2019-03-18, 11:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du läste förmodligen inte mitt inlägg? Avvägningen handlar bara om allmänintresse. Terrorbrott som riktas mot allmänhet har större intresse än familjetragedier. Det borde inte vara omöjligt att förstå.
Nej, det är så enkelt att räkna ut om man inte ens satt sig in i fallet; om man inte ens är involverad i katastrofmedicin eller på polisiär nivå att det är rent pinsamt att åberopa detta argument gällande nedlagd förundersökning där gärningsperson/er är döda.

Det visar snarare hur desperat man är av att få läsa FUP förutom extremt märkliga reflektionsbanor i skallen och påföljande skitargumentation relaterat till Bjärred.
Citera
2019-03-18, 11:57
Bannlyst
Citat:
Du läste förmodligen inte mitt inlägg? Avvägningen handlar bara om allmänintresse. Terrorbrott som riktas mot allmänhet har större intresse än familjetragedier. Det borde inte vara omöjligt att förstå.

Men om en handfull individer vill något jättejättejättemycke då? Kan inte denna starka önskan beskrivas som ett stort stort allmänintresse då, även om de inte är så många och även om det mest handlar om hyenementalitet och försök att dämpa sin prestigeförlust?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-18 kl. 12:01.
Citera
2019-03-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
En viktig poäng! Däremot skulle jag kunna tänka mig att andelen som är deprimerade är högre hos ME-drabbade än hos normalpopulationen i övrigt med tanke på att den påfrestning de utsätt för och de begränsningar tillståndet kan innebära. Problemet är ju då att den viktigaste behandlingsinsatsen — beteendeaktivering — försvåras pga av MEs symtomatologi och uttröttbarhet. Såtillvida skulle man ju kunna tänka sig att ME som sådan är depressionsvidmakthållande vilket blir en extra komplikation utöver MEn, tror du inte?

Under alla förhållanden var det ju som du säger inte barnen som var det största problemet i det här fallet, utan föräldrarna.

Så tror jag också. Inte bara för ME. Du och Vidar17 m fl kan läsa på om hur kropp och psyke hänger ihop.

Psykoneuroimmunologi är ett snabbt växande forskningsområde som blottlägger sambandet mellan psykologisk funktion, hjärna och immunförsvar. Den biologiska grunden för växelspelet är att immunförsvarets aktivitet delvis dirigeras av hjärnan via dess kontroll av hormoninsöndring och det autonoma nervsystemet.

Cytokiner utsöndras till exempel vid en inflammation. Då aktiveras delar av immunsystemet samtidigt som signaler skickas till hjärnan. Det gör att individen blir febrig, känner sig trött, tappar aptiten och förlorar intresse för omvärlden. Dessutom kan ökad smärtkänslighet, sänkt sinnesstämning och nedsatt förmåga till vissa typer av lärande konstateras. Allt detta är viktiga led i den omställning som sker i kroppens försvar mot en infektion.

https://www.svd.se/hjarnan-pa-krigsstigen-nar-kroppen-blir-sjuk
Citera
2019-03-18, 12:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur kan ME-patienter fungera så väldigt annorlunda än alla andra? En människa utan ME blir deprimerad och/eller nedstämd av att stå utanför samhället, vara isolerad. Inte kunna umgås med vänner. Inte arbeta. Inte studera.

En människa som är nedstämd eller deprimerad mår inte bättre av att få höra att inget någonsin kan bli bättre.

Kan du ha någon förståelse för att ME-rörelsen kan ha bidragit till Os svartsyn?
Ja, i hög grad. - Kanske bättre om man tacklat det hela som en bristsjukdom:

Biomarkör till svartsynen funnen:
https://www.facebook.com/DressForMEchallenge/videos/375891639632049/

…och det rör sig om Big – (very big) - momsbefriad – business:
Citera
2019-03-18, 12:07
Medlem
Citat:

Nope. Allmänintresset väger alltid mindre än allmänhetens säkerhet och att skydda anhöriga som kan lida men. Mycket märkligt att de i Trollhättan till och med offentliggjorde uppgifter om GM:s sjukvårdskontakter.
Citera
2019-03-18, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Så tror jag också. Inte bara för ME. Du och Vidar17 m fl kan läsa på om hur kropp och psyke hänger ihop.

Psykoneuroimmunologi är ett snabbt växande forskningsområde som blottlägger sambandet mellan psykologisk funktion, hjärna och immunförsvar. Den biologiska grunden för växelspelet är att immunförsvarets aktivitet delvis dirigeras av hjärnan via dess kontroll av hormoninsöndring och det autonoma nervsystemet.

