Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
Jag tänker också så. Jag vet inte om jag är helt blind för något uppenbart, men jag tycker att man kan jämföra olika typer av mord på barn.
Förr var det många som ansåg att våld mot kvinnor inte var en särskild kategori. Både barnaga och misshandel/våldtäkt inom en familj ansågs som något frånkopplat samhället i stort. Då blev det en skillnad i bedömningen av gärningsmannen om han var en make till offret eller om det var en utomstående gärningsman. Numera anses våld mot kvinnor överlag bero på ojämna maktstrukturer mellan könen i samhället i stort. Våldtäkt är en våldtäkt oberoende av brottsplats och oberoende av om gärningsman och offer är ett par eller om det är en okänd gärningsman.
Om barn mördas är det ju barn som mördas - oavsett var brottet begås och av vem. Allmänintresset ligger väl här också i att barn överlag har en speciell utsatt position i relation till vuxna.
Det är intressanta frågor genom att de speglar ett förändrat samhälle och därav förändrad lagstiftning kring individer och mänskliga rättigheter. En lagstadgad medborgare (med nuvarande eller kommande rösträtt m.m.) och individ kapabel att leda sitt eget liv har rättigheter (och skyldigheter) som likställer dem med alla andra, oavsett inflytande och inkomster etc. Man anar även förändringar i materiella villkor, strukturella förändringar (folkskola m.m., kvinnors egenförsörjning utanför hemmet), utredningsmöjligheter, vårdmöjligheter o.a. snarare än att rättvisan plötsligt börjat bestraffa nya brott.
En av svårigheterna här lär ju vara att majoriteten skaffar barn för att de vill barnen och sig själva väl och att den stora vitsen med barn är att inte bara inte skada dem utan inte förlora deras tillit och förtroende, under resterande delen av föräldrarnas liv, oavsett barnens eget medborgarskap eller bevisligen organiska existens. Trots lagstiftningen kring mänskliga rättigheter är få föräldrar benägna att sätta barnen på gatan eller i särskilda hem när de inte ammar längre, eller när de uppnått rösträttsålder. Så det verkar finnas nåt där som undandrar sig grundläggande lagstiftning kring mänskliga rättigheter, som är en minimilagstiftning.
För den som behöver belysande exempel så skulle jag jämföra mord på egna barn och mord på andra barn — för dem som nu nödvändigtvis ska döda barn — kvalitativt (för förövaren) som kanske skillnaden mellan att döda en utrotningshotad fågel och att döda rymdfarkosterna i ett tv-spel (även om liknelsen haltar betänkligt). Det finns ingen kunskap att hämta i att likställa mord på egna barn och mord på andras för man dödar för det första inte någon alls, och är man så illa ute att man dödar sina egna tillsammans med sig själv, så är det liksom inte aktuellt att döda någon annans barn. Det är lite som att komparativt undersöka indianen i Village People med hur andra indianer lever, eller att följa efter folk i ett särskilt kvarter från dörren en morgon för att studera vart de går och sen dra slutsatser om hela mänsklighetens arbetsvanor, eller tocket.
Det finns ingen koppling mellan att döda barn och att döda sina egna barn, annat än möjligen kanske den att den som mördar barn inte har några egna (och är avundsjuk) eller att den som mördar barn lämnades för kollektiv uppfostran på barnhem en aning för tidigt, eller, för all del, lämnades för sent.
Skulle det händelsevis gå att hitta någon som dödar andras barn likaväl som sina egna (som då riskerar ta slut) så befinner man sig långt i ett gungfly där barn helst inte borde finnas alls, och en sån person, det kan var och en förstå som försökt få somliga afrikanska akvariefiskar att lägga ägg och bilda familj, är direkt farlig för sin omgivning och bör sitta finkad.
En del av det knepiga i bjärred är att familjen hade alla lagliga rättigheter att vara tillsammans som de själva ville, och att föräldrarna inte formellt hade brustit i sitt föräldraskap och att de inget berättade i förväg.