2019-03-25, 10:12
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Medias strategi på 90-talet och nu har förändrats pga av att fler människor, även okända för varandra, kan prata med varandra mer öppet via de sociala nätverken. På 90-talet var det lättare att agera efter "det läsaren inte vet mår den inte illa av" dvs vi bestämmer vad som är bra för läsaren att veta (ie de själva har inte den kapaciteten). Media gör likadant nu med men örjanaffären visar att det systemet råder, man vill inte berätta hela sanningen för det mår inte läsaren bra av, samhällsklimatet skadas, vi får folkdomstolar, galningar börjar bestraffa osv.
Nu kommer namnen ut (vi brukar säga på redaktionen "kolla flashback de brukar vara först") alla känner någon som vet och gärna vill berätta (ie 15min fame). Medialandskapet förändras, alla kan trycka eller lägga ut snyggt typografferade budskap, den koden är knäckt men media är smartare än så och anpassar sig. Nu diskuteras hur mycket ska läggas ut, alla vet ändå vem som är kändisen då kan lika gärna vi, vad kan vi åka dit för, vad är etiskt, låg nivå ger tappat förtroende eller vi bör hålla distansen från pöbeln som slafsar med uthängningar.

Ja den här bilden på Janne-Kladd postade jag tidigt i forumet när han hamnade i drevets öga och innan han stängde ner sin Facebook. Jag tror antalet nyfikna journos som klickat på just den länken har satt något slags rekord.

BILDEN

/Provokatör
Citera
2019-03-25, 10:22
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Expressen har pratat med 'mannen' som plågade Josefin:
I misshandelsdomen står om hennes rädsla - och våldet hon utsattes för.
– Jag har kontaktat en advokat som gått igenom det här. Jag har inte orkat göra det själv, säger mannen, som är skådespelare, nu till Expressen.

Kolleger till mannen vill att mannens arbetsgivare agerar.
– Det blir svårt för honom att jobba kvar, säger en mångårig medarbetare.
Jaha nu reagerar till slut även hans kollegor, det skulle Ni gjort för mycket länge sedan, hycklare!
Mannen jobbar som skådespelare och säger själv nu till Expressen att han inte tagit del av det som skrivits om honom. Han ligger sjuk i 40 graders feber och säger att han är yr.
– Just nu vill jag bli frisk och komma på benen och kunna tänka klart. Jag förstår att det är storm och bombardemang runtomkring mig och den här tjugo år gamla skiten. Jag kan mycket väl tänka mig att ge min version men inte i dag.
– Jag har kontaktat en advokat som gått igenom det här. Jag har inte orkat göra det själv men har fått det förklarat för mig
.
– Ni vill skriva om detta men det är sådant som folk egentligen inte bryr sig om. Nu finns det en hel kvinnoorganisation som kan tänka sig bli upprörda av det här. Men det här är gamla grejer och det är redan dömt i det här. Det finns ingen rättegång eller någon som skulle ta upp det här. Människan är dessutom död och kan inte höras.
Ingen bryr sig...eller hur... att han inte verkar vara feminist hedrar honom men att kalla Flashback för 'kvinnoorganisation' är lite väl magstarkt. Att han dessutom reducerar Josefin Nilsson till bara en 'död människa' är på gränsen till osmakligt.
En annan händelse som är beskriven i domen från tingsrätten är när han knuffar omkull henne och sparkar henne i magen med sina cowboy-boots. Händelsen är från 1997.
Morgonen efter tryckte han upp henne mot väggen och höll strypgrepp.
I samband med ett bråk i januari 1997 har han sagt att han gav henne ett knytnävsslag på hennes revben - för att hon skulle lugna ned sig.
Det verkar ha varit en allt annat en sund relation så mycket är fastslaget, något han själv även vidgår.
Expressen har sökt vd, vice vd och styrelseordförande vid arbetsplatsen där mannen arbetar. De har inte gått att nå. Styrelsen hänvisar till styrelseordförande.
Pressavdelning skriver i ett mejl att man inte kommenterar enskilda personalärenden.
Artikeln i Expressen - arkiverad och klickvänlig LÄNK

