2019-03-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Det jag fått fram när jag googlat har varit några enstaka spekulationer. Vanligtvis brukar domar offentliggöras på nätet och framförallt här, möjligt den har postats men jag har i alla fall inte sett någon. Feminister och batikhäxor brukar konsekvent hänga ut gubbslem i sina bloggar, Instagram o.s.v. I samband med #Metoo borde något av detta kommit fram, särskilt i och med "tystnad tagning" där kvinnliga skådespelare gjorde uppror, oavsett när i tiden misshandeln skedde.

I detta fall har det varit extremt tyst. Jag har inte sett en enda tidning nämna att Örjan Ramberg har misshandlat någon eller dömts för misshandel, inte ens att någon på Dramaten har åtalats för brottet, namngiven eller ej.

Gemene man hade ingen som helst aning om detta. Tror knappast han hade fått vara med i "Stjärnorna på slottet" om det varit känt. Bara se nu hur Dramaten har agerat. Varför först nu?
Jo folk visste visst om det här, då när det hände men kvällstidningar skrev endast det som finna att läsa här
Vad gäller -Stjärnorna på slottet- så ifrågasatte Johannes Brost hur man kunde ta med en misshandlare, men tv beslutade att bjuda in Örjan. Ingen mer än Johannes Brost reagerade. När programmet sedan sändes så fick Örjan besluta om att inte misshandelshistorien skulle tas upp, utan han berättade bara att han varit dum mot vissa kvinnor..
Ö.R var också med i nåt släktforskningsprogram, Vet du vem du är-
där hans släktingar och bakgrund blev klarlagd, i hans släkt så fanns en mycket våldsam man,
jag tänkte se programmet om Ö.R på svt-play, men då var hans program bortplockad, bara hans släkthistoria var bortplockad. Övriga artisters släktforskningshistorier låg kvar länge och var tillgängliga, men inte hans.
Han måste själv ha fått bestämma, en hel del, både upplägget i Stjärnorna på slottet, och att hans släktinghistoria togs bort direkt.

DÅ förstår man att han styr och bestämmer, och har de rätta kontakterna för att få som han vill.
Senast redigerad av moshes 2019-03-25 kl. 22:53.
Citera
2019-03-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där att någon skulle »gett honom stryk« som beställningsarbete det finns mest i sagorna och möjligen i förorten. Ramberg har slagits en del i sina dagar, men knappast för att någon sökt upp honom och ska hämnas. Krogslagsmål under 70-talet där han sannolikt vann de flesta eftersom han aldrig har backat. Naturligtvis har han fått sig en propp själv också vid något tillfälle.
Han har fått stryk någon gång i slutet av - 70, början av 80 talet, då han fortfarande hade en del vänner.
Ramberg hade satt på kompisens flickvän/sambo och smittat henne med (tror det var klamydia).
Jag känner kompisen som också kommer från samma skithåla (Göteborg) han blev naturligtvis skitförbannad och sparkade Ramberg så han ådrog sig en underbensfraktur. Där tog den vänskapen slut.
Citera
2019-03-25, 22:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, jag vet att den finns och är offentlig. Vad jag menar är, varför "läckte" den inte ut då det begav sig eller senare? Varför har den inte spridits på nätet, som alla andra domar?

På 90-talet läckte ju inte domar ut på samma sätt som idag, det var ju långt ifrån lika lätt att lägga ut saker på nätet så att det fick stor spridning (och lika många människor surfade inte omkring på nätet på den tiden heller)

Lite märkligt dock att inte domen uppmärksammades i den förra uppståndelsen runt Ramberg 2017. Men han var ju å andra sidan inte ett av huvudnumren i #metoo heller. Visserligen en av de mest uppburna, men det han anklagades för på Dramaten var ju inte regelrätta sexuella övergrepp eller ens rena sexuella trakasserier, så därför var intresset för honom mer perifert. Sen är 20 år en rätt lång tid också. Hade han hamnat mer i Flashbacks torktumlare kan jag tänka mig att någon grävt fram domen däremot.
Citera
2019-03-25, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Domarna är från 1998 och 1999. Lägg upp dem du. Skulle Feminister och batikhäxor på sina bloggar dragit upp en 20 år gammal händelse 2017 och sedan bli hånade av dig för att de betedde sig som Feminister och batikhäxor?

Kom in i matchen, läs trådarna du bor i. Tidningar skrev om det bl a under rättegångarna och 2004, utan namn.

