2019-03-17, 15:31
Medlem
Är det någon som vet vilken inriktning de båda attackerade moskéerna hade? Shia eller Sunni?
Citera
2019-03-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det var ju klart från början att han var ensam. Det finns knappt några västerländska terrororganisationer. De dåd som har varit har alltid utförts av ensamma gärningsmän. Breivik, Ausonius och vilka det nu är har alltid agerat på eget initiativ.
På det sättet skiljer de sig en aning från muslimska där det ofta är en organisation bakom. Dock har det på senare år blivit allt mer ovanligt med flera gärningsmän även vid muslimska attacker.

Det är en annan poäng. Det är ingen egentlig skillnad i motivationen på Breivik och t:ex Mohamed Lahouaiej-Bouhlel ( som körde lastbilen i Nice). Män med stora idéer om sig själva men som inte kan något och därför inte får någon riktig uppmärksamhet. Därför målar man upp en fiende där alla inkluderas och blir legitima mål. På så sätt kan man köra nerför drottninggatan utan att bry sig om vilka man dödar.

Mohamed sa till sina närmsta att " en dag kommer alla veta vem jag är". Breivik resonerade likadant, även om han i sitt manifest påstår att han själv är oviktig.
När polisen omedelbart efter attacken ville ta bilder, så ville Breivik ta av sig tröjan och spänna sina muskler. Rimmar illa med bilden han vill måla upp.

Likadant är det med Brenton. Han vill att folk ska veta att det är han som gjort det. Hans manifest är, i likhet med Breiviks, nånting som 99% instinktivt förstår att man inte behöver fin-läsa. Det är bara ett svepskäl som han hafsat ihop för att i efterhand kunna hävda att hans dåd är legitimt.
Folk, till och med icke-tänkarna som håller med honom, skiter i stor grad i att läsa hans raljerande och tittar istället på filmen.

Och när det sedan är dags för rättegång så spänner dom upp sig... Ler och stoltserar för kamerorna. Det är hela poängen. Äntligen får dom lite uppmärksamhet.

När Breivik slogs för att kallas terrorist. Skulle jag ha slagits för att ingen skulle kallas det. Dårar är dom allihop.
Citera
2019-03-17, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
”Men dom då”

Så för att han avrättade fler vuxna är barnamorden alright? Oh the logic
Du får väl ge dig ut och krama "högerextrema" och visa förståelse, umgås med dom så ser du att de också är människor. De vill ju bara bli accepterade som alla andra. Vem vet förresten va den här killen har gått igenom?
Citera
2019-03-17, 15:37
Medlem
En svensk terroritskramare från NMR anser tydligen att det är krig och att vita har rätt att agera.
Herre min ge, vilken planet lever han på. Att försvara någon som urskillningslöst skjuter in i en religiös byggnad där förövaren anger som skäl att det är hämnd för bl.a svenska terroroffer är ju bara så sjukt.
Men ok, bara att inse att alla terrorister är jordens avskum det oavsett vad dom gömmer sig bakom avseende etnicitet, ideologi och religion. Skråmo och Breivik t.ex skulle troligen trivts alldeles utmärkt ihop i sina likartade egenkonstruerade världsbilder.
Citera
2019-03-17, 15:37
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Kan inte låta bli att tänka på ett scenario där pappan till Ebba hade tackat för hämnden. Att han på FB hade skrivit ett ödmjukt tack för vedergällningen och fått en massa snabba handhjärtan och styrkekramar som svar, postat av dom som postar av bara farten utan att veta var man borde stå. Och FB-vindarna hade tagit nord- och sydlig kurs och skapat en annan debatt över världen.

Många brottsoffer är ödmjuka och storsinta, empatin tycks vaddera deras värld och de är kloka intill obegriplighet. Det hade varit uppfriskande om Ebbas mamma eller pappa hade sagt något i linje med att de förstod GM:s syfte och tackade för tanken. Men vad hade hänt då?

