2019-03-23, 12:39
Medlem
Jag satte in på en organisations konto och trodde jag var okänd för mottagaren. Sedan kom ett tackbrev.
Hur ger man pengar anonymt? Finns det något annat än att skicka pengar i kuvert eller lägga i en bössa?
Citera
2019-03-23, 13:30
Medlem
Med dagens regler för penningtvätt så är det svårt att skänka stora summor anonymt.
Citera
2019-03-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Jag satte in på en organisations konto och trodde jag var okänd för mottagaren. Sedan kom ett tackbrev.
Hur ger man pengar anonymt? Finns det något annat än att skicka pengar i kuvert eller lägga i en bössa?
Jag har råkat ut för samma sak. Vad jag trodde var en anonym gåva gav ett tackbrev. När jag senare tappade förtroendet för organisationen i fråga och slutade skänka pengar började de skicka tiggarbrev. Ett tackbrev kan jag leva med men jag avskyr tiggarbrev.
Citera
2019-03-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Ett tackbrev kan jag leva med men jag avskyr tiggarbrev.
Jag får brev och har tidigare fått telesamtal där de vill ha mer pengar. Blev varnad av min far innan. Men jag trodde inte mottagaren kunde se exakt vem som skickar/sätter in pengar på deras konto.
Jag verkade nog lite tjurig när de ringde så den senaste uppringaren frågade om jag inte vill att de ringer mer. Nu skickar de brev istället.
Citera
2019-03-23, 14:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Jag får brev och har tidigare fått telesamtal där de vill ha mer pengar. Blev varnad av min far innan. Men jag trodde inte mottagaren kunde se exakt vem som skickar/sätter in pengar på deras konto.
Jag verkade nog lite tjurig när de ringde så den senaste uppringaren frågade om jag inte vill att de ringer mer. Nu skickar de brev istället.

Beror på summan men detta har tydligen blivit lite av tradition på flera platser i usa:
https://www.maxkeiser.com/2018/12/gold-krugerrand-coin-worth-1200-donated-to-charity-again/

Finns ju mindre valörer och ingen kan veta vem som skänkt.
Citera
2019-03-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Beror på summan men detta har tydligen blivit lite av tradition på flera platser i usa:
https://www.maxkeiser.com/2018/12/gold-krugerrand-coin-worth-1200-donated-to-charity-again/

Finns ju mindre valörer och ingen kan veta vem som skänkt.
Det kräver dock att den organisation man vill skänka pengar till har en insamlingsbössa inom rimligt avstånd. Det skulle underlätta om det fanns en möjlighet till anonyma donationer via de vanliga bankerna. Kanske ett system där organisationer som har 90 konto kunde ta emot pengar utan att avsändaren syns.
Citera
2019-03-23, 15:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Det kräver dock att den organisation man vill skänka pengar till har en insamlingsbössa inom rimligt avstånd. Det skulle underlätta om det fanns en möjlighet till anonyma donationer via de vanliga bankerna. Kanske ett system där organisationer som har 90 konto kunde ta emot pengar utan att avsändaren syns.

Inget större bekymmer att hitta en bössa, folk behöver få upp ögonen för fysiska alternativ ändå så jag tycker detta alternativ är klockrent. Är det digitalt så är det alltid spårbart.
Citera
2019-03-23, 18:32
Medlem
Skicka ett pm till mig så får du ett konto att sätta in pengarna på
Citera
2019-09-18, 02:27
Medlem
Jag skulle vilja skänka en större summa pengar till en privatperson , det verkar omöjligt i dag, skulle man kunna betala ett lån som denna personen har anonymt tro?
Citera
2019-09-18, 06:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag skulle vilja skänka en större summa pengar till en privatperson , det verkar omöjligt i dag, skulle man kunna betala ett lån som denna personen har anonymt tro?

Både arvs och gåvoskatten försvann för 14 år sedan så det är fritt fram att skänka hur mycket du vill till annan person.
Citera
2019-09-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Både arvs och gåvoskatten försvann för 14 år sedan så det är fritt fram att skänka hur mycket du vill till annan person.
Ja, men hur gör man det anonymt, det är frågan!
Citera
2019-09-18, 13:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, men hur gör man det anonymt, det är frågan!

Kontant, finns inget annat sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in