2019-03-25, 09:23
Medlem
Han fick väl sitt straff?

Då är det avhandlat. Att bruden sen dör är väl inte hans fel?
Citera
2019-03-25, 09:23
Medlem
Liliththewitchs avatar
Det är obegripligt att manssvin som Örjan Ramberg, Persbrant m fl kan komma undan i alla år med sitt våld och sitt kvinnohat. Det värsta exemplet är väl ändå Jean-Claude Arnault, vars övergrepp kunnat ske nästan ostört i hur många år som helst. (Och inte Horace Engdahl att förglömma).
Citera
2019-03-25, 09:26
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Den värsta av alla MeToo-fanatiker är väl Martina Montelius på Expressen. Nu går hon igång igen mot ÖR! Hon är ett skolexempel på häxjakt, gång efter gång kräks hon ut samma partsinlaga förklädd till "kulturartiklar". Att sådan skit ens kan publiceras förvånar, men det är klart, hon är ju en kvinna med makt. Att ÖR verkar vara en skitstövel har inte med saken att göra.

Dra något gammalt över dej!

Jag tycker Martinas artikel är helt suverän!
https://www.expressen.se/kultur/martina-montelius/minns-josefin-nilsson-och-anvand-vreden-ratt/
Citera
2019-03-25, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Virtanen var inte kulturell, populär, talangfull eller attraktiv. Inga kvinnor inom media och kultur gillade honom.

Talangfull spelar nog mindre roll. En oattraktiv beta som är bäst i världen på det han gör har ändå ingen sköld om han anklagas.

Ska man komma undan med dåligt beteende mot kvinnor får man se till att vara attraktiv i kvinnors ögon.
Citera
2019-03-25, 09:29
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liliththewitch
Det är obegripligt att manssvin som Örjan Ramberg, Persbrant m fl kan komma undan i alla år med sitt våld och sitt kvinnohat. Det värsta exemplet är väl ändå Jean-Claude Arnault, vars övergrepp kunnat ske nästan ostört i hur många år som helst. (Och inte Horace Engdahl att förglömma).

Javisst kan man tycka det är obegripligt. Men tyvärr handlar det om busar inom skådespelar/artiseliten som tror sej ha gräddfil att behandla kvinnor hur som helst utan påföljd.
Citera
2019-03-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Javisst kan man tycka det är obegripligt. Men tyvärr handlar det om busar inom skådespelar/artiseliten som tror sej ha gräddfil att behandla kvinnor hur som helst utan påföljd.

Det är inget de bara tror sig ha utan som de faktiskt ges av sin omgivning.
Citera
2019-03-25, 09:32
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munknullaren
Han fick väl sitt straff?

Då är det avhandlat. Att bruden sen dör är väl inte hans fel?

Straff!!! Vilkorlig dom!!! Obegripligt med tanke på det han gjort.
Citera
2019-03-25, 09:43
Bannlyst
Medias strategi på 90-talet och nu har förändrats pga av att fler människor, även okända för varandra, kan prata med varandra mer öppet via de sociala nätverken. På 90-talet var det lättare att agera efter "det läsaren inte vet mår den inte illa av" dvs vi bestämmer vad som är bra för läsaren att veta (ie de själva har inte den kapaciteten). Media gör likadant nu med men örjanaffären visar att det systemet råder, man vill inte berätta hela sanningen för det mår inte läsaren bra av, samhällsklimatet skadas, vi får folkdomstolar, galningar börjar bestraffa osv.
Nu kommer namnen ut (vi brukar säga på redaktionen "kolla flashback de brukar vara först") alla känner någon som vet och gärna vill berätta (ie 15min fame). Medialandskapet förändras, alla kan trycka eller lägga ut snyggt typografferade budskap, den koden är knäckt men media är smartare än så och anpassar sig. Nu diskuteras hur mycket ska läggas ut, alla vet ändå vem som är kändisen då kan lika gärna vi, vad kan vi åka dit för, vad är etiskt, låg nivå ger tappat förtroende eller vi bör hålla distansen från pöbeln som slafsar med uthängningar.
Citera
2019-03-25, 09:46
Medlem
Provokatörs avatar
Expressen har pratat med 'mannen' som plågade Josefin:
I misshandelsdomen står om hennes rädsla - och våldet hon utsattes för.
– Jag har kontaktat en advokat som gått igenom det här. Jag har inte orkat göra det själv, säger mannen, som är skådespelare, nu till Expressen.

