2019-03-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag blir inte klok på varför media skyddar honom? Han är dömd för misshandel och har ett omvittnat förflutet men Örjan går från kvinna till kvinna och upprepar sitt beteende, han får priser och medverkar i roll efter roll, hans sida på Wikipedia är vit som snö.

Jag fattar inte varför i helvete media skyddar honom, förslag?

/Provokatör

PS Tyvärr funkar inte archive.is fullt ut idag så en länk går direkt till Aftonbladet (den om journalisten).

Jag gissar att media har blivit skräckslagna för att bli utpekade för eller dömda för förtal.
Citera
2019-03-24, 17:40
Medlem
Provokatörs avatar
Journalisten Emanuel Karlsten (som jag iofs har mina dubier om) ställer sig frågande till varför han skyddas av sina kollegor. Emanuel hänger ut honom på Facebook:
Örjan Ramberg. Så heter han, förövraren.
Nu är det sagt.
...Jag googlar och hittar ingenting om domen, inte i DN:s arkiv, inte hos Aftonbladet. Däremot flera artiklar där Örjan Ramberg fått berätta att han städat upp sig, att han nu är reko. Aldrig ställs en fråga om domen, snarare ett romantiserande kring fylleslag och krogbråk.
LÄNK

I forumet finns det dock en text som refererar rättegången i Tingsrätten, denna text finns dock inte att läsa på Aftonbladet längre, kanske du Emanuel kan rota fram originalartikeln?
"Det är den sista och sorgliga scenen ur ett äktenskap som visas i Stockholms tingsrätt sal nio: den manliga skådespelaren åtalas för misshandel av den kvinnliga filmstjärnan. Hon gråter sammanbitet och säger: – Jag var besatt av att få hans kärlek.

I två och ett halvt år var de ett par. Denna tisdag gråter hon sig igenom fem timmars förhandling, men lyckas slutföra sin historia. Det som berättas om destruktiv kärlek, fylla, misshandel, skadegörelse, hot och trakasserier är hjärtskärande.

Vad som mer viktigt är – det är banalt, i betydelse inte ovanligt. Detta kan hända igen, det har skett förut, och kommer att inträffa igen. Ung kvinna möter en 21 år äldre man. Han äger en särskild sorts motsägelsefull utstrålning många kvinnor faller för: manlighet parad med sårbarhet, styrka, svaghet, vrede, ömhet.

Förälskelsen är stor, men efter ett tag börjar han kritisera henne, hennes dialekt, utseende, val av kläder. Han dricker mycket och hon dricker också. Hon får en knuff ibland, en spark ett ryck i håret. Hon lär sig att han är onåbar i sin vrede, det gäller att skydda sig.

Hon döljer och förlåter, ”för han har ju goda sidor också”. Hon tänker att hon kan förändra honom, hjälpa honom, ta hand om honom, förmå honom att gå i terapi – hon förstår ju honom så väl.
Hon blir gravid och gör abort. Men visst älskar han henne? tänker hon. Innerst inne?

De goda stunderna blir allt färre. Hon tar sig ut förhållandet och han förföljer henne, väntar utanför porten, ringer hotsamtal och skickar hotbrev. Visst, hon skulle ha gått efter första slaget. Hon behöver inte sin offerroll, hon är välutrustad för livet med familj och vänner, skönhet och framgångar. Men hon gick inte.

Man blir avtrubbad, förklarar hon. Jag var glad när vi blev vänner igen. Jag är sån, jag vill tro på folks goda sidor, för han hade goda sidor. En kväll kastar hon ur sig de avgörande orden. De måste göra slut, detta går inte längre an. Då hugger han henne i armen med en brevkniv.

– När man är kär blir man besatt av att få den här kärleken, säger hon. Jag blev besatt av att få honom att tycka om mig. Att få tillbaka den goda tiden.

En kväll i januari urartar det: hon slår själv sönder delar av hans inredning. Han tar ett strupgrepp på henne, säger hon. Sedan går hon, men förbjuds ringa taxi. När hon lämnar huset häller han vatten på henne från fönstret.

Kvinnan är klädd i svart kavaj och byxor. Håret är färgat. Händerna knäppta runt huvudet, som för att hålla det samman. Hon tilltalar honom ofta direkt: – Varför var du elak mot mig? – Du har demoniska sidor. Det vet du. När du blir arg är det som att se döden i ögonen. – Men jag tycker om dina goda sidor. Det är det som är så hemskt. Jag vet inte vem du är.
– Det är en sorg att det ska bli så hemskt mellan två människor som tyckt om varandra.

Han – som försovit sig just denna rättegångsmorgon – iakttar henne framåtlutad med bekymrat ansiktsuttryck. Den äldre mannen som åhör flickans stollerier. Han medger ett slag mot henne, under en av deras sammandrabbningar ”för att hon ska lugna ned sig”. Någon kniv har han inte använt, säger han. – Jag är skyldig till mycket, men inte allt.

