2019-03-25, 15:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Du kanske har försökt att läsa.. men du har uppenbarligen inte förstått speciellt mycket alls.

Det är också så jävla typiskt med islam, ni hävdar att Koranen är helt perfekt och så jävla enkel att läsa, den är lämplig för barn att läsa osv men så fort det är något som är oklart eller rentav fel så är det för att man inte studerat teologi i massa år i Kairo "annars skulle man förstått". Hur ska ni ha det?
Citera
2019-03-25, 15:50
Medlem
Witkos avatar
Islam är ett hittepå av muhammed, kraftigt inspirerad av judendomen. Han påstod att han mötte judarnas ängel gabriel i en grotta och gabriel berättade att judarna inte uppfattat religionen på rätt sätt.

Därav är islam den enda godkända religionen enligt de islamiska lärorna, alla andra religioner är haram.

Judendomen i sin tur är en mix av tidigare och samtidiga (med judendomen) religioner.

Religion är ett maktmedel som används för att kontrollera fattiga och outbildade människor för egen vinning.

Religion av den monoteistiska typen borde förbjudas.
Citera
2019-03-25, 15:51
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Igen måste man undervisa oupplysta människor.

Enbart genom Jesus har man chans till evigt liv på Domedagen.

Quran 3:3, 4:157 and 6:115.

Förstår man innebörden av dessa verser så förstår man om Bibeln eller Koranen är Guds ord, för båda är det inte.

Jag hoppas du inser att Bibeln inte påstår sig själv vars Guds ord. Det är alltså en kompilation av flera böcker. Innehåller din 66, 73 eller 81 böcker förresten?
Senast redigerad av makrillitomatsas 2019-03-25 kl. 16:23.
Citera
2019-03-25, 15:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Jag är kvinna. Jag beter mig ganska bra så min man har ingen anledning att slå mig.
Jag skrev tidigare att misshandel inte är tillåtet men det missade ni avsiktligen.

Hur känner du inför det faktum att Allah skapat kvinnan att vara mindre intelligent än mannen och att hon p.g.a sin mindre intelligens kommer att straffas genom att bli skickad till helvetet av samma Allah?
Citera
2019-03-25, 15:55
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är också så jävla typiskt med islam, ni hävdar att Koranen är helt perfekt och så jävla enkel att läsa, den är lämplig för barn att läsa osv men så fort det är något som är oklart eller rentav fel så är det för att man inte studerat teologi i massa år i Kairo "annars skulle man förstått". Hur ska ni ha det?
Nu är ju inte jag muslim.. men jag håller med dem om just detta iaf.
Man behöver studera för att lära förstå!

Dina fördomar kan du väl försöka lämna hemma i pojkrummet?
Citera
2019-03-25, 15:56
Medlem
Islam är mer rimlig än kristendomen och judendom när det gäller Gud som koncept och livet efter döden, men berättelserna i Koranen har inte samma flyt och logiska sammanhang som i Bibeln eller de judiska böckerna. Det märks att han eller de som skrev Koranen tog det de mindes från de judiska och kristna skrifterna och försökte på något sätt få det att passa in med Koranens huvudbudskap. Muslimer menar att anledningen till att mycket av Koranen även finns i Bibeln är att Bibeln och de judiska skrifterna är korrupterade versioner av originalet, men det islamiska återberättandet av berättelserna från Gamla Testamentet är uppenbarligen den korrupta versionen. Koranens berättelser är lite huller om buller och mycket slumpmässiga name-drops och referenser jämfört med Gamla Testamentet som visar alla tecken på att vara välutvecklade originella berättelser, om än med influenser från mesopotamiska religioner.

Fast det bör även kännas till att det var inte alla tidiga kristna som höll med om Treenigheten eller att Jesus var Gud. Arianism var en stor inriktning inom kristendomen en gång i tiden, och sägs ha inspirirerat handelsmannen Muhammed och andra potentiella skapare av Islam.
Senast redigerad av anonn 2019-03-25 kl. 16:01.
Citera
2019-03-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Sakta ner dina tankar och reflektera innan du drar dina slutsatser som kan leda dig på avvägar.
vore kanske en ide att göra om man ska försöka sätta sig in i kristendomen
Citera
2019-03-25, 16:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Dina fördomar kan du väl försöka lämna hemma i pojkrummet?

Det är inga fördomar, jag har läst boken och den är uppenbarligen inte skriven av den perfekta guden eftersom den innehåller massa felaktigheter. Månen är inte ett ljus. Solen färdas inte över en platt jord. Boken är skriven av en arab som levde på medeltiden som saknade en vetenskaplig utbildning. Hade Muhammed en vetenskaplig utbildning som höll måttet på den tiden han levde hade han inte påstått såna där dumheter. Man visste att Jorden var rund på den tiden, men Muhammed visste det inte.
Citera
2019-03-25, 16:04
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Talar du om katolicismens nu eller är du bara okunnig?

Nej, kristendomen förstås. Vilken religion tror du reformatorerna sökte reformera? Eller du tror kanske att kristendomen endast var djävulens religion framtill 1500-talet, men av något outgrundlig anledning fortsatte protestanterna följa den nicensk-konstantinopoliska trosbekännelsen, den chalcedonska trosbekännelsen och använda katolsk-ortodox kanon (senare med de deuterokanoniska böckerna avlägsnade)?
Citera
2019-03-25, 16:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Islam är mer rimlig än kristendomen och judendom när det gäller Gud som koncept och livet efter döden, men berättelserna i Koranen har inte samma flyt och logiska sammanhang som i Bibeln eller de judiska böckerna.

Allah fanns redan i det arabiska pantheonet innan Muhammed läste om judendomen, det var den arabiska månguden. Han behöll den, utplånade de andra och hävdade att judarna och de kristna i själva verket dyrkade hans mångud. Och sen blev han sur när de skrattade åt honom så han skrev ner att de ska dödas.
Citera
2019-03-25, 16:07
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Du visar att du inte läst NT.
Eller har svårt att förstå vad där står.

Jodå, men vad har det med att göra med att kristendomen är en polyteistisk, laglös, avgudadyrkande religion? För övrigt uppfanns inte sola scriptura förrän 1500-talet heller
Citera
2019-03-25, 16:12
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Här ska du få ett svar av en judisk rabbin:
http://www.himlentv7.se/vod/player/55647/

https://www.himlentv7.se/vod/player/55329/

Jag tror på EN Gud. 😊

Knappast, han är messiansk "jude", även känt som rollspelande kristen. Mycket passande för en patologiskt lögnaktig religion. Och varför påstår du att du bara tror på en Gud, när du nyss argumenterade för att Gud är plural? Ni polyteister har verkligen svårt a bestämma er. Tror du inte på Gud faderns, Gud sonen och Gud den helige ande kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in