Citat:
Ursprungligen postat av
Terge
Så en republikansk president som sparkade en republikan och en annan republikan tillsatte en republikan att utreda rysspåverkan på valet visar hur långt vänstern är villig att gå?
Gulligt.
Det pågår väl alltid utredningar. Whitewater pågick bra länge och där blev inte presidenten som var utredd heller åtalad för något eller ansedd att ha gjort något fel.
Bara för att Trump gnällt dagligen så handlade utredning om det funnits något olagligt. Varför Trump har något emot det vet jag inte. Vet du?
Men nu när republikanerna satt igång utredningen så kommer ju även Trump.org och lite till att utredas. Det är i Muellers spår det kommer att ske mera saker.
Nej jag vet naturligtvis inte, och poängen är nog att det är ett jävla slöseri med prestige.
Whitewater visade väl med all tydlig önskvärdhet att man kan komma undan med vad som helst om man har tillräckligt mycket makt? Ingen, förutom den mest blåögda betraktaren tror väl på fullt allvar att någon slags ”sanning” presenteras i dessa utredningar. Det är förhandlingskort mellan maktspelare.
Jag tror dessutom att dom flesta (normalbegåvade) inser att toppolitiker har kontakter och allianser kors och tvärs. Det är ju det politik handlar om, och på sin höjd vad man kan gräva fram. Efter det kan man ju diskutera vad problemet med dessa kontakter är.
Det här är ju uppenbart en desperat plan B eftersom Trump vann valet. Utredningen hade inte ägt rum om Trump förlorat, och det tror jag att dom flesta förstår. Jämför gärna med Brexit och förhandlingarna efter det.
Slutligen: Du tror att
partitillhörigheten styr maktspelet mellan individer, och att detta på något vis går att jämföra med vanlig rättegång eller liknande. Du har rätt - det är faktiskt lite gulligt.