2019-03-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

Förutom en del andra skillnader mellan Möller/Rajabifallet och Bjärred så föreligger en annan klar juridisk skillnad mellan det som SS faktiskt sa på PT dvs. att föräldrarna var ”formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar” och det som han inte alls sa: nämligen att bevisningen i ärendet (enligt polisen) styrker bortom rimligt tvivel att de gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar. Något sådant sa han alltså inte. Och varför gjorde han inte det? Det är just detta som är haken. SS är naturligtvis en hederlig polisman och om bevisningen hade "styrkt gemensamt och i samförstånd bortom rimligt tvivel" hade SS naturligtvis sagt det. Han sa förstås endast det han kunde säga utan att förvanska fakta.

Intressant och viktigt påpekande!
Citera
2019-03-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men hur tänkte hon när hon mördade sina barn och planerade sin egen strypning? Hur fick hon Oskar att ta hennes liv? Varför valde hon det sättet att dö, var det för att straffa sig själv som hon valde samma dödssätt - för att det var hon som dödade barnen?

Hur vet du detta?
Citera
2019-03-23, 20:20
Medlem
Det är uppenbart att O-falangen, dvs de som hävdar att H är minst lika skyldig, inte tror på sig själva. Hade O-falangen verkligen trott på sig själva så hade de också välkomnat mer information från Polisen, tex fler bevis. Jag håller det inte för helt otroligt att H var med på noterna men "bevisen" som hittills är presenterade är allt annat än övertygande.

Tänk scenariot det som hände men O och H hade överlevt. Det finns inte på kartan att H också hade blivit dömd för mord med endast bevisen en mailkonversation, ett testament och ett underskrivet papper.
Citera
2019-03-23, 20:22
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Förutom en del andra skillnader mellan Möller/Rajabifallet och Bjärred så föreligger en annan klar juridisk skillnad mellan det som SS faktiskt sa på PT dvs. att föräldrarna var ”formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar” och det som han inte alls sa: nämligen att bevisningen i ärendet (enligt polisen) styrker bortom rimligt tvivel att de gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar. Något sådant sa han alltså inte. Och varför gjorde han inte det? Det är just detta som är haken. SS är naturligtvis en hederlig polisman och om bevisningen hade "styrkt gemensamt och i samförstånd bortom rimligt tvivel" hade SS naturligtvis sagt det. Han sa förstås endast det han kunde säga utan att förvanska fakta.

Han sa även att polisutredningen inte har kunnat visa på att någon av föräldrarna varit mer drivande än den andra. Varför sa han så?
Citera
2019-03-23, 20:26
Medlem
Citat:
Men hur tänkte hon när hon mördade sina barn och planerade sin egen strypning? Hur fick hon Oskar att ta hennes liv? Varför valde hon det sättet att dö, var det för att straffa sig själv som hon valde samma dödssätt - för att det var hon som dödade barnen?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hur vet du detta?

Ser du frågetecknet i slutet? Det betyder att jag inte vet varför hon bad O att strypa henne. Men det skulle kunna vara ett symboliskt straff för det hemska hon gjort.
Citera
2019-03-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det är uppenbart att O-falangen, dvs de som hävdar att H är minst lika skyldig, inte tror på sig själva. Hade O-falangen verkligen trott på sig själva så hade de också välkomnat mer information från Polisen, tex fler bevis. Jag håller det inte för helt otroligt att H var med på noterna men "bevisen" som hittills är presenterade är allt annat än övertygande.

Tänk scenariot det som hände men O och H hade överlevt. Det finns inte på kartan att H också hade blivit dömd för mord med endast bevisen en mailkonversation, ett testament och ett underskrivet papper.
Oskar hade inte blivit dömd för mord på sina barn bara för att du tycker det. Polisen har nämligen inte gått in på vem som gjort vad.
Citera
2019-03-23, 20:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Mitt fetade.

Jag är i alla fall imponerad över hur ni försöker med allt mellan ordbajseri, myndigheter och demokratins historia för att försöka påvisa Hannas oskuld.

Du menar alltså att han inte alls har tillräckligt med bevisning när han säger formellt misstänkta som resultat. Jahapp.
Citera
2019-03-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, du. Vad kan det röra sig om när man utgår från sekretess? Diskussioner kring barnen och gärningsförlopp och hur de tänkt sig gå till väga?
Ett par sms till i den Iphone innan sista smset där de vuxna diskuterar sinsemellan om barnen somnat?

