2019-03-22, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Har fått fler indikationer på att det till viss mån blivit som jag befarat: föräldrar vars barn är sjuka i "ny ännu knappt definierad sjukdom, som till 99% har psykiska symptom" har full förståelse för Bjärredsföräldrarna och skriver rakt ut att de ibland varit nära att göra samma sak själva.

Dessa föräldrar som förekommer i "mitt flöde" är alla högutbildade och har levt till synes normala produktiva liv innan deras barn börjar må psykiskt dåligt eller uppvisa beteendestörningar. Sedemera långt om länge har barnen antingen fått diagnosen "ME" eller diagnosen "Pandas" (vilken är i princip identisk med ME, ungefär lika ifrågasatt också).

Som ni ser är det full förtåelse och identifikation med Bjärreds-föräldrarna. Det är inte EN ENDA som framför åsikten att det är vidrigt att mörda barn bara för att de lider av en funktionsnedsättande sjukdom, att dessa barn är lika värdefulla som "normalfriska barn" och kan ha minst lika "givande" liv som alla andra i längden.

https://minfil.com/7fe9h9T3mb/Namnlo_st_png

Vad bra att föräldrar äntligen vågar och orkar börja prata om sina känslor och sin vanmakt. Det är först då en förändring kan ske. Varje familj där dessa tankar slår rot och som sluter sig i sitt skal utan att våga söka hjälp är en risk för en ny tragedi.

Sådana här gånger är det bra om vi alla hjälps åt och uppmuntrar till samtal för det är den bästa hjälpen föräldrarna kan få. Precis som med alla andra situationer där människor hamnar i kris så är nätverk och mänskligt stöd den absolut bästa medicinen.

Att bita ihop och försöka kämpa vidare för att man känner omgivningens förakt för svaghet är det som kommer att få fler föräldrar att bryta ihop.
Citera
2019-03-22, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag har inget motiv.

Kan du ha förväxlat mig med dig, själv ?
Det blev för svårt att förklara testamentet, eller hur?
Citera
2019-03-22, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En helhetsbedömning kan inte skapas utan riktiga definitioner i delarna, tvärtom är den ytterst beroende av dessa. Utan att rätt förstå delarna kan du inte skapa dig en bild av helheten, istället är det då som förutfattade föreställningar om verkligheten riskerar att ta över och slutsatser kan dras baserat på felaktiga premisser och mer eller mindre medvetna önskningar om hur det borde hänga ihop ersätter hur det verkligen är. Det är i sådana analyser idéer som den om "tragisk familjetragedi" och "utökat självmord" uppkommer, som inte tjänar till en bättre helhetsbild utan som tvärtom förvrider den.

Du kan inte begå ett halvt mord. I den mån det existerar ett medgärningsmannaskap bär alla GM det fulla ansvaret och begår gärningen gemensamt och i samförstånd. Det kan också röra sig om anstiftan eller medhjälp för den som inte själv begått den fysiska gärningen. Så är den juridiska definitionen enligt BrB 23:4.

Om mannen här har begått de fysiska morden på barnen är han således utan tvekan gärningsman. Samma sak gäller kvinnan. Har någon av dem inte utfört det fysiska dödandet är den andra av dem om denne är införstådd medgärningsman, anstiftare eller medhjälpare beroende på. Detta är oklart hur det ligger till i det här fallet.

Men hur som helst handlar det om allra minst en eller möjligen två gärningsmän till mordet på barnen.

Om kvinnan dödats av mannen är han även gärningsman till det mordet och viceversa. Det verkar sannolikt att så är fallet att mannen där är gärningsman, men några helt säkra bevis har vi inte sett. Sedan har han begått självmord. Det sista verkar så sannolikt att det nästan är säkerställt.

Det ger oss tre mord och ett självmord, åtminstone en gärningsman till ett av morden i form av mannen och troligen två gärningsmän till morden på barnen i form av mannen och kvinnan i samförstånd.

Andra varianter är som sagt möjliga, kvinnan eller mannen kan vara ensam gärningsman till morden på barnen, medan den andra parten är medhjälpare eller anstiftare i lagens mening, om denna deltagit i planeringen men inte i själva morden. De kan ju också utfört var sitt mord och vara delaktig på något av de tre sätten i det andra.