Expressen kallar honom genomgående för 'mannen' och givetvis så avslöjas inte hans arbetsplats. Jag kan gott och väl förstå att det är en händelse som ligger långt tillbaka i tiden, men det är dessa förbannade dubbla måttstockar som jag inte blir klok på. Det finns ingen gemensam pressetisk linje inom branschen, inte ens inom dom egna redaktionerna. Jag sällar mig till Er som tror att det har att göra med att han är en 'alfahane', en 'bad boy' som dessutom är vänsteranstruken och rör sig i 'rätt' journalist och kulturkretsar.

Tids nog så kommer han avslöjas kan vi hoppas på lite ärlig journalistik från anarko-syndikalistiska Arbetaren igen?

Jag minns när det var Arbetaren som till slut publicerade namnen i den förra rundan:
(FB) Journobomben - Pressetisk härdsmälta - Soran-Oisin-Fredrik-Ehsan uthängda i Arbetaren

/Provokatör
Mycket bra och informativ trådstart som vanligt Provokatör!
Har inte mycket att invända emot förutom att jag är tveksam till att arbetaren vågar ta i detta på grund av sina egna medarbetare.
Nuvarande tf redaktör Johannes Klenell har själv haft en del fuffens för sig när han var på Galago.
Hört lite ditt och datt från folk i serietecknare branschen men inget konkret förutom att han benämndes som en ”Virtanen”.

Samnytt har skrivit lite goja.
https://samnytt.se/uppgifter-galagos-chefredaktor-johannes-klenell-fick-ga-efter-anklagelser-om-sextrakasserier-anstall des-av-vansterpartiet/

Citat:
Galagos f.d. redaktör Johannes Klenell ska ha fått gå efter ett ultimatum från kvinnliga serietecknare som anklagat honom för sexuella trakasserier. ”Har tafsat på praktiskt taget varenda kvinnlig serietecknare på Galago.” Efter att Samhällsnytt börjat ställa frågor till Vänsterpartiet avslutas Klenells tjänst även där. Nu får den 39-årige mannen ett nytt jobb – som kulturredaktör på LO-tidningen Arbetet.
Citera
2019-03-25, 10:40
Medlem
-Märkligt att läsa att hans arbetsgivare ska sparka honom. Detta har ju varit känt i 20 års tid. Skrevs ju om med namn och allt. Sen att hon hämnades genom att vandalisera hans hem är ju inget som nån nämner. Sen kan man ju fråga sig om hennes död har nåt samband med misshandeln. Sen att Ramberg är väl över 70 år så han borde ju vara pensionär.
Citera
2019-03-25, 10:49
Medlem
Tiden med svinet örjan för 20 år sedan bidrog säkert till hennes dåliga mående men det är ju inget mord vi talar om, el missshandel till döds el liknande.
Det konstiga är kanske att han fick jobba kvar på den tiden?

Men visst, populär, attraktiv för kvinnor och vänster.
Citera
2019-03-25, 10:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Medierna ogillar dig = du får domar om småbrott publicerade, varenda krönikör spyr över dig och kräver din avgång.

Medierna gillar dig, alternativt är rädda för eller beroende av dig = även domar om grova brott publiceras inte, du kan fortsätta din karriär i godan ro.
Citera
2019-03-25, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ramberg är ett lågt stående fegt kräk som förbrukat sin rätt att existera.

Fy fan för såna som han.

Att medierna i alla år hyllat ÖR trots att de hela tiden vetat om vilket svin han varit är så jävla sjukt!
ÖR har i årtionde efter årtionde kunnat fortsätta att glänsa i rampljuset utan några problem.

