2019-03-19, 00:50
Medlem
Du fr flytta denna trd om det finns ngon mer lmplig plats. Jag har gjort flera skningar men hittade inget som har skrivits innan eller vad jag tyckt var ett bttre forum.

Jag skulle vilja kolla upp en radikal person, om hon varit med p en passagerarlista eller inte.
Drfr undrar jag om man kan beropa offentlighetsprincipen i Sverige fr att f tillgng till var hon rest med flyg eller r det sekretessbelagt globalt?
Citera
2019-03-19, 00:54
Bannlyst
Det r inte offentliga uppgifter.
Citera
2019-03-19, 00:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Du fr flytta denna trd om det finns ngon mer lmplig plats. Jag har gjort flera skningar men hittade inget som har skrivits innan eller vad jag tyckt var ett bttre forum.

Jag skulle vilja kolla upp en radikal person, om hon varit med p en passagerarlista eller inte.
Drfr undrar jag om man kan beropa offentlighetsprincipen i Sverige fr att f tillgng till var hon rest med flyg eller r det sekretessbelagt globalt?

Nix. Flygbolag r inte statliga myndigheter.
Citera
2019-03-19, 01:56
Medlem
Citat:

Sekretess rder, vldigt hrt reglerat hur dessa uppgifter fr anvndas.
Inte ens enheten fr passagerarinformation har direkttillgng till informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nix. Flygbolag r inte statliga myndigheter.

Dremot s mste lufttrafikfretag enligt Lag (2018:1180) om flygpassageraruppgifter i brottsbekmpningen verfra sk PNR-uppgifter till enheten fr passagerarinformation(polisen) vilka utgr en myndighet.

Uppgifterna r dock skyddade av sekretess. Tillgngen till uppgifterna r strikt reglerat ven fr myndigheterna.

Skall tillggas att denna lag r ny, innan lagen trdde i kraft(2018-06-20) hade inte Svenska myndigheter automatisk tillgng till alla PNR-uppgifter.
Det r allts mjligt att den information TS eftersker inte finns hos ngon myndighet utan bara hos flygbolagen.
Det spelar dock ingen praktisk roll d uppgifterna hos myndigheterna r skyddade av sekretess och fr de uppgifter som bara finns hos lufttrafikfretag s r inte offentlighetsprincipen relevant eftersom den bara berr myndigheter och som Trollfeeder ppekar r inte lufttrafikfretag myndigheter.
Citera
2019-03-19, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sekretess rder, vldigt hrt reglerat hur dessa uppgifter fr anvndas.
Inte ens enheten fr passagerarinformation har direkttillgng till informationen.

Dremot s mste lufttrafikfretag enligt Lag (2018:1180) om flygpassageraruppgifter i brottsbekmpningen verfra sk PNR-uppgifter till enheten fr passagerarinformation(polisen) vilka utgr en myndighet.

Uppgifterna r dock skyddade av sekretess. Tillgngen till uppgifterna r strikt reglerat ven fr myndigheterna.

Skall tillggas att denna lag r ny, innan lagen trdde i kraft(2018-06-20) hade inte Svenska myndigheter automatisk tillgng till alla PNR-uppgifter.
Det r allts mjligt att den information TS eftersker inte finns hos ngon myndighet utan bara hos flygbolagen.
Det spelar dock ingen praktisk roll d uppgifterna hos myndigheterna r skyddade av sekretess och fr de uppgifter som bara finns hos lufttrafikfretag s r inte offentlighetsprincipen relevant eftersom den bara berr myndigheter och som Trollfeeder ppekar r inte lufttrafikfretag myndigheter.

Jag kan inte f loss uppgifterna fr att de r sekretessbelagda. 2018:1180 r inte applicerbar fr privatpersoner.
Citera
2019-03-19, 02:15
Medlem
Citat:
Jag kan inte f loss uppgifterna fr att de r sekretessbelagda. 2018:1180 r inte applicerbar fr privatpersoner.

2018:1180 bestmmer vad uppgifterna fr anvndas till.
Eftersom lagen tydligt stipulerar att uppgifterna enbart fr anvndas fr att bekmpa terrorism eller grov brottslighet r det sjlvklart att dess uppgifter inte fr lmnas ut.

Uppgifter som lmnats till myndigheter enligt Lag (2006:444) om passagerarregister omfattas ocks av sekretess(OSL 32kap 7 )
Senast redigerad av Aramir2 2019-03-19 kl. 02:25.
Citera
2019-03-19, 07:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Inga flygbolag lmnar ut passagerarlistor och offentlighetsprincipen gller inte statliga fretag (SAS), bara myndigheter.

Har vederbrande mjligtvis kunna ha tnkt sig till Armenien kan chansen ka en smula d mutor dr ofta kan lysa upp mrka stigar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in