Citat:
Ursprungligen postat av
WheelofFortune
Hm, det du påstår är alltså att det han skriver inte är av intresse för dådet, utan att hans motivation snarare var osäkerhet i sitt utseende, sociala handikapp etc. Dessa mentala störningar samt sexuella komplex utgör vidare den underliggande huvudmotivationen för detta dåd enligt dig och din "expert".
Även om denna analys definitivt kan appliceras på vissa individer, så är det knappast en analys som utgör en sorts "one-size-fits-all" för alla dåd.
Jag förstår att detta är väldigt obehagligt för många (inklusive forskare inom sociala vetenskaper) att inse. Självklart skulle det vara mycket mer behagligt att tro att alla nationalister i hemlighet är autistiska oskulder med noll inkomst och självinsikt. De är high-school drop outs, med nazistkängor som letar efter "mening" eftersom de kommer från brutna hem. Alternativt sociopater som ni absolut inte kan relatera till på något plan.
Men sanningen är nog snarare att vi ser allt mer reaktionära individer från alla samhällsklasser, med varierande sociala förmågor som befinner sig i olika sorters sexuella relationer. Många nationalister jag träffat är inte den typen som du skulle påstå, många är välutbildade, har hög inkomst, stabila långvariga relationer med barn etc.
Jag tror denna analys som du "spyr ur dig" endast egentligen är symptomatiskt för ett ytterligare misslyckande från samhällets sida. En bristande förståelse av varför nationalismen växer. Att inse sanningen kring varför nationalismen växer innebär nämligen att man måste underhålla obehagliga tankar om samhället i stort (t.ex. att gospeln man hört inte utgör den enda och absoluta sanningen).
Någonting har nämligen gått väldigt fel i västerländska länder. Väldigt, väldigt fel. Men det är lättare att skylla på "autistiska incels" än att göra en konkret samhällsanalys och inse att alla faktiskt inte håller med er politik.
Angående mannen som utförde detta dådet - nej, jag anser inte honom att vara en incel, autist, sociopat, narcissist etc etc. Snarare ser jag en relativt vanlig man som radikaliserats.
Radikaliseringen opererar utefter följande principer:
- Födelsetalen för västerlänningar är låga
- Om saker fortsätter som de gör kommer vita att bli minoritet i nästan varje vitt majoritetsland inom en relativt snar framtid
- Ingen reagerar över detta
Både indivier på vänsterkanten och högerkanten är väl medvetna om detta. Vissa individer ser detta som någonting positivt och känner absolut ingen rädsla över detta.
Medan andra individer tittar på t.ex. Sydafrika (hur vita nu blir mördade, våldtagna och hatade) och är skrämda.
Attentatsmannen tillhörde det sistnämnda. Även fast jag är mot mord och speciellt terrorattentat, hyser jag en sorts förståelse för hans tankesätt. Historiskt sätt finns det ju egentligen inte ett enda nämnvärt tillfälle där det har varit "roligt" att vara i minoritet. Snarare tvärt om. Exempel på folkslag som konstant är i minoritet är Judar och Romer. Man kan ju knappast säga att historien lett åt dem och välsignat deras existens. Jag vill personligen inte bli en minoritet i mitt eget land. Många andra vill heller inte bli det. Dock håller jag med om att man istället kan uppnå sina politiska mål genom de demokratiska institutioner vi har (e.g. genom demokratiska val).
Dessvärre är det människor som inte passar in i samhället som tar sådana steg, inte du eller vanliga personer.
Du försöker normalisera honom, sorry men det går jag inte på.
Att ha ett långt utlägg om nationalister som grupp håller inte, eftersom dessa enstaka individer inte är en del i ett större sammanhang, mer att möjligtvis skriva på hatsajter på nätet.
GM hade ju inte speciellt bra koll,eftersom han trodde att Ebba var döv och pga detta började hans sjuka tankar att florera vilt.
Det är naturligt att oroa sig för förändringar
i samhället, men man kan inte gå och tro att det ska bli ett krig.
Dessa personer tror ju att hela världen är ett tvspel..
GM beskrivs ju som ett weirdo, som höll sig undan av de som till skillnad mot dig träffade honom.Hans beskrivning på sig själv är inåtvänd.
Han umgicks med inga.Kan inte påstå att han då är "relativt normal".
GM och likaså norrbaggens drömmar är ju att folk ska säga att de är aggressiva högextrema terrorister.De vill bli beundrade, även om GM påstår annat.
De vill ju tillhöra en grupp, vill höra att de är tuffa och det är så långt ifrån den personen de
egentligen är.Det är fel sätt att beskriva dem som ovan anser jag,för det triggar bara liknande loosers och GM var bara en simpel copycat.
Skulle inte förvåna mig om GM käkade anabola inför hans mordorgie.
Ingen kan ju ha undgått att en viss personlighetstyp återkommer om och om igen vid dessa enmansskjutningar.Numera blandar man in enmanskjutningar och terroristdåd i grupp.Generellt är det unga män som är osäkra på sin maskulinitet som ligger i riskzonen.
GM hade ju knappt klarat av studierna, bodde i ett arbetarkvarter och jag är osäker på om han jobbade efter sina resor, helt obefintlig socialt umgänge.Likaså Norrbaggen och många andra.
Skulle dessa personer fungerat bättre i samhället skulle de även bidragit med att arbeta i dagsläget.Norrbaggen satt hemma hos mamma som 3O åring och spelade dataspel hela nätterna,istället har dessa personer bidragit till djävulsk höga kostnader för samhället.
Folk med svart/vitt tänk förstår inte det.