Cytokiner utsöndras till exempel vid en inflammation. Då aktiveras delar av immunsystemet samtidigt som signaler skickas till hjärnan. Det gör att individen blir febrig, känner sig trött, tappar aptiten och förlorar intresse för omvärlden. Dessutom kan ökad smärtkänslighet, sänkt sinnesstämning och nedsatt förmåga till vissa typer av lärande konstateras. Allt detta är viktiga led i den omställning som sker i kroppens försvar mot en infektion.

https://www.svd.se/hjarnan-pa-krigsstigen-nar-kroppen-blir-sjuk

Tack, men forskningen om samspelet mellan immunförsvar, hjärna och psykisk status har hunnit betydligt längre sedan den artikeln skrevs.
Citera
2019-03-18, 12:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, i hög grad. - Kanske bättre om man tacklat det hela som en bristsjukdom:

Biomarkör till svartsynen funnen:
https://www.facebook.com/DressForMEchallenge/videos/375891639632049/

…och det rör sig om Big – (very big) - momsbefriad – business:
Vad vill du ha sagt? Är det investinME du angriper eller är det vissa personer? Jag antar att arrangemang och insamlingar beror på att få igång forskningen kring sjukdomen ME.
Eller misstror du engagemanget; att det är en lukrativ marknad då du använder ordet momsbefriat och samtidigt ironiserar över Oskar.

Du lägger även in en video på en person - vad vill du med det?

Jag tror nog att det är sådana som ständigt mal om en ME-lobby som ställer till det riktigt mycket för dessa sjuka människor - en del beter sig som rabiessmittade fladdermöss i sin propaganda och verkar snarare ha stora problem själva då det är hätskt och hatiskt.
Det gynnar ingen - det vore väldigt bra att diskussioner inte polariserar och är på bas av emotioner.
Andra låtsas coola och mystiska; talar gärna i gåtor och är drypande ironiska. Smygful med andra ord.
Senast redigerad av develi 2019-03-18 kl. 12:24.
Citera
2019-03-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Tack, men forskningen om samspelet mellan immunförsvar, hjärna och psykisk status har hunnit betydligt längre sedan den artikeln skrevs.

Varsågod. ME-forskningen däremot har inte kommit långt. Visst är det ändå märkligt? Nästan så man undrar om det är en risk eller chans att hitta svaret på gåtan om ME.
Citera
2019-03-18, 12:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det goda livet hemma? Det är få människor som vill vara sjukskrivna när de är friska. Dessutom kan det goda livet hemma bli ytterst begränsat eftersom sjukpenning/sjukersättning för de flesta blir låg.

Gällande flickorna i Bjärred tror jag att det fanns en högre risk för att de överansträngde sig på grund av skolarbetet än att de var hemma för att "leva det goda livet".

Det är misstron som talar. Kryddat med avsky, en hätskhet. Grova generaliseringar. Antaganden om den sjuke på bas av noll insyn.
Det där ser man mycket av gällande långtidssjukskrivna rent generellt.
Om det så är FK eller omgivningen. En mycket svår faktor att behöva tackla utöver ofrivilligt valt sjukdomstillstånd, dvs bli misstrodd, ironiserad.
Jag kallar det vuxenmobbing.

Det blir riktigt illa när det kommer till diskussioner kring barn. ME-sjuka Nathalie 14 år beskrev detta väldigt väl. Hon tyckte det var jobbigt att ses som lat.

Gällande barnen i Bjärred finns det ingenting annat än att de var duktiga och ambitiösa och båda barnen ville till skolan - men sjukdomen begränsade dem och via Agnes kan man med all tydlighet se att hon fick successivt dra ner på roliga aktiviteter, sen skoltid för att slutligen behöva vara hemma.
Det är mer än tragiskt men samtidigt beskrevs hon bära sin sjukdom med heder, att hon förmådde fortsatt vara en fin person och var en fin vän - rent av så nära att hon sågs som en syster.

Tyvärr verkar inte hennes föräldrar ha sett det. Att hon hade bättre copingförmågor och adaption än dem utan snarare tolkades utifrån deras (högst troliga) depressiva tillstånd.
Senast redigerad av develi 2019-03-18 kl. 12:42.
Citera
2019-03-18, 12:41
Medlem
Citat:
Jag tänker också så. Jag vet inte om jag är helt blind för något uppenbart, men jag tycker att man kan jämföra olika typer av mord på barn.

Förr var det många som ansåg att våld mot kvinnor inte var en särskild kategori. Både barnaga och misshandel/våldtäkt inom en familj ansågs som något frånkopplat samhället i stort. Då blev det en skillnad i bedömningen av gärningsmannen om han var en make till offret eller om det var en utomstående gärningsman. Numera anses våld mot kvinnor överlag bero på ojämna maktstrukturer mellan könen i samhället i stort. Våldtäkt är en våldtäkt oberoende av brottsplats och oberoende av om gärningsman och offer är ett par eller om det är en okänd gärningsman.

