2019-03-25, 15:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackplastic
Ni som säger att man får skylla sig själv om man låter sig charmas av en psykopat har uppenbarligen aldrig träffat en psykopat. Det finns psykopater som kan manipulera dom flesta och är man dessutom lite skör i grunden så är man ofta chanslös.
Exakt. Det handlar inte om naivitet, att man är lättlurad, korkad eller "blind". Det finns en massa människor där ute som är oerhört skickliga på att manipulera och det hör till saken att de framstår som oerhört trovärdiga, förtroendeingivande, trevliga, rentav omtänksamma.
Citera
2019-03-25, 15:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anotherme5739
Det är dock fakta. I dokumentären om Josefine så berättar systern att han hade sparkat isönder kotor i Josefines rygg. Skador på kotor blir alltid mycket värre med åren, vilket är en anledning till varför konsekvenserna av misshandeln inte kom upp till ytan ordentligt förrän flertals år senare. Skadorna ledde till att hon slutligen behövde stelopereras två gånger, så absolut har misshandeln varit en del av det som lett till hennes tragiska öde.

Nej det är inte fakta att det har lett till döden. Det är ett antagande.
Citera
2019-03-25, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Kom ut? Misshandeln är en av 1997 års nyheter. Du ska alltid googla och läs mycket, inte lite.

Det enda stället där hans namn nämns i samband med misshandel, innan dokumentären visades, är på Flashback och då i form av spekulationer. Nu har namnet exploderat överallt, dock inte i traditionell media. Gissningsvis har domen begärts ut.

Var har Rambergs namn publicerats, förutom här?
Citera
2019-03-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är inte fakta att det har lett till döden. Det är ett antagande.

Utan skadan på hennes rygg och utan steloperationerna hade hon inte gått bort på det viset hon gjorde, så jo, det är fakta.
Citera
2019-03-25, 15:50
Medlem
Texten nedan (den har lagts upp tidigare men jag lägger in den igen för tydlighetens skull) kommer för dom som undrar från den här artikeln: https://www.expressen.se/noje/dramatens-varstingar/

”Vid 01-tiden den 16 april 2000 dyker skådespelaren upp vid restaurangen Sturehof i centrala Stockholm. Han är kraftigt berusad, men släpps in. Efter 20 minuter då han druckit enbart vatten vill han beställa vin. Han nekas med motiveringen att han är för berusad. Skådespelaren tar då tag om hovmästaren Fredrik Norbergs armar och överkropp och säger "Jag ska döda dig, din jävel! Jag ska göra ditt liv till ett helvete!" Han tar sedan ett strypgrepp på Norberg och upprepar samma hot. Norberg lyckas ta sig loss. Dörrvakten Magnus Ahlman ber skådespelaren följa med, men han börjar bråka och sparkar Ahlman på vänster smalben. Skådespelaren vägrar att lugna ner sig och polis tillkallas. Skådespelaren uppger i förhör att han var på gott humör den här kvällen. Han säger att dörrvakten förnedrade honom genom att försöka få honom att erkänna att han var homosexuell. Skådespelaren medger att det var korrekt att slänga ut honom eftersom han var burdus, aggressiv och störande. Han säger att han "i sitt yrke som skådespelare är tränad att reagera". Tingsrätten föreslår skyddstillsyn i stället för fängelse eftersom skådespelarens alkoholmissbruk bidragit till brotten och att han har förklarat sig villig att genomgå behandling, Anonyma alkoholisters 12-stegsprogram. Han döms till skyddstillsyn med övervakning i 15 månader.

Samme skådespelare inleder i september 1994 ett förhållande med en av landets mest folkkära artister. Hösten 1996 vill hon avbryta förhållandet för att han misshandlar henne fysiskt och psykiskt. Han blir "vansinnig" när hon berättar att hon vill göra slut. Han slänger ut nycklarna till hennes egen lägenhet genom fönstret och tar sedan en vass brevkniv och håller framför henne. Hon sätter upp sina armar som skydd. Han skär henne i armbågen. Tillsammans tar de en taxi till sjukhus och Dramatenskådespelaren uppger för sjukhuspersonalen att hans flickvän har ramlat på en flaska.

Vid ett senare tillfälle knuffar han omkull henne och sparkar henne i magen med sina cowboyboots. Morgonen därpå trycker han upp henne mot en vägg och tar strypgrepp på henne, säger att han ska slå sönder hennes ansikte så att hon inte kan filma. När hon sedan lämnar hans lägenhet häller han vatten på henne från fönstret.