– Det här är väldigt tragiskt. Jag är fäst vid henne. Men kanske är det lika bra att detta hänt. För jag kan behöva en tankeställare om hur jag behandlar människor. – Jag har ett häftigt temperament som jag inte alltid kan kontrollera. Det går inte att förklara, det är som om doktor Jekyll skulle förklara mr Hyde.

Han har en annan version: det är hon som misshandlat honom, som gått bärsärkagång i hans lägenhet, som var galen av svartsjuka, som drack okontrollerat. Men när banden spelas upp, de inspelade meddelanden på hennes telefonsvarare, vrider sig även han av obehag. Samtalen ringer han sedan hon gjort slut.

”Jag vaknar hela tiden av hat. Din feta jävla grisfarmarfitta”. ”Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv” [De inspelade samtalen rullar på, minut efter minut, med vidriga monologer].

– Fyllesvammel, säger han sorgset. – Det är fyllesvammel som också kan uppfattas som ett rop på hjälp. Fast det upplevs hotfullt. Jag förstår det. Någon avsikt att skada har han inte, säger han. Och vänder sig även han direkt till henne och säger: – Förlåt mig. Du, förlåt mig.
Hon svarar inte.

De lever nu båda i nya förhållanden. Dom faller om en vecka. Mannen riskerar fängelsestraff.
Mot slutet säger han något som kan tjäna som slutreplik: – Livet blir verkligen inta som man tänkt sig."

Reporter: Kerstin Weigl
/Provokatör
Citera
2019-03-24, 18:11
Medlem
ArchStantons avatar
Var var civilkuraget hos alla dom som släppt in ondskan i finrummen under alla år. Cheferna på hans arbetsplatser.. Medarbetare i samma rang på teatrar och produktioner..

Hur kunde ondskan få medverka i Solsidan där regi och produktion tveklöst måste ha haft MYCKET GOD kännedom om ondskans historia. Varför vägrade inte Mona Malm, Mia Skäringer mfl mfl arbeta med honom?

Vad är det för människor på svt som beter sig så svinaktigt att dom bjuder in honom till "Stjärnorna på slottet"? Hur tänkte dom andra medverkande i det programmet? Varför vägrade inte dom vara med?

Det har sagt förut och jag säger det igen. Andra män som tänkt med kuken och betett sig som svin har hängts ut gång på gång, säkert välförtjänt i många fall.

Men den store Ondskan har gått fri under alla år. Förutom lite skandalrubriker i skvallerpressen så har han fått fortsätta arbeta obehindrat i branschen. Hur många kvinnor har varit utsatta för hans hemska beteende förutom dom stora kända namnen?

Han är framförallt på en helt annan brottslig nivå än dom flesta av hans bröder som pekats ut i #meetoo och borde behandlas därefter av arbetsgivare, kollegor och press/media.
Citera
2019-03-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det lär väl knappast vara förtal då han faktiskt blev dömd. Att inte ens media vågar peka ut Dramaten som arbetsgivare är minst sagt patetiskt om man beaktar hur lättvindligt man hänger ut andra människor/arbetsplatser
Det är en vanlig missuppfattning att förtal måste vara lögner. Även det som är sant kan vara förtal.
Citera
2019-03-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Han har begott ett brott, blivit dömd och fått ett straff, korrekt? Rättssytemet tycks alltså fungera. Så vad är det som fattas enligt dig?

Han fick ju knappt ett straff! Villkorligt, hade det varit ngn annan än Örjan så hade det blivit kännbart. Det borde du väl fatta??
Citera
2019-03-24, 18:30
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Han har begott ett brott, blivit dömd och fått ett straff, korrekt? Rättssytemet tycks alltså fungera. Så vad är det som fattas enligt dig?

Vi har vittnesmål från minst tre kvinnor som berättat om hans våldsamma sida.

Lena Olin
Josefin Nilsson
Och en väninna till Malin Berghagen.

Det finns förmodligen fler som i fallet med JCA, tycker du verkligen att rättssystemet fungerar?

Och tycker du att det är rimligt att han får fortsätta och att han skyddas av etablissemanget? Han skulle givetvis stoppats för länge sen, allt annat är orimligt, men Örjan 'Bad Boy' Ramberg får fortsätta som tidigare, han får roller och pris precis som om ingenting har hänt.

Dramaten publicerade denna text på sin Facebook:
Med anledning av gårdagens manifestation utanför Dramaten vill vi betona att Dramaten kraftfullt tar avstånd från alla former av kränkningar och våld. Dramaten arbetar förebyggande och har noll tolerans mot trakasserier. Varken i egna eller i andra kanaler kommer vi att kommentera enskilda medarbetare.
Facebook och Wikipedia skyddar honom, Wikipedia har suddat bort ett trettiotal ändringar under dagen.

