2019-03-23, 07:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det står senast sedd den 5 jan i Agnes och Oskars dödsbevis. Moas och Hannas saknar senast sedd datum. Inte ens senast sedd den 3 jan står för Hanna.

Det är lite av ett mysterium för oss alla och vi har diskuterat det ingående flera gånger. Vi har inte kommit på någon anledning.
Citera
2019-03-23, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det står senast sedd den 5 jan i Agnes och Oskars dödsbevis. Moas och Hannas saknar senast sedd datum. Inte ens senast sedd den 3 jan står för Hanna.

Det där är intressant. För det är inte säkert att detta handlar om en enda händelse. Det kan handla om flera separata händelser som på något sätt drev fram ett oåterkalleligt slut. Det kanske var innehållet i det sista meddelandet 5 januari 21.34.17......?

Resten kanske skedde 6 januari och avslutades med sänkning av elförbrukningen när värmen till slut stängdes av och snaran lades runt halsen.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-03-23 kl. 07:45.
Citera
2019-03-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Intressant program på 11:an nu. Deadly Sins. Ett par där mannen är beroende av att hustrun är att beroende av honom, för att kontrollera henne. Mannen förstärker hustruns oro och skapar ett vrak av paranoia.

Har också läst att kvinnor som utsätts för misshandel i hemmet ofta får ångest och depression och blir delvis behandlad för det (får medicin), men att de också kan utveckla paranoia. Jag vill inte påstå att det var fallet här, men det är en möjlighet som man kanske inte kan utesluta. Det kunde förklara varför H var överbeskyddande och tappade all verklighetsförankring. Om sådant går så långt att man då gemensam besluta sig för att döda hele familjen - jag vet inte.
Citera
2019-03-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej inga obduktionsprotokoll.
Däremot de från Rättmedicin utställda och underskrivna dödsbevis för alla fyra. Ser ut att vara kopior från originalen. Det är inte den typen som Skatteverket har och som var och en kan beställa.
Det här är de dödsbevis som skrivs direkt, före obduktionen och lämnas ut till polisen och vid behov till anhöriga. Därefter vet jag ingen mer instans som får del av dem.

Det är därför jag inte kan sluta grubbla på varifrån vederbörande fått dem.

Nu har kanske Solglittret lämnat tråden. Men om du ändå läser detta, finns det anledning att anmäla händelsen till den enhet där dödsbevisen utfärdades? Låta dem utreda så att inga läckor har skett, vilket tror jag att du spekulerade i, och som i sig vore både allvarligt och sannolikt straffbart. Kanske kan du i så fall förhindra att det upprepas, även om skadan hann ske den här gången. Alternativt kan enheten få tillfälle att rentvå sig från dina misstankar.

Beklagar om jag är ute och cyklar lite väl långt. Men om den utfärdande instansen har följt regelverken och övriga inblandade talar sanning:

Då tycks det som om en anhörig till Hanna eller Oskar har PM:at känsliga dokument och uttryckt sig hotfullt mot bl.a. Glittret, som ju i sin tur själv uppger sig ha personlig koppling (släktskap?, minns ej formuleringen) till familjen. Som hämtat ur ett thrillermanus...

Med tanke på alla hårda ord och tillmälen som florerar i den offentliga tråden så vill jag nog inte veta hur hoten i PM-format har formulerats.
Citera
2019-03-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bjärred är en del av Lunds kommun? En kontrollerad och "noggrann" man författar kanske ort och datum så. Hängslen och livrem. Strypt och kvävd. Diagnosticerad och hemmahållen. En dotter först, sedan nästa. Lite korkad var han också. Normalt skriver man "Bjärred" bara eller den plats man befinner sig på. Han fattade inte det, på samma sätt som han inte förstod sig på livet. Han kontrollerade sin familj in i döden och platsen var viktig. Rätt ska vara rätt. Tyckte det där egenkära svinet. Undrar om folk har ändrat uppfattning om O nu, eller om kollegorna fortfarande tycker att det var synd om mannen som överrumplade sina barn samt hustru (troligen) och ströp dem?

Bjärred är inte en del av Lunds kommun. Men O kanske skrev delar av brevet på jobbet... i Lund. På så sätt var det kanske skrivet både i Bjärred och Lund. Rätt ska va rätt!
Citera
2019-03-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Bjärred är inte en del av Lunds kommun. Men O kanske skrev delar av brevet på jobbet... i Lund. På så sätt var det kanske skrivet både i Bjärred och Lund. Rätt ska va rätt!

Jo, även om personerna som skriver under härrör från två orter kan man skriva så MEN hur vet ni att det står "Bjärred och Lund"? Syns det på papperskopian av brevet i FUP:en? Märkligt ändå om det står två orter.
Citera
2019-03-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jo, även om personerna som skriver under härrör från två orter kan man skriva så MEN hur vet ni att det står "Bjärred och Lund"? Syns det på papperskopian av brevet i FUP:en? Märkligt ändå om det står två orter.

Det var någon annan som skrev att där stod så. Jag vet inte hur de kunnat se det.
Citera
2019-03-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag förstår verkligen inte eran inställning till myndigheter. Ni tycks se på myndighetsutövning och insyn i denna som något "staten" ibland kan låta oss i pöbeln få ta del av, om de känner för det och har en bra dag. Som om medborgarna som myndigheterna faktiskt finns till för, är några dumma småfåglar som ska vara tacksamma om myndigheter behagar kasta åt oss några smulor.

Det är ju folket, medborgarna, som är alla myndigheters uppdragsgivare och lönebetalare. De finns till för oss, hela deras existensberättigande är att de skall arbeta för folket i staten de verkar i.