Om mannnen utfört i morden på båda barnen är han en trippelmördare, har kvinnan gjort det ensam eller i samförstånd är hon en dubbelmördare, givet att hon inte mördat mannen, utan att han mördat henne, vilket framstår som sannolikt.

Det finns all anledning att utgå från sådana korrekta beståndsdelar när man diskuterar helheten.
Tack, det var en tydlig och korrekt sammanfattning. Det är där polisen har landat efter en utredning på ett antal hundra sidor. Om man har en agenda att försöka framställa kvinnan som ett oskyldigt offer så måste man försöka framställa polisens utredning som slarvig, ytlig eller korrumperad. Det är risken polisen får ta med i beräkningen när man avgör balansgången av vilka delar av utredningen man ska offentliggöra. Man har redovisat dom delar som svart på vitt styrker slutsatsen. Man har valt att inte offentliggöra personliga konversationer eller meddelanden eftersom dessa inte har något allmänintresse.

Det är snarare så att de som har en privat agenda att försöka skapa en konspirationsteori om en ensam gärningsman är otroligt hjälpta av att polisen måste följa vissa etiska regler och en praxis om vad man offentliggör. Dom som ropar mest om mer information och starkare bevis skulle naturligtvis inte heller acceptera dessa eftersom deras agenda redan är klar. I trådens begynnelse förekom spekulationer om att det fanns en film där föräldrarna med egna ord erkände sin skuld, redan då framkom det teorier om att pappan måste ha hotat mamman att medverka i filmen. Det är klart att polisen har med detta som en parameter i vad man väljer att visa. Man har valt tillräckligt för att visa en normal sund allmänhet vad som ligger bakom händelsen. Men man vet även att det alltid finns en grupp av faktaförnekare och konspirationsteoretiker som från första sekund har bestämt sig, utan bevis, vad som hänt och som sedan aldrig kommer att ändra sig oavsett vad som framkommer.

Det vore oerhört oprofessionellt av polisen att lägga nivån av publicering baserad på en minoritet som aldrig kommer att kunna ändra sitt tankesätt vad som än visas. Man måste värna integritetsskydd i relation till allmänhetens intresse att få information på den stora delen av allmänheten. De som klarar av att ta till sig den information som lämnas. Det är där vi står idag.
Citera
2019-03-22, 06:44
Medlem
Citat:
Har fått fler indikationer på att det till viss mån blivit som jag befarat: föräldrar vars barn är sjuka i "ny ännu knappt definierad sjukdom, som till 99% har psykiska symptom" har full förståelse för Bjärredsföräldrarna och skriver rakt ut att de ibland varit nära att göra samma sak själva.

Dessa föräldrar som förekommer i "mitt flöde" är alla högutbildade och har levt till synes normala produktiva liv innan deras barn börjar må psykiskt dåligt eller uppvisa beteendestörningar. Sedemera långt om länge har barnen antingen fått diagnosen "ME" eller diagnosen "Pandas" (vilken är i princip identisk med ME, ungefär lika ifrågasatt också).

Som ni ser är det full förtåelse och identifikation med Bjärreds-föräldrarna. Det är inte EN ENDA som framför åsikten att det är vidrigt att mörda barn bara för att de lider av en funktionsnedsättande sjukdom, att dessa barn är lika värdefulla som "normalfriska barn" och kan ha minst lika "givande" liv som alla andra i längden.

Obehagligt att läsa! På något sätt tror jag föräldrarna hamnat i en sån bubbla.
Citera
2019-03-22, 06:47
Medlem
Kan man överklaga att fupen är svärtad?
Citera
2019-03-22, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Kan man överklaga att fupen är svärtad?
Knappast, för det kommer den alltid att vara i viss utsträckning. Möjligen kan man begära ut någon specifik uppgift och sedan argumentera för vad som gör allmänintresset viktigare än maskningen. Man kan till exempel begära ut redovisningen av dödssätt för barnen med motiveringen att informationen redan är röjd muntligen av juristen till Solfisken på Flashback.
Citera
2019-03-22, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Eftersom det är mina ord du hänvisar till skall jag göra en ansträngning med syfte att få dig förstå.
Har du barn?
Har någon av ditt barn råkat ut för en olycka?
Har något av ditt barn varit mycket sjuk?
Har du själv någon gång varit orolig för ditt barn?
Har du någon gång sett någon annan person vara riktigt orolig för sitt barn?