Idag skriver Daniel Nyhlén ut Örjans namn i stoppapressarna.

Varför skulle jag lägga upp en dom? Jag har inget behov av att lägga upp domar, men är fortfarande förvånad att ingen annan har gjort det under alla år. Inga problem att få en dom inskannad som PDF sänd på e-post av domstolen.

Ja, varför skulle det vara konstigt om batikhäxorna drog upp en 20 år gammal händelse? Har de någonsin brytt sig vad andra tycker om deras korståg?

Jag har inte sett några tidningsnyheter om detta förrän nu. Varför blev han inte portad i "Stjärnorna på slottet" och på Dramaten tidigare?
Citera
2019-03-25, 22:59
Medlem
Timeouts avatar
Hittade en gammal artikel
Dramatens värstingar
Publicerad 13 jun 2004
Uppdaterad 9 feb 2007

Artist nr 2 är Örjan Ramberg och i slutet av artikeln finns mer om hans bravader.

Skådespelare 2:
Vid 01-tiden den 16 april 2000 dyker skådespelaren upp vid restaurangen Sturehof i centrala Stockholm. Han är kraftigt berusad, men släpps in. Efter 20 minuter då han druckit enbart vatten vill han beställa vin. Han nekas med motive-ringen att han är för berusad. Skådespelaren tar då tag om hovmästaren Fre***k No***rgs armar och överkropp och säger "Jag ska döda dig, din jävel! Jag ska göra ditt liv till ett helvete!" Han tar sedan ett strypgrepp på No***rg och upprepar samma hot. No***rg lyckas ta sig loss. Dörrvakten Ma***s A***an ber skådespelaren följa med, men han börjar bråka och sparkar A***an på vänster smalben. Skådespelaren vägrar att lugna ner sig och polis tillkallas. Skådespelaren uppger i förhör att han var på gott humör den här kvällen. Han säger att dörrvakten förnedrade honom genom att försöka få honom att erkänna att han var homosexuell. Skådespelaren medger att det var korrekt att slänga ut honom eftersom han var burdus, aggressiv och störande. Han säger att han "i sitt yrke som skådespelare är tränad att reagera". Tingsrätten föreslår skyddstillsyn i stället för fängelse eftersom skådespelarens alkoholmissbruk bidragit till brotten och att han har förklarat sig villig att genomgå behandling, Anonyma alkoholisters 12-stegsprogram. Han döms till skyddstillsyn med övervakning i 15 månader.
Samme skådespelare inleder i september 1994 ett förhållande med en av landets mest folkkära artister. Hösten 1996 vill hon avbryta förhållandet för att han misshandlar henne fysiskt och psykiskt. Han blir "vansinnig" när hon berättar att hon vill göra slut. Mer text...
Läs resten här https://www.expressen.se/noje/dramatens-varstingar/

Missa inte längst ner där Örjan Ramberg namnges.
Citera
2019-03-25, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På 90-talet läckte ju inte domar ut på samma sätt som idag, det var ju långt ifrån lika lätt att lägga ut saker på nätet så att det fick stor spridning (och lika många människor surfade inte omkring på nätet på den tiden heller)

Lite märkligt dock att inte domen uppmärksammades i den förra uppståndelsen runt Ramberg 2017. Men han var ju å andra sidan inte ett av huvudnumren i #metoo heller. Visserligen en av de mest uppburna, men det han anklagades för på Dramaten var ju inte regelrätta sexuella övergrepp eller ens rena sexuella trakasserier, så därför var intresset för honom mer perifert. Sen är 20 år en rätt lång tid också. Hade han hamnat mer i Flashbacks torktumlare kan jag tänka mig att någon grävt fram domen däremot.

Visst är det lättare att sprida information i dag, men domar har alltid varit offentliga och bevaras på landsarkiv för alltid. Hans misshandel har ju skrivits om redan i trådstaten, men domen har ändå inte läckt ut?!? Om Dramaten stoppat honom nu, 20 år senare, varför inte tidigare, om de nu vetat om detta, om det nu varit så allmänt känt?
Citera
2019-03-25, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drexel55
Han har fått stryk någon gång i slutet av - 70, början av 80 talet, då han fortfarande hade en del vänner.
Ramberg hade satt på kompisens flickvän/sambo och smittat henne med (tror det var klamydia).
Jag känner kompisen som också kommer från samma skithåla (Göteborg) han blev naturligtvis skitförbannad och sparkade Ramberg så han ådrog sig en underbensfraktur. Där tog den vänskapen slut.