Jag håller med, även jag förundras över den stoiska korrekthet och orden som sitter perfekt.
Det är sadism enligt mig, det är ett våld på människan att tvingas till att hålla masken för att gör man inte det då blir man betraktad som svag , mindre vetandes, sjuk i huvudet osv.
Fulltankade med ångestdämpade, man måste alltid vara logisk, se positivt, se alla sidor, tänka även på förövarens situation.

Det är helt otroligt som det har blivit.
Citera
2019-03-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdhataren
Skitsnack, har du sett filmen?? I en sekvens så ser man en liten pojk titta upp och han skjuter kallblodigt.
Utanför ligger en tjej och skriker Help me help me han lögger några kulor i huvet så det stänker hjärnsubstans.
Han va totalt empAtilös i sin handling

Jag skulle kalla honom effektiv snarare. Två skott i huvudet hindrar återtillväxt av jihadisterna med stor effektivitet.
Citera
2019-03-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Aa precis. Dom som inte fördömer detta hemska terrordåd är lika skyldiga som den högerextrema terroristen i NZ. Tystnad är farligt. Förbjud SD och Nmr liksom och lås in terroristen i isolerad cell för gott liksom. Det är nog nu med högerextrem terrorism.
Det skedde på andra sidan jorden, varför ska svenskar fördömma det, vilken relation har vi med gm att förutom att vi har samma hudfärg?
Citera
2019-03-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Tycker han ser ut som en tönt som kollat på för många
Hollywood filmer med marinkårssoldater.
Han har förmodligen stått framför spegeln som
Robert De Niro i filmen taxidriver och pratat för sig själv.

Har själv träffat marinkårssoldater från USA och nja..
man ska inte kolla på för mycket på filmer,för mycket mytbildning,
för mycket romantisering, som tyvärr plockas upp av weirdos som GM.

Japp. Jag märker mycket i videon som anspelar på actionfilmer från USA. Gissar på han gillar skådisar som Arnold och Stallone plus elitsoldater som US Marines. Han är faktiskt lik wrestlaren John Cena som både är vältränad och varit soldat.

Så frågan är när Hollywood också skall få skuld till attacken. Det är helt uppenbart skytten är influerad av amerikanska actionfilmer.
Senast redigerad av Rudel-Stuka-Ace 2019-03-17 kl. 15:52.
Citera
2019-03-17, 15:47
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Är det någon som vet vilken inriktning de båda attackerade moskéerna hade? Shia eller Sunni?

Är det två stycken i en liten stad i NZ kan vi nog utgå från att det är en av varje. Eller hur många olika sorters islamistreligioner finns det?
Citera
2019-03-17, 15:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
En svensk terroritskramare från NMR anser tydligen att det är krig och att vita har rätt att agera.
Herre min ge, vilken planet lever han på. Att försvara någon som urskillningslöst skjuter in i en religiös byggnad där förövaren anger som skäl att det är hämnd för bl.a svenska terroroffer är ju bara så sjukt.
Men ok, bara att inse att alla terrorister är jordens avskum det oavsett vad dom gömmer sig bakom avseende etnicitet, ideologi och religion. Skråmo och Breivik t.ex skulle troligen trivts alldeles utmärkt ihop i sina likartade egenkonstruerade världsbilder.

Klart de från NMR tycker detta är ok. Det ingår i deras världsbild. Folk ska skjuta varann och det ska bli raskrig. Folk ska döda varann det är vad de vill dessa extremister vare sig de är muslimska sådana eller vitmakt. Detta är deras mål att folk ska hata varann och det ska bli regelrätta gatustrider. Bara att hoppas att folk i regel är mer sansade så detta aldrig kommer att ske.
Citera
2019-03-17, 15:50
Medlem
WheelofFortunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Denna rappaljkaja som denna nörd skriver om, framkommer inget nytt.
Det är bara trams,trams och trams.
Han verkar onekligen vara ytterligare en störd misslyckad individ.

Utseendet har naturligtvis betydelse, vilket framkom i den norska nördens lilla tankevärld, vare sig det handlar
om att attrahera tjejer eller verka "stor och stark"
Och sure båda dessa personer kan naturligtvis vara asexuella, utan närmare
behov av kontakt med vare sig kompisar eller tjejer..normalt...nja..

