2019-03-25, 19:40
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Givetvis så fördömer jag det beteende som Örjan har sysslat med till 100%. Men jag måste ändå erkänna att han har något rätt i det han säger i efterhand. Ska en person aldrig få chansen att sona sitt straff? Han är ju faktiskt dömd för händelserna och bestraffad med vad rikets lag säger. Ska man då för evigt avsky och förkasta en människa som har tagit sitt straff, även fast han ångrar sig?
Ska man aldrig få jobba mer? Aldrig få visa sig offentligt eller ens leva?
vi kan inte leva i ett sådant samhälle enligt mig. En människa måste få vara fri och förlåten av samhället när han eller hon har sonat sitt straff.
Sen kan man tycka illa om en person, absolut.
Men en människa måste få bedömas som fri av lagen när han eller hon har sonat sitt brott.
Jag har nu tittat på den där dokumentären, och nej, han borde fan i mig aldrig mer få visa sig offentligt. Fick Josefin leva?
2019-03-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du måste också förstå att man kommer inte undan med villkorlig dom ifall det handlar om grov misshandel där fängelsedomen på 1,5år är minimum.

Jag tror att Svea hovrätt sökte efter förmildrande omständigheter och till slut hade de förklarat bort så mycket det bara gick och landade i att ÖR inte var fälld för brott tidigare och så bidde det en löjlig villkorlig dom. En nämndeman i hovrätten anmälde avvikande mening, vilket är mycket ovanligt. ÖR kunde alltså svassa ut på stan igen och bära sig illa åt även mot andra. (Attacken på Sturehof blev väl i vart fall polisanmäld, men vem törs anmäla en sådan superkändis?)

Det är inte Shakespear-repliker han skickade till sin partner som vill göra slut med honom. Jag tycker att till och med de där 3 månaders fängelse tingsrätten dömde ut var en snäll dom mot en kändis. En vanlig "skitstövel" hade nog åkt in på längre tid.

https://www.expressen.se/noje/skadespelaren-ar-redan-domt-i-det-har-/
Senast redigerad av agoggoge 2019-03-25 kl. 19:47. Anledning: Glömde länken
2019-03-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jag har nu tittat på den där dokumentären, och nej, han borde fan i mig aldrig mer få visa sig offentligt. Fick Josefin leva?

Otroligt märkligt att du tycker att människors bestraffning ska baseras på en partisk dokumentär och att någon utöver domstolar ska bestämma vad som är ett rimligt straff. Förövrigt så dog Josefin typ vad 16år? efter denna misshandel. Att det KANSKE går att koppla det till en misshandel kanske man kan påstå men att påstå att det skulle vara direkt avgörande för hennes död såhär långt efter ställer jag mig inte bakom. Men med det sagt, ja jag förkastar honom och gillar han inte för fem öre. Men man måste också se till samhällets rättsprinciper och viktiga värderingar innan man börjar att gapa. Annars finns det stor risk att det spårar ut.
2019-03-25, 19:52
Medlem
Det är patetiskt att Dramaten reagerar nu på något dom känt till i 20 år. 20 år då dom gett aset stora roller och höjt honom till skyarna. ÖR är en alkoholiserad psykopat med extremt dålig impulskontroll när han dricker
2019-03-25, 19:53
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund

Han är nog sänkt som artist nu i alla fall. Han skulle aldrig ha fått vara med i stjärnorna på slottet för ett par år sedan om alla fakta hade legat på bordet.
2019-03-25, 19:53
Medlem
ziracorns avatar
Han framstår onekligen som en dryg, arrogant medelmåttig skådis, med en trygg "livstids-anställning" på Sveriges näst värsta anushål till "kulturinstitution".. Ja, som "2.a" efter ni vet vilka... Brudar gillar honom, han har väl nåt antar jag - förotm flint och kasst skådespeleri...
2019-03-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Persbrandt har spöat upp Örjan en gång. Verkar varit i tiden då det hände Josefin, han och Josefin var ju vänner. Så Persbrandt ger nog inte 5 öre för Örjan Ramberg. Flink däremot är kompis med alla som kan låna han 500 spänn så han skiter nog i vilket.