Den 30 januari 1997 uppsöker hon sjukhus sedan skådespelaren slagit henne under vänster bröst och på benen. Den 15 april förbjuds han att ta kontakt med eller följa efter henne i ett år framåt. Han bryter vid flera tillfällen mot förbudet. Han försöker bryta sig in i hennes lägenhet och talar in en rad meddelanden på hennes telefonsvarare, som hon sparar och senare spelar upp i rättssalen: "Min ilska är enorm, XXXXX, den är enorm. Jag vet inte hur jag ska komma över det här. Den är enorm, den är enorm. Jag tror aldrig att jag varit så här galen, ilsken någon gång i mitt liv tidigare. Ta det i betänkande." Ett annat samtal: "Jag vaknar hela tiden av hat. Din tjocka grisfarmarfitta. Jag vaknar av hat till dig. Ett enormt jävla hat. Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv. Jag ska tänka ut något raffinerat åt dig, just åt dig. Som du förstår (ohörbart) hållit på med. Förstår du det? Din feta jävla gris." Och skådespelaren skickar brev: "Det hatet jag kände i cellen på Södermalms polisstation är nog det värsta jag känt. Man ska aldrig hopblanda sig med människor som sysslat med 1000-årig inavel. Men vi ses." I tingsrätten berättar och gråter kvinnan: - Han blev djävulsk mot mig. Men då var jag så kär att jag inte kunde ta mig loss. - Jag kan inte förklara. Det är som att be Dr Jekyll förklara Mr Hyde. Jag är något slags dubbelnatur, svarar skådespelaren. Han döms i tingsrätten till tre månaders fängelse för misshandel, upprepade olaga hot, skadegörelse och överträdelse av besöksförbud. I hovrätten mildras dock domen och skådespelaren slipper undan med villkorlig dom.

Våren 2002 inleds en ny förundersökning mot skådespelaren. Än en gång hittar han sin före detta flickvän, nu på restaurangen Riche nära Stureplan i Stockholm. De är där i var sitt sällskap och inleder ett samtal. - Skäms du inte för vad du har gjort mot mig, frågar kvinnan. Dramatenskåde-spelaren svarar: - I still want to kill you (Jag vill fortfarande döda dig.) Han uppger för Expressen att det inte stämmer, att hon har hittat på allt.”
Senast redigerad av blackplastic 2019-03-25 kl. 16:02.
Citera
2019-03-25, 15:56
Medlem
Juden RÖV Ramberg anser sig inte vara svensk.

"Det hatet jag kände i cellen på Södermalms polisstation är nog det värsta jag känt. Man ska aldrig hopblanda sig med människor som sysslat med 1000-årig inavel"
Citera
2019-03-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Exakt. Det handlar inte om naivitet, att man är lättlurad, korkad eller "blind". Det finns en massa människor där ute som är oerhört skickliga på att manipulera och det hör till saken att de framstår som oerhört trovärdiga, förtroendeingivande, trevliga, rentav omtänksamma.

Egentligen är de inte så oerhört trovärdiga för alla andra, mest för den de vill snärja, men jag tycker nog man märker sprickor i psykopaters trevlighetsfasad ganska enkelt. En sån som Ramberg däremot var ju känd för att vara svinig.
Citera
2019-03-25, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitosleng
Juden RÖV Ramberg anser sig inte vara svensk.

"Det hatet jag kände i cellen på Södermalms polisstation är nog det värsta jag känt. Man ska aldrig hopblanda sig med människor som sysslat med 1000-årig inavel"

Han menade att hon var inavlad gotländsk bonde.
Citera
2019-03-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Egentligen är de inte så oerhört trovärdiga för alla andra, mest för den de vill snärja, men jag tycker nog man märker sprickor i psykopaters trevlighetsfasad ganska enkelt. En sån som Ramberg däremot var ju känd för att vara svinig.

Hur många psykopater har du träffat? Och är du säker på att det var just psykopater? Skicklighetsgraden varierar självklart men jag vågar påstå att det finns psykopater som kan manipulera nästan vem som helst.

Ang. att han var känd för att vara svinig så skulle det ju kunna vara så att det var hyfsat lätt för honom att prata bort det eftersom det aldrig fick några konsekvenser.
Senast redigerad av blackplastic 2019-03-25 kl. 16:11.
Citera
2019-03-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Du märker inte ett skit av en psykopat om han inte vill visa något.
Jag är uppväxt med psykopater och den som är värst är finast i kanten uttåt.

Nu skrev jag "han", "denne" passar bättre.
Senast redigerad av Slitosleng 2019-03-25 kl. 16:13.
Citera
2019-03-25, 16:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Det enda stället där hans namn nämns i samband med misshandel, innan dokumentären visades, är på Flashback och då i form av spekulationer. Nu har namnet exploderat överallt, dock inte i traditionell media. Gissningsvis har domen begärts ut.
Ja, troligen många gånger. Vad Ramberg gjorde och rättsprocessen har varit känt i 22 år, och de inblandade namnen en offentlig hemlighet lika länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Var har Rambergs namn publicerats, förutom här?
Han har kommenterat sextrakasseri-skriverierna om honom hösten 2017, namnet publicerades. Han har kommenterat Nilssondokumentären nu 2019, namnet publicerades inte. Expressen har säkert haft ett möte om vilken fot de ska stå på.
Citera
2019-03-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackplastic
Hur många psykopater har du träffat? Och är du säker på att det var just psykopater? Skicklighetsgraden varierar självklart men jag vågar påstå att det finns psykopater som kan manipulera nästan vem som helst.

Ingen går väl runt med stämpeln ”psykopat” i pannan så omgivningen får sällan någon psykopatgaranti. Men några människor har jag träffat under livets gång som ju definitivt stuckit ut från mängden på ett negativt sätt om man beaktar hur de påverkat andra. Och är man då av typen som blir uppmärksam så fort något inte känns bra så studerar man ju dessa med en viss kritisk blick och lägger märke till hur andra sugs närmare men samtidigt gradvis mår sämre och sämre av att vara med dem. Det tycker jag är ett tydligt tecken, psykopater skapar aldrig harmoni runt sig även om folk dras till dem frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in