2019-03-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evene
Så att du matar terrorgruppen? Folk väljer att se den eller inte oavsett om jag uppmanar dem till att inte se filmen.

Om vi nu ska bekämpa terrorgrupper så är detta det minsta vi konsumenter kan göra.

Vilken terrorgrupp är det du tänker dig att attentatsmannen skulle vara affilierad med?
Citera
2019-03-19, 13:26
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Så han köper 4-6 halv automatiska gevär och ett hagelgevär och ingen blir misstänksam? Hur kunde Säkerhetspolisen i Nya Zeeland missa detta?

För han importerade väl knappast sina vapen från Australien?
Även med vapenlicens så är det en stor varningsflagga när en ung man i ett land som Nya Zeeland har en hel vapenarsenal.

Detta kanske har retts ut redan, men herregud vad dåligt arbetat utav NZSIS. Man kan tycka vad man vill om Säpo, men de gör ett ruskigt bra jobb bakom kulisserna. I Sverige så hade Tarrant stoppats väldigt tidigt. Samtidigt så är kulturen med privatägda vapen en helt annan sak här. Men jag har en poäng, tycker jag.

EDIT: Kollar man videon ligger det 3-4 vapen i passagerarsätet, ett bredvid Tarrant och minst 2 i bagageutrymmet.
Nix.
Är o ska aldrig vara anmärkningsvärd om en person innehar olika typer av vapen för antingen sportskytte eller jakt.
Ingen höjer på ögonbryn om en motocross entusiast på kort tid köper 4-6 olika fabrikat av motocross cyklar för att utföra sin hobby.

Kulturen med privatägda vapen är stor o utbredd i sverige överlag o här är det ingen som höjer på ögonbryn heller, eftersom den kulturen upprätthålls av personer som är sunda o det aldrig har förekommit civilt ägda vapen i brottslighet annat än typ enskilda händelser, som tjuvjakt ute i obygden.

Men, någonting säger mig att EU's nya vapendirektiv o därmed svenska vapenlagar, kan, komma att bli påverkade detta året av galningens terrordåd på andra sidan jordklotet i NZ.

Politiska opporturnister ser ofta chans att säga;
'Titta där anv han xxx där i den landet, alltså måste vi här i yyy förbjuda de vapen som xxx använde, med detta kan vi ingjuta skräck i okunniga allmänheten via yyy etablerad media/kändisar/låta Leif GW sitta o mumla om på tv som absolut inte har något att göra med verkligheten o folk kommer svälja retoriken med hull o hår'.
Citera
2019-03-19, 13:30
Medlem
100tearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evene
Så att du matar terrorgruppen? Folk väljer att se den eller inte oavsett om jag uppmanar dem till att inte se filmen.

Om vi nu ska bekämpa terrorgrupper så är detta det minsta vi konsumenter kan göra.

Har du läst manifestet han skrev? Har du sett filmen? Om inte så bör du göra det innan du uttalar dig om skytten.

Han är ej med i nån grupp!
Citera
2019-03-19, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 100tears
Har du läst manifestet han skrev? Har du sett filmen? Om inte så bör du göra det innan du uttalar dig om skytten.

Han är ej med i nån grupp!

var finns hans manifest?
Citera
2019-03-19, 13:43
Medlem
100tearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolifee
var finns hans manifest?

Jag sökte på skyttens namn samt manifest med duckduckgo
Citera
2019-03-19, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Alltså är du vänsterliberalfejkkristen, yttrandefrihetshatare, massinvandringsvurmarkonservativ, omoralisk och moderat degenererad.

Haha din luffare va tror du om dig själv egentligen?

All heder åt NZ premiärminister Jacinda Ardern efter hennes uttalanden! Sverige borde ta lärdom

https://youtu.be/OKeUhXiYl7s

"Over the past 72 hours the world has witnessed what a real leader looks like in New Zealand’s Prime Minister @jacindaardern. Today she mourned at a vigil in a full hijab and promised that the nation would not just cover the costs of 51 funerals, but would look after the families and their expenses for as long as it took. This after announcing they would ban assault rifles. Listen - real leaders do exist. And you learn who they are under pressure, in turmoil"
Senast redigerad av Itwillhold 2019-03-19 kl. 14:09.
Citera
2019-03-19, 13:52
Bannlyst
Vad tror han att han kommer förändra med sin terror attack?

Det enda jag ser är att detta har öppnat ideer för mer terror attacker hos vita terrorister, men samtidigt hämd attacker hos arab terrorister. Hursomhelst så kommer båda sidorna förlora och oskyldiga människor kommer drabbas värst.
Citera
2019-03-19, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nolifee
Vad tror han att han kommer förändra med sin terror attack?

Det enda jag ser är att detta har öppnat ideer för mer terror attacker hos vita terrorister, men samtidigt hämd attacker hos arab terrorister. Hursomhelst så kommer båda sidorna förlora och oskyldiga människor kommer drabbas värst.
Han förändrar nog en hel del hos SÄPOs lista, finns hur många användare som helst i den här tråden som borde granskas.
Citera
2019-03-19, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itwillhold
Han förändrar nog en hel del hos SÄPOs lista, finns hur många användare som helst i den här tråden som borde granskas.

Jag tror inte säpos lista om den nu finns kan förhindra framtida terror attacker.

Det går inte att förutse människors steg.
Kan inte tänka mig varför en ung man som han, utförde något sådant.
Citera
2019-03-19, 14:00
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askkungen
Har cirkulerat en video från Twitter där någon filmar med mobiltelefon. Personen står bortom gatan på andra sidan. Det man ser är två förvirrade män med automatvapen som springer in i Moskén. Att döma på klädseln är ingen av dom GM.

Videon är nu nedplockad från Twitter (kollade precis). De håller på att censurera nätet, den lär dock komma fram snart igen.

[Edit] Videon är uppe igen:
https://mobile.twitter.com/ViralVideosLOL/status/1106436295017091078

Och nu är den borta igen, hann inte se. Jag har börjat spara ner sånt jag misstänker kommer försvinna.

Det kan inte ha varit polisen då, efter attacken?
Citera
2019-03-19, 14:00
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itwillhold

Hoppas kan man ju alltid.
Hoppas de får den hjälp som attentatsmannen inte fick.

Är det någon som läst något om hur de skadade mår? Kommer det bli fler döda än 50?
Citera
2019-03-19, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Hoppas kan man ju alltid.
Hoppas de får den hjälp som attentatsmannen inte fick.

Är det någon som läst något om hur de skadade mår? Kommer det bli fler döda än 50?

var det inte 49 som blev dödade? eller finns de mer skadade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in