Citat:
Ursprungligen postat av
Charmaine
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Carl är smart och går säkert jättebra i en konkurrensinriktad omgivning. Han är mer amerikansk än svensk. Han är resultatinriktad och blir otålig när omgivningen inte kan hålla jämna steg. I en svensk janteomgivning där alla ska sjunga We shall overcome och "Alla ska med!" så går han inte hem.
Jag menar inte att "
alla ska sjunga 'We Shall Overcome'", det är en tävling. Men man kan tävla på olika sätt.
Det är så tröttsamt att det alltid ska skrikas "jantelagen" när man kritiserar någon. Jag är inte avundsjuk på Carl, och jag unnar honom all framgång i livet. Jag tycker bara som sagt att han verkar empatilös och att han visar ett människoförakt som jag inte gillar.
Ja, det går att tävla på olika sätt. Var då tolerant inför det. Det är alltid de som viftar mest frenetiskt med tolerans-kortet och säger "Alla är ju olika och det är helt ok!" som är mest intoleranta.
I Sverige ska alltid de som vill och kan prestera saktas ner av hänsynen till de som inte vill eller kan. Alla ska gå i samma takt. Inse att den som är duktig blir otålig av att saktas ner. Jag tolkar inte alls Carl som att han är empatilös. Hur f-n vet man det, baserat på det man sett? Han är tävlingsinriktad och kritiserar individer i gruppen som tar irrationella beslut, något som i högsta grad påverkar hans egna möjligheter i tävlingen. Varför skulle det betyda att han är empatilös? Det hänger inte ihop.
Varför inte ta bort tävlingsmomentet i Robinson och bara filma människor som svälter i månad på en Fidji-ö? Alla nöjda o glada då?