2019-03-18, 15:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Vilken sida står du på egentligen? Du anser att 1) Koranen är Guds ord och 2) att Bibeln är förvanskad, men räknar dig som kristen och kallar kristna med citationstecken?

En kristen tror att Nya Testamentet är 100 procent Guds ord och det säger du här att det inte är. De enda som anser att NT brister sig är utöver muslimerna mormonerna.
Sida? Är kristna i krig mot kött och blod?

Bibeln är inte förvanskad som sådan. "Muslimer" brukar tro att det är själva skriften de ska förkasta trots att Koranen inte alls säger det. Det är istället som Bibeln säger angående förvanskande, tex:

"1Men också falska profeter uppstodo bland folket, likasom jämväl bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka den Herre som har köpt dem. 2De skola få många efterföljare i sin lösaktighet, och för deras skull skall sanningens väg bliva smädad. 3I sin girighet skola de ock med bedrägliga ord bereda sig vinning av eder. Men sedan länge är deras dom i annalkande, den dröjer icke, och deras fördärv sover icke."

"19De lova dem frihet, fastän de själva äro förgängelsens trälar; ty den som har låtit sig övervinnas av någon, han har blivit dennes träl. 20Och då de genom kunskapen om Herren och Frälsaren, Jesus Kristus, hava undkommit världens besmittelser, men sedan åter låta sig insnärjas och övervinnas av dem, så har det sista för dem blivit värre än det första. 21Ty det hade varit bättre för dem att icke hava lärt känna rättfärdighetens väg, än att nu, sedan de hava lärt känna den, vända tillbaka, bort ifrån det heliga bud som har blivit dem meddelat. 22Det har gått med dem såsom det riktigt heter i ordspråket: »En hund vänder åter till sina spyor», och: »Ett tvaget svin vältrar sig åter i smutsen.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/2_peter/2.htm

"14Därför, mina älskade, eftersom I förbiden detta, skolen I med all flit sörja för, att I mån för honom befinnas vara obefläckade och ostraffliga, i frid. 15Och I skolen hålla före, att vår Herres långmodighet länder till frälsning; såsom ock vår älskade broder Paulus har skrivit till eder efter den vishet som har blivit honom given. 16Så gör han i alla sina brev, när han i dem talar om sådant, fastän visserligen i dem finnes ett och annat som är svårt att förstå, och som okunniga och obefästa människor vrångt uttyda, såsom de ock göra med de övriga skrifterna, sig själva till fördärv. 17Då I nu således, mina älskade, haven fått veta detta i förväg, så tagen eder till vara för att bliva indragna i de gudlösas villfarelse och därigenom förlora edert fäste."
https://sv.bibelsite.com/swe/2_peter/3.htm

"Men Om HERRENS »tunga» mån I icke mer orda; ty en tunga skall då vars och ens eget ord bliva för honom, eftersom I förvänden den levande Gudens, HERRENS Sebaots, vår Guds, ord."
https://sv.bibelsite.com/jeremiah/23-36.htm

Ordet för "tunga":
https://sv.bibelsite.com/hebrew/4853.htm

"18Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne. 19Från oss hava de utgått, men de hörde icke till oss, ty hade de hört till oss, så hade de förblivit hos oss. Men det skulle bliva uppenbart att icke alla höra till oss. "
https://sv.bibelsite.com/swe/1_john/2.htm

" 16Så har jag då blivit eder ovän därigenom att jag säger eder sanningen! 17Man söker med iver att vinna eder för sig, men icke med en god iver; nej, de vilja avspärra eder från andra, för att I med så mycket större iver skolen hålla eder till dem. 18Och det är nu gott att I bliven omfattade med ivrig omsorg, i en god sak, alltid, och icke allenast när jag är tillstädes hos eder, 19I mina barn, som jag nu åter med vånda måste föda till livet, intill dess att Kristus har tagit gestalt i eder. 20Jag skulle önska att jag just nu vore hos eder och kunde göra min röst rätt bevekande. Ty jag vet mig knappt någon råd med eder."
https://sv.bibelsite.com/swe/galatians/4.htm