Hade väl varit mer på sin plats om han sparkat av benet på flickvännen anser jag.
Citera
2019-03-25, 23:06
Medlem
Citat:
Varför skulle jag lägga upp en dom? Jag har inget behov av att lägga upp domar, men är fortfarande förvånad att ingen annan har gjort det under alla år. Inga problem att få en dom inskannad som PDF sänd på e-post av domstolen.

Ja, varför skulle det vara konstigt om batikhäxorna drog upp en 20 år gammal händelse? Har de någonsin brytt sig vad andra tycker om deras korståg?

Jag har inte sett några tidningsnyheter om detta förrän nu. Varför blev han inte portad i "Stjärnorna på slottet" och på Dramaten tidigare?
Dem du kallar batikhäxor, är ju dessa kvinnor som dyrkade Ö.R
Hans trogna supporters. Sprang till alla hans föreställningar.
Det var en allmän ryktesspridning om Josefin, att det var hennes fel, att hon var en dramaqueen osv.
Nu har sanningen äntligen hunnit ikapp.
Citera
2019-03-25, 23:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Dramaten är en statlig teater, är det någon som vet om styrelse- och/eller ledningsprotokoll är offentlig handling?

Såvitt jag kan se gäller inte offentlighetsprincipen (som den kommer till uttryck i Offentlighets- och sekretesslagen - OSL) för Dramaten. Grundregeln är att statliga bolag (vilket Dramaten är) inte omfattas. Från denna regel finns dock ett antal undantag som räknas upp i en bilaga till OSL. Kungliga Dramaten AB ingår dock inte i den uppräkningen.

Hur hittade jag detta: Googling förde mig till en allmän fråga på Lawline.se (bra källa för juridiska frågor) som hänvisade vidare till OSL där jag sen läste vad som stod i aktuell paragraf (2 kap 4§) och i bilagan, samt checkade av mot vad som står om offentlighetsprincipen i Tryckfrihetsförordningen.

Tji tyvärr alltså att ta del av protokoll från Dramaten. Men även om de hade omfattats så hade knappast handlingar kring enskilda personalärenden lämnats ut. Undantaget som (nästan) alltid om det hade varit fråga om ett formellt beslut om t ex löneavdrag med hänvisning till reglerna i Lagen om offentlig anställning.
Citera
2019-03-25, 23:11
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Örjan är en mycket skicklig skådis. Att han har lite taskigt ölsinne är ju inte så bra.
Han kan också vara rejält utarbetad.

Inte så utarbetad att han inte orkade slå sina flickvänner de senaste 35 åren ...
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drexel55
Ramberg fick stryk 1997 också. Undrar om han fick stryk den gången för vad han hade gjort mot Josefin?

Örjan Ramberg:
Tre gånger på kort tid 1997 hamnar han i bråk. Klockan tre en morgon i april överfalls han av en eller två personer i sin port på Djurgården. Han får slag och sparkar mot kropp och huvud och svimmar. - Jag hade precis gått in i porten när en eller två personer flög på mig. Det var så pass mörkt att jag inte hann se hur de såg ut eller hur många de var. De hade inga tillhyggen utan använde nävarna. Han har innan dess trakasserats av en svartsjuk kvinna och en arbetslös man under ett år med brev och hot. Dessutom är han inblandad i ett bråk på krogen Sturehof. En okänd man trakasserar honom i över en timme. Då får Örjan Ramberg nog och ger honom en dansk skalle. - Jag kände mig pressad, förklarar Ramberg efteråt.
https://www.expressen.se/noje/dramatens-varstingar/
Senast redigerad av Timeout 2019-03-25 kl. 23:15.
Citera
Medlem
Det verkar röra på sig så smått...
Ska bli intressant att se hur Dramatens styrelse går till väga för att bli av med Örjan Ramberg utan att det verkar som om de fått kapitulera för det sk drevet.

Kulturminister Amanda Lind skriver att dokumentären om Nilssons liv ”berörde henne djupt”.

”I morgon kommer jag att träffa Dramaten och framöver även våra andra nationalscener. Jag kommer att fortsätta följa vårt förslag som just nu utreds om sanktioner mot arbetsgivare som nonchalerar övergrepp”, skriver hon.

http://tt.omni.se/kulturministern-uttalar-sig-efter-dokumentar/a/mRPQbv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in