Citat:
Ursprungligen postat av
DEPRESSIV
"Atypisk autism är en neuropsykiatrisk diagnos som räknas till autismspektrumstörningarna. Atypisk autism innebär att personen har många men inte alla kännetecken från någon av de andra diagnoserna inom autismspektrumet."
Numera kallar ju psykiatrin allt för autism, de med aspergers brukar få diagnosen atypisk autism.
Ja, jag förstår vad du menar för jag satt och läste ur den här tråden igår;
(FB) Hur gör man skillnaden på Autism och Autism - Nu när Asperger syndrom är borttaget?
En gammal kompis till mig har odiagnostiserad Aspberger och vi är inte likadana som personer då han har specialintressen som jag inte har. Han har inte arbetat på många, herrans år, blir försörjd hemma av sina åldrande föräldrar och brorsa och lever i sin egen värld.
Att klumpa ihop funktionsnedsättningar på det här viset tycker jag är väldigt olyckligt eftersom psykiatrin går ut på att mäta och pröva mänskliga beteenden.
Jag har personligen provat på en massa olika saker men det är inte alltid som jag har lyckats få ut ett bra resultat genom mina ansträngningar. Ibland så har det känts som att jag går på autopilot utan att ha någon riktig kontroll över livet så det har oftast känts surt.