Citat:
Ursprungligen postat av
Woooqe
Jag är på jakt efter en utbildning då jag känner att jag nåt vägens ände på mitt nuvarande yrke inom byggsektorn
Har tittat på civilingenjör inom samhällsbyggnad och efter det bli projektledare då det verkar spännande med helhetsperspektivet över olika projekt.
Får man en tillräcklig grund på universitetet för att bli det direkt?
Ni som är projektledare, hur va det för er i början när ni va nyexade, hur funkade det på dom företagen ni började på? Fick ni en bra upplärning och stegvis mer ansvar eller kastades ni ut i hetluften direkt?
Sök till Byggnadsingenjör på Nackademin, 2 års yrkesutbildning och mycket praktik. Du får arbetslivserfarenhet och kontakter. Snabb men en effektiv utbildning. Du slipper slita på KTH i 5år. De flesta cheferna inom byggbranscher ser ändå ner på civilingenjörer eftersom att de bara har de teoretiska egenskaper och ej arbetslivserfarenheten. ( Många civilingenjörer tror att de kan allt, sen kommer de ut på bygget och inser att de kan kasta all kunskap de lärt sig vid skolbänken )
Du får räkna med ett par hundår efter examen där du får arbeta som platschef eller liknande. När du fått ihop erfarenhet och kontakter rekommenderar jag att du ger dig in på konsultsidan antningen som egen eller anställd på ett byggkonsultbolag
Glömde skriva att du ska försöka komma in i SBR (Svenska byggingenjörers Riksförbund) De erbjuder utbildningar inom Projektledning för byggingenjörer förutsatt att man arbetat några år, detta kostar dock men borde kunna betalas av de bolag du är anställd hos om du visar framfötterna lite.
Det senast nämnda är en kortare certifiering och inte en lång utbildning