Citat:
Ursprungligen postat av
v.giroux
Så han köper 4-6 halv automatiska gevär och ett hagelgevär och ingen blir misstänksam? Hur kunde Säkerhetspolisen i Nya Zeeland missa detta?
För han importerade väl knappast sina vapen från Australien?
Även med vapenlicens så är det en stor varningsflagga när en ung man i ett land som Nya Zeeland har en hel vapenarsenal.
Detta kanske har retts ut redan, men herregud vad dåligt arbetat utav NZSIS. Man kan tycka vad man vill om Säpo, men de gör ett ruskigt bra jobb bakom kulisserna. I Sverige så hade Tarrant stoppats väldigt tidigt. Samtidigt så är kulturen med privatägda vapen en helt annan sak här. Men jag har en poäng, tycker jag.
EDIT: Kollar man videon ligger det 3-4 vapen i passagerarsätet, ett bredvid Tarrant och minst 2 i bagageutrymmet.
Nix.
Är o ska aldrig vara anmärkningsvärd om en person innehar olika typer av vapen för antingen sportskytte eller jakt.
Ingen höjer på ögonbryn om en motocross entusiast på kort tid köper 4-6 olika fabrikat av motocross cyklar för att utföra sin hobby.
Kulturen med privatägda vapen är stor o utbredd i sverige överlag o här är det ingen som höjer på ögonbryn heller, eftersom den kulturen upprätthålls av personer som är sunda o det aldrig har förekommit civilt ägda vapen i brottslighet annat än typ enskilda händelser, som tjuvjakt ute i obygden.
Men, någonting säger mig att EU's nya vapendirektiv o därmed svenska vapenlagar, kan, komma att bli påverkade detta året av galningens terrordåd på andra sidan jordklotet i NZ.
Politiska opporturnister ser ofta chans att säga;
'
Titta där anv han xxx där i den landet, alltså måste vi här i yyy förbjuda de vapen som xxx använde, med detta kan vi ingjuta skräck i okunniga allmänheten via yyy etablerad media/kändisar/låta Leif GW sitta o mumla om på tv som absolut inte har något att göra med verkligheten o folk kommer svälja retoriken med hull o hår'.