Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Jag delar din bedömning helt och hållet.
Det kommer komma en uppdatering som modifierar hur MCAS fungerar just ihop med felaktig AoA-givare.
Men utöver det kommer det rimligtvis handla om utbildning.
Tekniska fel förekommer och nästa gång är den bakomliggande orsaken någon annan.
Då går det inte att en del bolag och piloter inte klarar av att hantera runaway stabilizer eller liknande som är memory items.
Långt senare, när haverirapporten väl är klar, tror jag att även den kommer landa i rekommendationer om mer träning med fokus på vissa områden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neida
Ja ja Chuck Yeager.... Hur gammal och erfaren är du egentligen? Liiite ödmjukhet inför kollegor som ställts för en sjukt pressad situation borde kanske vara på sin plats? Du är alltså 100 på att du hade klarat av situationen mkt bättre (med den kunnskap och awareness du hade dagen innan ET302 kraschade)? Dåligt omdöme och hybris är inte önskade egenskaper hos en trafikpilot. Som tur är resonerar nog inte majoriteten av dina kollegor som du... (av vad jag läst i andra pilotforum är dina kollegor betydligt mer ödmjuka inför den stress och den osäkerhet den förolyckade besättningen utsattes för)
Vad startlade dig Neida?
Jag och ksv delar bedömningen om hur Max kommer på banan igen.
Att ksv beskriver att utbildning kommer vara en del av lösningen är väl inte likhetstecken med att man anser sig vara bättre än någon annan?
När det gäller att tekniska fel förekommer och att man måste kunna klara av dem
så är det fakta, inget tyckande.
Runaway stabilizer är en sådan kritisk händelse som man måste kunna/förstå utantill och även kunna hantera itan att läsa checklistan. Annars är man rökt.
Det är väl rätt självklart att ksv tror att han klarar av det. Den enda andra sunda lösningen är att ställa sig på backen.
Jag har runt 10-12 såna memory item på
min typ där checkistan måste hanteras korrekt. Utöver det cirka 5 tekniska fel som omfattar handling. Klarar man dem inte är man rökt. Dock visar simulatorträningen att det går bra och inte alls är en issue, då vet man att man har förutsättningarna att klara de nödåtgärderna.(självklart finns en risk att
ngt går galet men den är nog rätt liten)
Det finns ett antal saker att säga om Asien och Afrika i flygsammanhang.
Har undvikot att skriva det mest kompromotterande jag hört/läst om
Ethiopian i tråden.
Om vi tar Lion som exempel så har
de ett svårslaget record i att förstöra flygplan. Vart bannade från Eu pch i princip havererat en airliner vartannat år.
Vi har exemplet med transasia ge235. De gjorde föera fatala misstag efter att en motor lagt av(nödkuperade fel motor, märkte det inte, klarade onte av att glidflyga osv). I det bolaget havererades tre till flygplan åren innan, samtliga på grav inkompetens. Efter olyckan groundades alla piloter och det krävdes träning/ test innan de kunde få flyga igen.
( bolaget är nedlagt nu)
Föregående haveri med Ethiopian var 2010, och där var det en 737 som havererades utab några maskinfel. Piloterna ställde till det nå djävulskt. Det är inte helt osannolikt att man hittar vissa likheter mht bolagets säkerhetskultur, utbildning osv.
Det finns alltså fog för att ana att piloterna kan ha haft del i denna olycka( utöver att vi vet att det inte skall vara eb issue om man slår av trimsystemet helt får inte trimmotorn någon ström och då blir MCAS inaktivt.)
Notera också att utbildade piloter dels inte letar en syndabock utan en orsak. Vi vill naturligtvis helst inte se att vårt släkte gör alltför många fel så första tanken är förståss att det måste var ett så stort fel att det inte gick rädda. När vi säger att det är troöigt att det är piloterna som inte klarat av felet så är det för att det vi då hört tyder på det( vägt med vår kunskap).
En sak som vi säkert använder för sällan i resonemanget men som statistiskt kan
visa det sabbolikaste är att det bara är tekniska orsaker till haverier i cirka 15% av fallen.