Om barn mördas är det ju barn som mördas - oavsett var brottet begås och av vem. Allmänintresset ligger väl här också i att barn överlag har en speciell utsatt position i relation till vuxna.

Så, så mitt i prick! Tack, en synnerligen likvärd parallell. Tänk att den inte gått in hos rättsväsendet ännu.
Citera
2019-03-18, 13:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tänker också så. Jag vet inte om jag är helt blind för något uppenbart, men jag tycker att man kan jämföra olika typer av mord på barn.

Förr var det många som ansåg att våld mot kvinnor inte var en särskild kategori. Både barnaga och misshandel/våldtäkt inom en familj ansågs som något frånkopplat samhället i stort. Då blev det en skillnad i bedömningen av gärningsmannen om han var en make till offret eller om det var en utomstående gärningsman. Numera anses våld mot kvinnor överlag bero på ojämna maktstrukturer mellan könen i samhället i stort. Våldtäkt är en våldtäkt oberoende av brottsplats och oberoende av om gärningsman och offer är ett par eller om det är en okänd gärningsman.

Om barn mördas är det ju barn som mördas - oavsett var brottet begås och av vem. Allmänintresset ligger väl här också i att barn överlag har en speciell utsatt position i relation till vuxna.

Det är intressanta frågor genom att de speglar ett förändrat samhälle och därav förändrad lagstiftning kring individer och mänskliga rättigheter. En lagstadgad medborgare (med nuvarande eller kommande rösträtt m.m.) och individ kapabel att leda sitt eget liv har rättigheter (och skyldigheter) som likställer dem med alla andra, oavsett inflytande och inkomster etc. Man anar även förändringar i materiella villkor, strukturella förändringar (folkskola m.m., kvinnors egenförsörjning utanför hemmet), utredningsmöjligheter, vårdmöjligheter o.a. snarare än att rättvisan plötsligt börjat bestraffa nya brott.

En av svårigheterna här lär ju vara att majoriteten skaffar barn för att de vill barnen och sig själva väl och att den stora vitsen med barn är att inte bara inte skada dem utan inte förlora deras tillit och förtroende, under resterande delen av föräldrarnas liv, oavsett barnens eget medborgarskap eller bevisligen organiska existens. Trots lagstiftningen kring mänskliga rättigheter är få föräldrar benägna att sätta barnen på gatan eller i särskilda hem när de inte ammar längre, eller när de uppnått rösträttsålder. Så det verkar finnas nåt där som undandrar sig grundläggande lagstiftning kring mänskliga rättigheter, som är en minimilagstiftning.

För den som behöver belysande exempel så skulle jag jämföra mord på egna barn och mord på andra barn — för dem som nu nödvändigtvis ska döda barn — kvalitativt (för förövaren) som kanske skillnaden mellan att döda en utrotningshotad fågel och att döda rymdfarkosterna i ett tv-spel (även om liknelsen haltar betänkligt). Det finns ingen kunskap att hämta i att likställa mord på egna barn och mord på andras för man dödar för det första inte någon alls, och är man så illa ute att man dödar sina egna tillsammans med sig själv, så är det liksom inte aktuellt att döda någon annans barn. Det är lite som att komparativt undersöka indianen i Village People med hur andra indianer lever, eller att följa efter folk i ett särskilt kvarter från dörren en morgon för att studera vart de går och sen dra slutsatser om hela mänsklighetens arbetsvanor, eller tocket.

Det finns ingen koppling mellan att döda barn och att döda sina egna barn, annat än möjligen kanske den att den som mördar barn inte har några egna (och är avundsjuk) eller att den som mördar barn lämnades för kollektiv uppfostran på barnhem en aning för tidigt, eller, för all del, lämnades för sent.

Skulle det händelsevis gå att hitta någon som dödar andras barn likaväl som sina egna (som då riskerar ta slut) så befinner man sig långt i ett gungfly där barn helst inte borde finnas alls, och en sån person, det kan var och en förstå som försökt få somliga afrikanska akvariefiskar att lägga ägg och bilda familj, är direkt farlig för sin omgivning och bör sitta finkad.

En del av det knepiga i bjärred är att familjen hade alla lagliga rättigheter att vara tillsammans som de själva ville, och att föräldrarna inte formellt hade brustit i sitt föräldraskap och att de inget berättade i förväg.
Citera
2019-03-18, 13:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Så, så mitt i prick! Tack, en synnerligen likvärd parallell. Tänk att den inte gått in hos rättsväsendet ännu.

Du menar om brottet begåtts av ngn som brottsoffret samtyckt att samleva med och känner och litar på (och ev. är materiellt, ekonomiskt eller ”andligen” mer eller mindre beroende av) eller en total främling som bryter sig in mitt i natten?

Ja ja.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-18 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in