" 14Men jag har något litet emot dig: du har hos dig några som hålla fast vid Balaams lära, hans som lärde Balak huru han skulle lägga en stötesten för Israels barn, så att de skulle äta kött från avgudaoffer och bedriva otukt. 15Så har också du några som på lika sätt hålla sig till nikolaiternas lära. 16Gör då bättring; varom icke, så skall jag snart komma över dig och skall strida mot dem med min muns svärd."
https://sv.bibelsite.com/swe/revelation/2.htm

"4Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakan och glänste av guld och ädla stenar och pärlor; och i sin hand hade hon en gyllene kalk, full av styggelser och av hennes otukts orenlighet. 5Och på hennes panna var skrivet ett namn med hemlig betydelse: »Det stora Babylon, hon som är moder till skökorna och till styggelserna på jorden.» 6Och jag såg kvinnan vara drucken av de heligas blod och av Jesu vittnens blod. Och jag förundrade mig storligen, när jag såg henne."
https://sv.bibelsite.com/swe/revelation/17.htm
Citera
2019-03-18, 15:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Bibeln, Galaterbrevet 1:7

Det är bara några som skapar förvirring bland er
och vill förvränga Kristi evangelium.
Men även om vi själva eller en ängel från himlen
skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat,
så ska han vara under förbannelse.
Det vi redan har sagt säger jag nu igen:
om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse
.
Exakt
Citera
2019-03-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Exakt
Bra du erkänner.
Citera
2019-03-18, 15:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Bra du erkänner.
Erkänner att ett falskt evangelium predikades, här syftande på lagen? Eller hittar du på någonting helt utanför vad skrivet är?

"15Älsken icke världen, ej heller vad som är i världen. Om någon älskar världen, så är Faderns kärlek icke i honom. 16Ty allt som är i världen, köttets begärelse och ögonens begärelse och högfärd över detta livets goda, det är icke av Fadern, utan av världen. 17Och världen förgår och dess begärelse, men den som gör Guds vilja, han förbliver evinnerligen.

18Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne. 19Från oss hava de utgått, men de hörde icke till oss, ty hade de hört till oss, så hade de förblivit hos oss. Men det skulle bliva uppenbart att icke alla höra till oss. 20I åter haven mottagit smörjelse från den Helige, och I haven all kunskap. 21Jag har skrivit till eder, icke därför att I icke kännen sanningen, utan därför att I kännen den och veten att ingen lögn kommer av sanningen. 22Vilken är »Lögnaren», om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen. 23Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern; den som bekänner Sonen, han har ock Fadern. 24I åter skolen låta det som I haven hört från begynnelsen förbliva i eder. Om det som I haven hört från begynnelsen förbliver i eder så skolen ock I själva förbliva i Sonen och i Fadern.

25Och detta är vad han själv har lovat oss: det eviga livet.

26Detta har jag skrivit till eder med tanke på dem som söka förvilla eder. 27Men vad eder angår, så förbliver i eder den smörjelse I haven undfått från honom, och det behöves icke att någon undervisar eder; ty vad hans smörjelse lär eder om allting, det är sant och är icke lögn. Förbliven alltså i honom, såsom den har lärt eder.

28Ja, kära barn, förbliven nu i honom, så att vi, när han en gång uppenbaras, kunna frimodigt träda fram, och icke med skam nödgas gå bort ifrån honom vid hans tillkommelse. 29Om I veten att han är rättfärdig, så kunnen I förstå att också var och en som gör vad rättfärdigt är, han är född av honom."

Ja amen
Senast redigerad av LadySweden 2019-03-18 kl. 15:53.
Citera
2019-03-18, 15:53
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Sida? Är kristna i krig mot kött och blod?

Bibeln är inte förvanskad som sådan. "Muslimer" brukar tro att det är själva skriften de ska förkasta trots att Koranen inte alls säger det. Det är istället som Bibeln säger angående förvanskande, tex:

Kristna är oense med Koranen och muslimer angående Jesus ställning och gudomlighet. Islam accepterar inte Jesus som Kristus.

Jesus enligt Koranen är en PROFET, precis som Esra, Lot och Johannes Döparen. Han har ingen "högre" ställning än dem.
Citera
2019-03-18, 16:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Kristna är oense med Koranen och muslimer angående Jesus ställning och gudomlighet. Islam accepterar inte Jesus som Kristus.

