2019-03-21, 17:34
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har ingen aning när det gäller specifikt höghus, men i yrkesgruppen arkitekter är majoriteten kvinnor. 51% enligt den här sidan:

http://www.duochjobbet.se/nyhet/nio-av-tio-har-jobb-med-ojamn-konsfordelning/

Kvinnliga arkitekter tjänar dessutom mer än manliga:

http://www.erskine.se/kvinnliga-arkitekter-tjänar-mer/

Arkitekter bygger inga hus, iofs.
Citera
2019-03-21, 17:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Du kan väl börja med ett antal företag skapade, drivna och blivit framgångsrika som exempel då?
Kvinnor kan hade troligen de bästa förutsättningarna med tio miljoner i stöd per år för att de var kvinnor.
Hur gick det för dem?
När stödet försvann hade de miljonskulder redan och gjorde omedelbar konkurs som män fick hjälpa dem att medla en överenskommelse om.
De fick inte ens näringsförbud, trots katastrofala missar i bland annat bokföringen.

Detta säger ingenting om planeringsförmåga på gruppnivå kvinnor/män.
Snälla bara sluta vara så jävla patetiska, ni skämmer ut Sveriges män.
Citera
2019-03-21, 17:44
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta säger ingenting om planeringsförmåga på gruppnivå kvinnor/män.
Snälla bara sluta vara så jävla patetiska, ni skämmer ut Sveriges män.
Det är ju också ett sätt att säga "vet inte", men det är sant för att jag säger det...
Citera
2019-03-21, 18:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är ju också ett sätt att säga "vet inte", men det är sant för att jag säger det...

Nä, jag är bara trött på er idioti. Den är knappt ens värd svaret längre. Är som att konversera med trotsiga barn.
Citera
2019-03-21, 18:43
Medlem
Citat:
Du kan väl börja med ett antal företag skapade, drivna och blivit framgångsrika som exempel då?
Tja, här är en lista på 20 framgångsrika kvinnliga entrepenörer:

https://www.va.se/nyheter/2018/03/05/naringslivets-maktigaste-kvinnor-2018-entreprenorerna/

Du kan säkert hitta någon detaljinvändning, men det är för mig ingen som helst tvekan att kvinnor kan vara precis lika duktiga entrepenörer som män förutsatt att de visar samma grad av intresse för det och ägnar lika mycket tid och energi åt det som män. Skillnaden är förstås att kvinnor traditionellt inte har ägnat lika mycket tid och energi åt att starta (marknadsmässigt framgångsrika och vinstmaximerande) företag som män. Och jag tycker ju personligen inte att de heller skall göra det, eftersom det pris vi alla betalar för den jämställdheten är födelsetal under den stabila reproduktionsnivån och därmed en sjunkande befolkning (och barn som växer upp på institutioner som dagis och får bristande anknytning till sina föräldrar).

Men, som sagt, att kvinnor besitter förmågan att vara entrepenörer råder det ingen tvekan om. Frågan är bara i vilken grad det är en för samhället i stort på lång sikt gynnsam utveckling.
Citera
2019-03-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Arkitekter bygger inga hus, iofs.
Det var väl planeringen det handlade om?
Citera
2019-03-21, 18:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Och varför tror du att kvinnor inte sysslat med den typen av arbete genom tiderna? För att de inte kan planera?
Snälla du, tänk efter nångång.
Men om de har sysslat med den sortens arbete och det ändå är något mansdominerat så är det väl ett rätt tydligt tecken på att män är avsevärt bättre på det än kvinnor är?
Citera
2019-03-21, 19:17
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men om de har sysslat med den sortens arbete och det ändå är något mansdominerat så är det väl ett rätt tydligt tecken på att män är avsevärt bättre på det än kvinnor är?