Kolleger till mannen vill att mannens arbetsgivare agerar.
– Det blir svårt för honom att jobba kvar, säger en mångårig medarbetare.
Jaha nu reagerar till slut även hans kollegor, det skulle Ni gjort för mycket länge sedan, hycklare!
Mannen jobbar som skådespelare och säger själv nu till Expressen att han inte tagit del av det som skrivits om honom. Han ligger sjuk i 40 graders feber och säger att han är yr.
– Just nu vill jag bli frisk och komma på benen och kunna tänka klart. Jag förstår att det är storm och bombardemang runtomkring mig och den här tjugo år gamla skiten. Jag kan mycket väl tänka mig att ge min version men inte i dag.
– Jag har kontaktat en advokat som gått igenom det här. Jag har inte orkat göra det själv men har fått det förklarat för mig
.
– Ni vill skriva om detta men det är sådant som folk egentligen inte bryr sig om. Nu finns det en hel kvinnoorganisation som kan tänka sig bli upprörda av det här. Men det här är gamla grejer och det är redan dömt i det här. Det finns ingen rättegång eller någon som skulle ta upp det här. Människan är dessutom död och kan inte höras.
Ingen bryr sig...eller hur... att han inte verkar vara feminist hedrar honom men att kalla Flashback för 'kvinnoorganisation' är lite väl magstarkt. Att han dessutom reducerar Josefin Nilsson till bara en 'död människa' är på gränsen till osmakligt.
En annan händelse som är beskriven i domen från tingsrätten är när han knuffar omkull henne och sparkar henne i magen med sina cowboy-boots. Händelsen är från 1997.
Morgonen efter tryckte han upp henne mot väggen och höll strypgrepp.
I samband med ett bråk i januari 1997 har han sagt att han gav henne ett knytnävsslag på hennes revben - för att hon skulle lugna ned sig.
Det verkar ha varit en allt annat en sund relation så mycket är fastslaget, något han själv även vidgår.
Expressen har sökt vd, vice vd och styrelseordförande vid arbetsplatsen där mannen arbetar. De har inte gått att nå. Styrelsen hänvisar till styrelseordförande.
Pressavdelning skriver i ett mejl att man inte kommenterar enskilda personalärenden.
Artikeln i Expressen - arkiverad och klickvänlig LÄNK

Expressen kallar honom genomgående för 'mannen' och givetvis så avslöjas inte hans arbetsplats. Jag kan gott och väl förstå att det är en händelse som ligger långt tillbaka i tiden, men det är dessa förbannade dubbla måttstockar som jag inte blir klok på. Det finns ingen gemensam pressetisk linje inom branschen, inte ens inom dom egna redaktionerna. Jag sällar mig till Er som tror att det har att göra med att han är en 'alfahane', en 'bad boy' som dessutom är vänsteranstruken och rör sig i 'rätt' journalist och kulturkretsar.

Tids nog så kommer han avslöjas kan vi hoppas på lite ärlig journalistik från anarko-syndikalistiska Arbetaren igen?

Jag minns när det var Arbetaren som till slut publicerade namnen i den förra rundan:
(FB) Journobomben - Pressetisk härdsmälta - Soran-Oisin-Fredrik-Ehsan uthängda i Arbetaren

/Provokatör
Citera
2019-03-25, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Medias strategi på 90-talet och nu har förändrats pga av att fler människor, även okända för varandra, kan prata med varandra mer öppet via de sociala nätverken. På 90-talet var det lättare att agera efter "det läsaren inte vet mår den inte illa av" dvs vi bestämmer vad som är bra för läsaren att veta (ie de själva har inte den kapaciteten). Media gör likadant nu med men örjanaffären visar att det systemet råder, man vill inte berätta hela sanningen för det mår inte läsaren bra av, samhällsklimatet skadas, vi får folkdomstolar, galningar börjar bestraffa osv.
Nu kommer namnen ut (vi brukar säga på redaktionen "kolla flashback de brukar vara först") alla känner någon som vet och gärna vill berätta (ie 15min fame). Medialandskapet förändras, alla kan trycka eller lägga ut snyggt typografferade budskap, den koden är knäckt men media är smartare än så och anpassar sig. Nu diskuteras hur mycket ska läggas ut, alla vet ändå vem som är kändisen då kan lika gärna vi, vad kan vi åka dit för, vad är etiskt, låg nivå ger tappat förtroende eller vi bör hålla distansen från pöbeln som slafsar med uthängningar.