Ett tag hamnade det här gänget i slagsmål med varandra stup i kvarten.

Johan Rabaeus försökte pipa om arbetsmiljön på ett ställe som liknar Big Brother.. Men inte heller hand var villig att göra en polisanmälan efter att han hade blivit misshandlad av en kollega.

Thorsten Flinck säger ärligt att:

– Dramaten står bakom skådespelare som de vet har drogproblem så länge pressen hyllar dem och det ser bra ut på ytan. Det är först när det börjar synas på scen som de sparkas ut, säger Thorsten Flinck.
2019-03-25, 20:03
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
För oss som har FB som nyhetskanal var det ingen nyhet.

Kan du länka till något inlägg i tråden om Josefin som säger att systern explicit sa att Josefins ryggproblem berodde på misshandeln? 2016 alltså.
2019-03-25, 20:07
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Dramaten verkar vara helt immuna mot metoo-anklagelser. Ovanstående skribent har redan redan sagt att de är fisförnäma och det stämmer. Klockrent. Allt för många ”viktiga” personer går dit i samhället (företagare, adel, kommunpampar, etc.) och därför är man extra mån om att hålla en fin fasad utåt. Lite som med Bonniers. För fint för att någonsin kritisera. Man kräks.
2019-03-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hinkospade
Måste vara unikt att dömas i både domstol och media en gång sedan dömas av media och manifestationer en gång till 20 år senare. Karln verkar vara ett as utan tvekan men vad är rimligt i frågan? Gubben är pensionär nu så han kan förpassas till historiens skräphög utan några större bekymmer. Näste man till rakning.

Han är inte pensionär, liksom alla andra på Draaaaamaaaaten har han livstidsanställning
2019-03-25, 20:13
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Kan du länka till något inlägg i tråden om Josefin som säger att systern explicit sa att Josefins ryggproblem berodde på misshandeln? 2016 alltså.
Du kan själv läsa inlägg från strax efter hennes död.
Hon berättade medans hon levde också att hon stelopererat ryggen efter en destruktiv relation.
https://mobil.helagotland.se/kulturnoje/josefin-brot-till-slut-tystnaden-12556052.aspx
2019-03-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag tror att Svea hovrätt sökte efter förmildrande omständigheter och till slut hade de förklarat bort så mycket det bara gick och landade i att ÖR inte var fälld för brott tidigare och så bidde det en löjlig villkorlig dom. En nämndeman i hovrätten anmälde avvikande mening, vilket är mycket ovanligt. ÖR kunde alltså svassa ut på stan igen och bära sig illa åt även mot andra. (Attacken på Sturehof blev väl i vart fall polisanmäld, men vem törs anmäla en sådan superkändis?)

Det är inte Shakespear-repliker han skickade till sin partner som vill göra slut med honom. Jag tycker att till och med de där 3 månaders fängelse tingsrätten dömde ut var en snäll dom mot en kändis. En vanlig "skitstövel" hade nog åkt in på längre tid.

https://www.expressen.se/noje/skadespelaren-ar-redan-domt-i-det-har-/

Varför skulle Hovrätten söka efter förmildrande omständigheter? Men så klart om Ramberg satt där själv i Hovrättsförhandlingen och berättade att förhållandet hade varit stormigt - ömsesidigt - och att Josefin själv hade förstört inredningen i hans lgh pga ett svartsjukeanfall. Och att Josefin själv brukade puckla på honom utan att han gav igen - men att ibland brast det för honom när det blev för mycket osv osv. Då kan ju Hovrätten ha sett denna relation som någorlunda "jämlik" när det gäller våldet.

Grejen är också att Ramberg erkände misshandeln i sig. Han låtsades inte att Josefin hade sprungit in i väggen utan han erkände att han hade problem med sitt psyke.

Sen ses det säkert som en "förmildrande omständighet" att paret fortsätter ihop trots allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in