Expressen väljer att återge texten men suddar bort 'Dramaten' allt för att skydda honom, det ger iaf mig en bitter smak och är ohederlig journalistik.

LÄNK

/Provokatör
Citera
2019-03-24, 18:43
Medlem
flesh-flutes avatar
Journalisterna är oerhört försiktiga efter det som hände Benny Fredriksson. Aftonbladet har fått sanslöst med skit för detta. Fallen Virtanen och Timell problematiseras också av många nu i efterhand. Metoo-masspsykosen är över och redaktionscheferna ser till att alla sitter ned i båten. Ett tag alltså, om trycket på sociala medier fortgår så kommer de att ge vika, och då springer alla åt samma håll igen. Välkommen till svensk journalistik.
Citera
2019-03-24, 18:58
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag blir inte klok på varför media skyddar honom? Han är dömd för misshandel och har ett omvittnat förflutet men Örjan går från kvinna till kvinna och upprepar sitt beteende, han får priser och medverkar i roll efter roll, hans sida på Wikipedia är vit som snö.

Ett Axplock av skit han åstadkommit.

Igår var det en ljusmanifestation till minne av Josefin Nilsson utanför Elverket (Dramaten), Aftonbladet rapporterar inte att dom var utanför just Elverket där han spelar nu:
Hundratals personer samlades vid 18-tiden på Östermalm i Stockholm för att hedra Josefin Nilsson och för att protestera mot mäns våld mot kvinnor.
Samma sak med DN

DN:
Vid 18.15 på lördagen hölls en ljusmanifestation på Östermalm i Stockholm till minne av Ainbusk-sångerskan Josefine Nilsson, även känd för sin roll som Eva i filmen ”Eva & Adam”.
SVT visar en film om Josefin Nilsson och berättar hennes livsöde men att det är Örjan som är hennes plågoande nämns aldrig.

Cissi Wallin berättar om att inlägg om manifestationen raderas av Facebook: LÄNK

Han åtnjuter trots allt inte dom vanliga egenskaperna som brukar skydda mot namnpublicering, han är en äldre vit man, han är inte en HBTQ aktivist, han är inte homosexuell, han är inte invandrare, han tillhör inte en minoritet, han är inte kvinna, han är inte feminist, han är inte journalist, han är inte muslim och han är inte okänd men likförbannat så skyddas han.

Vad är egentligen anledningen till att han skyddas av media, kan det ha att göra med att han haft en relation med en journalist som jobbat både på Aftonbladet och Expressen.

Jag fattar inte varför i helvete media skyddar honom, förslag?

/Provokatör

PS Tyvärr funkar inte archive.is fullt ut idag så en länk går direkt till Aftonbladet (den om journalisten).

Ja, det är märkligt. Inte så märkligt att de inte nämner honom vid namn, men att de inte nämner Dramaten, benämner honom som skådespelare o s v är lite skumt.
Citera
2019-03-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Journalisterna är oerhört försiktiga efter det som hände Benny Fredriksson. Aftonbladet har fått sanslöst med skit för detta. Fallen Virtanen och Timell problematiseras också av många nu i efterhand. Metoo-masspsykosen är över och redaktionscheferna ser till att alla sitter ned i båten. Ett tag alltså, om trycket på sociala medier fortgår så kommer de att ge vika, och då springer alla åt samma håll igen. Välkommen till svensk journalistik.
Bra observation! Det har naturligtvis betydelse i nuläget. Frågan är dock varför han kom så billigt undan för drygt ett år sedan, under me too-drevet.
Citera
2019-03-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Det är en vanlig missuppfattning att förtal måste vara lögner. Även det som är sant kan vara förtal.

I praktiken är det som du vet näst intill omöjligt att få en tidning fälld för förtal. PO lägger ner i princip alla fall. Om du driver målet via TR riskerar du att få betala motpartens rättegångskostnader på i de flesta fall flera miljoner.
Citera
2019-03-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Han fick ju knappt ett straff! Villkorligt, hade det varit ngn annan än Örjan så hade det blivit kännbart. Det borde du väl fatta??

Då är det väl hårdare straff framåt man får kämpa för? Att stå med ett ljus i handen och krama Cissi Wallin utanför Örjans jobb kommer inte ändra varken hans dom eller att det blir hårdare straff framåt. Det är heller ingen fin hyllning till Josefin.

Vill man se hårdare straff får man rösta rätt och demonstrera på rätt ställe. Stollar.
Citera
2019-03-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute

Trams. Om någon gått med i ett NMR-tåg hängs vederbörande definitivt ut med namn och bild. Örjan tillhör dock Dramaten och tillhör därmed den finkulturella eliten som aldrig någonsin kommer att hängas ut. Att han indirekt orsakat Josefins död med en villkorlig dom som resultat och fortsatt anställd på Dramaten och fjäskad för av alla kulturpersonligheter och journalister är minst sagt genant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in