2019-03-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Om du leker "gissa yrket" en stund till så kan du sen ta del av FUPen där det inledningsvis beskrivs skälen för beslutet med hänvisningar till de lagar man vilar sig mot. Om du inte tycker att beslutet är en korrekt avvägning utifrån gällande lagstiftning, föreslår jag att du vänder dig till kammarrätten i Stockholm med din överklagan istället för att sitta här och ulka. Det är bäst du skyndar dig, du har knappt tre veckor på dig. Chop chop!

Jag tycker "argumentationen" kring varför de valt att maska 98% av materialet är på SIN HÖJD bristfällig. Hade den varit ett svar under en tenta i offentlighetsprincipen/juridisk tillämpning eller dylikt så hade det där tentasvaret fått "icke godkänt". Det är jag HELT säker på.
Citera
2019-03-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det var exakt det Solglittret påstod. Att det kallas haveriutredning. Sånt gör man på flygplan. Och bussar. Om man blåser upp sig så får man vara beredd på att falla.
Antingen kallar man det haveriutredning, eller så gör man det inte. Att mena saker, och påstå sig ha rätt, då kan man bli emotsagd. Det är bara att kika hela 2018 och läsa vad damen ifråga skrivit. Man tar sig för pannan ibland.

Märk inte ord. Det är en ful argumentationskritik man generellt tar till när man saknar motargument.
Citera
2019-03-18, 20:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Svårt också att skilja från ME/CFS:
https://www.researchgate.net/publication/273874213_G160P_Case_series_of_Pervasive_Refusal_S yndrome_presenting_with_Chronic_Fatigue_Syndrome_a voiding_the_pitfall_of_a_wrong_diagnosis

Feldiagnostisering möjlig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pervasive_refusal_syndrome

Ur Wiki: "Trauma i allmänhet verkar vara en viktig etiologisk aspekt, på grund av det faktum att PRS flera gånger har setts hos flyktingar och vittnen till våld. Virusinfektioner har flera gånger setts vara en faktor i PRS; många fall tros börja med en virusinfektion. Von Folsach och Montgomery lade fram fyra viktiga etiologiska faktorer: 1) En premorbid personlighet, 2) En historia av psykiatriska problem i barndomen, 3) Föräldrarnas psykiatriska problem, och 4) Plötsliga stressande händelser. Barn med PRS är ofta kända att för att vara perfektionister, plikttrogna och högpresterande. När dessa barn hamnar i stressande händelser som de inte kan kontrollera, går de in i ett tillstånd av inlärd hjälplöshet."

Familjens historia bakåt genom åren och vad som skett inne i familjen, är för oss okänt. Och rektorn gav heller ingen förklaring till uttalandet om "problem inne i familjen."
Dysfunktionell familjekonstellation är givetvis en förutsättning för tre brutala mord och ett självmord.

O var "iklädd någon form av"- ja vad? Prilligt val av utstyrsel med symbolisk betydelse är inte otänkbart, då ordet blev svärtat.
Ett ord som bör bestå av 8-9 st bokstäver. Hur resonerar du här?
Citera
2019-03-18, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag tycker "argumentationen" kring varför de valt att maska 98% av materialet är på SIN HÖJD bristfällig. Hade den varit ett svar under en tenta i offentlighetsprincipen/juridisk tillämpning eller dylikt så hade det där tentasvaret fått "icke godkänt". Det är jag HELT säker på.

Stop whining och använd dig av dina medborgerliga rättigheter och överklaga till kammarrätten då!
Jag är helt säker på att du kammar noll men eftersom du är så säker på din sak, överbevisa mig. Men sluta för fan sitta här och gnälla dag ut och dag in om samma sak. Tjatigt, långtråkigt och fråntar inte det faktum att två barn är mördade av sina båda föräldrar! Snacka om att fokusera på fel sak!
Här silas det mygg och sväljs kameler så det inte finns en kroppsdel som inte har formen av en cameltoe längre!
Citera
2019-03-18, 21:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag är helt enig med dig. Men att du skall bestämma på vilket sätt folk skall minnas, och sörja, sina arbetskamrater är för mig helt uppåt väggarna. Vem ger dig den rätten?

Vilka är "vi". Det är de anhöriga och arbetskamrater som sörjer och "hyllar" en person som de tyckte om och som var duktig i sitt liv. Vilka är VI du talar om här? Sannerligen inte du. Inte jag heller - för jag kände inte familjen.

Blir spyfärdig av din jävla gloria.

