Citat:
Ursprungligen postat av
Provokatör
Expressen har pratat med
'mannen' som plågade Josefin:
I misshandelsdomen står om hennes rädsla - och våldet hon utsattes för.
– Jag har kontaktat en advokat som gått igenom det här. Jag har inte orkat göra det själv, säger mannen, som är skådespelare, nu till Expressen.
Kolleger till mannen vill att mannens arbetsgivare agerar.
– Det blir svårt för honom att jobba kvar, säger en mångårig medarbetare.
Jaha nu reagerar till slut även hans kollegor, det skulle Ni gjort för mycket länge sedan, hycklare!
Mannen jobbar som skådespelare och säger själv nu till Expressen att han inte tagit del av det som skrivits om honom. Han ligger sjuk i 40 graders feber och säger att han är yr.
– Just nu vill jag bli frisk och komma på benen och kunna tänka klart. Jag förstår att det är storm och bombardemang runtomkring mig och den här tjugo år gamla skiten. Jag kan mycket väl tänka mig att ge min version men inte i dag.
– Jag har kontaktat en advokat som gått igenom det här. Jag har inte orkat göra det själv men har fått det förklarat för mig.
– Ni vill skriva om detta men det är sådant som folk egentligen inte bryr sig om. Nu finns det en hel kvinnoorganisation som kan tänka sig bli upprörda av det här. Men det här är gamla grejer och det är redan dömt i det här. Det finns ingen rättegång eller någon som skulle ta upp det här. Människan är dessutom död och kan inte höras.
Ingen bryr sig...eller hur... att han inte verkar vara feminist hedrar honom men att kalla
Flashback för
'kvinnoorganisation' är lite väl magstarkt. Att han dessutom reducerar
Josefin Nilsson till bara en
'död människa' är på gränsen till osmakligt.
En annan händelse som är beskriven i domen från tingsrätten är när han knuffar omkull henne och sparkar henne i magen med sina cowboy-boots. Händelsen är från 1997.
Morgonen efter tryckte han upp henne mot väggen och höll strypgrepp.
I samband med ett bråk i januari 1997 har han sagt att han gav henne ett knytnävsslag på hennes revben - för att hon skulle lugna ned sig.
Det verkar ha varit en allt annat en sund relation så mycket är fastslaget, något han själv även vidgår.
Expressen har sökt vd, vice vd och styrelseordförande vid arbetsplatsen där mannen arbetar. De har inte gått att nå. Styrelsen hänvisar till styrelseordförande.
Pressavdelning skriver i ett mejl att man inte kommenterar enskilda personalärenden.
Artikeln i Expressen - arkiverad och klickvänlig
LÄNK
Expressen kallar honom genomgående för
'mannen' och givetvis så avslöjas inte hans arbetsplats. Jag kan gott och väl förstå att det är en händelse som ligger långt tillbaka i tiden, men det är dessa förbannade dubbla måttstockar som jag inte blir klok på. Det finns ingen gemensam pressetisk linje inom branschen, inte ens inom dom egna redaktionerna. Jag sällar mig till Er som tror att det har att göra med att han är en 'alfahane', en 'bad boy' som dessutom är vänsteranstruken och rör sig i 'rätt' journalist och kulturkretsar.
Tids nog så kommer han avslöjas kan vi hoppas på lite ärlig journalistik från anarko-syndikalistiska
Arbetaren igen?
Jag minns när det var
Arbetaren som till slut publicerade namnen i den förra rundan:
(FB) Journobomben - Pressetisk härdsmälta - Soran-Oisin-Fredrik-Ehsan uthängda i Arbetaren
/Provokatör
Mycket bra och informativ trådstart som vanligt Provokatör!
Har inte mycket att invända emot förutom att jag är tveksam till att arbetaren vågar ta i detta på grund av sina egna medarbetare.
Nuvarande tf redaktör Johannes Klenell har själv haft en del fuffens för sig när han var på Galago.
Hört lite ditt och datt från folk i serietecknare branschen men inget konkret förutom att han benämndes som en ”Virtanen”.
Samnytt har skrivit lite goja.
https://samnytt.se/uppgifter-galagos-chefredaktor-johannes-klenell-fick-ga-efter-anklagelser-om-sextrakasserier-anstall des-av-vansterpartiet/
Citat:
Galagos f.d. redaktör Johannes Klenell ska ha fått gå efter ett ultimatum från kvinnliga serietecknare som anklagat honom för sexuella trakasserier. ”Har tafsat på praktiskt taget varenda kvinnlig serietecknare på Galago.” Efter att Samhällsnytt börjat ställa frågor till Vänsterpartiet avslutas Klenells tjänst även där. Nu får den 39-årige mannen ett nytt jobb – som kulturredaktör på LO-tidningen Arbetet.