2019-03-24, 14:21
Medlem
Hur blir man detta? Jag kan jobba 10 h om dagen utan problem och säkert helger också. Hur fungerar ica skolan? Kan vem som helst som jobbar där söka kurser eller utser chefen?
Citera
2019-03-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingeeeeen
Hur blir man detta? Jag kan jobba 10 h om dagen utan problem och säkert helger också. Hur fungerar ica skolan? Kan vem som helst som jobbar där söka kurser eller utser chefen?

Har du provat att ringa Icas huvudkontor och frågat?

Kostar nog en slant att starta en ICA-butik.

Jag vet att tex Elgiganten ville se en mille på kontot för att se att du var seriös och menade allvar med din satsning.

Skulle gissa på att Icas franchise har nåt liknande?

Men startar du på rätt ställe så går det väl knappt att misslyckas.

Du får nog läsa en bok om företagande först om du tror att du driver runt ett företag på 10timmars dagar... Jag gissar på 16h till att börja med.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-03-24 kl. 14:30.
Citera
2019-03-24, 14:29
Medlem
Duerfs avatar
Ica är en sammanslutning av handlare så du blir Ica-handlare genom att äga en butik och sedan uppfylla de kriterier Ica ställer (branchkunskap, erfarenhet av ledarskap och ekonomi).

Bästa sättet är att ta jobb på en Icabutik och arbeta väldigt hårt så du skaffar dig den erfarenhet som krävs.
Citera
2019-03-24, 14:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Har du provat att ringa Icas huvudkontor och frågat?

Kostar nog en slant att starta en ICA-butik.

Men startar du på rätt ställe så går det väl knappt att misslyckas.

Japp, du behöver en rejäl summa klar som kan presenteras för dem som riskkapital. Sedan behöver du en väl genomarbetad affärsplan som visar på hur du tänker lyckas. Dessutom är det bra om du har kontakter inom den kommun du tänker etablera dig i. Ska du bygga ett ICA-Maxi så behövs mycket mark. Och markanvisning från kommunen.
Citera
2019-03-24, 14:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du måste ha en redig summa cash att investera. En butik som går med god vinst är det sällan någon som vill sälja. När det görs så kostar de väldigt mycket. En butik som är billig att köpa är det av en anledning och kommer troligen inte att gå med vinst.

Nyöppningar av en stor butik kräver att man har jobbat länge inom ICA och visat sig kapabel. Att gå in som ägare kräver också mycket stort kapital.

Jag tror du lever i en fantasivärld!
Citera
2019-03-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Jag tror du lever i en fantasivärld!

Men alla Icahandlare har ju börjat nånstans...

Jag har en ganska klar idé om vad jag skulle starta om jag gick in i den här branschen och det finns några rimliga alternativ till Ica där man kan börja i mindre skala.

Jag skulle även försöka nischa butiken för 2019, om man nu ens får det...
Citera
2019-03-24, 14:43
Bannlyst
Kapital är en icke-fråga vid nollränteläge.
Citera
2019-03-24, 14:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Jag har en ganska klar idé om vad jag skulle starta om jag gick in i den här branschen och det finns några rimliga alternativ till Ica där man kan börja i mindre skala.

Om man har detta som stora dröm och livsmål (vilket man nog bör ha om det ska gå vägen), så behöver man inte ställa TS fråga på ett internetforum.
Citera
2019-03-24, 14:48
Medlem
Alla i tråden har helt fel. ICA använder en metod som heter 99/1 där handlaren investerar 1% i butiken och sen köper ut sig med tiden. Det finns inga ekonomiska krav för att bli ICA-handlare mer än att du ska starta ett AB för 50 000kr. För att bli ICA-handlare krävs inga kontakter, pengar eller förutsättningar. Du ska gå Butiksledarutbildningen och företagslearutbildningen på ICA-skolan. Du får gå de utbildningarna då du är butikschef eller har annan ledande befattning på större butik. Du blir BC genom att jobba hårt, räkna minst 10 år i butik. Utbildningarna kostar en kvarts mille så din handlare ska även vilja satsa på dig. När du har gått dessa utbildningar, så kan du söka butiker. Alla butiker som blir lediga annonseras ut på ICA:s interna webbsida och alla kan söka. Sen går du på intervjuer etc som vilket annat jobb som helst. Du får en ICA-nära butik i mindre format till att börja med, sedan kan du efter att du visat goda siffror i den butiken, efter kanske fem år söka dig vidare till supermarket eller annan butiksprofil. Har väldigt bra koll på hela processen så bara fråga på.
Citera
2019-03-24, 14:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Det här inlägget är första steget till att lyckas. Att säga emot dom som säger att du lever i en fantasivärld.

Det är i princip bara dom som lyckas, dom som säger emot negativa kommentarer och kör ändå.

Kör på i den här stilen så kommer du vara ICA-handlare i framtiden.
Citera
2019-03-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Alla i tråden har helt fel. ICA använder en metod som heter 99/1 där handlaren investerar 1% i butiken och sen köper ut sig med tiden. Det finns inga ekonomiska krav för att bli ICA-handlare mer än att du ska starta ett AB för 50 000kr. För att bli ICA-handlare krävs inga kontakter, pengar eller förutsättningar. Du ska gå Butiksledarutbildningen och företagslearutbildningen på ICA-skolan. Du får gå de utbildningarna då du är butikschef eller har annan ledande befattning på större butik. Du blir BC genom att jobba hårt, räkna minst 10 år i butik. Utbildningarna kostar en kvarts mille så din handlare ska även vilja satsa på dig. När du har gått dessa utbildningar, så kan du söka butiker. Alla butiker som blir lediga annonseras ut på ICA:s interna webbsida och alla kan söka. Sen går du på intervjuer etc som vilket annat jobb som helst. Du får en ICA-nära butik i mindre format till att börja med, sedan kan du efter att du visat goda siffror i den butiken, efter kanske fem år söka dig vidare till supermarket eller annan butiksprofil. Har väldigt bra koll på hela processen så bara fråga på.

Berätta gärna om de alternativa vägarna oxå.
Jag vet åtminstone en som startat ny Ica, Maxi-butik från grunden (han ägde och sålde en matbutik innan det och klev in i Ica-koncernen utan att ha jobbat där innan)

För alternativ finns gissar jag.
Citera
2019-03-24, 14:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingeeeeen

https://www.icahandlarna.se/ica-handlarna/sa-blir-du-ica-handlare/
Citat:
ICA har fastställt och formulerat ett antal grundkriterier som ska vara uppfyllda för att få möjlighet att driva en ICA-butik. Av stort värde är branschkunskap och gedigen butikserfarenhet. Ledarerfarenhet och ett tidigare budget- och resultatansvar är också värdefulla meriter. Releventa teoretiska utbildningar är inom ekonomi, marknadsföring, ledarskap och försäljning. Dessutom bör man ha goda kunskaper om mat och måltider. Ju större butik desto högre ställda krav på erfarenhet och utbildning inom ledarskap.

Viktiga personliga egenskaper är stark drivkraft och vilja att bli handlare, en stark tro på ICA-idén samt ICAs gemensamma värderingar och syn på ledarskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in