Du får bli hur mycket spyfärdig du vill.
Gemene man anser inte att det är förenat med gott omdöme eller etiskt försvarbart beteende att offentligt hylla Anders Eklund, Dalarö pappan, Dalbypappan, Salapappan eller Drottninggatans terrorist. Det är inte ett sunt förhållningssätt till vad dessa personer gjort mot sina offer.

Mördarna i Bjärred är barnamördare de också, varken mer eller mindre.
Eller ska vi gradera mördare efter deras uppgivna skäl - IS-mördare är bättre eller sämre än den som dödar av försmådd hämnd, som i sin tur är bättre än den som mördar sitt barn för att det inte duger eller är sjukt eller av ekonomiskt skäl. Inser du hur vansinnigt detta låter??

Det finns inget förmildrande att barnen mördades i Bjärred, inget alls.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-18 kl. 21:25.
Citera
2019-03-18, 21:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du får bli hur mycket spyfärdig du vill.
Gemene man anser inte att det är förenat med gott omdöme eller etiskt försvarbart beteende att offentligt hylla Anders Eklund, Dalarö pappan, Dalbypappan, Salapappan eller Drottninggatans terrorist. Det är inte ett sunt förhållningssätt till vad dessa personer gjort mot sina offer.

Mördarna i Bjärred är barnamördare de också, varken mer eller mindre.
Eller ska vi gradera mördare efter deras uppgivna skäl - IS-mördare är bättre eller sämre än den som dödar av försmådd hämd, som i sin tur är bättre än den som mördar sitt barn för att det inte duger eller är sjukt eller av ekonomiskt skäl. Inser du hur vansinnigt detta låter??

Det finns inget förmildrande att barnen mördades i Bjärred, inget alls.
Du har fortfarande inte någon rätt att tala om för folk hur deras sorg skall se ut. Du har inte rätten att göra det. Du kan tycka vad du vill om det, men att kräkas över arbetskamrater och anhöriga som sörjer, det är så empatilöst så det bara inte är sant. Och du sätter dig på riktigt höga hästar och ser ner på dessa människor eftersom de sörjer H och O och inte kräks på dom som du gör. Vidrigt.

Det ena utesluter inte det andra. Bara så du vet.
Citera
2019-03-18, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pervasive_refusal_syndrome

Ur Wiki: "Trauma i allmänhet verkar vara en viktig etiologisk aspekt, på grund av det faktum att PRS flera gånger har setts hos flyktingar och vittnen till våld. Virusinfektioner har flera gånger setts vara en faktor i PRS; många fall tros börja med en virusinfektion. Von Folsach och Montgomery lade fram fyra viktiga etiologiska faktorer: 1) En premorbid personlighet, 2) En historia av psykiatriska problem i barndomen, 3) Föräldrarnas psykiatriska problem, och 4) Plötsliga stressande händelser. Barn med PRS är ofta kända att för att vara perfektionister, plikttrogna och högpresterande. När dessa barn hamnar i stressande händelser som de inte kan kontrollera, går de in i ett tillstånd av inlärd hjälplöshet."

Familjens historia bakåt genom åren och vad som skett inne i familjen, är för oss okänt. Och rektorn gav heller ingen förklaring till uttalandet om "problem inne i familjen."
Dysfunktionell familjekonstellation är givetvis en förutsättning för tre brutala mord och ett självmord.

O var "iklädd någon form av"- ja vad? Prilligt val av utstyrsel med symbolisk betydelse är inte otänkbart, då ordet blev svärtat.
Ett ord som bör bestå av 8-9 st bokstäver. Hur resonerar du här?

Du tror inte att hon syftade på att familjens döttrar hade två så allvarliga sjukdomar att de beviljades hemundervisning? Många hade beskrivit det som problem i familjen..

8-9 bokstäver?
Snabel? Nej fan, det var bara 6 bokstäver. Återkommer!
Citera
2019-03-18, 21:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Du tror inte att hon syftade på att familjens döttrar hade två så allvarliga sjukdomar att de beviljades hemundervisning? Många hade beskrivit det som problem i familjen..

8-9 bokstäver?
Snabel? Nej fan, det var bara 6 bokstäver. Återkommer!

