Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Tillhör det verkligen allmänbildningen att veta det?
I USA är det allmänbildning då det är något som lärs ut i grundskolan, så det bör väl tekniskt sett även gälla för resten av västvärlden då USA knappast döljer att Dixikraterna och Southern Democrats var samma skrot o korn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
I skolan var det väl lite presidenter man fick lära sig samt namnen på alla indianstammar och alla stater som man aldrig lyckades prickade rätt på?
Inte när det kommer till inbördeskriget och speciellt inte i USA, när det kommer till inbördeskriget så lär man även ut i Sverige att det var "Southern democrats" som var de som hatade Lincon för att han var öppet emot fortsatt slaveri, vilket var en "resurs" som södern fortfarande behövde för att de inte hade industrialiserat sig på samma sätt som norr hade, men även norr bär en viss skuld till det hela då de bokstavligen behövde bomulen som södern producerade för att kunna skapa den industriella uppbyggnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Jag har inte för mig att jag fick lära mig att D var rasisterna med nära band till KKK.
Är det inte snarare så att media utmålar R supportrar som inskränkta redneck rasister idag mer än klistrar det epitetet på D, jag tycker nästan man borde vara förlåten om man missat vilka rasisterna var

Demokraterna har inte nära band sedan 1960-Talet och speciellt inte idag, idag så röster KKK eller som de även kallar sig UKA (United Klans of America) troligen mer republikanskt än demokratiskt, det du måste komma ihåg är att det skedde en politisk förändring i USA efter incidenten i Selma med Martin Luther King Jr och hur det var en del i att den dåvarande presidenten Johnson skrev under Civil Rights Act år 1964.
Många Dixidemokrater kände sig förrådda av presidenten och valde därefter att rösta inte längre rösta på Demokraterna då President Johnson var för att citera dem en "Negro lovers" vilket även är varför södern sedan dess har varit väldigt pro republikanskt, åtminstone fram tills senare tid, nu håller Texas på att bli en swingstate och Florida verkar gå från swingstate till att bli en "blå stat"
Men visst är Demorkaternas koppling till KKK efter inbördeskriget allmän vetskap speciellt i USA, det är lika mycket allmän vetskap som att Vänsterpartiet en gång i tiden Vänsterpartiet Kommunisterna eller att Moderaterna en gång i tiden hette Högerpartiet för oss svenskar.
Så att Q tycker att det är en stor sak...är....Tyvärr ett bevis för att Q antingen är icke amerikansk påverkan eller någon som vet/tror att de som följer saknar allmänbildning alternativt vill göra det till en större sak än vad det egentligen är.