2019-03-13, 22:20
Medlem
dialektikers avatar
Ja men exakt sådär trivs jag också att bo, ickeperfekt hus.
Men riskabelt projekt (fan ta dem förresten som ska sätta käppar i hjulet för bygglov och sånt. och göra husbyggarna nervösa, då det drar ut processen) att ge sig på gamla hus sådär.

Jag gillade också trät på övervåningen, till viss del, men det kanske inte gick att göra något med det?

Hemska färgval och sånt är deras business. Never in my life att jag skulle vilja bo i ett vinrött rum.
Det var verkligen bordell och goth, men vissa vill väl bo så och uppskattar stilen?
Citera
2019-03-14, 11:20
Medlem
Kloges avatar
Ägaren svarar på frågor

https://www.byggahus.se/forum/threads/roeda-skolan-i-bara-med-atta-nyanser-av-roett-husdroemmar.337495/page-5
Citera
2019-03-18, 21:14
Medlem
Jävligt snyggt invändigt. Men återigen blev det bekräftat att containers enbart är coolt på idéstadigt och endast fyller en duglig funktion ex vid akut bostadsbrist.
Citera
2019-03-18, 22:25
Medlem
Bara jag som trycker på 'mute' när Gertan skall till att slafsa kind? Att betrakta hans fjolltramsiga manér kan gå om man stålsätter sig men det där slemma friktionslätet som uppstår..
Citera
2019-03-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bara jag som trycker på 'mute' när Gertan skall till att slafsa kind? Att betrakta hans fjolltramsiga manér kan gå om man stålsätter sig men det där slemma friktionslätet som uppstår..

Man undrar lite hur regisseringen går till innan dessa malplacerade kindpussar. Blir de förvarnade? Frågar Gert om lov? Blir det omtagningar? Blött?
Citera
2019-03-18, 22:37
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Har sett på programmet med behållning genom åren, men efter jag blev uppmärksam på hans eviga kindpussande så kan jag inte se det längre! Stör mig på det! Gjorde han det även tidigare säsonger?
Citera
2019-03-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jävligt snyggt invändigt. Men återigen blev det bekräftat att containers enbart är coolt på idéstadigt och endast fyller en duglig funktion ex vid akut bostadsbrist.

De kunde ha tänkt till lite och utnyttjat containrarna bättre och byggt helt annorlunda och sluppit skära sönder så mycket och varför vinkelslipa när man skär så mycket lättare med gas.

Köp 4 st 40 fots och 2st 20 fots.
Ställt 20 och 40 omlott så de i mitten en öppen yta på 9,5x3,5m denna ytan läggs sen golv typ torpargrund för enkel vatten avlopp, södra 20f snittas upp och skjutglas /inglasad söder uteplats. Som tak/övervåning två 40 fotare bultas ihop längs med, utsicket från undervåning bildar mindre balkong runt om eller förskjuter kant i kant med norrsidan och får en större söderbalkong möjlighet finns till utvändig trapp upp till en ev takterrass. Detta ger ca 168 m2 bostadsyta, snittas inte 20 fotaren upp ger det ytterligare 15m2.
Senast redigerad av nikitalord 2019-03-18 kl. 22:58.
Citera
2019-03-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
De kunde ha tänkt till lite och utnyttjat containrarna bättre och byggt helt annorlunda och sluppit skära sönder så mycket och varför vinkelslipa när man skär så mycket lättare med gas.

Köp 4 st 40 fots och 2st 20 fots.
Ställt 20 och 40 omlott så de i mitten en öppen yta på 9,5x3,5m denna ytan läggs sen golv typ torpargrund för enkel vatten avlopp, södra 20f snittas upp och skjutglas /inglasad söder uteplats. Som tak/övervåning två 40 fotare bultas ihop längs med, utsicket från undervåning bildar mindre balkong runt om med möjlighet till utvändig trapp upp till takterrass. Detta ger ca 168 m2 bostadsyta, snittas inte 20 fotaren upp ger det ytterligare 15m2.

Vad är grejen med containers, egentligen? Vad var deras vision?
Citera
2019-03-18, 23:00
Medlem
Citat:
Man undrar lite hur regisseringen går till innan dessa malplacerade kindpussar. Blir de förvarnade? Frågar Gert om lov? Blir det omtagningar? Blött?

Ja det kan man ju verkligen fråga sig. De flesta (alla) som är med lär ju ha sett tidigare avsnitt så de vet nog vad som väntar.
Kanske skrivs det in nåt om det i nån klausul i avtalet om att få vara med, typ: 'får inte Gert pussa kinden så filmar vi bara vinden'.

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Har sett på programmet med behållning genom åren, men efter jag blev uppmärksam på hans eviga kindpussande så kan jag inte se det längre! Stör mig på det! Gjorde han det även tidigare säsonger?

Som jag kan minnas har det varit ett stående inslag sedan första avsnittet. Ja börjar man störa sig på det så är det svårt att förtränga.

Undrar hur många verkligt intressanta husprojekt man gått miste om att få se pga detta, för att husbyggarna inte vill bli pussade?
Citera
2019-03-18, 23:08
Medlem
Citat:
Vad är grejen med containers, egentligen? Vad var deras vision?
Det framgick väl i programmet: återvinn, bygg billigt, kul idee. Men de gjorde många märkliga saker ex:varför inte slå upp skivor med vaxad/blank yta och sen skumma utrymmet, bort med skivan och väggen är slät, istället sprutade de jässkum hej vilt för sen försöka skära bort överflödigt.
Fanns kanske andra bättre alternativ till isolering.
Citera
2019-03-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Det framgick väl i programmet: återvinn, bygg billigt, kul idee. Men de gjorde många märkliga saker ex:varför inte slå upp skivor med vaxad/blank yta och sen skumma utrymmet, bort med skivan och väggen är slät, istället sprutade de jässkum hej vilt för sen försöka skära bort överflödigt.
Fanns kanske andra bättre alternativ till isolering.

Men deras slutidé verkar ju vara att det inte ens ska synas att huset är byggt av containers? Själva idén med containers bör väl vara att tydligt visa att det är just containers, att låta utsidan rostas och härjas samt att stora handtag och skruvar sticker ut.

Det känns också helt fel att placera det i en skog, de hade ju gjort sig betydligt bättre vid havet som givit utsidan skön patina.
Citera
2019-03-18, 23:17
Medlem
dialektikers avatar
Jag är SÅÅÅÅ imponerad av folk som jobbar så hårt, och bygger så mycket själva på sina hus. Även Västra Frölunda. En stor, stor eloge till dessa arbetsmyror.

Men resultaten brukar dessvärre inte ge lön för mödan. Och då är det ju extra tråkigt när de slitit så hårt.
Hyperintressant bygge idag! Hoppas verkligen att de trivs.
Nä, det var för mycket container för mig inomhus, jag antar att poängen/prestigen med ett sånt här bygge är väl att få bort själva containerkänslan, eller? Stora fönster räckte inte för mig, för att få bort känslan av att bo i en container.
Jag skulle inte trivas där.

Sen undrar jag hur materialet känns att bo i? Hur blir det med självdrag eller fläktsystemet. Man bygger väl in fläktar och ventilation och sådant kan bli väldigt forcerat.

JÄTTEBEBISEN Gert - som bör göra något åt sin tantiga look med sjal, hatt och stövlar - BEGÅR SEXUELLT övergrepp med sitt TVÅNGSMÄSSIGA kyssande, där man ser hur husbyggar-deltagarna lider, men går med på det eftersom de inte slipper undan då de är med i programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in