2019-03-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Till den det berör - ett märkligt sätt att inleda ett avskedsbrev, verkligen.
Däremot är det en helt vanlig inledningsfras när det gäller ett öppet brev som man har tänkt att skicka runt till ett antal myndigheter och samhällsrepresentanter.
Ponera att O i samråd med H har författat ett brev där de riktar skarp kritik mot t ex skolan, sjukvården, socialtjänsten, konkreta personer och myndighetsutövare fanns utpekade. Jag tror att det är det som de maskade textraderna kan handla om och då har jag större förståelse att de är maskade. Frasen "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening" smälter också i den kontexten.
Brevet skrivs ut men bara en kopia har den inledande frasen: Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv.
H sätter sin signatur under hela bunten ovetande att hon skriver under sin egen och sina barns dödsdom.
En hypotes. Varför inte?

Tror att det är exakt så. Ett upprop. Allt passar in då!

Men som du sedan tolkar det, vad intressant! Det kan ju vara så att Hanna skrev på ett upprop och inte visste att det skulle användas efter allas död...
Citera
2019-03-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Har fått fler indikationer på att det till viss mån blivit som jag befarat: föräldrar vars barn är sjuka i "ny ännu knappt definierad sjukdom, som till 99% har psykiska symptom" har full förståelse för Bjärredsföräldrarna och skriver rakt ut att de ibland varit nära att göra samma sak själva.

Dessa föräldrar som förekommer i "mitt flöde" är alla högutbildade och har levt till synes normala produktiva liv innan deras barn börjar må psykiskt dåligt eller uppvisa beteendestörningar. Sedemera långt om länge har barnen antingen fått diagnosen "ME" eller diagnosen "Pandas" (vilken är i princip identisk med ME, ungefär lika ifrågasatt också).

Som ni ser är det full förtåelse och identifikation med Bjärreds-föräldrarna. Det är inte EN ENDA som framför åsikten att det är vidrigt att mörda barn bara för att de lider av en funktionsnedsättande sjukdom, att dessa barn är lika värdefulla som "normalfriska barn" och kan ha minst lika "givande" liv som alla andra i längden.

https://minfil.com/7fe9h9T3mb/Namnlo_st_png
Vet inte om jag fått ett EP anfall men bilden flashar så det går inte att läsa. Ladda gärna upp igen.
Citera
2019-03-22, 00:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ursäkta; jag förstår nog inte vad du menar med kalenderbitare här.

För H finns ett obduktionsprotokoll och ett dödsorsaksintyg liksom ett dödsbevis. Av samtliga framgår att hon bragts om livet. Det framgår också att det skett genom annans handhavande.
Hon är definitivt ingenstans registrad som död för egen hand dvs genom självmord.
Hon är registrerad som ett offer dödad av annan person.

Det måste liksom vara utgångspunkten för diskussioner här - de fakta som finns. Inte hitta på att H i något register någonstans skulle vara registrerad som ”död för egen hand” - det är totalt fel.
Rena trådsanningen att skriva sånt,

Det är filurerna som i annan tråd på detta forum assisterar BRÅ i deras årliga statistik över dödligt våld i Sverige som haft anledning att klassa det hela som två mord (brottsligt dödligt våld) och två avskrivna (självmord). Låt vara att det knappast är så tillförlitligt — där får jag pudla lite — men jag utgick ifrån att de vet vad de gör. BRÅ publicerar visst en rapport nu 28 mars, så då får vi en chans till att kolla.

Det är inte alldeles lätt att avgöra hur BRÅ skulle klassa händelsen i de efterhandsbedömningar som de gör av anmälda händelser dödligt våld. Men jag skulle ändå gå på självmord rörande båda.

En intressant omständighet med anknytning går dock finna i deras klassificeringsrekommendationer: De listar följande bland ”medverkansformer till brott”, med påminnelsen att dessa ska klassas med samma klassificeringskod som om det gällde gärningen ifråga (exv mord) kort och gott. Flera ”GM” ger vid medverkan inte å ena sidan en person klassad som mord och en annan klassad som (felaktigt) stämpling eller anstiftan, utan två med samma kodangivelse, den för mord:

• gärningsperson
• medhjälp
• anstiftan
• underlåtenhet att avslöja brott
• underlåtenhet att hindra brott
• underlåtenhet att förhindra brott

Nu för BRÅ kanske inte statistik över suicid men överför man de fem senare punkterna på H:s planerade självmord, om än exekverat av O, så torde hon ha att välja på att antingen betrakta sig som medverkande till mordet på sig själv (alltså ”trippelmördare”), eller som självmördare (med eller utan lite hjälp på traven)...

Frågan är då också vad som kommer först, att hon är att betrakta som medverkande i mordet på sig själv, till vilket hon involverat en annan person för planering och utförande, eller att hon är ett offer för en mördare...