Jag skrev INTE sysslat med. Läs.
Som sagt, hit med någonting som stödjer din uppfattning, annars låt det vara precis vad det är, din personliga uppfattning.
Citera
2019-03-21, 19:20
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jag har ingen aning när det gäller specifikt höghus, men i yrkesgruppen arkitekter är majoriteten kvinnor. 51% enligt den här sidan:

http://www.duochjobbet.se/nyhet/nio-av-tio-har-jobb-med-ojamn-konsfordelning/

Kvinnliga arkitekter tjänar dessutom mer än manliga:

http://www.erskine.se/kvinnliga-arkitekter-tjänar-mer/
Ordet Planera rymmer extremt mycket mer än vad arkitekten gör, ser du aldrig husprogram på TV? Men OK då, jag ber dig nämna 5 kända kvinnliga arkitekter som ritat höghus som du kan namnet på utan att googla så svarar jag med fem män. Sedan håller vi på så tills någon är slut på namn. Jag vinner.
Citera
2019-03-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vi pratar kanske förbi varan. Visst krävs det större planeringsförmåga än en snigel har för att baka bröd. Men med Planera i den här diskussionen menar jag lite större saker bortom bondförnuft, gärna där många personer deltar, och som påverkar många personer, och som visar att människan ligger över djuren i tankeförmåga. Typ exakt de punkter jag nämner.

Men visst bakar kvinnor lika bra bröd som män. För att planera en bröd-fabrik som föder 10.000 människor behövs, och nyttjas, dock 95% män. En ingenjörsbyrå eller byggfirma med enbart kvinnor finns bara i humorserier på TV.

Det finns många sporter där "fysik" inte spelar roll, t.ex pingis, bowling, schack, matematik, datorspel. I alla dessa vinner manliga lag över kvinnliga till 100%. Men det vet du redan, du trollar bara.

Det går inte att få fram ett bröd heller med bara sunt bondförnuft. För det krävs kunskap och förmåga till planering så att allt är förberett för att det tänkta slutresultatet ska kunna nås. Detsamma krävs för punkterna du nämner. Det som skiljer är storleken på projekten, inte förmågan att planera.

Nu nämnde du specifikt lagsporter och tycktes mena att det som gör att män vinner över kvinnor där, har med planeringsförmågan att göra. Men du skrev alltså fel och menade sporter där fysiken inte spelar någon roll. I see. Jorå, så atteee, vi säger väl så.
Citera
2019-03-21, 23:10
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Det var väl planeringen det handlade om?

Dom planerar nog inte heller, det gör väl ingenjörer?
Citera
2019-03-22, 00:51
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Tja, här är en lista på 20 framgångsrika kvinnliga entrepenörer:

https://www.va.se/nyheter/2018/03/05/naringslivets-maktigaste-kvinnor-2018-entreprenorerna/

Du kan säkert hitta någon detaljinvändning, men det är för mig ingen som helst tvekan att kvinnor kan vara precis lika duktiga entrepenörer som män förutsatt att de visar samma grad av intresse för det och ägnar lika mycket tid och energi åt det som män. Skillnaden är förstås att kvinnor traditionellt inte har ägnat lika mycket tid och energi åt att starta (marknadsmässigt framgångsrika och vinstmaximerande) företag som män. Och jag tycker ju personligen inte att de heller skall göra det, eftersom det pris vi alla betalar för den jämställdheten är födelsetal under den stabila reproduktionsnivån och därmed en sjunkande befolkning (och barn som växer upp på institutioner som dagis och får bristande anknytning till sina föräldrar).

Men, som sagt, att kvinnor besitter förmågan att vara entrepenörer råder det ingen tvekan om. Frågan är bara i vilken grad det är en för samhället i stort på lång sikt gynnsam utveckling.
Jag kan nog hitta mer än någon detaljinvändning. Ska jag vara helt ärlig är det väl nästan ingen eller ingen som riktigt fyller kriterierna för min fråga, men "whatever".
En del av företagen hade jag inte ens hört talas om. Också rätt ointressant.
Precis som jag sa, det måste finnas kvinnor som "kan" också, som inte lämnar över för att "hitta sig själv"...
Din del om reproducerande befolkning är redan på kritisk nivå och alieneringen av våra barn är en ren katastrof, som redan händer. BUP kan berätta allt som är värt att veta i frågan.
Senast redigerad av Flickfotograf 2019-03-22 kl. 00:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in