2019-03-24, 17:39
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
IIslam är inkluderande. Det spelar ingen roll om du är svart, vit, gul, fattig, rik, lång, smal ful, vin. Tron förenar alla muslimer och de är som syskon. .
Är det därför Sunni och Shia hatar varandra?
Citera
2019-03-24, 17:39
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Hur menar du? Jag hänger inte med. Förklara

Det är just DET som är grejen, "Jag hänger inte med"... Om du har frågor som är så svåra så kan du ju vända dig till din gud och få svar. Men då kommer vi till problemet med att alla diverse religioner säger sig ha det RIKTIGA svaret på frågorna...

Precis som DU skriver i rubriken "mest sanna religionen och tro",
Ja den må vara sann för just DIG inuti ditt huvud, men för många andra människor så kanske deras "äkta sanning" inte alls stämmer överens med ditt tyck/tänk och din tro...

Om du låter en bok diktera ditt liv, hur du ska tycka eller tänka, vad du ska tro på och inte tro på, kanske bestämma vad du får lov att äta och inte äta, sex innan /utanför äktenskap eller inte, om det är superviktigt att man utför vissa religiösa ritualer på ett speciellt sätt annars så kommer du brinna i helvetet eller kanske inte få några tajta oskulder i paradiset... då skulle jag säga att du är "dum/korkad/blåögd/vilsen/efterbliven" ja, kärt barn har många namn

Misstro mig inte, jag tycker att vem som helst ska få lov att tro precis vad de vill även det flygande spagettimonstret!
Men när religionens rötter går så djupt att det börjar påverka människan negativt, då tycker jag man ska säga ifrån.

Jaja, lycka till här på forumet, nu ska jag börja med kvällsmaten
Citera
2019-03-24, 17:41
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Är det därför Sunni och Shia hatar varandra?

Det kallas för "tough love", lite som när man hatar sina syskon och bråkar, men inners inne så är man familj
Citera
2019-03-24, 17:43
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Du kritiserar samtliga religioner utom judendomen. Märkligt, med tanke på hur mycket muslimer askyr judar?

Hatet mot judar är politiskt. Ingen muslim hatar den judiska tron. ALDRIG! Den judiska tron är ren i jämförelse med kristendomen. Den judiska tron har inte hittat på lögnar om Gud.
Citera
2019-03-24, 17:44
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Representera genom att ljuga om dess budskap, ja, absolut.

Skulle Gud tillåta detta?
Citera
2019-03-24, 17:44
Medlem
så vilken tradition är rimligast av sunni och shia, enligt TS?
Citera
2019-03-24, 17:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Skulle Gud tillåta detta?

Ja. Skulle Koranens Allah inte tillåta det, menar du?
Citera
2019-03-24, 17:47
Medlem
Citat:
Islam har den rimligaste synen på Gud. Till skillnad från kristendomen som påstår att Gud är tre och att Gud blev till genom kvinnans vagina, bland blod och var, som sedan dessutom dog på korset, menar Islam att Gud är unik, en allena, finns inget som kan linas vid honom. Låter rimligt eftersom ursprunget till alltet ska vara unikt, orimligt om skaparens attribut helt och hållet återfanns i skapelsen också. Skaparen måste stå över skapelsen, vilket är den ärligaste bilden.

Islam har en enklare syn på Gud, inte mer rationell. Det är rationellt att Gud är trenighet eftersom Gud är gemenskap och i sitt innersta väsen är vad vi kallar kärlek. Det är också därför han skapade människan, inte bara för att dyrka Gud som Islam säger men för att älska Gud och för Gud själv att älska människan, därför är kristendomens Gud högre än den opersonliga bilden av Gud i Islam.

Citat:
Kristendomens syn är felaktig eftersom den säger att döden hade makt över Gud över om Gud i slutändan besegrar döden, låter hela berättelsen orimlig. Döden kan inte ha makt över Gud.

Nej, döden hade aldrig makt över Gud. Det var aldrig en kamp mellan Kristus och döden som han tillslut vann utan Han valde att lida och att dö (och att dö är bara för själen att lämna kroppen).

Citat:
Islam innehåller alla andra religioner inklusive kristendomen och judendomen men också avgudadyrkarnas religioner och tro. Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter från Adam till Muhammed inklusive Jesus, Moses men också innehåller Islam och uppmanar muslimer att hålla avstånd från avgudadyrkare tex buddhismen, hinduismen osv.

Detta är inte sant. Islam kan inte rättfärdiga sig som en sann efterföljare till kristendomen utan hävdar istället att de heliga skrifterna har bllivit korrumperade. Jämför med hur kristna kan titta på gamla testamentet och visa hur Jesus var den förutsedde profeten och messias som nämns överallt, muslimer kan inte visa från de heliga skrifterna varför vi borde godta mohammed som en Guds profet och Islam avviker från många av de saker som lärdes ut av Jesus och det är därför ni tvingas hävda att det nya testamentet är falskt.

Citat:
Med Islam skulle frågor om rasism, etnicitet, sociala, kulturella, ekonomiska, militära frågor lösas enkelt. Vi skulle få en betydligt fredligare värld och säkra en evighet i lycksaligheter.