Zov på den...
Citera
2019-03-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De har mailkonversationer som bevis också. De har tömt mobiler där man tydligen också hittat saker av intresse för utredningen.
Du får fan öppna ögonen nu.

Nej de har tömt EN mobil. Redan i huset identifierade de EN meddelande-korrespondens och de gav sedan teknikerna uppdraget att tömma telefonen med fokus på just den enda konversationen. Detta framgår i vår övermaskade FUP. De tycks också bara ha tömt "pekdatorn" på mailkonversationen de ramlade in i när de första gången öppnade "pekdatorn". Det finns inget som styrker att de fått information från fler källor än denna pekdator och denna enda iphone.
Citera
2019-03-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Vet inte om jag fått ett EP anfall men bilden flashar så det går inte att läsa. Ladda gärna upp igen.

Haha oj, samma för mig såg jag nu. Laddade upp som pdf istället.

https://minfil.com/V7i6haT8m9/Namnlo_st_pdf

PS. Ser lite konstigt ut eftersom jag maskat namnen, kunde kanske gjort maskningen snyggare (svart tusch-lik markering?) men nu blev det såhär.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-03-22 kl. 00:22.
Citera
2019-03-22, 00:22
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Har fått fler indikationer på att det till viss mån blivit som jag befarat: föräldrar vars barn är sjuka i "ny ännu knappt definierad sjukdom, som till 99% har psykiska symptom" har full förståelse för Bjärredsföräldrarna och skriver rakt ut att de ibland varit nära att göra samma sak själva.

Dessa föräldrar som förekommer i "mitt flöde" är alla högutbildade och har levt till synes normala produktiva liv innan deras barn börjar må psykiskt dåligt eller uppvisa beteendestörningar. Sedemera långt om länge har barnen antingen fått diagnosen "ME" eller diagnosen "Pandas" (vilken är i princip identisk med ME, ungefär lika ifrågasatt också).

Som ni ser är det full förtåelse och identifikation med Bjärreds-föräldrarna. Det är inte EN ENDA som framför åsikten att det är vidrigt att mörda barn bara för att de lider av en funktionsnedsättande sjukdom, att dessa barn är lika värdefulla som "normalfriska barn" och kan ha minst lika "givande" liv som alla andra i längden.

https://minfil.com/7fe9h9T3mb/Namnlo_st_png

Tack snälla - för flimret. Äntligen rör det på sig - inte fort, kanske sakta. Allt e relativt.
Citera
2019-03-22, 00:23
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
För mig låter "till den det berör" brevet mer som ett förklaringsbrev än ett avskedsbrev. Detta brev är till för den utredning som föräldrarna visste skulle ske efter att de blivit funna.

Textmassan under är förklaringar över flickornas mående och beskrivning av den situation som familjen hamnat i. Därav rundas förklaringarna med "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening".

Avskedsbrevet tror jag kan finnas i det USB som finns nämnt och är förmodligen mer personlig och känslomässig.

Ja, det är inte lätt att kategorisera skrivelser som föräldrarna har efterlämnat..
Ett förklaringsbrev som inte förklarar ngt? Allmänheten får serverat bara är ett par lösryckta fraser som skulle vara avgörande för konstatera samförstånd och medgärningsskap?

Vad den maskade textmassan innehåller vet varken du eller jag någonting om men det finns naturligtvis utrymme för hypoteser.
Citera
2019-03-22, 00:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är ute efter en rättvis helhetsbedömning av vad som hänt, kanske man kan säga. Inte vad som står i lagboken om enskildheter som inträffat på vägen, eller normbildningstrender i olika delar av samhället. O kommer sannolikt inte beskrivas som Bjärredstrippelmördaren i historieböckerna. Samförståndet kring dödandet av döttrarna och dem själva, eller utplånandet av hela familjen, är överordnat, det är den överordnade händelsen. Förutan vilken enskildheterna blir obegripliga och utan sin rättsliga kontext.

Rättvisa är ett ord på åtta bokstäver, långt innan det är en väldig samhällsapparat som ska framkalla fruktan och bävan.

Dessutom: som jag varit inne på förr, och apropå dina förslag, så skulle jag utgå ifrån att rättvisan i nuvarande läge inte skulle betrakta O som flickornas mördare. O är inte gärningsmannen. Vilket sammanhänger med att gärningsmannaskapet är gemensamt, och att O endast är GM i den utsträckning som H är det samtidigt. I praktiken bleve skillnaden liten vad rör påföljd etc. men det hindrar honom tekniskt från titeln trippelmördare, som det ser ut. I just det perspektivet har han mördat en, och har två med delat GM-skap.

