2019-03-25, 12:31
Medlem
JBernards avatar
Örjan Ramberg är förmodligen kompis med kvällstidningsjournalister och annat mediafolk, alla döms inte efter samma måttstock. En seriekvinnomisshandlare som åtnjuter skydd av pressen och arbetsgivaren, det är som sagt skillnad på folk och folk.
Citera
2019-03-25, 13:37
Medlem
flesh-flutes avatar
Lite märkligt blir det. Historien är gammal och känd, en person är till och med dömd. Men i och med dokumentären blir det plötsligt jättebråttom med uthängning, namn och bild. Har ingen uppfattning om det är rätt eller fel, men det visar att vi gillar att göra saker i flock.
Jag föreställer mig att det finns fler manliga kändisar som betedde sig illa under nittiotalet, i konsekvensens namn borde man alltså gräva fram även dessa.
Senast redigerad av flesh-flute 2019-03-25 kl. 13:44.
Citera
2019-03-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ser ingen konspiration annat än att såna här dramaten-"stjärnor" är lite mer högaktade av hornalister än de andra karaktärerna som tagits upp. men ja, ytterst märkligt att han inte blev utfryst i samband med metoo

DN:s filmkritiker Hynek Pallas är t o m dömd för stadig misshandel av sin flickvän för några år sedan, men kan trots det posera som feminist och läxa upp dem som inte är lika skarpt feministiska som han själv. Han var totalt fredad under #metoo.
Citera
2019-03-25, 13:44
Medlem
Det beror på att vi av någon anledning har mycket lättare för att förlåta våldsbrott än sexbrott. Att misshandla någon ses som ett misstag man råkar begå i stundens hetta, att våldta ses som ett systematiskt förtryck och hatande av kvinnan.
Citera
2019-03-25, 13:49
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen911
Det var ju precis det han gjorde, slog henne sönder å samman som gjorde att flera misslyckade ryggoperationer ledde till steloperation tillslut samt långvarigt psykiskt lidande samt tung medicinering som till sist gjorde att hennes sista andetag var taget.

Så indirekt så var det han som fick Josefins hjärta att tillslut sluta att slå.
Han bragde henne om livet...
Jag hoppas för allt i världen att Örjan får sitt rättmätiga straff, om inte i juridisk mening så åtminstonde folkligt med allt vad det innebär...

Blir så förbannat trött på fega stasi media som hänger ut Lasse Kronér och Martin Timell med namn och bild men denne (s)örjan till psykopat och kvinnomisshandlare hålls det tyst om. Trots att han blivit dömd.
vad har ÖR för hållhake? Är han kommunist? Är ÖR för pride, mångkultur, menscertifikering, hbtq, islam, feminism,rätta värdegrunden?
Tänker jag på Örjan Ramberg så är det den sista mannen jag kan tänka mig skulle vara pk.
Jag får inga "handhjärtan och rosa fittmössavibbar" av Ramberg direkt..
Josefin var en vacker, begåvad, sprudlande, sånglärka med härligt gotländsk skratt. Örjan är den som sakta tog livet av henne.
Citera
2019-03-25, 14:01
Medlem
Håller med. Det rimmar lite falskt hur jättemånga helt plötsligt efter uthängning på instagram ska få honom sparkad från jobbet och rasa, över 20 år för sent. Ingen vågade säga ett knyst till honom när det begav sig men nu när han är över 70 bast och plötsligt har halva Sverige emot sig, DÅ är det något modigt att sparka på honom.
Tänk om alla kändisar och feminister istället vågade säga samma saker till rötäggen på sina egna arbetsplatser eller familjer. Det kan lika gärna vara en kvinna också. Såg en viss dam i Gift vid första ögonkastet igår psykiskt misshandla sin ”match” inför alla andra deltagare som såklart inte sa nånting.
Det är inte så tufft att delta i en lynchmobb angående ett gammalt brott, försök istället finnas där när ingen annan säger ett skit och det händer här och nu...

Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Lite märkligt blir det. Historien är gammal och känd, en person är till och med dömd. Men i och med dokumentären blir det plötsligt jättebråttom med uthängning, namn och bild. Har ingen uppfattning om det är rätt eller fel, men det visar att vi gillar att göra saker i flock.
Jag föreställer mig att det finns fler manliga kändisar som betedde sig illa under nittiotalet, i konsekvensens namn borde man alltså gräva fram även dessa.
Citera
2019-03-25, 14:04
Medlem
Nej, det finns inga belägg för det bara för att systern säger det. Fattar inte hur folk ser en DOKUMENTÄR som fakta, dokumentärer är menade att va subjektiva. Han har ju enligt sina andra ex misshandlat dom också men dom lever båda två 3 decennier senare. Obs, försvarar honom inte för det men tycker inte han ska bli av med jobbet och löpa gatlopp för 20-30 år gamla grejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Du är ironisk förstås men många tror faktiskt att det är så. Det är mycket galenskaper som skrivs på nätet idag av metoo-förgiftade dårar.

Rent medicinskt tycks det vara knepigt att förklara hur en avliden person 2016 dog av sviterna efter en lättare misshandel som ägde rum 1995. Kanske nån läkare i tråden kan reda ut hur det hänger ihop.
Citera
2019-03-25, 14:08
Medlem
Det har ju aldrig varit media som tagit initiativen. När feministerna på twitter och instagram fått ihop en tillräckligt stor lynchmobb så börjar tidningarna tillslut skriva om det och intervjua objektet och anklagare. Hittills har feminister skitit i Örjan men efter dokumentären började rätt personer så att säga hänga ut honom och fick ihop en manifestation och nu har det börjat.

Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Blir så förbannat trött på fega stasi media som hänger ut Lasse Kronér och Martin Timell med namn och bild men denne (s)örjan till psykopat och kvinnomisshandlare hålls det tyst om. Trots att han blivit dömd.
vad har ÖR för hållhake? Är han kommunist? Är ÖR för pride, mångkultur, menscertifikering, hbtq, islam, feminism,rätta värdegrunden?
Tänker jag på Örjan Ramberg så är det den sista mannen jag kan tänka mig skulle vara pk.
Jag får inga "handhjärtan och rosa fittmössavibbar" av Ramberg direkt..
Josefin var en vacker, begåvad, sprudlande, sånglärka med härligt gotländsk skratt. Örjan är den som sakta tog livet av henne.
Citera
2019-03-25, 14:41
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Han respekterade domen och inget annat hände? Vad hände sen?

Ingen aning.
Höll han på I 17 år till intill hennes död eller vad?
Var det han som mördade henne?
Har han ens något med hennes död att göra alls?

Jag tycker det är skumt iallafall. Han må vara fullkomligt dum i huvudet, ingen normal person misshandlar sin tjej oavsett vad. Men det var 20 år sedan. 20 år sedan! Och nu behöver han alltså blanda in en advokat pga media?
Citera
2019-03-25, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ramberg har berättat att Josefin var svartsjuk och anklagade honom för otrohet. I Tingsrätten fick han fängelsedom men i Hovrätten blev det villkorligt. Troligtvis pga att Josefin vägrade att samarbeta och berätta sin sida av historien. Hon var ju så "kär" i sin plågoande.

Denna relation tycks följa mönstret på alla andra liknande dysfunktionella relationer där ömsesidigt beroende blandas ihop med "kärlek". Två omogna, dysfunktionella, missbrukande personer blir ihop - och det blir en soppa av det hela.
Jo det är ju fullt möjligt att JN borde lämnat svinet, men det är fortfarande obegripligt hur han har kunnat fortsätta med misshandel och hot, år efter år utan att media har reagerat!? Kanske dags att någon sänker honom en gång för alla.
Citera
2019-03-25, 15:44
Medlem
Dom är väl rädda att han tar livet av sig som Benny Fredriksson.
Citera
2019-03-25, 15:48
Bannlyst
Nyss pratade de om JN och filmen i tramskanalen SR P3, de berättade om misshandeln men givetvis utan att nämna aset.

Edit: Nu har Dramaten lagt ner en pjäs till följd av kritiken!
Senast redigerad av Dekorima 2019-03-25 kl. 16:02. Anledning: Update
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in