När barn blir sjuka eller skadar sig tenderar vissa föräldrar överreagera. När barn har smärtsamma och jobbiga symptom som man inte vet orsak på blir de allra flesta föräldrar oroade och söker vård. Man hoppas att barnet ska bli bra. När detta inte händer och när man inte vet vad dessa symptom beror på blir alla föräldrar oroliga varav vissa börjar tro på det värsta.

Efter ett par månader med fortsatt sjukt barn har många oroliga föräldrar börjat få egna symptom som då beror på den psykiska påfrestning som oron för barnet åsamkat.
Detta är början till en nedåtgående spiral som påverkar hela familjen.

Föräldrarnas oro för barnen och deras lidande (kroppsliga symptom och besvär) samt den osynliga påfrestning (sömnproblematik, depression mm.) gör dom utmattade till den grad att de helt enkelt inte klarar av att se sina barn lida och därför tar ett galet gemensamt beslut för att få ett slut på det fleråriga lidandet.

Ångest och oro är mycket starka känslor och många väljer att begå självmord.

Jag behöver inte svara på dina inledande frågor. Har en del livserfarenhet ja, men här ska vi jo efter flera påpekande ser utöver den. Förstår allt du skriver. Men drar inte samma slutsats, det som jag fetade i din text.

Det finns nog ingen föräldrar som inte orar sig för sina barn.
Det är klart att om barnet är sjuk eller råkad ut för en olycka - att man är mycket orolig.
Det kan vara så att föräldrar får psykiska och somatiska symptom själv i sådana fall.
Jag förstår allt det där.

Men det som brukar händer att man får oanade krafter för att hjälpa sitt barn - eller man bryta själv ihop. Eller båda -olika periodvis. Men det är ytterst sällan att föräldrar döda sina barn därför att de inte klarar av sina barns sjukdom. Och då är det ett ensamt beslut av en föräldrar. Och i de fall jag har läst där det var så hade det inget att göra med själva lidande till barnet - barnet klarade sig under omständigheterna -men det är föräldern som hade ett identifikationsproblem med barnets sjukdom .

Så: att det kan var outhärdlig att se sitt barn lida ja. Att därför döda sitt barn: det händer bara därför att man själv har en allvarlig personlighetsstörning. Ångest och oro räcker inte som förklaring. Dessa föräldrarna jobbade, jobbade betydlig mer en heltid. Vilken förälder gör det när man tycker synd om sina lidande barn. De som tycker att jobben är viktigare, viktigast av allt?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-03-22 kl. 07:16.
Citera
2019-03-22, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Till den det berör - ett märkligt sätt att inleda ett avskedsbrev, verkligen.
Däremot är det en helt vanlig inledningsfras när det gäller ett öppet brev som man har tänkt att skicka runt till ett antal myndigheter och samhällsrepresentanter.
Ponera att O i samråd med H har författat ett brev där de riktar skarp kritik mot t ex skolan, sjukvården, socialtjänsten, konkreta personer och myndighetsutövare fanns utpekade. Jag tror att det är det som de maskade textraderna kan handla om och då har jag större förståelse att de är maskade. Frasen "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening" smälter också i den kontexten.
Brevet skrivs ut men bara en kopia har den inledande frasen: Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv.
H sätter sin signatur under hela bunten ovetande att hon skriver under sin egen och sina barns dödsdom.
En hypotes. Varför inte?

Ja, mera logiskt i alla fall. Ett typ av "hotbrev" till berörda myndigheter?
Citera
2019-03-22, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tur att du svarade, jag undrade var jag borde lägga följande:

Sett till helheten så överväger ju definitivt intrycket att det hela, psykologiskt och psykodynamiskt (och med fokus på föräldrarnas perspektiv) borde vara ett fall av gemensamt utvidgat självmord med ett förvridet barmhärtighetsmotiv rörande döttrarna. Vilket inte är då ett primärt rättsligt perspektiv, men kanske ett rättvisande.