En helhetsbedömning kan inte skapas utan riktiga definitioner i delarna, tvärtom är den ytterst beroende av dessa. Utan att rätt förstå delarna kan du inte skapa dig en bild av helheten, istället är det då som förutfattade föreställningar om verkligheten riskerar att ta över och slutsatser kan dras baserat på felaktiga premisser och mer eller mindre medvetna önskningar om hur det borde hänga ihop ersätter hur det verkligen är. Det är i sådana analyser idéer som den om "tragisk familjetragedi" och "utökat självmord" uppkommer, som inte tjänar till en bättre helhetsbild utan som tvärtom förvrider den.

Du kan inte begå ett halvt mord. I den mån det existerar ett medgärningsmannaskap bär alla GM det fulla ansvaret och begår gärningen gemensamt och i samförstånd. Det kan också röra sig om anstiftan eller medhjälp för den som inte själv begått den fysiska gärningen. Så är den juridiska definitionen enligt BrB 23:4.

Om mannen här har begått de fysiska morden på barnen är han således utan tvekan gärningsman. Samma sak gäller kvinnan. Har någon av dem inte utfört det fysiska dödandet är den andra av dem om denne är införstådd medgärningsman, anstiftare eller medhjälpare beroende på. Detta är oklart hur det ligger till i det här fallet.

Men hur som helst handlar det om allra minst en eller möjligen två gärningsmän till mordet på barnen.

Om kvinnan dödats av mannen är han även gärningsman till det mordet och viceversa. Det verkar sannolikt att så är fallet att mannen där är gärningsman, men några helt säkra bevis har vi inte sett. Sedan har han begått självmord. Det sista verkar så sannolikt att det nästan är säkerställt.

Det ger oss tre mord och ett självmord, åtminstone en gärningsman till ett av morden i form av mannen och troligen två gärningsmän till morden på barnen i form av mannen och kvinnan i samförstånd.

Andra varianter är som sagt möjliga, kvinnan eller mannen kan vara ensam gärningsman till morden på barnen, medan den andra parten är medhjälpare eller anstiftare i lagens mening, om denna deltagit i planeringen men inte i själva morden. De kan ju också utfört var sitt mord och vara delaktig på något av de tre sätten i det andra.

Om mannnen utfört i morden på båda barnen är han en trippelmördare, har kvinnan gjort det ensam eller i samförstånd är hon en dubbelmördare, givet att hon inte mördat mannen, utan att han mördat henne, vilket framstår som sannolikt.

Det finns all anledning att utgå från sådana korrekta beståndsdelar när man diskuterar helheten.
Citera
2019-03-22, 00:27
Medlem
develis avatar
Citat:
För mig låter "till den det berör" brevet mer som ett förklaringsbrev än ett avskedsbrev. Detta brev är till för den utredning som föräldrarna visste skulle ske efter att de blivit funna.

Textmassan under är förklaringar över flickornas mående och beskrivning av den situation som familjen hamnat i. Därav rundas förklaringarna med "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening".

Avskedsbrevet tror jag kan finnas i det USB som finns nämnt och är förmodligen mer personlig och känslomässig.
Ja.
Vi får info kring det som berör skuldfrågan. Vi får inte se allt för att det är nedlagd Fu och har tolkats ur sekretesspolicy med hänsyn till anhöriga, även barn.
Polis har inte skyldighet att ge info på pressträff öht. till sllmänheten.

Det kan givetvis finnas mer av mer privat karaktär som du nämner. Att de valde säga slash förklaringsbrev beror säkert på den inte personliga tonen i inledningen (som även kan indikera ett känslotillstånd, slätstruket och opersonligt).
Citera
2019-03-22, 00:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vad svarar du på nu? Jag har aldrig påstått att läkare kan se vad patienten hämtat ut. Det krävs medgivande. Men de kan se, om de frågar först.

Allt du hämtat ut blir synligt för vårdpersonal om du vill ge tillstånd till det. På alla sjukhus. Eller om man måste printa ut det först och ge det till läkaren, men tror inte det. Det ska finnas på alla sjukhus, för nyttan är att när en medvetslös kommer in, behöver läkaren inte fråga. De kan bara ta fram all läkemedelshistorik för patienten. Bra va?

Det hade man säkert kunnat ha nytta av hos polisen också. Undrar om en de tittat på läkemedelslistorna tillsammans med vården? Kan säkert ge ledtrådar kring eventuell planering också, även om de inte verkat ha begått morden med hjälp av mediciner?

Vårdpersonal är de som är inblandade i patientens vård.
Expediering av recept kan till och med göras till någon som kommer med patientens leg men aldrig träffar patienten eller är inblandad i dennes vård.
Apotekspersonalen är inte vårdpersonal och i den bemärkelsen inblandad av vården.av någon

Ingen person inblandad i patientens vård kan se om ett recept hämtats ut. Går absolut inte att se från något sjukhus eller från någon vårdinrättning.
För det måste man för e-recept gå in specifikt i e-recept portalen avseende Apoteken för just den patienten med patientens tillstånd. För pappersrecept är det omöjligt. För telefonrecept måste det specifika Apoteket kontaktas.