Utan att skoja till det, men jag tror det skall stå overall faktiskt. Men era gissningar är lika goa som mina. (Fast "snabel" känns inte helt riktigt.)
Citera
2019-03-18, 21:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
De kallas ju inte alltid haveriutredning med exakt de namnet! Men de har exakt den funktionen. Här har du några exempel du kan sätta dig in i:

Lex Maria
Lex Sarah
Lex Bobby

(alla ovan är inte strikt tillhörande enbart sjukvården utan avseer andra samhällsinstanser också)

Citat:
Det var exakt det Solglittret påstod. Att det kallas haveriutredning. Sånt gör man på flygplan. Och bussar. Om man blåser upp sig så får man vara beredd på att falla.
Antingen kallar man det haveriutredning, eller så gör man det inte. Att mena saker, och påstå sig ha rätt, då kan man bli emotsagd. Det är bara att kika hela 2018 och läsa vad damen ifråga skrivit. Man tar sig för pannan ibland.

Citat:
Märk inte ord. Det är en ful argumentationskritik man generellt tar till när man saknar motargument.

Tack Malin.Nilsson, du har så rätt. Jag orkade inte svara Flashig78 själv, det var för dumt ordklyveri.
Just Machiarinihändelsens efterdyningar har av de flesta inblandade benämnts som haveriutredning. Det handlar också om fyra döda personer på KS, precis som Bjärred.

Haveriutredning är också precis vad det handlar om i de olika Lex-möjligheter vi har som du helt riktigt räknar upp. Någon var tidigare här i tråden också inne på om Lex Bobby kunde användas för att genomföra en haveriutredning vad som kan ha gått fel i omhändertagandet av A och M.
Det skulle onekligen vara värdefullt att utreda vad som ha havererat runt barnens omhändertagande och diagnostiserande av deras sjukdom och skolans hållning gentemot en familj i kris.
Jag tycker faktiskt barnen kunde vara ”värda” en sådan haveriutredning och inte bara begravas i anonymitetens brottsofferarkiv.
Citera
2019-03-18, 21:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack Malin.Nilsson, du har så rätt. Jag orkade inte svara Flashig78 själv, det var för dumt ordklyveri.
Just Machiarinihändelsens efterdyningar har av de flesta inblandade benämnts som haveriutredning. Det handlar också om fyra döda personer på KS, precis som Bjärred.

Haveriutredning är också precis vad det handlar om i de olika Lex-möjligheter vi har som du helt riktigt räknar upp. Någon var tidigare här i tråden också inne på om Lex Bobby kunde användas för att genomföra en haveriutredning vad som kan ha gått fel i omhändertagandet av A och M.
Det skulle onekligen vara värdefullt att utreda vad som ha havererat runt barnens omhändertagande och diagnostiserande av deras sjukdom och skolans hållning gentemot en familj i kris.
Jag tycker faktiskt barnen kunde vara ”värda” en sådan haveriutredning och inte bara begravas i anonymitetens brottsofferarkiv.
Varsågod. https://sv.wikipedia.org/wiki/Haveri_(olycka) eller https://synonymer.woxikon.se/sv/haveri .
Men man använder det inte i sjukvården. Man talar om ansvarsutredning inom sjukvården. Man utreder sin egen del när ett fel begåtts.
Därmed stänger jag min del av den här diskussionen.
Citera
2019-03-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tänker också så. Jag vet inte om jag är helt blind för något uppenbart, men jag tycker att man kan jämföra olika typer av mord på barn.

Förr var det många som ansåg att våld mot kvinnor inte var en särskild kategori. Både barnaga och misshandel/våldtäkt inom en familj ansågs som något frånkopplat samhället i stort. Då blev det en skillnad i bedömningen av gärningsmannen om han var en make till offret eller om det var en utomstående gärningsman. Numera anses våld mot kvinnor överlag bero på ojämna maktstrukturer mellan könen i samhället i stort. Våldtäkt är en våldtäkt oberoende av brottsplats och oberoende av om gärningsman och offer är ett par eller om det är en okänd gärningsman.

Om barn mördas är det ju barn som mördas - oavsett var brottet begås och av vem. Allmänintresset ligger väl här också i att barn överlag har en speciell utsatt position i relation till vuxna.
Håller med. Den instängda familjen som kan bli livsfarlig för barnen. Vilket den blev.
Citera
2019-03-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
några nagelskrap och rivsår som vittnar om barns lidande behövs inte.
Det påverkar nämligen inte skuldfrågan.

Ditt ivriga argumenterande för att det är ointressant vem som dödade vem antyder att du egentligen inte tror att H var delaktig i själva dödandet. Av det som framkommit finns inga bevis för att hon var det.

Maskningen av FUP var löjeväckande. Man skulle kunna tro att polisen mörkar för att slippa besvärande kritik mot utredningen. Vi får se om en omaskad version läcker ut. Det är svårt att förstå de som inte vill veta vad som hände i villan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in