2019-03-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Koranen och Bibeln säger emot varandra på en del punkter som berör Jesus. I den första läser vi att Jesus inte är Guds son (S. 4:171) och att han inte dog på korset (S. 4:157-158). I den senare står det att han är Guds son (Matt. 3:17, 17:5), dog (Matt. 27:50, Luk. 23:46, Mark. 15:37) och återuppstod (Luk. 24:36-39, 1 Kor. 15, 1 Tim. 3:16-17). Allt kan inte vara sant på en och samma gång.

Muslimska teologer anser för övrigt att Bibeln inte är en auktoritär bok.

Om du läser min tråd som jag gjort Jesus blev inte korsfäst så får du svar på sambanden mellan koranen och bibeln

det Gud säger klart och tydligt till oss att Guds majestät förbjuder att han skulle ha avlat någon son. Det är det Gud motsätter sig.
Men däremot kan han välja en genom att tex. Adoptera, omfamna, uppfostra..

Surat Az-Zumar 39:3
لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَىٰ مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

3. Om Gud vill ha en son kan han välja vem han vill i hela sin skapelse. Stor är Han i Sin härlighet, Gud, den Ende, som härskar över allt med oinskränkt makt.

https://youtu.be/0S_A9ERJWN0
Citera
2019-03-20, 10:08
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
Om du läser min tråd som jag gjort Jesus blev inte korsfäst så får du svar på sambanden mellan koranen och bibeln

det Gud säger klart och tydligt till oss att Guds majestät förbjuder att han skulle ha avlat någon son. Det är det Gud motsätter sig.
Men däremot kan han välja en genom att tex. Adoptera, omfamna, uppfostra..

Surat Az-Zumar 39:3
لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَىٰ مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

3. Om Gud vill ha en son kan han välja vem han vill i hela sin skapelse. Stor är Han i Sin härlighet, Gud, den Ende, som härskar över allt med oinskränkt makt.

https://youtu.be/0S_A9ERJWN0

Ni judar och muslimer motsätter er det, men kristna gör det inte.
Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa.
Joh. 10:33
Muslimer hade också ställt sig emot Jesus om de träffade honom i livet, precis som judarna gjorde. Kristna accepterade det dock.
Citera
2019-03-20, 10:11
Medlem
Citat:
Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa.
Muslimer hade också försökt stena Jesus om ni träffade honom i livet, precis som judarna gjorde. Kristna accepterade det dock.

Jesus har aldrig själv sagt med orden: Jag Jesus är Gud eller jag är Gud
Det är fabricerat
Citera
2019-03-20, 10:33
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Jesus har aldrig själv sagt med orden: Jag Jesus är Gud eller jag är Gud
Det är fabricerat

Uppenbarligen var det något som brast i hans kommunikation med de judar som försökte stena honom för det då.
Citera
2019-03-20, 10:39
Medlem
Citat:
Uppenbarligen var det något som brast i hans kommunikation med de judar som försökte stena honom för det då.

Fabricerat.
Citera
2019-03-20, 10:41
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Fabricerat.

Varför skulle det ha mer betydelse att du anser något i Bibeln vara fabricerat än att jag tycker att Koranens historia om Jesus är fabricerad?
Citera
2019-03-20, 10:48
Medlem
Citat:
Varför skulle det ha mer betydelse att du anser något i Bibeln vara fabricerat än att jag tycker att Koranens historia om Jesus är fabricerad?

För att koranen är oförändrad.
Innehåller vetenskapligt bevis.

https://youtu.be/cPkDQvmDviQ
Citera
2019-03-20, 11:02
Medlem
Pusts avatar
Citat:
För att koranen är oförändrad.
Innehåller vetenskapligt bevis.

https://youtu.be/cPkDQvmDviQ

Nu tycker jag dock att vi börjar gå utanför ämnet. Moderatorn har redan varnat för tillsägelser.

Som sagt, Jesus är Guds son för kristna. Att Koranen förnekar det och muslimer hävdar att det är samma religion förändrar inte det. Du kan kalla en katt hund, men det är fortfarande en katt.
Citera
2019-03-20, 11:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fabricerat.
Vilket av det är fabricerat, skulle du säga?

" 24Då samlade sig judarna omkring honom och sade till honom: »Huru länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg oss det öppet.» 25Jesus svarade dem: »Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig. 26Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får. 27Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig. 28Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30Jag och Fadern äro ett.»

31Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom. 32Men Jesus sade till dem: »Många goda gärningar, som komma från min Fader, har jag låtit eder se. För vilken av dessa gärningar är det som I viljen stena mig?» 33Judarna svarade honom: »Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.» 34Jesus svarade dem: »Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar'. 35Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till -- och skriften kan ju icke bliva om intet -- 36huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen? 37Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke. 38Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.» "
https://sv.bibelsite.com/swe/john/10.htm

Stället Herren Jesus citerar ur Skriften är här (bör läsas i hela sitt sammanhang):
https://sv.bibelsite.com/swe/psalms/82.htm

Så står inte Gud i gudaförsamlingen och håller dom? Eller vad är fabricerat? På vilket sätt profeterade här inte Muhammed att Koranen bekräftar Skriften vi mottagit?
Citera
2019-03-20, 11:09
Medlem
Citat:
Nu tycker jag dock att vi börjar gå utanför ämnet. Moderatorn har redan varnat för tillsägelser.

Som sagt, Jesus är Guds son för kristna. Att Koranen förnekar det och muslimer hävdar att det är samma religion förändrar inte det. Du kan kalla en katt hund, men det är fortfarande en katt.

Varför ställer du en fråga då jag svarade ju dig bara, sen borde du ta och kolla upp länken jag skicka. Och det hör ju till ämnet att ta reda på om vad som är sanning då måste man utreda källan vilket det vetenskapligt bevisat att koranen är Guds ord och därmed kan vi konstatera att Jesus var profet.

Ja precis
Citera
2019-03-20, 11:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Muslimer hade också ställt sig emot Jesus om de träffade honom i livet, precis som judarna gjorde. Kristna accepterade det dock.
Vissa lärjungar såg det dock först sedan Herren visat sig uppstånden för dem. Herren låter ingen som tror på Honom gå under, utom förrädaren som säljer Honom till världens religiösa makter för egen vinning.
Citera
2019-03-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilket av det är fabricerat, skulle du säga?

" 24Då samlade sig judarna omkring honom och sade till honom: »Huru länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg oss det öppet.» 25Jesus svarade dem: »Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig. 26Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får. 27Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig. 28Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30Jag och Fadern äro ett.»

31Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom. 32Men Jesus sade till dem: »Många goda gärningar, som komma från min Fader, har jag låtit eder se. För vilken av dessa gärningar är det som I viljen stena mig?» 33Judarna svarade honom: »Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.» 34Jesus svarade dem: »Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar'. 35Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till -- och skriften kan ju icke bliva om intet -- 36huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen? 37Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke. 38Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.» "
https://sv.bibelsite.com/swe/john/10.htm

Stället Herren Jesus citerar ur Skriften är här (bör läsas i hela sitt sammanhang):
https://sv.bibelsite.com/swe/psalms/82.htm

Så står inte Gud i gudaförsamlingen och håller dom? Eller vad är fabricerat? På vilket sätt profeterade här inte Muhammed att Koranen bekräftar Skriften vi mottagit?

Jag är ledsen men dem har fabricerat flera verser i bibeln. Det finns inte en enda vers i hela bibeln där Jesus själv säger JAG är gud eller dyrka mig. Kan du visa mig en vers i hela bibeln där Jesus själv säger så då är jag redo att acceptera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in