Det kan vara mycket obehaglig fakta med andra ord då sekretessen knappast lär handla om triviala, vardagliga ting - varav barn är omgärdade av mycket strikt sekretess i förundersökningsprotokoll.

Ja, nog vore det obehagligt alltid - och jag tror inte att någon av oss vill veta exakt vad som stod i föräldrarnas sms eller mejl till varandra: "då överrumplar jag barnen när de somnat ikväll, jag tar M först och därefter A, visst var det så vi sa?"

Om det verkligen står så sjuka saker i sms så vill vi slippa ta del av det.

Men, däremot skulle jag vilja veta om man verkligen hittat konversationer som visar att föräldrarna planerade, enades, finslipade tillvägagångssättet, bestämde sig för exakt vilken kväll allt skulle ske, om H påminde O om att han måste hjälpa henne att dö ifall det inte fungerade med den lugnande medicinen - eller vad det nu kunde röra sig om.

Och ja - jag vet; jag får aldrig veta. Det är sekretessbelagt.
Citera
2019-03-23, 20:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag har förstått att du har selektiv verklighetsuppfattning. Det är därför du missar första meningen: De som i folkmun kallas för "mordutredare" har egentligen yrkestitel "Utredare grova brott".

De tillhör gruppen ”utredare av grova brott” - därför att de även handlägger andra grova brott.

Mordutredare tillhör "Grova brott-gruppen" som förutom mord även kan utreda andra grova brott, exempeIvis grov misshandeI eIIer grova gruppvåldtäkter.

Det är som en bagare av pizza - han bakar inte bara Carlzone pizzor även om dessa är hans specialitet - han bakar även andra pizzor och det kanske kan dröja länge mellan gångerna när en beställning på en Calzone kommer in - därför tillhör han gruppen pizzabagare - inte Calzonebagare.
Men när plötsligt en Calzonebeställning sker är han ett proffs på Calzonebakningen och sköter hela proceduren. Om någon frågar honom vad han gör håller han på att baka en Calzone.

Mordutredarna i Bjärred tillhör formellt gruppen ”Utredare av grova brott” Men de är expertutbildade mordutredare och utreder det hela när en mordutredning behövs.

(Det här börjar bli tröttsamt och svårt att hålla fokus .... )
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-23 kl. 20:39.
Citera
2019-03-23, 20:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är i alla fall imponerad över hur ni försöker med allt mellan ordbajseri, myndigheter och demokratins historia för att försöka påvisa Hannas oskuld.

Du menar alltså att han inte alls har tillräckligt med bevisning när han säger formellt misstänkta som resultat. Jahapp.

Det är ju en polisutredning Stefan Svensson redogör för, inte en domstolsförhandling, domstolar håller på med "bortom rimligt tvivel" när de ska fälla en dom, polis utreder skuldfrågan och där är Stefan S. glasklar.
Citera
2019-03-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De tillhör gruppen ”utredare av grova brott” - därför att de även handlägger andra grova brott.

Mordutredare tillhör "Grova brott-gruppen" som förutom mord även kan utreda andra grova brott, exempeIvis grov misshandeI eIIer grova gruppvåldtäkter.

Det är som en bagare av pizza - han bakar inte bara Carlzone pizzor även om dessa är hans specialitet - han bakar även andra pizzor och det kanske kan dröja länge mellan gångerna när en beställning på en Calzone kommer in - därför tillhör han gruppen pizzabagare - inte Calzonebagare.
Men när plötsligt en Calzonebeställning sker är han ett proffs på Calzonebakningen och sköter hela proceduren. Om någon frågar honom vad han gör håller han på att baka en Calzone.

Mordutredarna i Bjärred tillhör formellt gruppen ”Utredare av grova brott” Men de är expertutbildade mordutredare och utreder det hela när en mordutredning behövs.

Det var bra att man kallade på Calzonebagaren Stefan Svensson när Hanna och Oskar mördat sina barn.
Citera
2019-03-23, 20:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju en polisutredning Stefan Svensson redogör för, inte en domstolsförhandling, domstolar håller på med "bortom rimligt tvivel" när de ska fälla en dom, polis utreder skuldfrågan och där är Stefan S. glasklar.
Ja, och han och övriga utredare lär ha vana att samarbeta med ÅK innan antar jag - förutom erfarenhet från förundersökning. Det blir till att koppla in Åklagaren i Bjärredmålet tror jag minsann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in