Jesus enligt Koranen är en PROFET, precis som Esra, Lot och Johannes Döparen. Han har ingen "högre" ställning än dem.
Nå väl, det är inte min kallelse att försvara Koranen. Jag förstår den på ett annat sätt än du och många som kallar sig muslimer. Jag avslutar därmed "försvarstalet" med att Koranen säger att Jesus är Messias. (3:49)
Messias är en "välkänd figur" så som kung i Israel och smord av Gud.
Citera
2019-03-18, 17:34
Medlem
Citat:
Erkänner att ett falskt evangelium predikades, här syftande på lagen? Eller hittar du på någonting helt utanför vad skrivet är?

"15Älsken icke världen, ej heller vad som är i världen. Om någon älskar världen, så är Faderns kärlek icke i honom. 16Ty allt som är i världen, köttets begärelse och ögonens begärelse och högfärd över detta livets goda, det är icke av Fadern, utan av världen. 17Och världen förgår och dess begärelse, men den som gör Guds vilja, han förbliver evinnerligen.

18Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne. 19Från oss hava de utgått, men de hörde icke till oss, ty hade de hört till oss, så hade de förblivit hos oss. Men det skulle bliva uppenbart att icke alla höra till oss. 20I åter haven mottagit smörjelse från den Helige, och I haven all kunskap. 21Jag har skrivit till eder, icke därför att I icke kännen sanningen, utan därför att I kännen den och veten att ingen lögn kommer av sanningen. 22Vilken är »Lögnaren», om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen. 23Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern; den som bekänner Sonen, han har ock Fadern. 24I åter skolen låta det som I haven hört från begynnelsen förbliva i eder. Om det som I haven hört från begynnelsen förbliver i eder så skolen ock I själva förbliva i Sonen och i Fadern.

25Och detta är vad han själv har lovat oss: det eviga livet.

26Detta har jag skrivit till eder med tanke på dem som söka förvilla eder. 27Men vad eder angår, så förbliver i eder den smörjelse I haven undfått från honom, och det behöves icke att någon undervisar eder; ty vad hans smörjelse lär eder om allting, det är sant och är icke lögn. Förbliven alltså i honom, såsom den har lärt eder.

28Ja, kära barn, förbliven nu i honom, så att vi, när han en gång uppenbaras, kunna frimodigt träda fram, och icke med skam nödgas gå bort ifrån honom vid hans tillkommelse. 29Om I veten att han är rättfärdig, så kunnen I förstå att också var och en som gör vad rättfärdigt är, han är född av honom."

Ja amen
Om du menar på att koranen skulle vara från gud så är du en falsk profet och sprider irrläror. Det är vad jag menar.
Citera
2019-03-18, 18:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om du menar på att koranen skulle vara från gud så är du en falsk profet och sprider irrläror. Det är vad jag menar.
Du får kalla mig vad du vill, men du har inte stöd i skriften för det du säger. För att andra som eventuellt är intresserade (men obelästa) av Bibeln så säger jag detta, inte för att korrigera dig.
Citera
2019-03-18, 18:52
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Du får kalla mig vad du vill, men du har inte stöd i skriften för det du säger. För att andra som eventuellt är intresserade (men obelästa) av Bibeln så säger jag detta, inte för att korrigera dig.
Säger inte Jesus att Johannes var den sista profeten? Det gör ju i så fall Muhammed till en falsk profet.
Citera
2019-03-18, 18:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"38Och han undervisade dem och sade till dem: »Tagen eder till vara för de skriftlärde, som gärna gå omkring i fotsida kläder och gärna vilja bliva hälsade på torgen 39och gärna sitta främst i synagogorna och på de främsta platserna vid gästabuden -- 40detta under det att de utsuga änkors hus, medan de för syns skull hålla långa böner. De skola få en dess hårdare dom.»"

"1Därefter talade Jesus till folket och till sina lärjungar 2och sade: »På Moses' stol hava de skriftlärde och fariséerna satt sig. 3Därför, allt vad de säga eder, det skolen I göra och hålla, men efter deras gärningar skolen I icke göra; ty de säga, men göra icke. 4De binda ihop tunga bördor och lägga dem på människornas skuldror, men själva vilja de icke röra ett finger för att flytta dem. 5Och alla sina gärningar göra de för att bliva sedda av människorna. De göra sina böneremsor breda och hörntofsarna på sina mantlar stora. 6De vilja gärna hava de främsta platserna vid gästabuden och sitta främst i synagogorna 7och vilja gärna bliva hälsade på torgen och av människorna kallas 'rabbi'. 8Men I skolen icke låta kalla eder 'rabbi', ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder. 9Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen. 10Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. 11Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare. 12Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd."