Det tycks mig som att ni ser det som att dessa myndigheter är och skall vara despoter, som har noll skyldigheter gentemot medborgarna. En sådan syn på det demokratiska samhället skiljer sig från min och många andras.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. Som medborgare måste man vara uppmärksam så man inte blir blåst på upplysningar man har rätt att få. Våra demokratiska fri- och rättigheter måste försvaras varenda dag - annars tar mörka krafter över - och ingen jävel fattar då hur det gick till... Demokratin har folket kämpat för, men den är ingen självklarhet att den ska vara för evigt om vi inte vårdar den, försvarar den.

Bara en sån sak som att vilja ha mer upplysningar om de svinaktiga morden i Bjärred har mörkats för mycket och skapar bara nya frågor. Vi behöver inte veta alla detaljer, men vi behöver veta mer för att förstå. Inte minst för vårdande myndigheter att ta till sig fakta och kanske förhoppningsvis förhindra att liknande dåd hindras att äga rum i framtiden.

Om vi inte ansåg detta så hade väl förmodligen denna fb-tråd inte fortsatt.

Jag håller med om detta. Det är i hög grad en fråga om demokrati. Att redovisa hur mord på barn har gått till och vem som mördat är alltid ett samhällsintresse.

Rättsväsendet, i detta fall polismyndigheten, är allas vår företrädare för samhällsintresset/allmänintresset att beivra, utreda och lagföra brott. I detta allmänintresse borde ingå att informera om vem som bevisligen begått ett brott, även om förövaren avlidit. Så borde gälla även för det aktuella ärendet. Det borde ligga i polisens uppgift att informera om vem av de två föräldrarna som bevisligen gjort sig skyldig till de mord som nu är polisiärt avslutade. Och att redovisa bevisen för den gemensamma planeringen. Att inte göra det kan faktiskt indirekt innebära att den andre/a som kanske inte alls varit lika aktiv utsätts för förtal av avliden. Det är definitivt rimligt att var och en av föräldrarna får bära ansvaret för vad han/hon har gjort också i sitt eftermäle.

Man kan dra en parallell till det uppmärksammade dubbelmordet i Linköping där det av och till har spekulerats i att mördaren har avlidit. Om nu polisen får en träff på en person genom den DNA-sökning som pågår och mördaren visar sig vara avliden - ska polisen då avsluta fallet och lägga locket på? Jag har svårt att tro att det finns någon som anser att det skulle vara rätt och riktigt.

Reglerna bör ändras i detta avseende. Nu ska Barnkonventionen göras till svensk lag, men när barn mördas ska det tydligen vara möjligt att mörklägga vem som mördat dem och hur det har gått till. Det går inte ihop? Enligt BK har barn rätt att respekteras som egna individer och ska inte betraktas som ägodelar till sina föräldrar. Jag har kontakter som jag avser att försöka påverka i denna fråga och vet utmärkt väl hur jag ska gå tillväga. Tyvärr tar det ofta lång tid att ändra lagregler så även om jag skulle få gehör hos en och annan så lär det dock inte hinna påverka något i detta ärende.

Vissa uppgifter av de som mörkats borde dock gå att få ut genom att överklaga. Förhoppningsvis överklagar någon journalist. Om det blir avslag i Kammarrätten kan det överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen. Just denna fråga borde kunna ge prövningstillstånd, tänker jag.
Citera
2019-03-23, 10:29
Medlem
Så ingen återkoppling till det jag skrev. Ok. Ska då svara dig som du själv svarar andra. Jag har faktiskt skrivit vad jag tror hände i Bjärred. Ska jag skriva igen bara för att du bollat tillbaka kritiken du fick i mitt inlägg? Eh, nej! Om jag väljer att dyk upp då och då är för jag har ett liv 😉
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du är snabb att fördöma vad andra skriver. Vilken är din teori?
Eller anser du att din funktion här i tråden är att dyka upp som gubben ur lådan för att kritisera andra utan att själv bidra med något av överhuvudtaget?
Citera
2019-03-23, 11:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ser ut som att det står:

Citat:
Vi tog vårt beslut tidig höst 2017.

Bjärred den....januari 2018.
https://a.uguu.se/akcEO0w6PzBc_januari.jpg

Observera punkten efter "2018", dvs det sattes därmed punkt för en hel familj.
Citera
2019-03-23, 11:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det var nån, minns inte vem, som mätte från vänsterkanten till årtalet och föreslog att det kunde skrivits de två orterna. Jag kunde se att det troligen stod maskinskrivet /1 2018, och en 3:a skrivits för hand. Så brevet var undertecknat 3/1. Samma dag som testamentet bevittnades.
Citera
2019-03-23, 11:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det var nån, minns inte vem, som mätte från vänsterkanten till årtalet och föreslog att det kunde skrivits de två orterna. Jag kunde se att det troligen stod maskinskrivet /1 2018, och en 3:a skrivits för hand. Så brevet var undertecknat 3/1. Samma dag som testamentet bevittnades.
[min fetning] Det är lätt att se fel på r och tro att det är / eftersom det är en färgskiftning just där. - Om "januari" skrivits ut finns inget utrymme att skriva bägge orterna. - Det är också flera bud om vilken siffra som handskrivits: 3, 5 eller 6 har nu föreslagits, och då kan noteras att det kan vara lätt att se fel på en handskriven 3:a resp. 5:a. - Någon skulle titta på det här i mikroskop.
Senast redigerad av letsdoit 2019-03-23 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in