Citat:
Ursprungligen postat av
Malin.Nilsson
Jag förstår verkligen inte eran inställning till myndigheter. Ni tycks se på myndighetsutövning och insyn i denna som något "staten" ibland kan låta oss i pöbeln få ta del av, om de känner för det och har en bra dag. Som om medborgarna som myndigheterna faktiskt finns till för, är några dumma småfåglar som ska vara tacksamma om myndigheter behagar kasta åt oss några smulor.
Det är ju folket, medborgarna, som är alla myndigheters uppdragsgivare och lönebetalare. De finns till för oss, hela deras existensberättigande är att de skall arbeta för folket i staten de verkar i.
Det tycks mig som att ni ser det som att dessa myndigheter är och skall vara despoter, som har noll skyldigheter gentemot medborgarna. En sådan syn på det demokratiska samhället skiljer sig från min och många andras.
Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Ja. Som medborgare måste man vara uppmärksam så man inte blir blåst på upplysningar man har rätt att få. Våra demokratiska fri- och rättigheter måste försvaras varenda dag - annars tar mörka krafter över - och ingen jävel fattar då hur det gick till... Demokratin har folket kämpat för, men den är ingen självklarhet att den ska vara för evigt om vi inte vårdar den, försvarar den.
Bara en sån sak som att vilja ha mer upplysningar om de svinaktiga morden i Bjärred har mörkats för mycket och skapar bara nya frågor. Vi behöver inte veta alla detaljer, men vi behöver veta mer för att förstå. Inte minst för vårdande myndigheter att ta till sig fakta och kanske förhoppningsvis förhindra att liknande dåd hindras att äga rum i framtiden.
Om vi inte ansåg detta så hade väl förmodligen denna fb-tråd inte fortsatt.
Jag håller med om detta. Det är i hög grad en fråga om demokrati. Att redovisa hur mord på barn har gått till och vem som mördat är alltid ett samhällsintresse.
Rättsväsendet, i detta fall polismyndigheten, är allas vår företrädare för samhällsintresset/allmänintresset att beivra, utreda och lagföra brott. I detta allmänintresse borde ingå att informera om vem som bevisligen begått ett brott, även om förövaren avlidit. Så borde gälla även för det aktuella ärendet. Det borde ligga i polisens uppgift att informera om vem av de två föräldrarna som bevisligen gjort sig skyldig till de mord som nu är polisiärt avslutade. Och att redovisa bevisen för den gemensamma planeringen. Att inte göra det kan faktiskt indirekt innebära att den andre/a som kanske inte alls varit lika aktiv utsätts för förtal av avliden. Det är definitivt rimligt att var och en av föräldrarna får bära ansvaret för vad han/hon har gjort också i sitt eftermäle.
Man kan dra en parallell till det uppmärksammade dubbelmordet i Linköping där det av och till har spekulerats i att mördaren har avlidit. Om nu polisen får en träff på en person genom den DNA-sökning som pågår och mördaren visar sig vara avliden - ska polisen då avsluta fallet och lägga locket på? Jag har svårt att tro att det finns någon som anser att det skulle vara rätt och riktigt.
Reglerna bör ändras i detta avseende. Nu ska Barnkonventionen göras till svensk lag, men när barn mördas ska det tydligen vara möjligt att mörklägga vem som mördat dem och hur det har gått till. Det går inte ihop? Enligt BK har barn rätt att respekteras som egna individer och ska inte betraktas som ägodelar till sina föräldrar. Jag har kontakter som jag avser att försöka påverka i denna fråga och vet utmärkt väl hur jag ska gå tillväga. Tyvärr tar det ofta lång tid att ändra lagregler så även om jag skulle få gehör hos en och annan så lär det dock inte hinna påverka något i detta ärende.
Vissa uppgifter av de som mörkats borde dock gå att få ut genom att överklaga. Förhoppningsvis överklagar någon journalist. Om det blir avslag i Kammarrätten kan det överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen. Just denna fråga borde kunna ge prövningstillstånd, tänker jag.