• 1
  • 2
2019-03-20, 16:56
Medlem
Bizmarcks avatar
Hur ser de allmänna alkoholvanorna ut i Finland i jämförelse med Sverige? Tänker då mest på vad/hur/när genomsnittsmannen/kvinnan dricker. Nån med erfarenhet/insyn av båda sidor Östersjön?
Citera
2019-03-20, 17:05
Medlem
Bor i Finland. Kan säga i butik, eller på "Systembolaget" här kostar en mellanöl till stark öl billigast 50cl 24 kr.

Så nej, svenskarna super så in i helvete. Men finnarna super på bra på helger, men svenskarna super varje dag.

Framförallt Stockholm innerstad dricks det hej och villt även under arbetstid, främst inom finans sektorn.

Hade alkoholen varit billigare i Finland som i Sverige, antar jag det skulle varit likadant här.
Citera
2019-03-20, 17:22
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Hur ser de allmänna alkoholvanorna ut i Finland i jämförelse med Sverige? Tänker då mest på vad/hur/när genomsnittsmannen/kvinnan dricker. Nån med erfarenhet/insyn av båda sidor Östersjön?
Det är ju svårt att jämföra.
Mitt umgänge i Helsingfors såg helt annorlunda ut än mitt umgänge nu.

Men kanske att det märktes större skillnader mellan klasser?
Svärföräldrarna var nog rätt typisk medelklass (en rektor gift med en grundskolelärare). Deras alkoholkonsumtion var måttlig men med inriktning mot goda viner. Bland mina arbetskamrater var de flesta nog precis tvärtom. Om de lade ut mera pengar på alkohol, och det tror jag i och för sig att de gjorde, så var det mest för att de gillade att sitta på uteserveringar och på barer.

När vi flyttade från Stockholm till Helsingfors hade jag inga förkunskaper om finländsk kultur. Men en av skillnaderna som märktes med en gång är att det finns många fler krogar där än här. Och folk går dit!
Citera
2019-03-21, 22:31
Medlem
Avsiktarens avatar
När man söker på Nobelaner dyker det upp en hel del finska träffar så Nobelaner verkar populärt.
Citera
2019-03-22, 00:02
Medlem
zxcvb45s avatar
Det är väl allmänt känt att finnar super mycket? läste någonstans att problemen med alkoholism gått ner men att det fortfarande är ett problem.
Citera
2019-03-22, 00:14
Medlem
Kenpos avatar
På krogarna är öl standard, mellan eller stark. Damerna kan föredra cider. En finsk specialitet är "lonkero" `= long drink, en gråaktig grapelemonad med alkoholhalt, introducerad vid olympiska spelen 1952.
Senast redigerad av Kenpo 2019-03-22 kl. 00:17.
Citera
2019-03-22, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
När man söker på Nobelaner dyker det upp en hel del finska träffar så Nobelaner verkar populärt.

Nobelaner har en neutral tysk lite mjölig ljus maltsmak som säkert funkar för många. Sedan så är Nobelaner också Lidl och Lidl är lite billigare. Mycket av alkoholvanorna i Finland handlar om att få vår svindyra alkohol så billigt som möjligt.
Citera
2019-03-22, 10:39
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Nobelaner har en neutral tysk lite mjölig ljus maltsmak som säkert funkar för många. Sedan så är Nobelaner också Lidl och Lidl är lite billigare. Mycket av alkoholvanorna i Finland handlar om att få vår svindyra alkohol så billigt som möjligt.

Känns som att det bara är jag och finnar som dricker Nobelaner.
Citera
2019-03-22, 11:02
Medlem
"Allt fler fulla finländare tar livet av varandra - under det senaste året har antalet dödsfall ökat kraftigt"
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...naste-aret-har
Citera
2019-03-22, 21:38
Medlem
Avsiktarens avatar
Det verkar vara ölen som är hiskeligt dyr. Vinet är något dyrare medan spriten är lika dyr som i Sverige.

Hur mycket kostar 2,8ölen eftersom gränsen för alkoholskatt ligger på 2,8 % i hela EU?
Citera
2019-03-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det verkar vara ölen som är hiskeligt dyr. Vinet är något dyrare medan spriten är lika dyr som i Sverige.

Hur mycket kostar 2,8ölen eftersom gränsen för alkoholskatt ligger på 2,8 % i hela EU?
https://www.foodie.fi/entry/lager-olut/6415712507756
Säkert bland de billigaste
Citera
2019-03-23, 17:39
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
https://www.foodie.fi/entry/lager-olut/6415712507756
Säkert bland de billigaste

Hjälp!!! Dyrare än 3,5or. Det tycks vara vinet som är det billigaste.
Senast redigerad av Avsiktaren 2019-03-23 kl. 17:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in