Citat:
Ursprungligen postat av
remidgrus
Islams kvinnosyn är ju vedervärdigt rutten, och detta med att få folk att tycka och tänka som er genom våld, övergrepp och lite mer våld är väl lagom rimligt att vanliga och vettiga människor inte vill söka sig till. Ingen vidare samhällsutveckling har skett i islamska länder heller de senaste hundratals åren i förhållande till västländerna. De absolut farligaste länderna för kvinnor att vistas i, är islamska. Känns som att jag kan fortsätta den här listan rätt länge, men stoppar där.
Tycker det låter fullt rimligt att människor inte söker sig till detta. Skulle inte ta i den religionen med tång.
Det stämmer ju inte. Kkvinnan är mer förtryckt i icke-muslimska länder och fenisismen är ett tydligt svar på förtrycket.
Islam ger kbvinnan rättighet, skydd och respekt.
koranen:
Troende! Det är inte tillåtet för er att ärva [andras] hustrur mot deras vilja; och ni får inte utsätta [era hustrur] för hård behandling för att [förmå dem att begära skilsmässa och på så sätt kunna] återta något av vad ni har gett dem, såvida de inte bevisligen har gjort sig skyldiga till grovt oanständiga handlingar. Och lev med era hustrur i vänskap och samförstånd; om ni fattar motvilja mot dem är det möjligt att ni vänder er ifrån det som Gud skulle ha gjort [till en källa] till rik välsignelse [för er].2
Men den som gör gott och har tron –
man eller kvinna – skall stiga in i paradiset och de skall inte lida ens så mycken orätt som [kunde fylla] skåran i en dadelkärna.3
Gud har anbefallt människan [att visa] godhet mot sina föräldrar; [hon bör tänka på att] modern har burit sitt barn genom det ena svaghetstillståndet efter det andra, [fött det] och ammat det under två år. Tacka Mig och dina föräldrar [och minns att] Jag är målet för er färd!8
Vi har förmanat människan att visa godhet mot sina föräldrar. [Den blivande] modern bär sin börda med möda och med smärta föder hon – ja, [hennes möda] varar trettio månader, amningstiden [inbegripen] Och när människan vid det fyrtionde levnadsåret når sin fulla mognad, ber hon: ”Herre! Gör att jag [alltid] visar tacksamhet mot Dig för Dina välgärningar mot mig och mot mina föräldrar och att jag gör det goda och det rätta och allt det som Du ser med välbehag; och gör mina efterkommande till goda och rättrådiga människor! Jag är en av dem som har underkastat sig Din vilja och som [alltid] vänder åter till Dig i ånger.”9
Män och kvinnor är jämställda gällande religiösa och moraliska plikter och får ta konsekvenserna av sina egna handlingar:
Och Gud svarar dem: ”Jag skall inte låta någon av er som arbetar och strävar, vare sig man eller kvinna, se sin strävan gå förlorad – ni är [alla] av samma rot [och skall lönas på samma sätt]. De som övergav sina hem för att fly undan det onda, eller drevs bort därifrån och led annan oförrätt för Min skull och de som kämpade [för Min sak] och stupade, för dem alla skall Jag utplåna deras dåliga handlingar och föra dem till lustgårdar, vattnade av bäckar – en belöning från Gud själv; ja, den bästa belöningen väntar hos Gud.”10
Hitta inte på lögnar om sånt du saknar kännedom om.
Konflikter och krig i muslimska länder är inte på grund av Islam utan trots Islam. Världen ögon är på muslimska länder inte för muslimernas skull men för att väldiga naturresuser ''råkat'' hamna i muslimnerns händer och världen krigar om resurserna. Muslimerna drabbas hårdast.