Även om hela världen var islamsk så skulle det finnas meningsskiljaktigheter, konflikter och krig. Det är bara att studera de muslimska rikena i historien och idag, de har alltid krigit mot andra och mot varandra såväl som haft oroligheter inrikes.
Citera
2019-03-24, 17:50
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Låt oss säga att jag får en tanke om vad som händer efter döden, då kan jag tänka på denna tanke, analysera, fundera och prata med andra om denna tanke jag har, och framförallt det viktigaste: ha friheten att bestämma för mig själv om min tanke är sann eller inte. Men skulle jag då vara bunden till Islam, så skulle jag redan har ett svar på denna tanke för att någon annan har tänkt denna tanke åt mig och bestämt om den är sann eller inte, således behöver jag inte tänka på vad som sker efter döden, detta i sin tur gör att tänkandet, alltså funktionen att tänka, inte tränas eller utvecklas och på så vis gör att man inte utvecklar sin mentala kapacitet.

Ja du har ju redan tänkt detta åt mig och skriver att det är sant, kanske illustrerar min poäng ännu mer?

Nja, nu tänker du ju inte längre än näsan räcker. Varken jag eller koranen har gett dig färdigpaketarde svar på vad som händer specifikt efter döden. Endast genneellt att livet fortsätter efter döden och att det kommer existeras två motsatta verkligheter ena som hyser goda själer och lever i lycksaligheter och den andra verkligheten som hyser onda själar och lever i plåga. Inget är färdigpaketarde, ingea specifika svar. Du är fri att tänka hur dessa två verkligheter kan komma att vara om det är ett tillstånd, processer, om det kommer vara som en dröm, eller om det kommer kännas lika verkligt som denna fysiska verkligheten eller ännu verkligare osv. Du är fri att tänka små detaljerna MEN det du förespråkar går inte och ska inte praktiseras. Du menar att 7 miljarder människor enligt eget begär ska tälja, med hjälp av tanken, sin egen syn på den kommande verkligheten. Detta är problematiskt ur flera synvinklar.
Citera
2019-03-24, 17:53
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Islam har en enklare syn på Gud, inte mer rationell. Det är rationellt att Gud är trenighet eftersom Gud är gemenskap och i sitt innersta väsen är vad vi kallar kärlek. Det är också därför han skapade människan, inte bara för att dyrka Gud som Islam säger men för att älska Gud och för Gud själv att älska människan, därför är kristendomens Gud högre än den opersonliga bilden av Gud i Islam.

Nej, döden hade aldrig makt över Gud. Det var aldrig en kamp mellan Kristus och döden som han tillslut vann utan Han valde att lida och att dö (och att dö är bara för själen att lämna kroppen).

Detta är inte sant. Islam kan inte rättfärdiga sig som en sann efterföljare till kristendomen utan hävdar istället att de heliga skrifterna har bllivit korrumperade. Jämför med hur kristna kan titta på gamla testamentet och visa hur Jesus var den förutsedde profeten och messias som nämns överallt, muslimer kan inte visa från de heliga skrifterna varför vi borde godta mohammed som en Guds profet och Islam avviker från många av de saker som lärdes ut av Jesus och det är därför ni tvingas hävda att det nya testamentet är falskt.

Även om hela världen var islamsk så skulle det finnas meningsskiljaktigheter, konflikter och krig. Det är bara att studera de muslimska rikena i historien och idag, de har alltid krigit mot andra och mot varandra såväl som haft oroligheter inrikes.

Det du skriver stämmer helt enkelt inte.
Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter, inklusive din egen, Jesus. De kristna skrifterna är manipulerade och detta är välkänt. Det har funnits mer än 70 tal OLIKA exmplar av biblar med motsägelsefulla budskap. Detta gjordes sedan i vårt århundrade till en enda bibel. Den Gudsbild Islam respersentarar är exakt samma Guds bild som judenomen representerar men och alla andra profeter. Kristedomen sticker ut och inte till sin ege fördel när det kommer till frågan om Guds bild, arvsynden och jesus natur.
Citera
2019-03-24, 17:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nja, nu tänker du ju inte längre än näsan räcker. Varken jag eller koranen har gett dig färdigpaketarde svar på vad som händer specifikt efter döden. Endast genneellt att livet fortsätter efter döden och att det kommer existeras två motsatta verkligheter ena som hyser goda själer och lever i lycksaligheter och den andra verkligheten som hyser onda själar och lever i plåga. Inget är färdigpaketarde, ingea specifika svar. Du är fri att tänka hur dessa två verkligheter kan komma att vara om det är ett tillstånd, processer, om det kommer vara som en dröm, eller om det kommer kännas lika verkligt som denna fysiska verkligheten eller ännu verkligare osv. Du är fri att tänka små detaljerna MEN det du förespråkar går inte och ska inte praktiseras.
Det "endast generella" räcker för att tänkandet ska låsas in i en ram.

Citat:
Du menar att 7 miljarder människor enligt eget begär ska tälja, med hjälp av tanken, sin egen syn på den kommande verkligheten.
Ja.
Citat:
Detta är problematiskt ur flera synvinklar.
Dela gärna med dig så kan vi se om det blir problematiskt i mitt fria sinne jämfört med ditt låsta sinne.
Citera
2019-03-24, 17:57
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
så vilken tradition är rimligast av sunni och shia, enligt TS?

Inte mitt syfte att diskutera sekter. Faktum är att Islam är emot bildande av sekter. Islam är lika klar som vatten och behöver inte ha fler olika skolor att lära ut olika om islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in