...påverkar inte det faktum att ex Lasse Kroner hängdes ut big time, liksom Timell för något som ändå måste betraktas som mindre förseelser än Rambergs. ÖR är ju t o m dömd och då brukar pressen när det passar inte dra sig för att publicera namn och bild (gärna från passregistret om den dömde är ljushylt). Att det mörkades vem det var då av media måhända har sin förklaring, men Svt har noggrant mörkat det i denna "dokumentär" gjord nu - i vår tid. Kan inte tolkas på annat sätt än att kulturpersoner högt upp på finhetsskalan fortfarande har ett rejält skyddsnät inom sitt skrå och inom journalistiken liksom media. Arnault hängdes ut, men det tog rejäl tid innan han namngavs så det satt långt inne även där. Så kultureliten anser kanske sig ha gjort ett bondeoffer i Arnaults fall så de inte behöver offra fler av de sina.

Du vet ju även att flera välkända journalister anklagats för en mängd saker utan att namnges av sitt eget skrå, utan namnen har sipprat fram via sidor som denna och först då har trad media slutat mörka, samma sak gäller minst en underhållare men då av enligt värdegrunden rätt härkomst... men detta Rambergmörkande är ju närmast löjeväckande. Hur man i ett timslångt program nogsamt undviker allt som kan avslöja den faktiskt dömde förövaren...
Citera
2019-03-25, 10:00
Avstängd
Paris24s avatar
Media verkar ha lärt sig av Timell/Benny/metoo att inte skriva på första bästa ryck man får från någon twitter-storm. Josefin är gullig på bild och självklart går jag och alla andra igång på att någon sparkat henne. Men det var länge sedan, en domstol har redan dömt i det fallet, och svenska brottslingar kommer alltid billigt undan. Kvinnorna i Dramatens styrelse verkar gilla honom, med mer män där kanske man haft mer pondus att sparka ut honom istället för det-är-synd-om. Jag kan förstå att det svider att Ramberg inte åkte in i finkan. Men det är inte en stor fråga i Sverige att en 71-åring ska ställas till svars för gamla fyllevanor. Kvinnorna borde lämnat honom på momangen.

Bra att trådar som denna kommer upp när man googlar på Ramberg, det är ett lagom straff.
Citera
2019-03-25, 10:03
Medlem
LarzZvenzzon82s avatar
Tror du är något på spåret där med journalist kopplingen....

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag blir inte klok på varför media skyddar honom? Han är dömd för misshandel och har ett omvittnat förflutet men Örjan går från kvinna till kvinna och upprepar sitt beteende, han får priser och medverkar i roll efter roll, hans sida på Wikipedia är vit som snö.

Ett Axplock av skit han åstadkommit.

Igår var det en ljusmanifestation till minne av Josefin Nilsson utanför Elverket (Dramaten), Aftonbladet rapporterar inte att dom var utanför just Elverket där han spelar nu:
Hundratals personer samlades vid 18-tiden på Östermalm i Stockholm för att hedra Josefin Nilsson och för att protestera mot mäns våld mot kvinnor.
Samma sak med DN

DN:
Vid 18.15 på lördagen hölls en ljusmanifestation på Östermalm i Stockholm till minne av Ainbusk-sångerskan Josefine Nilsson, även känd för sin roll som Eva i filmen ”Eva & Adam”.
SVT visar en film om Josefin Nilsson och berättar hennes livsöde men att det är Örjan som är hennes plågoande nämns aldrig.

Cissi Wallin berättar om att inlägg om manifestationen raderas av Facebook: LÄNK

Han åtnjuter trots allt inte dom vanliga egenskaperna som brukar skydda mot namnpublicering, han är en äldre vit man, han är inte en HBTQ aktivist, han är inte homosexuell, han är inte invandrare, han tillhör inte en minoritet, han är inte kvinna, han är inte feminist, han är inte journalist, han är inte muslim och han är inte okänd men likförbannat så skyddas han.

Vad är egentligen anledningen till att han skyddas av media, kan det ha att göra med att han haft en relation med en journalist som jobbat både på Aftonbladet och Expressen.

Jag fattar inte varför i helvete media skyddar honom, förslag?

/Provokatör

PS Tyvärr funkar inte archive.is fullt ut idag så en länk går direkt till Aftonbladet (den om journalisten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in