Citat:
Ursprungligen postat av
Manskahahusvagn
Du ska ha väg utanför, gatubelysning, snöröjning, el, telefon, vatten, avlopp, du betalar inget för att parkera bilen, kanske till och med i garage (hyresgäster betalar skatt för sina parkeringar fastän de är över 100 m från bostaden). Villaboende är samhällsekonomiskt ineffektivt. Pengarna villan kostade kunde ha omsatts och gjort nytta i samhället istället. Därför bör villaboendet beskattas.
...så du menar att den kommunala sophämtningsavgiften, vattenavgiften, och kommunalskatten inte går till detta?
...och vägtrafikskatten, alla skatterna på drivmedel, accisen, koldioxidskatterna, p-avgifterna, vägtullavgifterna och momsen på dessa inte går till vägarna?
..och att elnätsavgiften, elfröbrukningskostnaderna, energiskatterna och momsen på detta, liksom telefonkostnaderna och boxerrobert eller nya tv-skatten inte går till det dessa kallas heller?
...tänk att det trodde jag. Liksom jag trodde att valet av bostad jag köpt för mina pengar var min ensak och vill jag bo i villa så måste jag arbeta ihop till köpeskillingen - genom att på vägen dit betala världens högsta skatter och göda staten år efter år på lönen för att få ihop till köpeskillingen eller den ränta jag måste betala om lån har trätt i dess ställe. Naivt av mig.