Jämför med Lasse Krone'r som inte gjort ens en promille utav vad ÖR gjort sej skyldig till, han hängdes ut i medierna, åkte sedan omedelbart ut med badvattnet från sina program i SVT!
Citera
2019-03-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Att medierna i alla år hyllat ÖR trots att de hela tiden vetat om vilket svin han varit är så jävla sjukt!
ÖR har i årtionde efter årtionde kunnat fortsätta att glänsa i rampljuset utan några problem.

Jämför med Lasse Krone'r som inte gjort ens en promille utav vad ÖR gjort sej skyldig till, han åkte omedelbart ut med badvattnet från sina program i SVT!

Nej, det gjorde han inte.
Citera
2019-03-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Journalisten Emanuel Karlsten (som jag iofs har mina dubier om) ställer sig frågande till varför han skyddas av sina kollegor. Emanuel hänger ut honom på Facebook:
Örjan Ramberg. Så heter han, förövraren.
Nu är det sagt.
...

Så först när SVT gjort dokumentär om det hela tyckte Emanuel att det var dags att vara "modig" och berätta vad han visste?
Citera
2019-03-25, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ramberg har berättat att Josefin var svartsjuk och anklagade honom för otrohet. I Tingsrätten fick han fängelsedom men i Hovrätten blev det villkorligt. Troligtvis pga att Josefin vägrade att samarbeta och berätta sin sida av historien. Hon var ju så "kär" i sin plågoande.

Denna relation tycks följa mönstret på alla andra liknande dysfunktionella relationer där ömsesidigt beroende blandas ihop med "kärlek". Två omogna, dysfunktionella, missbrukande personer blir ihop - och det blir en soppa av det hela.

Vet inte hur det är med ÖR, men de är proffs på att spela teater, bokstavligt talat. Och det är nog därför han kom lindrigt undan. Jämför med mannen i Göteborg som avrättade sin hyresvärd bestialiskt. Han borde absolut ha haft livstid, men han drog snyftvalsen framgångsrikt och kom lindrigt undan.

I och för sig är väl Örjan Ramberg minst skyldig till folkmord om man frågar Metoos översteprästinna Martina Montelius.
Senast redigerad av simson12 2019-03-25 kl. 11:55.
Citera
2019-03-25, 12:22
Bannlyst
Mest tragiskt är att alla, i media och alla som jobbar i hans bransch, som påstår sig vara emot mäns våld mot kvinnor fortsätter att samtala med, samarbeta med, omnämna, skydda osv honom.
Däremot är samma människor sugna på att hitta på att någon är en fiende och ha rätt att förfölja den, gärna så att det drabbar hela dennes sociala liv, grannar, barnens träningar och skola, sidosysslor. De fega ynkryggarna på redaktionen och i alla branscher som påstår sig vara emot förtryck vill ha fiender att bekämpa, örjan är en reell fiende, men anfaller du honom riskerar du att råka ut för fiendens våld tillbaka. Det vanliga är att man hittar på att någon på armlängds avstånd är en fiende, då blir det helt ofarligt att attackera den eftersom den ser bara någon som anfaller oprovocerat, jag har själ sett detta ett otal gånger på redaktionen, även från chefer och nykomlingar som vill göra karriär.
Citera
2019-03-25, 12:24
Medlem
dialektikers avatar
Jag tror såhär. Att då Josefin Nilsson dog så var ju ÖR redan pensionär och därför så var det ingen ide att kräva att han sparkades?

Sen tror jag inte hela befolkningen förstått vidden av att hennes ryggoperationer berodde på skador från misshandeln, år 2016 då hon dog? Nu när alla fått det klarlagt genom dokumentären så blir det en tsunami av upprördhet hos varje medborgare, vilket är förståeligt.
Rätta mig om jag har fel?

Edit: Och så var han ju redan dömd. Det är viktigt i sammanhanget. Annars hade garanterat en folkpöbel exploderat.
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-25 kl. 12:33.
Citera
2019-03-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Om han har hyllats antar jag att det är för sina insatser som skådespelare. Spelar ens personlighet någon som helst roll när man ska bedöma insatsen i en yrkesutövning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in