Jag har ju argumenterat för tanken att föräldrarna åtminstone delvis, och i och med sin melankoli, begår tankefelet att motivera barnens död med sin egen, och sin egen med barnens, på ett sätt som gör att det blir depressionen som ger dem möjligheten att överskrida förbudet.

Förbudet är ju förstås tänkt att hindra egna lösningar på denna typ av problem. Det har inte hindrat dem...

Givetvis måste de ha känt stor sorg.
Du är en mästare på att sätta ord på saker.
Köper detta rakt av. Dem har möjliggjort dessa mord med något slags rättfärdigande som är skev. Efter lång tid med skeva tankar där paret kanske även bekräftat varandra i denna verklighetsfrånvända slutsats. Ett självbedrägeri för att rättfärdiga sina handlingar och dämpa skulden kanske.
Jag är dock övertygad att de haft det jobbigt länge och lidit med barnen till den milda grad att oron tog över helt.
Älska någon till döds
Citera
2019-03-22, 07:46
Medlem
Citat:

Förlåt - men ny - första större observationen var på 50-talet.
Ja hyfsat utbildad, levt ett normalt liv - men mitt barn började må fysiskt dåligt. Kanske har jag dykt upp i ditt flöde men då har du onekligen missuppfattat mitt budskap.
Nix har ingen förståelse för Bjärredsföräldrarna trots att våra barn diagnosticeras med samma sjukdom. Snälla du för inte min talan - inte med ett förvanskat budskap i alla fall.
Citera
2019-03-22, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Klart de hade problem, hela pressträffen har beskrivit djup kris som då rektorn använde som ordval.
Detta har framkommit via förhör och är utredarnas slutsats.
Barnen kan givetvis vara söta och glada för den skull:
Det samma skrev Moas barnvakt som var där varje söndag.
Saken är nog mer som så att föräldrarna hållt skenet uppe inför barnen.
Det brukar föräldrar göra för att skydda dem. Däremot har vuxna sett att de uppvisade krisreaktioner men återigen;
upprätthållt fasader mot omgivningen likaväl så att det ändå tolkats som överkomligt.
Det var det dock uppenbart inte.

Ja för mig är det klart att de hade och haft problem inne i familjen i flera år. Dessa mord handlar inte om barnen sjukdomar, tror jag.

Barn blir mer o mer självständiga ju äldre dom blir o i den vevan fick de sjukdomar båda två! Otroligt!

De eller den skyddade inte sina barn! Jag mår illa av att tänka på dessa föräldrar.
Citera
2019-03-22, 07:54
Medlem
Citat:
Spot on. Känner till flertalet fall faktiskt (inte i Sverige) där just ett maskinskrivet eller printat självmordsbrev varit just det som startat misstankar hos polisväsendet. Dessa har sen kunnat konstateras vara mord och inte självmord - de datorskrivna breven har alltså bara varit ett försök från gärningspersonen att komma undan med mordet.

Helt rätt även angående att man påstår sig ha "hjälp" någon att dö. Det är allra oftast dråp med försvårande omständigheter eller rent av mord. Om man har en anhörig som är extremt inställd på att dö är nämligen det rätta att göra att ringa ambulans direkt för inskrivning hos slutenvården och lång behandling. Att göra något anat, såsom att "gå med" i personens sjuka dödsönskan, är mord. Såvida inte personen i fråga lider enormt fysiskt av tex helkroppsförlamning eller annat dylikt som skapar enormt lidande.
Jag tror dock att paret haft detta i huvudet och därför tror jag att detta är vattentäta bevis för att det är samförstånd. Med tanke på deras yrke har det haft både livrem och bälte.
De visste såklart att många skulle tro att det var O verk.
Jag tror de har gjort mer än halva jobbet till polisen. Då menar jag inte något med mejl till mejl i hemmet som kan fejkas.
IP, signaturer tex som de dessutom skrivit för att hjälpa polisen.
USB innehåller nog mycket mums mums för polisen ur ett utredningsperspektiv.
Fanns det något bankfack kanske och vad fanns där? Finns mycket som de säkert tänkt på. De var ju trots allt inte lågbegåvade som en del mördare faktiskt är.
Nä här finns vattentät bevisning tror jag.

Tack för din länk, den funkade sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in