Inte för att jag håller med honom, men i vidare perspektiv bör vi tänka efter hur "vi blir smått djuriska" då vi vill att folk ska straffas. Det måste därför finnas ramar, där vi har en överenskommelse.