"Tagen eder till vara för människorna; ty de skola draga eder inför domstolar, och i sina synagogor skola de gissla eder"

"
12Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna.

13Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den; 14och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den.

15Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar. 16Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar? 17Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt. 18Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt. 19Vart träd som icke bär god frukt bliver avhugget och kastat i elden. 20Alltså skolen I känna dem av deras frukt. --

21Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' 23Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'"

"1När han nu såg folket, gick han upp på berget; och sedan han hade satt sig ned, trädde hans lärjungar fram till honom. 2Då öppnade han sin mun och undervisade dem och sade:

3»Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till.

4Saliga äro de som sörja, ty de skola bliva tröstade.

5Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden.

6Saliga äro de som hungra och törsta efter rättfärdighet, ty de skola bliva mättade.

7Saliga äro de barmhärtiga, ty dem skall vederfaras barmhärtighet.

8Saliga äro de renhjärtade, ty de skola se Gud.

9Saliga äro de fridsamma, ty de skola kallas Guds barn.

10Saliga äro de som lida förföljelse för rättfärdighets skull, ty dem hör himmelriket till.

11Ja, saliga ären I, när människorna för min skull smäda och förfölja eder och sanningslöst säga allt ont mot eder. 12Glädjens och fröjden eder, ty eder lön är stor i himmelen. Så förföljde man ju ock profeterna, som voro före eder.

13I ären jordens salt; men om saltet mister sin sälta, varmed skall man då giva det sälta igen? Till intet annat duger det än till att kastas ut och trampas ned av människorna.

14I ären världens ljus. Icke kan en stad döljas, som ligger uppe på ett berg? 15Ej heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan, utan man sätter det på ljusstaken, så att det lyser för alla dem som äro i huset. 16På samma sätt må ock edert ljus lysa inför människorna, så att de se edra goda gärningar och prisa eder Fader, som är i himmelen.

17I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda. 18Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats. 19Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket.

20Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket."

Amen
Citera
2019-03-18, 18:58
Medlem
Citat:

Jesus är enligt Koranen Messias (Kristus) och profet.

3:45
"[And mention] when the angels said, "O Mary, indeed Allah gives you good tidings of a word from Him, whose name will be the Messiah, Jesus, the son of Mary - distinguished in this world and the Hereafter and among those brought near [to Allah ]. "

4:157
"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain."
Citera
2019-03-18, 19:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Säger inte Jesus att Johannes var den sista profeten? Det gör ju i så fall Muhammed till en falsk profet.
"
14Då trädde Petrus fram, jämte de elva, och hov upp sin röst och talade till dem: »I judiske män och I alla Jerusalems invånare, detta mån I veta, och lyssnen nu till mina ord: 15Det är icke så som I menen, att dessa äro druckna; det är ju blott tredje timmen på dagen. 16Nej, här uppfylles det som är sagt genom profeten Joel:

17'Och det skall ske i de yttersta dagarna, säger Gud, att jag skall utgjuta av min Ande över allt kött, och edra söner och edra döttrar skola profetera, och edra ynglingar skola se syner, och edra gamla män skola hava drömmar;

18ja, över mina tjänare och mina tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta av min Ande, och de skola profetera.

19Och jag skall låta undertecken synas uppe på himmelen och tecken nere på jorden: blod och eld och rökmoln.

20Solen skall vändas i mörker och månen i blod, förrän Herrens dag kommer, den stora och härliga.

21Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst.'

22I män av Israel, hören dessa ord: Jesus från Nasaret, en man som inför eder fick vittnesbörd av Gud genom kraftgärningar och under och tecken, vilka Gud genom honom gjorde bland eder, såsom I själva veten, 23denne som blev given i edert våld, enligt vad Gud i sitt rådslut och sin försyn hade bestämt, honom haven I genom män som icke veta av lagen låtit fastnagla vid korset och döda. 24Men Gud gjorde en ände på dödens vånda och lät honom uppstå, eftersom det icke var möjligt att han skulle kunna behållas av döden." (Petrus)
https://sv.bibelsite.com/swe/acts/2.htm

Tänker du på att Herren Jesus sa "om jag vill att han blir kvar tills jag kommer, vad angår det dig? Du skall följa mig!"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in