2019-03-19, 17:25
Medlem
Kedoslavs avatar
Tjenare flashback! Efter många om och men så jag fick mitt körkort tillbaka idag efter de nästan varit indraget i ett år pga medicinska skäl. Men när jag pratade med killen från transportstyrelsen så fick jag ett märkligt svar " du får inte köra förrens du har fotograferat dig och ditt körkort börjar tillverkas" jag minns för 2 år sen att förlust anmälde jag mitt körkort och körde runt med mitt pass i nästan en månad då jag ej hade tid och fotografera mig, transportstyrelsen har stängt så jag kan ej fråga dom men begår jag ett brott om jag tex kör imorgon till trafikverket och fotograferar mig ? /kedoslav
Citera
2019-03-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
men begår jag ett brott om jag tex kör imorgon till trafikverket och fotograferar mig ? /kedoslav

Ja. Du har inget giltigt körkort just nu. Blir du stoppad åker du dit för olovlig körning.

När du betalat tillverkningsavgiften och skickat in fotografi (alternativt fotograferat dig hos Trafikverket) kommer din behörighet bli giltig i körkortsregistret. Då kommer även själva plastkortet att tillverkas och skickas ut.
Citera
2019-03-19, 17:40
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Ja. Du har inget giltigt körkort just nu. Blir du stoppad åker du dit för olovlig körning.

När du betalat tillverkningsavgiften och skickat in fotografi (alternativt fotograferat dig hos Trafikverket) kommer din behörighet bli giltig i körkortsregistret. Då kommer även själva plastkortet att tillverkas och skickas ut.
Men hur kan de vara så när jag förlust anmälde de för 2 år sen och körde runt med pass och blev stoppad och då va de inga problem?
Citera
2019-03-19, 17:43
Medlem
Citat:
Men hur kan de vara så när jag förlust anmälde de för 2 år sen och körde runt med pass och blev stoppad och då va de inga problem?
Chansa vet ja. Spelar väl ingen roll om du blir av med kortet igen?
Citera
2019-03-19, 17:47
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Chansa vet ja. Spelar väl ingen roll om du blir av med kortet igen?
Förlåt mig Men är du dum i huvudet och hur mycket koll har du ? Att du ens yttrar dig med en sådan efterbliven kommentar visar hur jävla "mycket" du kan om körkortsfrågor. Hade jag åkt dit för tex olovlig körning hade jag få ta om mitt körkort helt och hållet när de blir återkallat pga du har varit "sjuk" slipper du köra upp och skriva förarprov.
Citera
2019-03-19, 18:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

För då hade du fortfarande ett giltigt körkort som var registrerat i systemet. I din nuvarande situation är ditt körkort deaktiverat i systemet och aktiveras först när du "tagit om det" så att säga.
Citera
2019-03-19, 18:03
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För då hade du fortfarande ett giltigt körkort som var registrerat i systemet. I din nuvarande situation är ditt körkort deaktiverat i systemet och aktiveras först när du "tagit om det" så att säga.

Hur menar du "ta om de" när jag inte behöver ta om de ? eller syftar du på "fotograferingen" är de "ta om de" fyfan va less man blir och vilket jävla system de är isånnafall, ska en fotografering hindra en person från att köra när man igentligen har körkort? hahaha
Citera
2019-03-19, 18:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hur menar du "ta om de" när jag inte behöver ta om de ?

Ja alltså, fotografering, syntest och annat som kan behöva göras innan man får ett nytt körkort tillverkat.
Citera
2019-03-19, 18:18
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Helt annan sak att förlustanmäla ett körkort och att få körkortet åter efter återkallelse. Ditt körkort aktiveras i systemen när det börjar tillverkas och du får ett körkortsnummer. Då kan du köra runt med ditt pass igen om du vill. Tills dess får du vänta.

Men jag minns när jag tog körkort för länge sedan, då fick jag en papperslapp direkt efter uppkörningen som jag fick köra runt med tills plastkortet kom. Men det har väl ändrats eller så är det heller inte samma sak som efter återkallelse.
Citera
2019-03-19, 18:25
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Helt annan sak att förlustanmäla ett körkort och att få körkortet åter efter återkallelse. Ditt körkort aktiveras i systemen när det börjar tillverkas och du får ett körkortsnummer. Då kan du köra runt med ditt pass igen om du vill. Tills dess får du vänta.

Men jag minns när jag tog körkort för länge sedan, då fick jag en papperslapp direkt efter uppkörningen som jag fick köra runt med tills plastkortet kom. Men det har väl ändrats eller så är det heller inte samma sak som efter återkallelse.
Ahkej då vet jag en annan sak får jag prövotid på mitt "nya" körkort ?
Citera
2019-03-19, 18:28
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ahkej då vet jag en annan sak får jag prövotid på mitt "nya" körkort ?

Inte så länge du inte behöver "ta om det", alltså så länge spärrtiden var 12 månader eller mindre.
Citera
2019-03-19, 19:13
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Inte så länge du inte behöver "ta om det", alltså så länge spärrtiden var 12 månader eller mindre.
Vid återkallande vid sjukdom så får du ingen spärrtid men de va indraget i 11 månader ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in