När det kommer till Anton Lundin uppgav han naturligtvis att det var invandrarnas fel.
Så här säger Åsa Erlandersson som skrev en bok om honom
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-hittade-mordarens-brev-som-polisen-inte-hade-upptackt

Lite som Groteso låten "Bögarnas fel"....

Hm, det du påstår är alltså att det han skriver inte är av intresse för dådet, utan att hans motivation snarare var osäkerhet i sitt utseende, sociala handikapp etc. Dessa mentala störningar samt sexuella komplex utgör vidare den underliggande huvudmotivationen för detta dåd enligt dig och din "expert".

Även om denna analys definitivt kan appliceras på vissa individer, så är det knappast en analys som utgör en sorts "one-size-fits-all" för alla dåd.

Jag förstår att detta är väldigt obehagligt för många (inklusive forskare inom sociala vetenskaper) att inse. Självklart skulle det vara mycket mer behagligt att tro att alla nationalister i hemlighet är autistiska oskulder med noll inkomst och självinsikt. De är high-school drop outs, med nazistkängor som letar efter "mening" eftersom de kommer från brutna hem. Alternativt sociopater som ni absolut inte kan relatera till på något plan.

Men sanningen är nog snarare att vi ser allt mer reaktionära individer från alla samhällsklasser, med varierande sociala förmågor som befinner sig i olika sorters sexuella relationer. Många nationalister jag träffat är inte den typen som du skulle påstå, många är välutbildade, har hög inkomst, stabila långvariga relationer med barn etc.

Jag tror denna analys som du "spyr ur dig" endast egentligen är symptomatiskt för ett ytterligare misslyckande från samhällets sida. En bristande förståelse av varför nationalismen växer. Att inse sanningen kring varför nationalismen växer innebär nämligen att man måste underhålla obehagliga tankar om samhället i stort (t.ex. att gospeln man hört inte utgör den enda och absoluta sanningen).

Någonting har nämligen gått väldigt fel i västerländska länder. Väldigt, väldigt fel. Men det är lättare att skylla på "autistiska incels" än att göra en konkret samhällsanalys och inse att alla faktiskt inte håller med er politik.

Angående mannen som utförde detta dådet - nej, jag anser inte honom att vara en incel, autist, sociopat, narcissist etc etc. Snarare ser jag en relativt vanlig man som radikaliserats.

Radikaliseringen opererar utefter följande principer:
- Födelsetalen för västerlänningar är låga
- Om saker fortsätter som de gör kommer vita att bli minoritet i nästan varje vitt majoritetsland inom en relativt snar framtid
- Ingen reagerar över detta

Både indivier på vänsterkanten och högerkanten är väl medvetna om detta. Vissa individer ser detta som någonting positivt och känner absolut ingen rädsla över detta.

Medan andra individer tittar på t.ex. Sydafrika (hur vita nu blir mördade, våldtagna och hatade) och är skrämda.

Attentatsmannen tillhörde det sistnämnda. Även fast jag är mot mord och speciellt terrorattentat, hyser jag en sorts förståelse för hans tankesätt. Historiskt sätt finns det ju egentligen inte ett enda nämnvärt tillfälle där det har varit "roligt" att vara i minoritet. Snarare tvärt om. Exempel på folkslag som konstant är i minoritet är Judar och Romer. Man kan ju knappast säga att historien lett åt dem och välsignat deras existens. Jag vill personligen inte bli en minoritet i mitt eget land. Många andra vill heller inte bli det. Dock håller jag med om att man istället kan uppnå sina politiska mål genom de demokratiska institutioner vi har (e.g. genom demokratiska val).
Senast redigerad av WheelofFortune 2019-03-17 kl. 16:12.
Citera
2019-03-17, 15:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
”Men dom då”

Så för att han avrättade fler vuxna är barnamorden alright? Oh the logic

Nej jag tycker att dessa mord är precis lika usla som de som musselmanerna utför. Fördömer dem alla. Men det är inte så ofta som vissa andra brukar påtala eller fördöma alla mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in