Nej för den som kommer in medvetslös kan man inte få fram listor på vad vederbörande hämtat ut för mediciner.
Inte heller vet man vad vederbörande fått utskrivet ex i Stockholm och Göteborg där utbudet av privata läkare, vårdcentraler och sjukhus är stort. Det framgår inte om patienten ex går hos en privat kardiolog eller diabetsläkare med eget journalsystem. Inte heller om patienten nyligen hjärttransplanterats i Lund men bor i Göteborg.

Därför har blödarsjuka och epileptiker kort i plånboken, de som står på blodförtunnande en bricka runt halsen, kraftigt känsliga allergiker speciella kort osv.

Problemet med stora gemensamma journalsystem är dels den uppenbara sekretessproblematiken, men också att man faktiskt inte känner till komplience dvs om patienten verkligen tar de mediciner denne fått utskrivet eller kanske slutat med dem på eget bevåg. Man kan inte ex ge blodstelnande medicin direkt bara för att någon står på blodförtunnande i en journal - man måste ta prover, rtg mm först. Annars får vederbörande proppar i huvudet, hjärtat, lungorna mm.

Om O uppges i tråden att han reste runt med A bl a till Tyskland och sökte med ljus och lykta för hennes besvär. Kanske var de på Gottfrieskliniken i Västra Götaland, kanske på Stora Sköndal.
Det är troligen fullkomligt omöjligt att nu när alla är döda få fram en korrekt medicinlista på vad A kan ha fått utskrivet eller hämtat ut när man kanske inte ens vet vilka vårdinrättningar de varit på.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-22 kl. 00:35.
Citera
2019-03-22, 00:32
Medlem
Eftersom det är mina ord du hänvisar till skall jag göra en ansträngning med syfte att få dig förstå.
Har du barn?
Har någon av ditt barn råkat ut för en olycka?
Har något av ditt barn varit mycket sjuk?
Har du själv någon gång varit orolig för ditt barn?
Har du någon gång sett någon annan person vara riktigt orolig för sitt barn?

När barn blir sjuka eller skadar sig tenderar vissa föräldrar överreagera. När barn har smärtsamma och jobbiga symptom som man inte vet orsak på blir de allra flesta föräldrar oroade och söker vård. Man hoppas att barnet ska bli bra. När detta inte händer och när man inte vet vad dessa symptom beror på blir alla föräldrar oroliga varav vissa börjar tro på det värsta.

Efter ett par månader med fortsatt sjukt barn har många oroliga föräldrar börjat få egna symptom som då beror på den psykiska påfrestning som oron för barnet åsamkat.
Detta är början till en nedåtgående spiral som påverkar hela familjen.

Föräldrarnas oro för barnen och deras lidande (kroppsliga symptom och besvär) samt den osynliga påfrestning (sömnproblematik, depression mm.) gör dom utmattade till den grad att de helt enkelt inte klarar av att se sina barn lida och därför tar ett galet gemensamt beslut för att få ett slut på det fleråriga lidandet.

Ångest och oro är mycket starka känslor och många väljer att begå självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tyvärr är det i den historien inte alltid klart vems perspektiv beskrivs av vem.
När polisen säger att föräldrarna var hårt ansatta. Visst kan det vara så att föräldrarna upplevde att de var hårt ansatta. Men jag tycker redan här blir det skevt med den formuleringen polisen väljer. Om vilken gm säger man att han/hon eller båda två är hårt ansatta annars när det handlar om mord?

Att skriver att föräldrarna döda därför att de inte orkade att se barnen lida. Det blir skevt då med, tycker jag. Man kunde skriva: att föräldrarna hade en sjuk verklighetsuppfattning / störd personlighet/ vad vet jag, som gjorde att man inte kunde hantera barnen sjukdom/symptom på ett sätt som föräldrar brukar göra. Eller hur man det ska formulera det. Det är något helt annat. Och jag är absolut inte säker att det var lidande föräldrarna hade problem med - men det är något annat det med.

Att gör perspektivet tydligt är viktig - annars hamnar man lätt där att man skriver om föräldrarnas perspektiv så om det var så det var. Till och med polisen gör det när man väljer orden gemensam och i samförstånd under ett år utan att man vet att det är ett citat - det var just så föräldrarna formulerade sig.
Citera
2019-03-22, 00:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Hur får du det till tre efterlämnade dokumenthandlingar?
1. Testamente
2. Avskeds/Förklaringsbrev maskinutskrivet
3. Dokument med praktisk information
4. ? Avskedsbrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här