2019-03-17, 13:47
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrB
Nej, det magasinet jag syftar på ligger redan under anslagstavlan 06.53. När han går förbi där för "första gången". Han tittar ner på det precis som, "att ja där ligger det magasinet jag ska använda ,och ladda om med precis innan jag går ut från byggnaden "Och att det är ett magasin bekräftas när han sedan vid 08.32 böjer sig ner och plockar upp just det magasinet. (Precis under anslagstavlan). Efter det går han ut till bilen, för att sedan efter ett tag gå in för andra gången.
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Nej, det går inte ihop, PrB har rätt. Det är samma magasin han lyser på vid 6:53 som han plockar upp vid 08:33. Däremellan, vid 07:32 plockar han upp det han tappade när killen sprang in i honom.

Ser märkligt ut, men en möjlig förklaring är att han kastar in magasinet vid 06:50, då han vänder sig åt sidan för att skjuta mot en flyende person och därför fångar inte kameran det.
Tack för rättelsen båda. Jag kollade slarvigt, följde honom från entré till upplocket vid fallne killen 7:32 och missade att det var det vid 8:33 som mycket riktigt görs under anslagstavlan. Kanske då att han tappar magasinet vid 6:50 (ljudet vid omslag från :49 till :50) och med/utan avsikt sparkar det inåt korridoren, och punktbelyser det till minne 6:53. Men missen är sedan gårkvällen klar och dessa detaljer avhandlas hellre i Mondo: (FB) Moské skjutningarna i nya zealand 2019-03-15
Citera
2019-03-17, 13:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4nd3r50n
Det är en s.k. Jihadistdetektor som blinkar när en muslim är i närheten.

Äntligen en till som förstått det.
Blir likadant om du filmar i trafiken med billjus och trafiklysen för att nämna ett exempel.

Är du säker?
Varför skulle han isf behöva en sån när muslimerna redan är extremt förvirrade?

Huruvida det är en strobe eller kameran är fortfarande inte klarlagt. Den lampa som är monterad under geväret kan mycket väl ha en strobefunktion. Det finns en till blinkande lampa i moskén men enbart en. Borde varit fler blinkande lampor kan man tycka. Brukar verkligen även reflektioner från vissa lampor flimra precis som lampans ljus per se?

Man kunde döda den sidodebatten om man tog fram några jämförbara videos och sedan redogjorde för vågländen på lampan.
Citera
2019-03-17, 13:56
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdhataren
Strobelampa för förvirra motståndare

Motståndare = Barn
Citera
2019-03-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Inte för att det spelar mig någon roll men jag ramlade på den här artikeln med data om Tarrant. Han är, enligt den källan, 6 fot och 9 tum lång/176 cm (175,38 cm om man transponerar engelska måtten exakt till metriska). Det är på de flesta håll i världen inte en kort människa (visst, klart under medellängd för en svensk man i hans ålder). Att han ser stabbig ut med kläder på beror snarare på att han är påfallande muskulös. Se häktningsbilderna där han är bararmad.

Edit länk: https://www.dreshare.com/brenton-tarrant/

Javisst, den sidan ska vi besöka.. NOT!

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Löfven
Rekommenderar folk att INTE besöka den länken utan ett bra skydd på datorn.
Den är smutsig och ger sig på datorns system med hopp om att hitta filer relaterade till attacken. Så undvik siten och spara inget på datorn, varken hans namn, kiwi-länken till videon eller något annat.You have been warned!

Där ser man. Säkert SäPo/Europol eller FBI som ligger bakom skiten, hahaha.
Senast redigerad av 4nd3r50n 2019-03-17 kl. 14:00.
Citera
2019-03-17, 14:05
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men likväl gick han in i en moske och sköt ihjäl obeväpnade, oskyldiga, kvinnor och barn.

Yeah, he is truly macho!
Muslimer är rätt bra på att utföra terrordåd på oskyldiga så jag ser inte varför muslimerna blir upprörda?
Citera
2019-03-17, 14:13
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4nd3r50n
Äntligen en till som förstått det.
Blir likadant om du filmar i trafiken med billjus och trafiklysen för att nämna ett exempel.

Det är en taktisk ficklampa på strobe-läge. Annars hade den väl inte blinkat även när det filmades i solljus?
Citera
2019-03-17, 14:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Motståndare = Barn

Nu tror jag inte syftet var att döda barn. Moskér brukar ju mest vuxna besöka
Citera
2019-03-17, 14:16
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Du kan själv se på GM:ens film att han med berått mod siktade och sköt på barn, på bara några få meters avstånd.
Citera
2019-03-17, 14:22
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Du kan själv se på GM:ens film att han med berått mod siktade och sköt på barn, på bara några få meters avstånd.

Det här han säkert gjort men som jag förstått det så sköt han på alla där men det innebär inte att hans primära mål var barn som du tolkar det. Breivik åkte till ett ungdomsläger och han som dödade på en konsert i England hade ju barn/tonåringar som primära mål
Citera
2019-03-17, 14:25
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Det här han säkert gjort men som jag förstått det så sköt han på alla där men det innebär inte att hans primära mål var barn som du tolkar det. Breivik åkte till ett ungdomsläger och han som dödade på en konsert i England hade ju barn/tonåringar som primära mål

Jag har inte påstått att barn var hans primära mål. Däremot är jag övertygad om att det kvittade för honom då han var ute efter att ha ihjäl så många som möjligt, barn som kvinnor som äldre män.
Citera
2019-03-17, 14:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Motståndare = Barn

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Berra76

Hur många av de döda var barn? Knappast hans primära mål i attacken. Skäggiga vuxna män var nog främsta målet.
Citera
2019-03-17, 14:27
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downbelow
Jag funderar vad det är för lampa som blinkar som har på sitt gevärr.
Förmodligen strobe som är till för att blända någon som kan försöka försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in